TRX-tråden

Rillle

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
-02 KTM Duke II
Tobbe. P skrev:
Hej Hej!

Ja la ut 2st bilder på sidan 33 :)

Men jag slänger väll ut några till. Fast dom blev inte så bra :( tycker jag.

De e så jädra trångt här liksom :huvet Sedan e fotografen rätt usel :fatta!
må ja säga. :hihi

Mvh // Tobbe. P

Snyggt :tummenupp kan vi få lite mera info ? Har du bara bytt glaset ? Passade med/utan modifikation ? Pris ? Dioderna är för skyltbelysning va ? Dioderna är kopplade på bakljuset?

:D
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Lite info ang passande delar från andra Yamaha, saxat från http://trx850.myfreebb.com/viewtopic.php?t=71

Efter en sejour på Ebay igår, är jag 99,72% säker på att fotpinnesatserna från en YZF750R/SP är identiska med våra, dvs hela paketet med broms, växel(spak), bromscylinder och hälskydd.

Bloody hell - where do we start!

A good number of yamaha parts are interchangeable:

Brakes - you can bolt straight on R1, R6, thundercat, fazer etc blue spot front calipers (master cylinders also fit but i don't see the need)

front end - the thundercat front end (with fully adjustable) suspension fits straight in (spacers needed for TRX wheel). R1 and YZF front ends fit in with a bit of machining

arse end - YZF swinging arms and wheels (so you get 180 section tyres) are a favourite

engine - post 96 TDM850 engines ar said to be a straight fit (discussed elsewehere on this forum)

wheels - pretty sure some FZR400 & FZR600 wheels are identical

chain and sprockets - if you fancy tinkering with gearing, TDM 900 sprockets fit (and give you more choice of teeth)

headlight - FZR 400 twin projector headlight slots straight in (I needed minor mods to the wiring on mine)

Most other Yam bits can be 'made to fit as well (levers, ignition barrels, brake disks and so on)

Anyone think of anything else else?

Your best bet is to confirm before you buy
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Modifiera orginal ljuddämparna?

Är det någon som har testat att göra det?
Ser att de går att skruva upp så man blir ju lite sugen att släppa ut sången... :tungan
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Det verkar ju lite väl meckigt... ingen som har ett par beg till salu eller vet var man kan köpa några nya till bra pris? har ingen lust att slanta typ 6-7lax...
 

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
Ebay tex.

Mattias.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Wellcraft skrev:
Det verkar ju lite väl meckigt... ingen som har ett par beg till salu eller vet var man kan köpa några nya till bra pris? har ingen lust att slanta typ 6-7lax...

Kolla annonserna här på sporthoj (hittade mina på annons här), samt blocket.
Såg ett set för ngr veckor sen på blocket.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Wellcraft skrev:
Det verkar ju lite väl meckigt... ingen som har ett par beg till salu eller vet var man kan köpa några nya till bra pris? har ingen lust att slanta typ 6-7lax...
Jag köpte ett par Scorpion för ett tag sedan efter att ha letat efter begagnade ganska länge men inte hittat vad jag ville ha.
De finns från 3 800 och uppåt de billigaste är de runda i rostfritt och sen uppåt beroende på material ( kolfiber, titan ) och form ( finns ovala ochså ).
Fördelen med dessa är att tillverkaren ger livstids garanti på tillverkningsfel och materialutmattning till förste ägaren, vilket får ses som ett stort plus.
Jag köpte alltså de billigast runda i rostfritt.
De är välgjorda och lättmonterade, de fula klistermärket som sitter på kan lätt tas loss. Uppskattar vikten till ungefär halva orginalets vikt.
Har inte mätt i bänk men det känns som det finns mer ork från 4000 varv och uppåt nu.
Då min hoj går fett på orginalbestyckning så har jag inte bestyckat om utan efter ca 20 mils hårdkörning så kollade jag stiften, och de har helt rätt beläggning, så jag tror inte att det behövs, skall inte behövas enligt tillverkaren heller, men alltid bra att kolla själv.
De är kanske lite väl högljudda för vanlig trafik, kan inte tänka mig att de går i genom besiktningen, men då jag är en sån som bara kör för nöjes skull och inte känner att jag måste tokgasa inne i stan så funkar det för mej.
Hojen låter mycket potentare än vad den egentligen är.
Finns på bikersneed.se
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Nu är den klar! (nästan...)

Har äntligen fått ihop allt.
Satte även dit YZF750-fälgen i helgen.
Den funkar kanon, helt underbar att köra. Hade ute den på anderstorpsbanan i söndags och körde ca: 80 varv. Det är helt sjukt hur mycket grepp däcken har :banana . Kunde brottas med hojjen lite hur som, kändes det som :)
Den blev lite lungnare med 120/70 och 180/55, men den vart ju lite smått hysterisk tidigare, så det gjorde inget (kan tilläggas att den är höjd ca: 3cm bak och sänkt ca: 3cm fram).
Är så satans glad att det blev så bra. Hade ju bara kunnat gissa att allt skulle lira ihop :)

Nu är det bara 50hk som fattas, så man inte blir så löjligt frånåkt på flygrakan... :tomten

edit: har även drevat om den i helgen. Ett kugg mindre fram. Kände inte ngn större skillnad
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
TRX-joCCe skrev:
edit: har även drevat om den i helgen. Ett kugg mindre fram. Kände inte ngn större skillnad

Kul att du är nöjd med din nya gaffel.

Två frågor:

1: Vart hittade du 16 framdrev ?

2: Vad landade totalnotan för gaffelbytet på ?

//Peter
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
Kul att du är nöjd med din nya gaffel.

Två frågor:

1: Vart hittade du 16 framdrev ?

2: Vad landade totalnotan för gaffelbytet på ?

//Peter

1: Tror det var grahns. (tog hem det via stigefelts). Det står inte med i deras katalog, men de har det.

2: Lite drygt 4000 + rätt många timmars jobb.

Hoppas du hittar en gaffel. Blir det en 02-03, kan du få alla mina "ritningar".
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
3 st TRX (2 vackra och en ratbike) testade lyckan på Gelleråsen i fredags.

Bortsett från långsamma och fega piloter så måste jag säga att trixxien funkar hyffsat på banan. Om man håller sig borta från rakorna...

Tyvärr var det mycket roligare att köra än att ta poserknäskrapskort, så några fotobevis tror jag inte finns. Eller?


Nu skall jag spara pengar och byta min bakstötdämpare!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Scientologerna, here I come!!!

Yippieee!
När jag kom hem i dag så låg det ett brev i lådan, från SMC. Det blev en plats över till mig på SuperBikeSchool på Gelleråsen!!! :Rockbanan Vore ju 17 om man inte lyckas knäskrapa liite den här säsongen, även om jag insett att jag måste börja med stretching för att nå det målet. Ska bli skitkul, glad som ett barn på julafton, enda smolket var nåt mummel om 100 db och avvisad från banan...:6surkart

TRX-joCCe skrev:
Har äntligen fått ihop allt.
...
Är så satans glad att det blev så bra. Hade ju bara kunnat gissa att allt skulle lira ihop :)

Nu är det bara 50hk som fattas, så man inte blir så löjligt frånåkt på flygrakan... :tomten

edit: har även drevat om den i helgen. Ett kugg mindre fram. Kände inte ngn större skillnad
Kul! Vad kör du på för däck? Har funtat lite på det där med 70 däck, det höjer väl fronten sisådär 10 % av 120 mm, dvs bör väl kompenseras för, eller är det så att den spetsigare profilen gör sitt till för att göra den mer "lättsvängd"?

Låt dem köra om, desto roligare om man lyckas ta dem i kurvorna igen :hihi (jag har långt dit :rodnar)

Ingen större skillnad? Jag tyckte det blev avsevärd skillnad, ffa i stadstrafik, mycket lättare att rulla med i snigeltempot i innerstan. Däremot märks det inte så mycket på topp, men jag har inte så ofta tillfälle att testa det...

/Hasse
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Yippieee!
När jag kom hem i dag så låg det ett brev i lådan, från SMC. Det blev en plats över till mig på SuperBikeSchool på Gelleråsen!!! :Rockbanan Vore ju 17 om man inte lyckas knäskrapa liite den här säsongen, även om jag insett att jag måste börja med stretching för att nå det målet. Ska bli skitkul, glad som ett barn på julafton, enda smolket var nåt mummel om 100 db och avvisad från banan...:6surkart
Samma när jag körde i helgen: orginalsystem eller åka hem :huvet


HansJ skrev:
Kul! Vad kör du på för däck? Har funtat lite på det där med 70 däck, det höjer väl fronten sisådär 10 % av 120 mm, dvs bör väl kompenseras för, eller är det så att den spetsigare profilen gör sitt till för att göra den mer "lättsvängd"?

Låt dem köra om, desto roligare om man lyckas ta dem i kurvorna igen :hihi (jag har långt dit :rodnar)

Ingen större skillnad? Jag tyckte det blev avsevärd skillnad, ffa i stadstrafik, mycket lättare att rulla med i snigeltempot i innerstan. Däremot märks det inte så mycket på topp, men jag har inte så ofta tillfälle att testa det...

/Hasse
Metzeler Rennsport supersoft. De är nog rätt "toppiga" i profilen, för bakdäcket ser inte ut att vara en mm bredare än mitt gammla 160
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Yippieee!
När jag kom hem i dag så låg det ett brev i lådan, från SMC. Det blev en plats över till mig på SuperBikeSchool på Gelleråsen!!! :Rockbanan Vore ju 17 om man inte lyckas knäskrapa liite den här säsongen, även om jag insett att jag måste börja med stretching för att nå det målet. Ska bli skitkul, glad som ett barn på julafton, enda smolket var nåt mummel om 100 db och avvisad från banan...:6surkart
Sådärja...ser du nån på en TDM som verkar kört vilse är det jag :3freak

Det där med 100db måste funderas mer på, jag tänker inte montera original å studsa runt på i kurvorna om jag kan undvika. :4skrika

Knäskrap ska väl gå att ordna på den banan? Funkade det med Laila's TRX och med grusvägskusinen så ska väl du fixat åxå... :yoparty
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Yippieee!
När jag kom hem i dag så låg det ett brev i lådan, från SMC. Det blev en plats över till mig på SuperBikeSchool på Gelleråsen!!! :Rockbanan Vore ju 17 om man inte lyckas knäskrapa liite den här säsongen, även om jag insett att jag måste börja med stretching för att nå det målet. /Hasse

Grattis.
Om du misslyckas med att skrapa i det du vill efter den dagen får du börja se dig om efter en ny hobby.

Ett litet tips på vägen :
När du skrapar både knä och tår i Ejeskurvan, ge inte fullgas.... Nu vet jag varför RRkillarna ser så förvånade ut när de highsidear.
Jag hade tur, bankade hjälmen i kåpglaset och hjärtat slog rätt fort :rolleyes: men höll mig på hjulen.

Om du inte visste det innan så drar TRXen imponerande mycket bensin på bana. Räkna med ~1l/mil. Min brukar dra ca 0,7l/mil vid någorlunda inspirerad landsvägskörning.

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Grattis.
Om du misslyckas med att skrapa i det du vill efter den dagen får du börja se dig om efter en ny hobby.
eller, hemska tanke, byta till nån hoj med bekväm passagerarplats...
Froven skrev:
Ett litet tips på vägen :
När du skrapar både knä och tår i Ejeskurvan, ge inte fullgas.... Nu vet jag varför RRkillarna ser så förvånade ut när de highsidear.
Jag hade tur, bankade hjälmen i kåpglaset och hjärtat slog rätt fort :rolleyes: men höll mig på hjulen.
låter hårigt... Konstigt, sånt där vet man ju egentligen, lik förbaskat testar man att dra på tidigare och tidigare, tills man får en dask på fingrarna. Slog du av på gasen, eller fixade du det så där snyggt som man inbillar sig att man kan?

Jåke skrev:
Sådärja...ser du nån på en TDM som verkar kört vilse är det jag

Det där med 100db måste funderas mer på, jag tänker inte montera original å studsa runt på i kurvorna om jag kan undvika.
Jo, ska bli kul att råkas! Ska du kvarta där i närheten, eller åker du direkt? Har du tips på boende? Nästa smolk i bägaren var ju att man ska vara där kl 0700...

Det där med 100 db, antar det är förbifart? Hur 17 ska man kunna mäta det innan, någon som har förslag? Verkar ju väldigt olika på olika banor, var mätpunkten ligger, varvtal, gaspådrag etc... Trist om man mäter innan och så gör de annorlunda, och inte tusan vill man släpa med sig originalsystemet heller, sådär utifall (särskilt som jag måste byta krökar också...)

Jåke skrev:
Knäskrap ska väl gå att ordna på den banan? Funkade det med Laila's TRX och med grusvägskusinen så ska väl du fixat åxå...
Jo, tror nog att det fixas, även om det inte riktigt är målet. Vitsen är väl att köra så fort att knät kommer i, inget självändamål att peta i knät. De blir säkert glada att ha en elev med så mycket "utvecklingspotential"... Bara hoppas man inte kommer att vara i vägen för mycket :hihi
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Kvarta...har jag bara funderat flyktigt på. Dels finns vandrarhem inne i Karlskoga, sedan finns Lunedets Camping och stugby 5 km mot Filipstad (från banan räknat) där jag och mina medbrottslingar brukar bo. Läge för gemensam stuga? Det är närmast om man inte vill campa vid banan, vilket åxå funkar om man är lite hardcore :crash

Det finns 4 stugor på banområdet men de lär vara upptagna av instruktörer/arrangörer...

100db...Jo, det är vid förbikörning. Man mäter oftast vid depåutfarten, ungefär mitt på rakan. Har besiktningsmätt (stillastående, obelastat) mitt system och det ger 92 db vid 3800 rpm. Körde på Kinnekulle där det är 95db utan att nån protesterade trots att mätaren var framme. Det gäller bara att inte ligga på fullgas förbi utan mer jämnt acc med trottlarna sänkta. Det gör under för ljudtrycket. :tummenupp

Risken finns däremot att du med två burkar låter "mer", jag vet ju att Laila's gör det... Sen anar du inte hur mycket en rak 4:a kan skrika utan att mätaren visar ens 90db...samtidigt som en twin ger utslag direkt :3freak

Kursen är väl Steg 1, inte alls så avancerad vad jag hört? Jag måste ju kunna ta mig runt med höghuset åxå :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top