TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Olja, kör på Shell VSx som Jåke.
Soppa, klarar ca 22-23 mil innan reserven måste på. Den drar ganska exakt 0,65 vid landsvägskörning, och går upp strax över 0,7 på bana.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
CSS rapport

Jåke och jag deltog i CSS på Gelleråsen igår. Skitkul och nyttig kurs, blir det fortsättning på SMC's satsning så rekommenderas den inför nästa säsong. Mycket blandad nivå på deltagarna, unga, gamla, GSXR400, Transalp, Busor, R1:eek:r osv. Kursen är dyr i förhållande till en bandag, men man får så mycket mer i form av pedagogik och instruktion, så jag tyckte definitivt det var värt det. Jåke som har mer erfarenhet har kanske ha en annan åsikt, vi får avvakta hans kommentarer, han har ytterligare dagar på Gelleråsen denna vecka + MC-träff i helgen. För mig var det perfekt i vart fall!

Lite smolk i bägaren dock, kom hem från utlandssemester i fredags, och hade funderingar på att byta bakdäck innan jag for. Mitt gamla började visa tendenser på att vara lite slitet, se bild nedan. Hade redan innan funderat på att beställa från Tyskland, men velade lite för länge. Bestämde mig för att det skulle hålla en bandag till, och det skulle bli dyrt att fixa under lördagen...
 

Bifogat

  • DSCN5548.JPG
    DSCN5548.JPG
    104.6 KB · Visningar: 90

Pit-n

Vill vara tuff men kan inte...
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Sthlm
Hoj
TRX 850 -97 Grön
[ Jåke som har mer erfarenhet har kanske ha en annan åsikt, vi får avvakta hans kommentarer, han har ytterligare dagar på Gelleråsen denna vecka + MC-träff i helgen. För mig var det perfekt i vart fall!


Tjenare

E de nån annan trexare som ska till SMC kursen på Gelleråsen i helgen förutom Jåke? Kom in på reservplats idag och gläder mig mycket åt detta. Skulle ju vara kul å tjabba TRX i real tid oxå...

Micke
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Bad mistake...
Under resan ner så höll jag ett öga på däcket då och då, och upptäcker till min fasa :skrämd att däcket är mer slitet än jag anat... Korden kikade fram! Bilderna är på samma däck vid samma tidpunkt, däcket har helt enkelt slitits ojämnt, och jag hade oturen att kika på fel ställe tidigare. (Och jag har inte låst bakbromsen, har nog använt den en gång i år...)

Nåväl, sammanstrålade med Jåke på söndagskvällen på vandrarhemmet, och körde sen ut till Gelleråsen, med förhoppningen att någon från racet tidigare skulle vara kvar. Tredje sällskapet jag stötte på hade ett beggat Dunlop 208 GP som såg OK ut. Affär! 400 bagis!!!

Kränga på innan 07.00 nästa dag då? :va Gick runt och frågade, hittade till sist ett 250 team som erbjöd sig att kränga på, bara vi hittade något för att knäcka av däcket. Vilket vi inte gjorde... Längst ned på fältet fanns dock ett team, som hade all utrustning som behövdes. Estländare, jättetrevliga, men lite hackande engelska så kom vi överens om allt, utom priset. Skit samma vad det kostade, goda råd var dyra. Jag hann i princip bara ta ur sprinten, sen skyfflades jag undan av deras meck. Han tog bort bakhjul, bytte däck, monterade, justerade kedjespänning och smorde kedjan åt mig på ca 20 minuter. Jag var glad som en lärka, och frågade vad han skulle ha. "100 Swedish kroner"... Killen fick 200 och blev gladare än vad jag var :hihi

Hojen gick nästa dag genom besiktning som en dans, och däcket höll bra fäste även i vätan (vi hade två riktiga åskskurar runt lunch), och såg inte speciellt mer slitet ut efter 30 mils raskt hemåkande. Saliga äro de saktmodiga...
 

Bifogat

  • DSCN5549.JPG
    DSCN5549.JPG
    105.3 KB · Visningar: 82

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Några bilder, det var inte mycket tid som blev över mellan teoripass, vätske/näringsersättning och körning tyvärr, så några åkbilder blev det inte...
 

Bifogat

  • DSCN5547.JPG
    DSCN5547.JPG
    87.4 KB · Visningar: 85
  • DSCN5552.JPG
    DSCN5552.JPG
    82.6 KB · Visningar: 86
  • DSCN5554.JPG
    DSCN5554.JPG
    45 KB · Visningar: 60
  • DSCN5553.JPG
    DSCN5553.JPG
    102.3 KB · Visningar: 75
  • DSCN5555.JPG
    DSCN5555.JPG
    108 KB · Visningar: 75
  • DSCN5563.JPG
    DSCN5563.JPG
    81.6 KB · Visningar: 87

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Pit-n skrev:
[ Jåke som har mer erfarenhet har kanske ha en annan åsikt, vi får avvakta hans kommentarer, han har ytterligare dagar på Gelleråsen denna vecka + MC-träff i helgen. För mig var det perfekt i vart fall!


Tjenare

E de nån annan trexare som ska till SMC kursen på Gelleråsen i helgen förutom Jåke? Kom in på reservplats idag och gläder mig mycket åt detta. Skulle ju vara kul å tjabba TRX i real tid oxå...

Micke


Jåke kommer inte vara på kurs i helgen. Han får nöja sig med CSS igår, Gelleråsen onsdag-torsdag-fredag :tungan . Resten av veckan får han leka mig mig och en massa andra på Limaträffen :fyllisar
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Laila skrev:
Jåke kommer inte vara på kurs i helgen. Han får nöja sig med CSS igår, Gelleråsen onsdag-torsdag-fredag :tungan . Resten av veckan får han leka mig mig och en massa andra på Limaträffen :fyllisar
Har kroppen återhämtat sig från resan? Ser fram mot reseberättelsen...
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Norge

Dino & jag är hemma igen.


Sammanfattning av resan
- 540 mil, 400 av dessa i regn. Sol på Lofoten, Trerikesröset och Nordkap så vädret får godkänt :)
- Oljeförbrukning, 1 (en!) liter på 650 mil :tungan
- Bensinförbrukning i snitt 0,42 :D
- Norrmän är USLA på mat :mad:
- Norrmän kan burna och dricka bärs på träff. En norrman kunde dessutom stå utanför mitt tält och sjunga serenader på natten till både min och träffens förtret :huvet
- När ni andra hade värmebölja så hade vi +5 och regn :confused:
- Lofoten är mycket vackert :tummenupp
- Tunnlar är häftiga att köra i, TRX:er låter bra i dem :banana
- Dumma djur som vi stött på:
1. Renar (de tycker att det är ok att luta sig mot mc medan man kör)
2. Får (skiter överallt och ligger överallt)
3. Getter (se får)
4. Älgar (kommer så långt ned på listan eftersom de visar viss IQ när de vänder när de hör TRXer brumma)
5. Kossor (trivs med att ligga på vägen och lukta på asfalt)
- 21 km/h för fort kostar 6.500 nkr (nää, jag åkte inte dit men vi träffade en som gjort)
-Aitec gruvan är häftig. Jag fick åka truck som tar 260 ton på flaket... jag var rätt liten brevid....
-Euromaster i Luleå är guld värda när de hjälper en av med bakdäck som tagit slut för fort pga av regn. Dinos matte var nervös när de hängde upp Dino i en gaffeltruck :4skrika
- Piteå havsbad, en badade när vi var där.....det regnade.......

När jag hinner ska jag skriva ihop en låååång historia med massor av bilder
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Glömde

...jag har ju lovat att tala om var jag fick ont.....

Vi hade dagstripper på 30-65 mil, beroende som ni fårstår lite på var vi åkte.
Hör och häpna: Inte ont i rumpa eller i axlar men ont som 17 i knäna. Skinnställstillverkare borde stoppa silicongele på insidan av knäskydden :gnissla
 
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Skönt att höra att ni har haft tur ute på banorna i sommar. Det har inte jag...

Återkommer med en trist racerapport senare i natt. Nu ska jag i väg och tröstäta en flottig pizza.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ben Pool skrev:
Men du får credit för din cliffhanger iaf ;)

:D

Det gick förhållandevis bra. För er som kört på a-torp, så skedde det i den skarpa kurvan innan depårakan.

Hade eldat på rätt bra under hela passet, men hamnade bakom en repsol-honda mot slutet. Den drog givetvis ifrån på flygrakan så det bara stänkte om det, men sen så bromsade jag ikapp honom i slutet på flygrakan. Sen fick man ligga bakom hela varvet. Så efter 2 varv tröttnade jag och klippte honom på yttern i karusellen. Ville inte gå in för tight framför honom, så jag tog kurvan innan start-å-mål lite för snävt (hade jag hängt av hojjen mer så hade jag nog klarat det...), så det skrapade i mer än lovligt och däcken tappade fäste. Sen blev det ett dopp i lecahavet :huvet

Hur gick det då... Jo, det gick så bra det kunde gå. Jag klarade mig med ett slipat skinnställ.
Hojjen fick sig ngr törnar. Framkåpan, tanken och bakkåpan klarade sig med med repor. KRASHPUCKAR ÄR GULD VÄRDA!!! Kopplingshandtaget rök av på ytterdelen, generator kåpan hyvlades ner, vänster fotpinne trycktes fram (så jag får bara i 1'an och 2'an), vänster ljuddäpare slipades ner (så jag nästan fick ett extra utblås) och fick en tryckare, så den veks innåt lite.

Får se hur man mår i morgon... Måste ju få ihop hojjen, så man kan åka till falken om vädret blir bra i morgon :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
:D

Det gick förhållandevis bra. För er som kört på a-torp, så skedde det i den skarpa kurvan innan depårakan.
...
Hur gick det då... Jo, det gick så bra det kunde gå. Jag klarade mig med ett slipat skinnställ.
Hojjen fick sig ngr törnar. ...

Får se hur man mår i morgon... Måste ju få ihop hojjen, så man kan åka till falken om vädret blir bra i morgon :)
Men va f-n?! Du hade ju inte pengar till mer banåkning :hihi
Skönt att det gick hyfsat ändå, och att du har modet och lusten kvar! Hojen fixas ju lätt med pengar och tid, det hade varit värre med dig! Jorå, kommer ihåg den kurvan, det var där jag lyckades luta mest oxå, den är lite knepig i och med att man har rätt bra fart ur "rondellen" och rätt tight med bromssträcka. Finns det verkligen ordentlig avåkningszon där, minnet sviktar... Var det framhjulet som svek dig, eller?

[ego-mode ON]
Så då blir det inga db-killers inom den närmsta framtiden misstänker jag? Jåke tyckte min var riktigt tyst, men det var i början på dagen, då vi fes runt på en växel på banan, på slutet av dagen menade han att min lät lika mycket som Millarna med helblås :hihi Skönt iofs att kunna styra volymen med högerhanden.
[ego-mode OFF]

Håller tummarna att du får ihop grejorna och kan fortsätta banåkat snart igen!
/Hasse

Edit:
Såg nyss att du inte var ensam att damma av i den kurvan, det var inte nåt oljespill eller så?
 
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Men va f-n?! Du hade ju inte pengar till mer banåkning :hihi
Fick ju lön den 25'e :yoparty (kvällskörning = 300 pix)
HansJ skrev:
Skönt att det gick hyfsat ändå, och att du har modet och lusten kvar! Hojen fixas ju lätt med pengar och tid, det hade varit värre med dig! Jorå, kommer ihåg den kurvan, det var där jag lyckades luta mest oxå, den är lite knepig i och med att man har rätt bra fart ur "rondellen" och rätt tight med bromssträcka.
Jo, det blev rätt stressigt efter omkörningen...
HansJ skrev:
Finns det verkligen ordentlig avåkningszon där, minnet sviktar... Var det framhjulet som svek dig, eller?
Tror det var baken som släppte först eftersom fotpinnen gick i så hårt, så lättade nog baken lite.
HansJ skrev:
[ego-mode ON]
Så då blir det inga db-killers inom den närmsta framtiden misstänker jag? Jåke tyckte min var riktigt tyst, men det var i början på dagen, då vi fes runt på en växel på banan, på slutet av dagen menade han att min lät lika mycket som Millarna med helblås :hihi Skönt iofs att kunna styra volymen med högerhanden.
[ego-mode OFF]
Jodå. Db killers skall fixas fram. Är det fortsatt skitväder i veckan så kanske jag kan fixa dem redan in´nan helgen. Annars börjar jag jobba nästa vecka och kan göra dem då.

HansJ skrev:
Håller tummarna att du får ihop grejorna och kan fortsätta banåkat snart igen!
/Hasse

Edit:
Såg nyss att du inte var ensam att damma av i den kurvan, det var inte nåt oljespill eller så?
Nope. Bara överdriven optimism...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
... Jodå. Db killers skall fixas fram. Är det fortsatt skitväder i veckan så kanske jag kan fixa dem redan in´nan helgen. Annars börjar jag jobba nästa vecka och kan göra dem då.
Det är lugnt om du har andra prioriteter nu... Det löser sig alltid för mig, så stressa inte! Har du inte tid så hojta bara till! Jag ska besiktiga den 17:e och behöver veta någon/några dar innan om jag ska smacka på original eller inte, hör jag inget så räknar jag med att inte planera in ett byte ;)
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
TRX-joCCe skrev:
:D

Det gick förhållandevis bra. För er som kört på a-torp, så skedde det i den skarpa kurvan innan depårakan.

Det var där som grön kawa körde om mig och kollade terrängegenskaperna istället för att hålla sig på asfalten :rolleyes:

Tur att det gick bra med dig :pannkyss . En av "mina" styrelseledamöter har krossat hälen samt har massor av frakturer ända upp i knät efter att ha klotat. Han komihåg i 20 meter att nytt bakdäck kan vara halt, gasade till och *smack* så låg han där. Det blir :kryckor och :ätapiller länge

Jag håller en tumme åt dig att det går snabbt och billigt att laga.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Så, då har man återställt hojjen igen (risig, men körbar).
Det mesta gick att fixa med gasolbrännare och plastklubba. Det är fortfarande lite svårt att få i växlarna för växelpedalen är lite krökt än.
Det var intressant att köra 15 km med endast 2'ans växel :) Den gör 140 om man varvar ut den ordentligt...
Tog en 12 mils runda bara för säkerhets skull kolla att allt funkar :)
Missade dock falken. Fick ihop det sista vid 17 tiden, så det var inte lönt att köra ner tyvär.
Ny bandag på a-torp den 16'de (17-20) :tummenupp

Fråga: Kan man ta skinnstället på hemförsäkringen? Ska ringa dem imorrgon och kolla.

Föresten, det känns inget i kroppen idag så jag klarade mig fint :tummenupp
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Laila skrev:
Det var där som grön kawa körde om mig och kollade terrängegenskaperna istället för att hålla sig på asfalten :rolleyes:

Tur att det gick bra med dig :pannkyss . En av "mina" styrelseledamöter har krossat hälen samt har massor av frakturer ända upp i knät efter att ha klotat. Han komihåg i 20 meter att nytt bakdäck kan vara halt, gasade till och *smack* så låg han där. Det blir :kryckor och :ätapiller länge

Jag håller en tumme åt dig att det går snabbt och billigt att laga.

Tack :krama
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Så, då har man återställt hojjen igen (risig, men körbar).
Det mesta gick att fixa med gasolbrännare och plastklubba. Det är fortfarande lite svårt att få i växlarna för växelpedalen är lite krökt än.
Det var intressant att köra 15 km med endast 2'ans växel :) Den gör 140 om man varvar ut den ordentligt...
Tog en 12 mils runda bara för säkerhets skull kolla att allt funkar :)
Missade dock falken. Fick ihop det sista vid 17 tiden, så det var inte lönt att köra ner tyvär.
Ny bandag på a-torp den 16'de (17-20) :tummenupp

Fråga: Kan man ta skinnstället på hemförsäkringen? Ska ringa dem imorrgon och kolla.

Föresten, det känns inget i kroppen idag så jag klarade mig fint :tummenupp
Gôttmos :tummenupp
Vad trist det hade varit om du krökt gaffeln, efter allt sjå.
Då är det bara på't igen då!
Har hört att hjälmen går på hemförsäkring, t.om. om man bara tappar den, men vet inte säkert, i så fall borde väl skinnstället gå med under "personlig skyddsutrustning", om det är så det räknas.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top