TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Är det någon som skall hit http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=144188 ?

Bara 3 grupper så det bör bli mycket körning om än inte lika mycket som på Humlans körning i somras.

Själv är man anmäld i licensgruppen (såklart har jag ingen licens än och det kan bli tight att fixa till 2/5:huvet )

//P

Funderar på den eller Zubers dag, som uppvärmning till Gotland. Actionpics kan bli lite väl mkt SH... (Körde ju en dag på Sviestad då Zuber instruerade, och vi var 4 åkare totalt under hela dagen...)

Vad är det för nuffror du har i din profil, ska du köra Rookie och ERF?
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Nu är jag ute på tunn is, men jag har för mig att jag hört att dippen i det området kan avhjälpas med uppsvetsning av utblåset med efterföljande D-portning :va Vet inte om du har gjort det, eller ens om det är sant... (Kanske KW's "mystiska" avgasmod uppnår samma effekt?)

Och några dollares :hihi

Allvarligt, grym skillnad, framförallt över 6000, där har det lagts till mycket, både uppåt och åt höger!

Portning är verkligen inte min starka sida, men det är ju säkert inte omöjligt
att det skulle funka. Där emot så är flänsarna på Oversystemet nästan lika små som original. Jag tror att Kensei Sato (Over) ville skapa lite motstånd,
så att avaserna inte hittar tillbaka lika lätt, ungefär som en backventil:va

Vad det bekommer super cannorna på KW´s så tror jag att dom fungerar ungefär som ett 2-1-2 system, som tillåter avgaserna att gå i bägge rören.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Portning är verkligen inte min starka sida, men det är ju säkert inte omöjligt
att det skulle funka. Där emot så är flänsarna på Oversystemet nästan lika små som original. Jag tror att Kensei Sato (Over) ville skapa lite motstånd,
så att avaserna inte hittar tillbaka lika lätt, ungefär som en backventil:va
...

Inte min heller, men återge vad andra berättar, är däremot min starka sida...

Just det med återflöde skulle vara orsaken till dippen runt 5000 varv, men vad vet jag? Jag kan iofs tänka mig att SuperCans kan ge lite samma effekt, dvs i stället för att trycka tillbaka in i förbränningsrummet så flödar det över till andra pipan?
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Inte min heller, men återge vad andra berättar, är däremot min starka sida...

Just det med återflöde skulle vara orsaken till dippen runt 5000 varv, men vad vet jag? Jag kan iofs tänka mig att SuperCans kan ge lite samma effekt, dvs i stället för att trycka tillbaka in i förbränningsrummet så flödar det över till andra pipan?

Hittade en gammal Motospeedkatalog från -96 där dom påvisar att super cans ger bättre mellanregister och en illustration, på avgaserna som går bägge hållen dvs både krökarna och cannerna, Ingen direkt förklaring hur dom fungerar:mad: men det borde ju bli samma bakvägen:va kanske lite ejectorfenomen.
 

HL

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha TRX 850
Trassel i garaget

Så var garagesäsongen igång. Det började bra med lite vanligt pyssel som oljebyte och småfix. Men så tänkte jag byta oljan i gaffeln eftersom den kändes lite skum (mjuk?) i somras.

När jag lossade i övre änden så "poppade" insattsen upp några centimeter. OK antar jag, men när jag försökte trycka ner den igen så verkar det som att justeringsstången (halvmåneformad) inte kommer tillbaka till sitt rätta läge. Det saknas kanske 6-7 cm och där verkar det vara tvärstopp. Jag vill inte banka eller ta i för mkt. Vad kan ha hänt? :confused: Har något hamnat ur läge i botten? Jag hade hoppats slippa plocka isär hela gaffelbenen, men är det vad som väntar nu?:va

/H
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Så var garagesäsongen igång. Det började bra med lite vanligt pyssel som oljebyte och småfix. Men så tänkte jag byta oljan i gaffeln eftersom den kändes lite skum (mjuk?) i somras.

När jag lossade i övre änden så "poppade" insattsen upp några centimeter. OK antar jag, men när jag försökte trycka ner den igen så verkar det som att justeringsstången (halvmåneformad) inte kommer tillbaka till sitt rätta läge. Det saknas kanske 6-7 cm och där verkar det vara tvärstopp. Jag vill inte banka eller ta i för mkt. Vad kan ha hänt? :confused: Har något hamnat ur läge i botten? Jag hade hoppats slippa plocka isär hela gaffelbenen, men är det vad som väntar nu?:va

/H
det är lugnt, det är bara att försöka passa in den i nederdelen. Du kan lugnt dra ur stången, så ser du hur den ska passas in. Du behöver inte använda mer kraft än det som behövs för att pressa ihop fjädern. Det är bara att vrida lite, försoka, vrida lite till, försöka igen, tills den hoppar i rätt läge. Kan vara lite pilligt att dels ha stången centrerad och dels i rätt 'vridläge' , men det går!
 

HL

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha TRX 850
Ah! Tack det låter bra.
Jag ska försöka lite till.

Men hittills när jag fått ner "pinnen" tills det tar stopp (6-7 cm för högt) så klickar den precis som den ska när jag vrider på den och jag kan få ner den lite till men då går det inte att vrida justerskruven längre...:va Är det trots allt generalfel i botten? Finns det någon ömtåligt som kan ha hamnat snett?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ah! Tack det låter bra.
Jag ska försöka lite till.

Men hittills när jag fått ner "pinnen" tills det tar stopp (6-7 cm för högt) så klickar den precis som den ska när jag vrider på den och jag kan få ner den lite till men då går det inte att vrida justerskruven längre...:va Är det trots allt generalfel i botten? Finns det någon ömtåligt som kan ha hamnat snett?
Så här ser gaffeln ut på sprängskissen. I toppen på nr 14 sitter det invändigt en "kopp", som kan snurras för olika returdämpningsgrad. Det är där justerstången ska passas in. Jag har för mig att den är låst med en låsring, och det sitter definitivt en fjäderbelastad kula som ser till att du har fyra lägen. Kan du känna lägena så har inte koppen hoppat ur i alla fall. Nr 14 sitter skruvad ifrån botten på gaffeln, och om den skruven sitter fast så borde inte kolven ha flyttat sig heller, men kolla den skruven. Det kan ju hända att den lossat, och att din gaffel därför beter sig lite konstigt?

Edit:
På den andra bilden ser du hur delarna ser IRL, mellan gaffelbenet och fjädern ligger kolven, dvs nr 14. Mässingstjofräsen till höger om den är Racetech ventilen som jag har satt i istället för returjusteringskoppen. Den koppen ligger längst till höger, med kula och fjäder för att hålla kulan på plats. Vad jag menade var att så länge kulan sitter på plats, så har du troligen rätt läge på koppen.
 

Bifogat

  • gaffel.JPG
    gaffel.JPG
    48.9 KB · Visningar: 58
  • DSCN6958.JPG
    DSCN6958.JPG
    76.9 KB · Visningar: 67
Last edited:

HL

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha TRX 850
Tack.

Jag har helt klart kvar justerlägena, så det verkar vara på plats. Jag får skruva lite till, kolla insexan i botten och se om jag kan få tillbaka bitarna. Min tanke var att göra gaffelmodd steg 1 enligt http://trxfiles.webgti.net/ dvs.
"The DIY Fix
There are a few of options on the fork front easiest and most wallet friendly is the changing of fork oil for something heavier. Standard setup uses 10W with 483cc of oil in each leg. To try all the derivatives for front TRX suspension set-ups with all that spanner twirling and quick blasts will take an age. So just relax, here is a set-up for an 85kg rider from New Zealand.

A standard fix for soft front suspension is to change the oil for something heavier, however filling TRX forks with heavier 15 or 20wt oil makes the front end less compliant. Hence it gets jittery over rough surfaces. Not good. So giving up on this route, bunging in a lighter oil to a higher level seems a cunning idea. So here is the set-up.

Upgraded
Oil Weight 5wt
Oil Level 513ml
Preload 3 grooves
Damping 2 clicks
Triple Clamps 30mm from top
Static Sag 7mm/24mm with/without rider
Total Fork Travel 90mm

So what does all this do? Well, "forks reasonably compliant [by TRX standards!] through bumpy corners at normal speeds. Damping appears adequate at these settings."


Vad tror du om det? Är det bättre att låta den vara original?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vad tror du om det? Är det bättre att låta den vara original?
Jag har kört med den modifieringen, den blir klart bättre än original. Dock blir den lite mjuk för hård bankörning då den komprimerar lite väl mycket i inbromsningar.

Eftersom den inte kostar nåt mer än ny olja är det väl värt att göra, nästa steg är fjäderbyte för ungefär 1000-lappen.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har inte provat den själv, men jag har 100% förtroende till Jåke, och som han säger, kostnaden är försumbar. Har f.ö. funderat, men kan inte för mitt liv komma på vad som kan ha hänt, du får rapportera när du hittat det, annars blir det fler sömnlösa nätter för mig:hihi
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Är det någon som har lyckats powerwheela på ettan?

För gammal för sånt :hihi

Men, minimalt framhjulslyft på vanlig gasning går, om man slår av/på och anstränger sig lite så blir det lite högre, och jag antar om man vill lite mer, och tränar, så ska det nog gå att få upp den fint utan kopplingshjälp. Jag har nog lite för mycket motor- och gaffel-empati för att vilja tillräckligt...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top