TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag har inte höjt den bak än!!!! Men kanske ska..... det är bara lite frågor som jag undrar angående framgafflarna som jag skrev tidigare.....
Nog faan svänger han ok men det är så att jag tänkte eventuellt byta framgaffel på min till en eventuellt r1:a gaffel så det undrar jag om nu hojen blir mycke lägre fram om han kommer uppträda nervöst då eller om han kanske blir bättre eventuellt stadigare......

Nja, stadigare lär den inte bli, men som Jocke skrev blir det nog bra med ett 70-profil framdäck. R1-gaffel nyare än -01 är duktigt kortare och ger smått hysterisk geometri :tuttar

Om jag inte minns fel höjde jag baken på min ca 25 mm samt sänkte fram ungefär lika mycket utan några som helst problem. Detta tillsammans med 120/70-17 framdäck. Mycket markfrigång med mjuka nerlägg blev det :yoparty
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Oki tackar för alla svar man fått!!!!!!:tummenupp

Min är höjd 30-40mm bak med kedo's hundben. sen vet jag inte om den är höjd ytterligare av wilbersdämparen + då att den är sänkt ca : 35mm fram, så den ser ut att falla när den står på stödet... Men med 70 profil fram och bredare yzf-fälg med 180 bak är den en dröm på bana (ja, i kurvorna iaf...) med myyycke grepp :)

Bygget ja.... jaooo, den blir nog klar nångång :va :D
 

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Min är höjd 30-40mm bak med kedo's hundben. sen vet jag inte om den är höjd ytterligare av wilbersdämparen + då att den är sänkt ca : 35mm fram, så den ser ut att falla när den står på stödet... Men med 70 profil fram och bredare yzf-fälg med 180 bak är den en dröm på bana (ja, i kurvorna iaf...) med myyycke grepp :)

Bygget ja.... jaooo, den blir nog klar nångång :va :D

Ja man ska ju inte ha förbråttom med bygget det får ta den tid det tar....
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Each to their own... Jag monterade av YZF750-hundbenen, för jag tyckte jag fick hålla emot för mycket i kruvorna för att den inte skulle svänga mer (nu är ju jag per default rädd för att svänga, men jag jobbar på det :hihi). Jag har 180-bakfälg, 70-profil fram, standardgafflar, men ett genomstick på ca 25 mm (mätt från rörets överkant till krona). Även i det mest extrema läget, höjd 40 mm bak och mer genomstick upplevde jag den dock inte som fladdrig.

Igår kväll fick jag f.ö. äntligen på den nya (jaja, rätt gamla) fälgarna. Jag får återkomma med rapport om vad jag tycker, turen till jobbet bjöd inte på några höjdpunkter avseende hojåkning, även om jag var glad att slippa sitta i en bil, Irak-konferensen ställer till det lite här i dag... En snabb vägning gav i alla fall resultatet att jag sparat 2,5 kg bak och 1,5 kg fram i ofjädrad vikt/rotationsmassa, så nån skillnad lär man ju kunna känna :)
 

overcharging

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
Sala
Hoj
-96 Yamaha TRX 850
Problem!

Har "försökt" byta olja i hojen... Trodde att det bara va att dra loss en oljeplugg i botten, tömma ut oljan i med ny samt skifta filtret....

Men nu har jag hällt i 4-5 liter olja utan att det syns nåt i nivåfönstret oavsett om motorn är kall lr varm...?

Kan det ha blivit nåt fel när jag bara lossade oljepluggen i botten och inte den andra som man tydligen skulle ha gjort som gör att oljan befinner sig någonannanstans i motorn??

Behöver väll inte tillägga att jag är nybörjare.. :p

Tacksam för svar.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Problem!

Har "försökt" byta olja i hojen... Trodde att det bara va att dra loss en oljeplugg i botten, tömma ut oljan i med ny samt skifta filtret....

Men nu har jag hällt i 4-5 liter olja utan att det syns nåt i nivåfönstret oavsett om motorn är kall lr varm...?

Kan det ha blivit nåt fel när jag bara lossade oljepluggen i botten och inte den andra som man tydligen skulle ha gjort som gör att oljan befinner sig någonannanstans i motorn??

Behöver väll inte tillägga att jag är nybörjare.. :p

Tacksam för svar.

För det första så går det i 4,2L olja i TRX....3,2L vid oljebyte....3,6L vid byte olja+filter. Så ta reda på vart oljan är!!!!
För det andra...du har alltså bara tömt sumpen så oljetanken borde vara full....alltså borde det blivit en pöl rätt fort då du började fylla ny olja.

...som alla sa till mig när jag var helt färsk....gör om, gör rätt.

OCH....hämta servicemanualen på engelska TRX forumet för sjussingen!!
Drygt 300 sidor som visar det mesta.....utom självklara saker :huvet Men det är min senaste historia....HELT off topic.

OBS OBS!
Oljenivån i fönstret syns efter ca: 15-20 minuters varmkörning....men gör det efter du hällt ut ALL olja och fyllt på med ~3,6L....toppa därefter upp.....
 
Last edited:

Mange M

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Yamaha TRX 850 -96
Missljud vid 2000-4000 varv

Har precis skaffat mig en TRX -96. Hojen verkar va i prima skick bortsett från ett missljud från topplocket. Den tickar och klattrar sig vid 2000-4000 varv. Ljudet är ganska högfrekvent och metalliskt/hårt. Det går att urskilja varje "tick" så jag antar (utläses hoppas...) att det inte kan ha med ventiler att göra efter som de borde öppna och stänga fortare än så..:va ..?
Oljebyte gjorde ingen skillnad alls.

Är ljudet normalt eller vet någon vad det kan bero på?
:Bugar
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Har precis skaffat mig en TRX -96. Hojen verkar va i prima skick bortsett från ett missljud från topplocket. Den tickar och klattrar sig vid 2000-4000 varv. Ljudet är ganska högfrekvent och metalliskt/hårt. Det går att urskilja varje "tick" så jag antar (utläses hoppas...) att det inte kan ha med ventiler att göra efter som de borde öppna och stänga fortare än så..:va ..?
Oljebyte gjorde ingen skillnad alls.

Är ljudet normalt eller vet någon vad det kan bero på?
:Bugar

Klumpen vi kallar motor låter förfärligt....så ÄR det. Var istort sett min första fråga här inne!

Beroende på hur långt den gått och hur den körts kan det ju vara en idé att kolla kamkedjespännaren. Min har gått 3600 nu och jag hade INGA klick kvar i den vilken hadee inneburit :huvet om den sträckts mer...

Ventilspel skall kollas vid 4200 men kollas oftast tidigare för säkerhet skull....
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Hej hopp!
Dom skall börja tillverka kraschpuckarna nere i Australien igen....samma som kevtrx gjorde många månar sedan.
Jag köpte då ihop med Jåke bl.a och dom chromade....har bannat dagen då svarta hade varit snyggare....och nu gör dom svarta igen.

Några sugna på gruppköp/frakt???

ja, jag är intresserad, pris?

Har precis skaffat mig en TRX -96. Hojen verkar va i prima skick bortsett från ett missljud från topplocket. Den tickar och klattrar sig vid 2000-4000 varv. Ljudet är ganska högfrekvent och metalliskt/hårt. Det går att urskilja varje "tick" så jag antar (utläses hoppas...) att det inte kan ha med ventiler att göra efter som de borde öppna och stänga fortare än så..:va ..?
Oljebyte gjorde ingen skillnad alls.

Är ljudet normalt eller vet någon vad det kan bero på?
:Bugar

verkar INTE bra, jag har en gammal bil, visserligen från 61 men den låter/lät fint på tomgång men då man varvade upp lite så lät det som att man kastat ned en näve med stötstänger ( så som du beskriver) som levde rövare.
förmodligen ramlager (i mitt fall) som orsakats p.g.a. slarv med oljebyte, eller avsaknad av olja :(
och TRXen är ganska känslig för detta, på min så kollar jag "ofta´"

Men det är inte lätt att göra en analys på en beskrivning/upplevelse i text.
går den att köra överhuvudtaget?
undvik det tills du vet lite mer, bättre med lite skrämselpropaganda tills du har kollat upp felet.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Som Rip skriver, det kan vara nåt hemskt, men likväl som KW skriver, det kan vara helt normalt. Det rasslar och skramlar från motorn som 17. Fjärranalys är svårt, t.o.m. med inspelat ljud. Ramlager, då ska det skramla/knacka ordentligt, men det i jmf med original. Det går några TRX:er i Linköping, kanske kan stämma träff med dem och jämföra?

Ventilerna sjunker in i sätena, men om det är fallet så ska det ju låta mindre. Jag kollar mitt ventilspel varje lördagsmorgon ungefär... Fast det räcker nog med var 2000:e mil,eller om du är uppmärksam och märker att den blir mer svårstartad, då kan det vara läge.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
surfet funkar dåligt på mobilen, sitter på Gotland...
jag ser inte pris eller nåt på siten.
jag köpte hotcams båda största satser, upp till 2,70 eller nåt, pga Kents omslipning av kammarna. tror det blev några spänn per shims bara. beställde satserna via en vanlig hojaffär, och de beställde förmodligen från Jofrab, det låter bekant.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
surfet funkar dåligt på mobilen, sitter på Gotland...
jag ser inte pris eller nåt på siten.
jag köpte hotcams båda största satser, upp till 2,70 eller nåt, pga Kents omslipning av kammarna. tror det blev några spänn per shims bara. beställde satserna via en vanlig hojaffär, och de beställde förmodligen från Jofrab, det låter bekant.

TACKAR!

...ja jäklar du är på banan ja!! Ha det GRYMT kul!!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TACKAR!

...ja jäklar du är på banan ja!! Ha det GRYMT kul!!

Tack, det har vi! Många avåkningar i början, men peppar peppar håller jag mig på hjulen än så länge. Apropå din temp, gör som jag, ta med en digital ugnstermometer, stoppa i den i oljetråget när motorn gått hårt och är riktigt varm. Jag har en klart högre vattentemp, ffa i satn, men så fort jag rullar såenare sjunker den, och hitills i år så håller sig oljan hyfsat varm, trots bana och 25 grader i skugan. Går inte oljan upp i mer än 110-120 så ska det vara lugnt. Tempgivaren och fläktgivaren sitter ju dumt nog efter kylaren, men så länge fläkten håller tempen under 105 grader så är det nog bara 'normalt' med tanke på trimningsgraden.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top