TRX-tråden

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
mikuni eller keihin

Klurar på att så småning om ersätta orginalförgasarna med mekaniska flatslides. Avser inte att porta eller byta kammar. Vad välja?Vilka ger mest "bang for the buck"? Vad kan man räkna med att man får vad gäller motorkaraktär om man väljer det ena eller det andra? Vad jag har fattat så finns det trx-kits med keihin fcr39, fcr41 eller mikuni tdmr 40. Ni som har svart bälte i trx-trimning, kom med åsikter i frågan.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Klurar på att så småning om ersätta orginalförgasarna med mekaniska flatslides. Avser inte att porta eller byta kammar. Vad välja?Vilka ger mest "bang for the buck"? Vad kan man räkna med att man får vad gäller motorkaraktär om man väljer det ena eller det andra? Vad jag har fattat så finns det trx-kits med keihin fcr39, fcr41 eller mikuni tdmr 40. Ni som har svart bälte i trx-trimning, kom med åsikter i frågan.

Hörsägen säger att FCR41 ger bättre topp än TDMR40...fast dom har såklart mer punch lite lägre i registret. Peder här på forumet kan säkert berätta lite mer om FCR39....

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Killerwhale; skrev:
Hörsägen säger att FCR41 ger bättre topp än TDMR40...fast dom har såklart mer punch lite lägre i registret. Peder här på forumet kan säkert berätta lite mer om FCR39....

Mikunisarna asså?

Jag är inte intresserad av effektökning bara på topp. Ser gärna att pollarna sprider ut sig över större delen av registret. Blir jue mer körbart så.

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Killerwhale; skrev:
Jag bänkar min i morgon för 3:e gången. Kan lägga in resultatet här så får du se själv hur 41´or uppför sig...

Kan va spännande att se:tummenupp Men du har väll pillat med lite annat än bara fuggarna, vad jag har förstått.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jag har Mikuni TDMR40:eek:rna. Ville som du ha mellanmos. Som det ser ut nu har jag mer toppmos, den tappar "ingenting" efter 8500... Men det beror nog mer på kombon avgas, trattar, kammar,kam-timing, portning osv. Mikuni har choke, det har inte Keihin (fast jag har nog sett Keihins med choke också? :va) Värt att kolla i alla fall. Funkar ju oxå att vrida på gasen några gånger för att pumpa in lite extra soppa, men lite mer mekigt blir det att pumpa, vrida upp tomgång manuellt osv.

Prismässigt vet jag inte, tror att det är rätt likvärdigt.

Jag överlevde f.ö. Gotland, och Jåkes bling-puck är fortfarande som ny! Men fredagen var jag ute och körde på ren vilja. Regn hela dagen och svin-kallt. Bergmans demoner svepte ned från Fårö och blockerade min körning. Gillar inte regn längre :gnissla Inte blev det bättre av att frågan under förarmötet i mellangruppen var: "hur många är det som inte har regndäck?" WTF? Att det sen kördes 1.41-tider i blötan i licensgruppen underlättade inte heller (1.30 är duktigt snabbt när det är torrt), eller instruktörernas mumlande bakom ryggen att de minsann fixade 1.50 med gatdäck i blötan... Under kvarten var jag i alla fall, tror jag. De andra dagarna var det torra, ffa lördagen var solig, nåt som märktes i min nacke på kvällen!

Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
HansJ; skrev:
Jag har Mikuni TDMR40:eek:rna. Ville som du ha mellanmos. Som det ser ut nu har jag mer toppmos, den tappar "ingenting" efter 8500... Men det beror nog mer på kombon avgas, trattar, kammar,kam-timing, portning osv. Mikuni har choke, det har inte Keihin (fast jag har nog sett Keihins med choke också? :va) Värt att kolla i alla fall. Funkar ju oxå att vrida på gasen några gånger för att pumpa in lite extra soppa, men lite mer mekigt blir det att pumpa, vrida upp tomgång manuellt osv.

Prismässigt vet jag inte, tror att det är rätt likvärdigt.

Jag överlevde f.ö. Gotland, och Jåkes bling-puck är fortfarande som ny! Men fredagen var jag ute och körde på ren vilja. Regn hela dagen och svin-kallt. Bergmans demoner svepte ned från Fårö och blockerade min körning. Gillar inte regn längre :gnissla Inte blev det bättre av att frågan under förarmötet i mellangruppen var: "hur många är det som inte har regndäck?" WTF? Att det sen kördes 1.41-tider i blötan i licensgruppen underlättade inte heller (1.30 är duktigt snabbt när det är torrt), eller instruktörernas mumlande bakom ryggen att de minsann fixade 1.50 med gatdäck i blötan... Under kvarten var jag i alla fall, tror jag. De andra dagarna var det torra, ffa lördagen var solig, nåt som märktes i min nacke på kvällen!

Det är mellanmoset som är i fokus. Extra pollar upp mot varvstopp vet jag inte riktigt vad jag ska ha dem till. Inte riktigt min körstil.

Regndäck lät så där läskigt seriöst. Men det är väll som kompisen sa att köra i regn är karaktärsdanande.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
@ hansJ, det ligger en kuse begraven....

...vaffanken, jag har inte någe plast i min boost portade topp.
Fick maffiga 0,4hk mer på topp än den fisportade...
6,2Nm mer och toppen vid 5800rpm, 8hk mer vid 6200rpm....
...Alltså, borde inte din o min topp vara tvärtom?? :va
(hade samma jetting som vid tidigare dyno)

dyno3.jpg

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
6,2Nm mer och toppen vid 5800rpm, 8hk mer vid 6200rpm....
Ähvafan... med 10% ökning mellan 5500-6500 så ser det ju rätt sjysst ut ändå? Tro't eller ej men din kurva är rätt lik min när du nu inte fick nåt mer på topp, men spontant har du rätt. Borde det inte blivit lite mer kräm längst upp?

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jo, men Hasse plastporta ju för mer mid och fick mer topp och jag tvärtom....:va
Nåt å fråga Dr. Bike om? Han brukar kunna ha teorier om sånt. Hur som helst känns det omöjligt nu (förutom rent finansiellt) att köpa en TRX med mindre än att den trimmas 15-20 kusar :rolleyes:

Last edited:

Mr_Sandersson

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Hoj
TRIUMPH DAYTONA -06 TRX 850 -96 - såld
Hallå,

Är det någon som vet var man kan köpa en tändstiftsnyckel som passar på TRXn utan att behöva riva och flytta på kylare och tank?

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Mr_Sandersson; skrev:
Hallå,

Är det någon som vet var man kan köpa en tändstiftsnyckel som passar på TRXn utan att behöva riva och flytta på kylare och tank?

Den som är med i hojens orginalverktygssats funkar bra. Den nyckel som man kan få dit OCH skruva med utan att fälla undan kylaren skulle jag vilja se...:D
Man behöver inte ta bort kylaren, bara lossa den:tummenupp Slanganslutningarna behöver man alltså inte röra.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept