TRX-tråden

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
If it aint broken, don't fix it...

Eller som det heter på tyska: Kaputtreparieren...

Jag har ingen koll på verkstadspriserna eftersom jag gör allt själv. Mitt förslag är att strunta i kolvringarna, men kolla ventilspelet. Det sista kan du göra om du inte har två vänstertummar på högra handen, utan att riskera nåt. Om ventilspelet är fel, så kan du lämna iväg hojen till verkstad för omshimsning, om inte så har du sparat en slant och lärt dig nåt :)

Min hade gått över 4000 innan jag rev de, men jag renoverade bara för trimmets skull, hade nog lätt kunna köra 2000 mil till. 7-8000 mil är långt ifrån en omöjlighet, så länge olja o filter byts, och att man varmkör innan fullgasR1passeringar

Den går som en klocka (Med visare eller digitalt) så jag avvaktar, olja och filter bytes regelbundet.
BTW, kan man låta motorn sitta kvar vid justering av ventiler eller måste motorn ur/ner?

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Den går som en klocka (Med visare eller digitalt) så jag avvaktar, olja och filter bytes regelbundet.
BTW, kan man låta motorn sitta kvar vid justering av ventiler eller måste motorn ur/ner?

Låt snurran sitta kvar, kyl och fuggar får man ta loss.
Tom jag klarade att göra det, btw finns det lite shims kvar hemma som passar fint till TRX. :)

//P

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Låt snurran sitta kvar, kyl och fuggar får man ta loss.
Tom jag klarade att göra det, btw finns det lite shims kvar hemma som passar fint till TRX. :)

//P

Lysande, jag väntar nog till då det är mer mörker än ljus (höst) men då kanske jag kontaktar dig senare.
//R

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Framdäck - skärm

Bytte däck idag, la på 70-profil fram. Däcket tog i skärmen som jag misstänkt, det blev till att fixa nya hål.
Jag har för mig att profilhöjden är i % av bredden, i så fall bör höjden då vara 12 mm högre än 60-profil - rätta mig om jag har fel. Nästa tanke är: Hur mycket skall jag dra upp gaffelbenen? Dom står på 25 mm nu, ska jag kompensera för +12 mm - eller? :confused: Jag minns hur det var när jag köpte den och förre ägaren hade 0 i uppstick, ville bara gå rakt fram.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Bytte däck idag, la på 70-profil fram. Däcket tog i skärmen som jag misstänkt, det blev till att fixa nya hål.
Jag har för mig att profilhöjden är i % av bredden, i så fall bör höjden då vara 12 mm högre än 60-profil - rätta mig om jag har fel. Nästa tanke är: Hur mycket skall jag dra upp gaffelbenen? Dom står på 25 mm nu, ska jag kompensera för +12 mm - eller? :confused: Jag minns hur det var när jag köpte den och förre ägaren hade 0 i uppstick, ville bara gå rakt fram.

Alla tillverkade har lite olika utseende/profil på sina. Jag har kört Dunlop 120/70 med gott om utrymme till stänkan. Värre blev det med en aftermarket stänka som var gjuten efter 60 profilen...

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Puckar

Ni som var intresserade av krachpuckar kan skicka pm, så börjar jag ta fram dem nästa vecka.

Priset blir 300:- / set + frakt.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
@Tia:
Jag har haft Sportec M1, M3 och Racetec, alla med 70-profil, utan problem med skärmen. Som KW skriver, siffrorna stämmer inte helt med verkligheten.

I teorin har du i alla fall rätt. Men kolla att du inte får problem om du sänker fronten så mycket. Du måste kanske höja baken i stället.

Pengarna kom in, hoppas det betyder att du fick skivorna och var nöjd?

@Anehall:
:bugar

kremro

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Hoj
TRX 850
Jag la på nya Dunlop roadsmart för några veckor sen. och sen dess har det blivit en helt annan cykel. hade slitna roadtec z6 innan. det känns som man kan lite på cykeln mer nu :) innan släppte backen imellanåt. men det kan ju berott på att corden va framme och rättså kraftig touringplatta. :rolleyes:

Men jag är helnöjd, kör föresten med 70 profil fram och 170 back för dom går ju fortare då. :D ser lite fetare ut iaf. :tuttar

hawkins31

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Saknar hoj
Nu har jag upptäckt denna trx-tråd!
Är det någon som har eller vet var jag kan få tag i ett grenrör och ljuddämpare till min trx det är en 96:a

Förövrigt passerade den 7500mil igår! och rullar på så fint!

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Höja bak?

Efter att jag lade på 70-profil fram känns det som att hojjen vill söka sig lite väl mycket rakt framåt, jag har fått rådet att höja bak istället för att dra upp fjäderbenen ytterligare. Vet att det nämndes mått på "hundben" tidigare, c/c mått för hål kontra höjning bak. Jag hittar inte detta, är det nån vänlig själ som vill dra det en gång till?

hawkins31

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Saknar hoj
Du tänker orginalburkar?

Precis så tänker jag! Jag har inga orginaldämpare till min. Verkar som om jag drabbades av lite blodad tand i torsdag när jag såg dig åka runt på sviestad. Om du tänkte på det när du hämtade din hoj från parkeringen så var det min som stod bredvid, Jag kör med ett två till ett system på min hoj.

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
Precis besiktigat min trx som jag köpte förra veckan och den klarade sig. jag verkar ha ett litet läckage i framgaffeln, dags att byta packboxar, är det någon som har gjort det och vet hur knepigt det är ellet om jag ska betala dyra pengar för att få det gjort.

btw är det någon som har koll på om det finns någon mc-affär i stockholmstrakten som har bra priser på skinnställ?

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Precis besiktigat min trx som jag köpte förra veckan och den klarade sig. jag verkar ha ett litet läckage i framgaffeln, dags att byta packboxar, är det någon som har gjort det och vet hur knepigt det är ellet om jag ska betala dyra pengar för att få det gjort.

btw är det någon som har koll på om det finns någon mc-affär i stockholmstrakten som har bra priser på skinnställ?

Med en muttermaskin som enda "specialverktyg" har jag lyckats byta på 2 st TRX. Köp mycket bräkleen (eller den betydligt billigare Bromsrengöring från Biltema) för att få rent gafflarna från gammal svart äcklig olja.
//P

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850

Skulle du behöva specialverktyg, så lät jag en kille svetsa ihop ett. Det är för att hålla emot dämpinsatsen, om nu inte mutterpickan räcker. För mig lossade iofs skruven mha mutterpickan, men eftersom skruven kärvade så gick det inte att skruva ut den när inkråmet redan satt löst, dvs inget mothåll alls.

Ädit:
Glömde skriva det, men hojta till, så kan du låna det om du behöver!

Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i

Jag lyckades med insex och ett kvastskaft i alu som mothåll. (ensam kan tilläggas, ta med en polare så är det nog en bit kaka)

Nu har man precis blivit fattigare, set qualifier 2 inhandlade inför Kinnekulle :gnissla

Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Det här med specialverktyg. Avgörs behovet utifrån arbetsföljden? Tänkte om det blir skillnad om man går på skruven med mutterpicka innan man har plockat bort gaffellock osv så man utnyttjar förspänningen i gaffeln.

Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Det här med specialverktyg. Avgörs behovet utifrån arbetsföljden? Tänkte om det blir skillnad om man går på skruven med mutterpicka innan man har plockat bort gaffellock osv så man utnyttjar förspänningen i gaffeln.
Det har du helt rätt i, utan förspänning från fjädern går det nog inte, om man inte har en j-kla tur. För mig räckte det inte hur som helst.

mjj72

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Hoj
Ducati Streetfighter S -09, Husaberg FE 400 -00
Originaldämpare

Precis så tänker jag! Jag har inga orginaldämpare till min. Verkar som om jag drabbades av lite blodad tand i torsdag när jag såg dig åka runt på sviestad. Om du tänkte på det när du hämtade din hoj från parkeringen så var det min som stod bredvid, Jag kör med ett två till ett system på min hoj.

Hej du, jag har ett par dämpare ligger hemma om du är intresserad, har även en halvkåpa med infästningar mm om intresse finnes(kåpan något tilltufsad). Jobbar till sjöss så jag är inte hemma förrän i nästa vecka någon gång men om du är intresserad kan du ju skicka ett meddelande.

ha det bäst

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...