TRX-tråden

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
inte för att jag har råd men..

jag är sugen på slipon eller nytt avgassystem för lite trevligare ljud och mer effekt om det är möjligt, vad åker ni med?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Effekt ska du nog inte räkna med, såvida du inte satsar på ett helsystem. Originalburkarna är faktiskt riktigt bra vad gäller effekt. Sen väger de ju bly...

Jag kör helsystem, race-versionen, från MAB. De har fortfarande system t salu, www.mab-power.de. De suger tyvärr på kundtjänst, men gör justa system.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Effekt ska du nog inte räkna med, såvida du inte satsar på ett helsystem. Originalburkarna är faktiskt riktigt bra vad gäller effekt. Sen väger de ju bly...

Jag kör helsystem, race-versionen, från MAB. De har fortfarande system t salu, www.mab-power.de. De suger tyvärr på kundtjänst, men gör justa system.

Sist jag gjorde en förfrågan så svara dom faktiskt fort och med läslig engelska :D

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
bytte däck häromdan..funkade absolut klockrent med 70 profil.....känns super bra,tänker köra 180 bridgestone blt016 bak sen....då blir den nog riktigt skön...hojjen svänger så mycke skönare med 70...aldrig 60 igen.. o mycke mera snabbstyrd..blir vilken vecka som helst gotland snart tror jag....ha det gött

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
bytte däck häromdan..funkade absolut klockrent med 70 profil.....känns super bra,tänker köra 180 bridgestone blt016 bak sen....då blir den nog riktigt skön...hojjen svänger så mycke skönare med 70...aldrig 60 igen.. o mycke mera snabbstyrd..blir vilken vecka som helst gotland snart tror jag....ha det gött

Bara en tanke, polarn köpte precis en TRX som var utrustad med 180/55 på standard fälg, däcket var ihoppressat duktigt till en MYCKET spetsig profil (då fälgen är 5") och slitbanan vid rakt fram körning var galet platt och bågen DÖK in i svängarna ganka obehagligt.
Jag skulle nog välja ett märke som rekommenderar 170/60 såsom Dunlop...fast du har ju redan bytt fram och olika däck är ju inget hit....

...mera snabbstyrd med 120/70? hoppsan kerstin! Tycker inte jag....men stabilare dock...
Vill du ha en snabbstyrd hoj skall du absolut köra 160/60 bak....

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Gotland på semester eller? Vi kör lite på kartbanan (varannan tisdag) sedan har vi körning varje onsdag ett gäng. Bara att komma med och köra. Skicka pm om du vill ha mer info om det.

/ Rauken

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
Bara en tanke, polarn köpte precis en TRX som var utrustad med 180/55 på standard fälg, däcket var ihoppressat duktigt till en MYCKET spetsig profil (då fälgen är 5") och slitbanan vid rakt fram körning var galet platt och bågen DÖK in i svängarna ganka obehagligt.
Jag skulle nog välja ett märke som rekommenderar 170/60 såsom Dunlop...fast du har ju redan bytt fram och olika däck är ju inget hit....

...mera snabbstyrd med 120/70? hoppsan kerstin! Tycker inte jag....men stabilare dock...
Vill du ha en snabbstyrd hoj skall du absolut köra 160/60 bak....

hej jo 160 är nog bättre på trxen...180 e mer utseende grej isf får se vilket man byter till sen...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
hej jo 160 är nog bättre på trxen...180 e mer utseende grej isf får se vilket man byter till sen...

Tja, gillar man ballongdäck i profil så... Du kan nog trycka ihop ett 180/55 till att se ut som ett 150 med 90-profil, eller nåt. Det där brukar inte ge några kul egenskaper. Ser tjockare ut i profil, inte fetare bakifrån. Vet då inte vad det är värt för andra, jämfört med en maskin som svänger som den ska. Många talar om fördelarna med 120/70 fram, jag föredrar originaldimension då jag tycker den får understyrninstendenser med högre profil. Tycker den verkar må bra av att ha den vikt som är tänkt på nosen.

Mina sniktips för en roligare cykel är kortare hundben, (höja den bak), och två taggar mer på bakdrevet när man byter drivpaket. Blev otroligt mycket skojigare, men utan tråkiga bieffekter!

Last edited:

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
två taggar mer på bakdrevet när man byter drivpaket. Blev otroligt mycket skojigare, men utan tråkiga bieffekter!

Håller med om tanken med ändrad utväxling, har själv gått till 16/43 och fått en mycket trevligar hoj, förlusten i teoretisk toppfart bryr mig inte, däremot avsevärt trevligare att köra, inte minst på 1:an.

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
blueridge; skrev:
Tja, gillar man ballongdäck i profil så... Du kan nog trycka ihop ett 180/55 till att se ut som ett 150 med 90-profil, eller nåt. Det där brukar inte ge några kul egenskaper. Ser tjockare ut i profil, inte fetare bakifrån. Vet då inte vad det är värt för andra, jämfört med en maskin som svänger som den ska. Många talar om fördelarna med 120/70 fram, jag föredrar originaldimension då jag tycker den får understyrninstendenser med högre profil. Tycker den verkar må bra av att ha den vikt som är tänkt på nosen.

Mina sniktips för en roligare cykel är kortare hundben, (höja den bak), och två taggar mer på bakdrevet när man byter drivpaket. Blev otroligt mycket skojigare, men utan tråkiga bieffekter!

Min gode vän däckhökaren var klar och tydlig i sin åsikt om breda däck på smala fälgar. Största bekymret , menade han, är att det blir en felaktig vinkel på däcksidorna ut från fälgen som inte gynnar stabilitet och inte ger "rätt" profil på däcket. Han får fortsätta att sälja160/60 till mig.
Jag har bytt tillbaks till orginalhundben. Halvsunkig dämpare ihop med kortare doggisar visade sig inte vara någon hit. Misstänkte innan montaget att de skulle ändra länkagegeometrin och på så sätt påverka fjädring och dämpning.(Längre fjädringsväg= lösare dämpning/fjädring pga ändrad hävstångseffekt ). Förståsigpåare i kamratkretsen menade då att man bara ändrar svingens "viloläge" och att dämpning och fjädring inte skulle påverkas. Hmmm... jo just det...:rolleyes:. Med org. så har jag möjligheten att inte behöva åka med maxåtskruvatallting. :tummenupp
Mina 35mm höjande hundben får gärna bli trådens testexemplar om nån vill testa innan de bestämmer sig för att modda.
Nu ska jag dricka öl.:fyllisar

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Avgaspackningar

Ingen som har ett par nya packningar liggandes hemma? ...till salu då, skulle behöva dom senast fredag.

ÄDIT...hittade på Sam´s motor! :tummenupp

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
...att de skulle ändra länkagegeometrin och på så sätt påverka fjädring och dämpning.(Längre fjädringsväg= lösare dämpning/fjädring pga ändrad hävstångseffekt ).
Jo, visst har du rätt i att de ändrar geometrin på länkaget, men inte blir dämparen längre så du får längre fjädringsväg just. Du flyttar snarare ut hela fjädringsvägen från hojen, den kan ju inte gå ihop till samma maximalt komprimerade position heller...
Lite blir det iom att dämparen kommer att bli aningen mer vertikal, samma positionsförändring gör den ju mindre progressiv. Är dämparen slut kan inget hjälpa det, men samma operation på min gjorde fjädringen hårdare över hela slaget. Inte bara på slutet alltså, så pass att jag var tvungen att ställa ner dämpningen för att den inte skulle vara stenhård. Förspänningen behövde jag inte öka efter byte till kortare hundben, vilket jag snudd på gjorde innan.

thejohan

Jo, såatt eee..
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Skramlaha
Övningsköra.

Ni som verkar ha stenkoll på läget.
Är TRXen en vettig hoj att övningsköra på?
Har funderingar på att åka och titta på en på onsdag.

Mr_Sandersson

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Hoj
TRIUMPH DAYTONA -06 TRX 850 -96 - såld
Drivpaket

Halloj,

Mitt drivpaket är slut och nu tänkte jag beställa nytt, vad ska man ha för utväxling? Förslag mottages tacksamt.

Vad det gäller övningskörning så funkar TRXn finfint, jag köpte min för ett år sedan och körde upp i våras, dock på en BMW F650GS (nya).
Misslyckades när jag körde upp med TRXn i höstas, sittställningen är ju inte jättesportig men tillräckligt för att det ska stöka till det när man krypkör och nerverna spökar, så var det för mig. Tycker den faller innåt när man har fullt styrutslag och krypkör och det kan vara svårt att bemästra när VVinspektören står vid sidan om.

Så köp en TRX, övningskör, öva öva öva på krypkörning, känns det svårt så gå till en körskola, ta ett par lektioner och kör upp med deras hoj, sen har du en grymt trevlig TRX att fortsätta köra med på egen hand:tummenupp

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept