TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Halloj,

Mitt drivpaket är slut och nu tänkte jag beställa nytt, vad ska man ha för utväxling? Förslag mottages tacksamt.

Vad det gäller övningskörning så funkar TRXn finfint, jag köpte min för ett år sedan och körde upp i våras, dock på en BMW F650GS (nya).
Misslyckades när jag körde upp med TRXn i höstas, sittställningen är ju inte jättesportig men tillräckligt för att det ska stöka till det när man krypkör och nerverna spökar, så var det för mig. Tycker den faller innåt när man har fullt styrutslag och krypkör och det kan vara svårt att bemästra när VVinspektören står vid sidan om.

Så köp en TRX, övningskör, öva öva öva på krypkörning, känns det svårt så gå till en körskola, ta ett par lektioner och kör upp med deras hoj, sen har du en grymt trevlig TRX att fortsätta köra med på egen hand:tummenupp

Du skall ABSOLUT köpa hos ADDEMOTO, dom är sådär snuskigt hjälpsamma och ingenting verkar vara ett problem för dom!! :tummenupp
(skickade 2st nitlås och 4 extra länkar GRATIS när polarn tog över min kortare kedja)

Jag kör nu 17/40 men är väl egentligen närmast maxtrimmad och 16/40 blev lite väl hysteriskt. Polarn testade 15/40 ett tag och det var skitbra....om man hade haft en 6:e växel!!
16/39 är en välanvänd kombination, köp ett 17 också så kan du byta dom gånger du skall tugga motorväg....frambyte går ju på 20 minuter....

När jag krypkör så lägger jag bågen mot kurvan och sätter mig åt andra hållet och det funkar fin fint fortfarande trots man tog lappen på 90-talet...
 

Mr_Sandersson

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TRIUMPH DAYTONA -06 TRX 850 -96 - såld
Du skall ABSOLUT köpa hos ADDEMOTO, dom är sådär snuskigt hjälpsamma och ingenting verkar vara ett problem för dom!! :tummenupp
(skickade 2st nitlås och 4 extra länkar GRATIS när polarn tog över min kortare kedja)

Jag kör nu 17/40 men är väl egentligen närmast maxtrimmad och 16/40 blev lite väl hysteriskt. Polarn testade 15/40 ett tag och det var skitbra....om man hade haft en 6:e växel!!
16/39 är en välanvänd kombination, köp ett 17 också så kan du byta dom gånger du skall tugga motorväg....frambyte går ju på 20 minuter....

När jag krypkör så lägger jag bågen mot kurvan och sätter mig åt andra hållet och det funkar fin fint fortfarande trots man tog lappen på 90-talet...

Kanon med tipset, ska inhandla 16/39 omgående, gjorde nybörjarmisstag idag på Tuvängen, fick vända hem med en hoj som inte klarade säkerhetsbesiktningen:huvet Men man lär sig hela tiden, nu vet jag när drivpaketet är slut:yoparty
Såg avundsjukt på ett par pics därifrån, det var minsann en rödsvart trx där och körde, surt, surt att jag fick vända i dörren!

Ja krypköra med trxen har jag lärt mig nu, fasen vad man lär sig mycket när man kör själv med lappen i fickan, skönt att inte känna sig övervakad:tungan
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Kanon med tipset, ska inhandla 16/39 omgående

Det där med utväxlingar är tydligen väldigt individuellt, jag har 16/43 och känner mig väldigt nöjd med det, tycker att 16/39 inte är nån större skillnad mot standard, åtminstone på en otrimmad maskin. Speciellt i låg fart blev hojjen mycket trevligare, toppfartsmässigt spelar det mig ingen roll och jag upplever inte att den varvar obehagligt mycket på landsvägen heller.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Det där med utväxlingar är tydligen väldigt individuellt, jag har 16/43 och känner mig väldigt nöjd med det, tycker att 16/39 inte är nån större skillnad mot standard, åtminstone på en otrimmad maskin. Speciellt i låg fart blev hojjen mycket trevligare, toppfartsmässigt spelar det mig ingen roll och jag upplever inte att den varvar obehagligt mycket på landsvägen heller.


16/43 motsvarar ju ~15/40 som polarn körde, när vi cruisa på 90 väg låg han på 6500 varv på femman vilket han tyckte var kass....och dessutom drog den mer sopp än min!! :näsblod
Ettan var egentligen bara användbar vid krypkör i stan, men som sagt...hade man haft en sjätte så...
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
16/43 motsvarar ju ~15/40 som polarn körde, när vi cruisa på 90 väg låg han på 6500 varv på femman vilket han tyckte var kass.......
Enligt miitt sätt att räkna ger 6500 varv på femman med 15/40 ca 160 km/tim, men ca 90 på 2-an.
Jag är nöjd med 16/43 och det är huvudsaken, jag vill inte försöka påverka någon annan att välja det jag har, bara ett "inlägg i debatten".
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Enligt miitt sätt att räkna ger 6500 varv på femman med 15/40 ca 160 km/tim, men ca 90 på 2-an.
Jag är nöjd med 16/43 och det är huvudsaken, jag vill inte försöka påverka någon annan att välja det jag har, bara ett "inlägg i debatten".

Absolut, förstår det...och jag TÄNKTE göra klart att vi inte höll hastighetsbegränsningen. Men eftersom det var så självklart...:D

Idag har Jåke lärt mig göra om göra rätt på bana....:tummenupp

...och man sitter i hotellobbyn medans hårtorken går på fullt i ena skon, dags att byta snart. Skinnstället pissesurt.... :näsblod
 
Last edited:

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Absolut, förstår det...och jag TÄNKTE göra klart att vi inte höll hastighetsbegränsningen. Men eftersom det var så självklart...:D

Idag har Jåke lärt mig göra om göra rätt på bana....:tummenupp

...och man sitter i hotellobbyn medans hårtorken går på fullt i ena skon, dags att byta snart. Skinnstället pissesurt.... :näsblod

Puckat av mig att inte se sammanhanget, det är väl åldern:Bugar
Avundsjuk på det med banan (men inte vädret).
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Avundsjuk på det med banan (men inte vädret).
Äsch, det är du visst (vädret alltså). Det regnade bara i 10 minuter, men desto mer då och precis när vi var på banan... genomblöt på typ 10 sekunder.

Samma sak på tisdagen, då hade dock KW lite annan otur... krokben skulle jag nästan kalla det.

Nästa gång ska jag hinna med att hoppa på dig också Spooked, såg dig men hade grön så jag var upptagen. Hoppas det var en givande dag.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Jåke; skrev:
Äsch, det är du visst (vädret alltså). Det regnade bara i 10 minuter, men desto mer då och precis när vi var på banan... genomblöt på typ 10 sekunder.

Samma sak på tisdagen, då hade dock KW lite annan otur... krokben skulle jag nästan kalla det.

Nästa gång ska jag hinna med att hoppa på dig också Spooked, såg dig men hade grön så jag var upptagen. Hoppas det var en givande dag.
Jo det är kul att slipa på det lilla körteknik man har.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Samma sak på tisdagen, då hade dock KW lite annan otur... krokben skulle jag nästan kalla det.

Skitkul ända fram till "krokbenet", hoppas det inte skapar hjärnspöken!
Man bör nog inse att det finns något rötägg på 80 anmälda, men att den faen lyckades hitta mig bland alla....
Precis hem från sjukan och ett par revben var av och det svullnande knät var en korsbandskada och dom tömde ur ca 12 rör blod ur det. Övrigt var bara "köttsår".
Nu är det till att gå på försäkringsbolag och elände.
Den rullade iaf fint upp på trailern så allt verkar rakt och fint....eller fint vete fan men ändå!
Trevligt att träffas!! :tummenupp
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Skitkul ända fram till "krokbenet", hoppas det inte skapar hjärnspöken!
Man bör nog inse att det finns något rötägg på 80 anmälda, men att den faen lyckades hitta mig bland alla....
Precis hem från sjukan och ett par revben var av och det svullnande knät var en korsbandskada och dom tömde ur ca 12 rör blod ur det. Övrigt var bara "köttsår".
Nu är det till att gå på försäkringsbolag och elände.
Den rullade iaf fint upp på trailern så allt verkar rakt och fint....eller fint vete fan men ändå!
Trevligt att träffas!! :tummenupp

Vad hände ?
Hur när och varför ?
Krya på dig.

//Peter
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Vad hände ?
Hur när och varför ?
Krya på dig.

//Peter

Alldeles efter rakan i snabba kurvan under bron var det en äldre herre med en hayabusa som tyckte han hade marginal att köra om (långt under 2 meter) och sedan tyckte han det var smart att lägga sig i mitt spår och slå av på gasen vilket medförde att mitt framdäck touchade hans bakdäck. 230Kg busa rörde sig knappt och TRXen bara flög undan...och jag efter...
Så trist då man fått upp pacen ordentligt...nu får vi se vad som händer med alla skador. En månad i sjuksäng är ju ingen höjdare varken ekonomiskt eller psykiskt :näsblod

Tackar, har redan börjat med sjukgymnastiken för knät...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Så trist då man fått upp pacen ordentligt...

Tackar, har redan börjat med sjukgymnastiken för knät...
Äsch, den tar vi igen nästa gång. Kul å se dig iaf, hoppas knät inte kräver några fler ingrepp än vätsketömning. Tror nog det "bara" är yttre skador på hojen också, dina stora kraschburkar gjorde nog sitt jobb :rolleyes:
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Killerwhale; skrev:
Skitkul ända fram till "krokbenet", hoppas det inte skapar hjärnspöken!
Man bör nog inse att det finns något rötägg på 80 anmälda, men att den faen lyckades hitta mig bland alla....
Precis hem från sjukan och ett par revben var av och det svullnande knät var en korsbandskada och dom tömde ur ca 12 rör blod ur det. Övrigt var bara "köttsår".
Nu är det till att gå på försäkringsbolag och elände.
Den rullade iaf fint upp på trailern så allt verkar rakt och fint....eller fint vete fan men ändå!
Trevligt att träffas!! :tummenupp
Oj fan! Du slog dig rätt ordentligt, men du höll god min när vi snackades vid.
Krya på dig!
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Lite problem...

Om jag ligger i konstant fart på 50km/h då känns det som hojen hackar fram lite ojämt. Vad kan det bero på? Tänkte lämna in den i höst för att kolla ventilerna för den har nu gått 4500mil.
Något annat jag kan kolla innan?

// Rauken
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Varvtal och växel?

Oj det har jag inte tänkt på... Lågt varv runt 3000 tror jag det brukar vara. Typ 3ans växel.

Kan kolla imorgon om det är uppehåll. Spelar ingen roll om den e varm eller kall.
Blir det bättre om jag byter tändstift tror ni? (Vilka ska jag ha i så fall?)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Oj det har jag inte tänkt på... Lågt varv runt 3000 tror jag det brukar vara. Typ 3ans växel.

Det kan vara så enkelt att du inte har tillräckligt drag vilket gör att kedjan inte är uppspänd hela tiden. Tycker min mår (mådde) bäst på 4k varv vid "touring". ...och uppåt. runt 3k och kanske lite under hamnar jag bara på i rondeller eller dylikt...
 

Dr.Bike

Guest
Lite problem...

Om jag ligger i konstant fart på 50km/h då känns det som hojen hackar fram lite ojämt. Vad kan det bero på? Tänkte lämna in den i höst för att kolla ventilerna för den har nu gått 4500mil.
Något annat jag kan kolla innan?

// Rauken

Beror på vad du menar med "hackar fram" men...
Ditt drivpaket kan vara helslut och kedjan kan hänga slappt.
Då brukar den "klättra" på framdrevet, och hela hojen durrar/smäller och det kan slå i fotpinnarna.
Försvinner det vid acc. eller avslag är det sannolikt drivpaketet.
Kolla det först.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top