Trygg Hansa lämnar dig i sticket

kal_erixon

Guest
Jag vill höja ett varningens finger och belysa en problematisk situation jag hamnat i.

Efter inköp av MC kontaktade jag TRYGG HANSA för att teckna en halvförsäkring då jag skulle var tvungen att parkera på gatan fram till vinterförvaringen. Fick till svar att jag var tvungen att besikta hos bilprovningen först och tecknade trafikförsäkring så länge för att inte åka på ev. straffavgifter.

Efter besiktningen ringde jag igen och fick veta att TRYGG HANSA ville utföra en besiktning innan halvförsäkring kunde tecknas. Detta kunde jag göra i Sundbyberg, en drive-in verkstad typ. Efter en stund återkommer dem och meddelar att det inte längre finns någon drive-in utan det kommer ut en besiktningsman från TRYGG HANSA och besiktar hemma hos mig. Detta skulle inte alls ta lång tid. Jag går med på detta och tänker att de återkommer inom några dagar.

Samma helg blir motorcykeln stulen! Nu står jag här utan giltig försäkring, lån på hojen och ett försäkringsbolag som vägrar ersätta mig. Jag tycker det är fruktansvärt dåligt gjort av ett försäkringsbolag att lämna en kund i sticket på det här viset, blodsugare som verkligen visar vad dem går för när man behöver dem.

Nu avslutar jag alla försäkringar hos TRYGG HANSA och ska se till att så många som möjligt i min omgivning gör detsamma.

Hoppas att fler än jag kan lära av detta och undvika detta nonchalanta skitbolag!
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
JÄVLIGT SURT
men du får faktiskt skylla dig själv om du ställer den på gatan oförsäkrad vid det här laget borde väl alla veta om att tyvärr kan man inte ha något ifred längre
men lider med dig JÄVLIGT SURT ATT ANDRA INTE KAN LÅTA ENS GREJOR VARA IFRED
 

njelger

Guest
jävligt surt, men vad sa de andra bolagen om halvförsäkring? Samma visa där?
 

kal_erixon

Guest
jävligt surt, men vad sa de andra bolagen om halvförsäkring? Samma visa där?

Eftersom jag redan hade tecknat en trafikförsäkring och när som helst skulle få halvförsäkring så kollade jag inte runt nått mer. Vilket jag ångrar så innihelvete i efterhand. Jag skulle gett trygg hansa mitt längsta finger på direkten
 

Mr Moody

Rockar vidare mot högre höjder...
Gick med
14 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Kawazaki GPX750R 1988- Kawazaki ZX9-R 1998- Yamaha R1 2001- Suzuki GSXR1000 2005
Vad e det för special hoj du har som måste besiktigas av ett försäkringsbolag när den redan e besiktigad av bilprovningen???
Har jag aldrig hört talas om
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hänger inte heller med. Du hade ingen försäkring på hojen när den blev stulen men tycker att TH borde tagit det för att dom eventuellt i framtiden beroende på besiktning kanske skulle komma att försäkra den men ännu inte hade fått något betalt? :va

Om du tyckte dom klydda så mycket, varför nyttjade du inget annat bolag? Om samtliga bolag krävde besiktning innan försäkring så hade ju samma sak hänt oavsett bolag...

Vad e det för special hoj du har som måste besiktigas av ett försäkringsbolag när den redan e besiktigad av bilprovningen???
Har jag aldrig hört talas om

Tror vissa bolag kräver det på privatimporterade fordon.
 
Last edited:

kal_erixon

Guest
Vad e det för special hoj du har som måste besiktigas av ett försäkringsbolag när den redan e besiktigad av bilprovningen???
Har jag aldrig hört talas om

En ZX7r från 96.

Just ja, glömde skriva det. jag har fått reda på i efterhand att de ville undersöka hojen ev berodde på att jag blev underkänd på besiktningen. (baklampa trasig och fel frekvens på blinkers)
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
riktigt tråkigt att höra! då vet jag att man ska dra öronen till sig när det gäller trygg hansa!

Jag kan starkt rekomendera IF, väldigt enkla att ha o göra med och har aldrig haft några problem med dom!
 

kal_erixon

Guest
Hänger inte heller med. Du hade ingen försäkring på hojen när den blev stulen men tycker att TH borde tagit det för att dom eventuellt i framtiden beroende på besiktning kanske skulle komma att försäkra den men ännu inte hade fått något betalt? :va

Om du tyckte dom klydda så mycket, varför nyttjade du inget annat bolag? Om samtliga bolag krävde besiktning innan försäkring så hade ju samma sak hänt oavsett bolag...

Tror vissa bolag kräver det på privatimporterade fordon.

Om dom har fått betalt eller inte är ju helt orelevant då en försäkring börjar gälla då man tecknar den och inte då man betalar.

Har ingen aning om samtliga bolag krävde en "egenkontroll" eller inte då jag inte tecknade försäkring hos dem. Hojen är inte importerad.

Jag tycker det är deras ansvar då jag ringt och bett om en försäkring och när det sen dröjer pga dem så står dom inte för skador som skett under tiden. De kunde åtminstone informerat mig från början om handläggningstid /väntetid så jag kunnat ta ställning till att byta försäkringsbolag.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Finns alltid någon som har en snyfthistoria om valfritt bolag.

Men rent krasst så har du ställt en hoj utan halvförsäkring på gatan. Du vet ju själv att den inte är halvförsäkrad ännu...
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Beiktningen hos TH berodde väl på att skulle höja upp din försäkring? Så gör nog de flesta försäkringsbolag. Jag har fått besikta hojen på Folksam när jag höjt min försäkring. Annars öppnar det för att många skulle trafikförsäkra sina fordon och sen höja försäkringen om det blev stulet. Då är det ju bara att vänta nån vecka med att stöldanmäla. Inte så konstigt att dom vill besikta för att se om du överhuvudtaget har fordonet kvar.
 

kal_erixon

Guest
Beiktningen hos TH berodde väl på att skulle höja upp din försäkring? Så gör nog de flesta försäkringsbolag. Jag har fått besikta hojen på Folksam när jag höjt min försäkring. Annars öppnar det för att många skulle trafikförsäkra sina fordon och sen höja försäkringen om det blev stulet. Då är det ju bara att vänta nån vecka med att stöldanmäla. Inte så konstigt att dom vill besikta för att se om du överhuvudtaget har fordonet kvar.

Jag tycker det är anmärkningsvärt när motorcykeln precis blivit besiktad hos bilrpovningen och att jag från början ville teckna en halvförsäkring. (direkt efter ägarbyte och påställning)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag tycker det är anmärkningsvärt när motorcykeln precis blivit besiktad hos bilrpovningen och att jag från början ville teckna en halvförsäkring. (direkt efter ägarbyte och påställning)

Då borde du ha bytt bolag eller ifrågasatt det redan då när du tyckte att det var anmärkningsvärt.

Men absolut, jag lider med dig att din hoj är borta och du står utan ersättning. Men jag tycker nog inte att TH är skit bara för det.
 

Filip83

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Götet
Hoj
KTM 660-04
Om dom har fått betalt eller inte är ju helt orelevant då en försäkring börjar gälla då man tecknar den och inte då man betalar.

Har ingen aning om samtliga bolag krävde en "egenkontroll" eller inte då jag inte tecknade försäkring hos dem. Hojen är inte importerad.

Jag tycker det är deras ansvar då jag ringt och bett om en försäkring och när det sen dröjer pga dem så står dom inte för skador som skett under tiden. De kunde åtminstone informerat mig från början om handläggningstid /väntetid så jag kunnat ta ställning till att byta försäkringsbolag.

Varför ska dom stå för de skador som skett under tiden som du har fått vänta?? TH skulle ju besiktiga hojen och ta ställning till om dom kan halvförsäkra den. Du visste att dom skulle besiktiga och under tiden så täcker naturligtvis inte TH upp för de skador som eventuellt ska täckas för framtida försäkring......
 

kal_erixon

Guest
Då borde du ha bytt bolag eller ifrågasatt det redan då när du tyckte att det var anmärkningsvärt.

Men absolut, jag lider med dig att din hoj är borta och du står utan ersättning. Men jag tycker nog inte att TH är skit bara för det.

Till mitt försvar måste jag säga att trygg hansa hävade att "kontrollen" berodde på att hojen varit avställd och att de skulle vara rutin hos alla försäkringsbolag. Jag missförståd dessutom dom och trodde att det var en "egenkontroll" dom menat hela tiden när dom talat om "besiktning".

I efterhand har jag förstått att det berodde på att besiktningen blev underkänd. Har jag haft den informationen då har jag direkt pratat med något annat bolag. Jag tycker det är deras ansvar att tala klarspråk (ha kunnigt folk som säljer) och informera vid tecknandet av en försäkring. Dom är jävligt mån om att man ska bli kund men sen att man får det skydd man ber om så fort som möjligt har dom skitit i.

Ska väll spara ihop till en ny hoj och under tiden tänker jag sprida så mycket skit som möjligt om trygg hansa. Har förmodligen gott om tid att övertyga dig på :krama
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ska väll spara ihop till en ny hoj och under tiden tänker jag sprida så mycket skit som möjligt om trygg hansa. Har förmodligen gott om tid att övertyga dig på :krama

Tiden må du ha men inte argumenten.
Du visste ju själv att du inte hade halvförsäkring förräns _efter_ kontrollen/besiktningen. *over n out*
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Personligen har jag bara gott att säga om Trygg hansa, pratade precis med dem angående ärrersättning efter olycka. Läser igenom mina försäkringsvillkor innan jag tecknar och har stenkoll på det och blir därför sällan besviken, skulle så vara fallet kan man alltid överklaga (har fått rätt efter en överklagan då handläggaren hade kollat på fel försäkringsvillkor så det kan det vara värt).

:pannkyss tråkigt TS

:kulspruta tjuvar o banditer.:mad:
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top