Tullar från helvetet

Status
Ej öppen för fler svar.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Chrille skrev:
Det är den typen av dumhet som gör Stockholm till det rövhål det är bostadsmässigt. Centraliseringen som den ser ut idag är inget annat än dumhet, inavel och svågerpolitik.

EDIT/Och är det inte röva att bo och jobba i Sthlm i dagsläget så kan bara förklaringen vara att det är två miljoner gnällkukar på samma ställe.

Vet inte - men det verkar finnas rövhål i uddevalla med... :rolleyes:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chrille skrev:
Det är den typen av dumhet som gör Stockholm till det rövhål det är bostadsmässigt. Centraliseringen som den ser ut idag är inget annat än dumhet, inavel och svågerpolitik.

EDIT/Och är det inte röva att bo och jobba i Sthlm i dagsläget så kan bara förklaringen vara att det är två miljoner gnällkukar på samma ställe.

Vi har inget bostadsproblem, det finns fler lägenheter att köpa i innerstan varje vecka än vad det gör per år i den socken du bor (men ni kanske har mest husvagnar?).

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Just det

gladh skrev:
Tja det är ju ett steg på väg att försöka minska trafikvolymen istället för att försöka bygga bort köerna.

gladh

Du tycktes inte förstå ironin i mitt inlägg :tungan

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Markus skrev:
Det är verkligen kul om det fungerar men jag antar att det inte är normen direkt. De flesta företag flyttar väl från landsbygden, och det kan inte bara vara pga deras ondhet. Hur stort urval har ni när ni nyanställer? Jag har inget emot landsbygden men det finns ett utbrett stockholmshat som stör mig: "Haha, ni får biltullar - inte vi för vi är så smarta som bor i en ladugård"

En sak är säker, landsbygden behöver de "överbefolkade" delarna av landet bättre än vice versa.

Jag hade världens största diskussion med en polare om att flytta nånstans(sthlm) för att få ett bra jobb om man blir arbetslös. Jag hävdade direkt att jag skulle flytta om jag blir arbetslös, säkert till sthlm där jobben finns. Jag tror att företagsflyttning har gått i mode, precis som att hota att flytta utomlands bland storföretag. Vårt företags överlevnad består i att var och en av oss 15st som jobbar här kan mer än en sak inom det affärsområde vi verkar, står man ostadigt på ett ben så kan man stå på det andra. Jag tror man lägger sig lite för platt när det går tungt och skyller på än det ena än det andra istället för att kämpa lite mer.

Och jag, vi behöver verkligen lite folk till denna delen av landet. Här kan du med enkelhet köpa en fläskig villa med stor tomt för en halv mille.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Starstriker skrev:
Du tycktes inte förstå ironin i mitt inlägg :tungan

Vem vet, jag kanske är ironisk jag med :tungan
Oavsett ironi eller inte, om man inte kan bygga bort trafikproblemet - vad göra?

gladh

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Vi har inget bostadsproblem, det finns fler lägenheter att köpa i innerstan varje vecka än vad det gör per år i den socken du bor (men ni kanske har mest husvagnar?).

Fylld av humor idag :lol
Kvick är du med.

gladh

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Markus skrev:

Vad gnäller alla för då?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chrille skrev:
Vad gnäller alla för då?

Jag vet inte, jag bor bra. Jag tror att en del tycker att man ska släppa in en massa hyresgäster innanför tullarna vilket naturligtvis medför att det kommer in en massa drägg som antingen tjänar för lite för att köpa eller är oärliga på något annat sätt.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Jag vet inte, jag bor bra. Jag tror att en del tycker att man ska släppa in en massa hyresgäster innanför tullarna vilket naturligtvis medför att det kommer in en massa drägg som antingen tjänar för lite för att köpa eller är oärliga på något annat sätt.

Det måste vara något fel på mig, för jag skrattar så jag grinar :rofl

gladh

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Markus skrev:

Du är helt osann. Jag hoppas att du skrattar när du skriver det här för annars är du nog det värsta fall av "skyddad verkstad" jag har stött på här.

Sverige är betydligt större än snobbhyllan som du uppnbarligen har pinkat in dig på.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
gladh skrev:
Oavsett ironi eller inte, om man inte kan bygga bort trafikproblemet - vad göra?

gladh

Så är det, någon gång kanske man borde införa biltullar om man redan försökt bygga bort problemet. Trafikmängden har vuxit med kanske 50% de senaste 20 åren (uppskattad siffra) men vägnätet har inte byggts ut.

Trängselavgift eller inte, problemet är att Annika Billström hade som en av parollerna innan valet att vi inte skulle ha tullar och det var garanterat en betydande anledning till maktskiftet. När hon nu bryter det så blir folk upprörda, det är inget konstigt. Varenda folkomröstning i grannkommunerna 2003 visade även tydligt att vi i regionen vill inte ha detta, förutom (v) och (mp).

Egentligen är det skit i samma om det är bra eller dåligt, hon bröt ett vallöfte - som hon vann på.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Chrille skrev:
Du är helt osann. Jag hoppas att du skrattar när du skriver det här för annars är du nog det värsta fall av "skyddad verkstad" jag har stött på här.

Sverige är betydligt större än snobbhyllan som du uppnbarligen har pinkat in dig på.

tyvärr inte.
Du har diskuterat med honom förr:lol

Ena gången är det försvar för skenförsäkringar, sen är man så rik att man inet vill ha in drägg i stadskärnan, det är roligt nästan jämt.

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Markus skrev:
Egentligen är det skit i samma om det är bra eller dåligt, hon bröt ett vallöfte - som hon vann på.

Tråkigt med sånt där, politikerföraktet blir inte direkt mindre.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Så är det, någon gång kanske man borde införa biltullar om man redan försökt bygga bort problemet. Trafikmängden har vuxit med kanske 50% de senaste 20 åren (uppskattad siffra) men vägnätet har inte byggts ut.

Förstår jag dig rätt om du menar att stockholms vägnät inte byggts ut 20 år?

gladh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chrille skrev:

Ja, jag överdriver. Men jag vill heller inte ha något miljonprojekt med låga hyror där jag bor. Dessutom tycker jag inte att det är en rättighet att bo inne i centrala stockholm. 20min med t-bana från t-centralen kan man köpa en 1-2rok för 2-300 tusen. Kan inte folk bo där? Det är en summa man lätt kan låna OCH hamna under en normal hyreskostnad. Alla kan tyvärr inte bo i centrala stockholm, eller centrala NY (otroligt töntig jämförelse, jag vet).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
gladh skrev:
Förstår jag dig rätt om du menar att stockholms vägnät inte byggts ut 20 år?

gladh

Jag borde skrivit att: det inte byggts ut - i samma utsträckning som befolknings- och trafikökning

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Markus skrev:

Trängselavgift eller inte, problemet är att Annika Billström hade som en av parollerna innan valet att vi inte skulle ha tullar och det var garanterat en betydande anledning till maktskiftet. När hon nu bryter det så blir folk upprörda, det är inget konstigt. Varenda folkomröstning i grannkommunerna 2003 visade även tydligt att vi i regionen vill inte ha detta, förutom (v) och (mp).

Att brutna vallöften är en mycket viktig del i den här debatten bestrider jag inte. Det är en sak.

En annan sak är infrastrukturen. Såvitt jag har förstått det så står det hus och rinner vatten där det borde byggas vägar om ni ska klara av befintlig trafikbelastning. Motsägelsen i detta borde vara uppenbar och då återstår bara en sak - att minska trafiken.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag