Tungelsta <-> Rosenhill (farlig rutt)

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Jag hade lite fel en bit upp (så farligt var det ju inte?) hade för mig att det var mkt värre, men men.. Så här löd artikeln:

---
Lokaltidningen mitt i Södra Roslagen nr 18 2007 skriver:

Usel respekt för hastighetsgräns
...
Ridskolan har kämpat i tio år för att få 50 på vägen utanför Bogesunds gård.
Nu har de lyckats.

Men motorcyklisterna struntar i det-över häften kör så fort att de riskerar
att förlora körkortet.
...
Mellan klockan 17.50 och 20.10 mäter han trafikanternas hastighet med
fartkamera när de passerar slottet.
...
Men värst är motorcyklisterna som håller en snitthastighet på 83,8
kilometer i timmen. Över hälften, 79 av 152, kör så fort att de hade förlorat
körkortet vid en poliskontroll. 33 stycken kör över 100 kilometer i timmen,
allra snabbast är en grupp på 7-8 motorcyklar som passerar ... i 139 kilometer
i timmen.

---

:hihi :rofl

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Fel sida

Fel sida är fel sida.

Att sen dom som skriker högst om att KÖR BANA istället för
gasa på vägen i 99 fall av 100 bor i städer som LINKÖPING,
FALKENBERG, ANDERSTORP osv eller typ 1 mil utanför dessa städer
är väl märkligt ????

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Klipp.....då är det inga kids på hästar vid banan.......klipp

Märkligt att flera med dig anser att vanlig länsväg är att betrakta som bana.

Total brist på omdöme och respekt för andra. Den dan era snorungar går på ridskola/fotbollsskola/gymnastik eller är på väg hem från skola när rallykalle eller nått pucko på hoj kommer farande och mejar ner er avkomma så kanske ni fattar vilka krafter ni spelar med.

Köra fort är kul, det har jag alltid gjort men varvtider sätts på en avlyst bana inte på allmän väg.

Stollar, ge er innan ni kör ihjäl någon annan.

:pannkyss

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Sen finns det väl folk ute i landet som inte vet hur vägen ser ut? Här: http://www.youtube.com/watch?v=-9l9JOlxl7Y (har sett ngn nyare film där den körs ännu snabbare) :p L.R äger Bogesund, inget snack om saken... :yoparty

Efter allt snack om att hålla sig i sin fil när man läst tråden , så kikar man på denna filmen... Skrattretande !:D. Vänstersvängar fixar han väl ganska ok , men efter VARENDA högerkurva...oavsett om det är fri sikt eller inte...så är han ute o seglar i mötande körfält:confused: . Han äger Bogesund ???.... Då gör han det snart som kylarprydnad !

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Så då kommer frågan här.
Vem är snabbast och på vilken tid?
Eller är det en sådan där fråga som man inte får ställa?

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Fy fan alltså... Sätter mig o kollar Wighsnews nu :

Riksnyheter

Vaxholm: Allvarligt skadad vid olycka
Räddningsstyrkor finns på plats vid en motorcykelolycka på Bogesundsvägen. En motorcyklist har kört av vägen och kolliderat med ett träd. Den drabbade skall vara allvarligt skadad.
Publicerad av
Fia, 2008-06-27 22:08:09

Tråkigt , men....tja....Vad fan ska man säga ? :confused:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Efter allt snack om att hålla sig i sin fil när man läst tråden , så kikar man på denna filmen... Skrattretande !:D. Vänstersvängar fixar han väl ganska ok , men efter VARENDA högerkurva...oavsett om det är fri sikt eller inte...så är han ute o seglar i mötande körfält:confused: . Han äger Bogesund ???.... Då gör han det snart som kylarprydnad !

Vilken vänstersväng klarade han sig i? Fort och fel, kan man inte möta en hoj som håller samma körstil som man själv så borde man verkligen tänka om. Inte lägga upp filmbevis på att man kan köra fort och fel.
Och inte bara det förresten, jag har mött en SL-buss på den där vägen. Tajt var bara förnamnet då och förutom att jag sket på mig så lär jag ha skrämt upp busschaffisen skapligt.

IronMike

Guest
Fy fan alltså... Sätter mig o kollar Wighsnews nu :

Riksnyheter

Vaxholm: Allvarligt skadad vid olycka
Räddningsstyrkor finns på plats vid en motorcykelolycka på Bogesundsvägen. En motorcyklist har kört av vägen och kolliderat med ett träd. Den drabbade skall vara allvarligt skadad.
Publicerad av
Fia, 2008-06-27 22:08:09

Tråkigt , men....tja....Vad fan ska man säga ? :confused:

Detta känns förjävligt just nu.. Det är någon jag känner, han finns inte mer, och jag önskar att jag aldrig ens skrivit i denna tråden, eller ens börjat köra hoj.

Over and out.

Folkezx9r

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Detta känns förjävligt just nu.. Det är någon jag känner, han finns inte mer, och jag önskar att jag aldrig ens skrivit i denna tråden, eller ens börjat köra hoj.

Over and out.

Tragiskt ! Lider verkligen med dig , hans anhöriga , vänner....ja alla med anknytning till honom ! Har varit i samma sits o känslan är......hemsk !

Vila i frid !

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Jag skulle sätta halva min förmögenhet på att killen aldrig ens sett slingerbulten än mindre kört där.

Jag skulle faktiskt kunna sätta en god slant på att han inte har någon hoj öht.

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
GSX 1100 E
Igår stod ju bed & breakfast ägarna ute mitt i vägen med hemsnickrade 70-skyltar och såg arga ut. De hade dessutom dekorerat vägen med kvistar och grenar.

Dom stod där idag också och blängde på mig när jag åkte förbi :gnissla
Iofs så var jag bara ute och finåkte och njöt av vädret, men dom hatade mig säkert ändå :confused:

Känner igen mig i det ni skriver.
Passerade henne med "70"-skylten i ena handen & kameran siktandes mot mig när jag gasade mot Rosenhill.
När hon tog ned kameran vinkade jag till henne men hon såg inte gladare ut för det :tungan
På vägen tbx från Rosenhill såg jag att någon släpat ut lite ris, låg ca 1m ut i vägbanan, hindrande mest för bilar körandes mot rosenhill.

Övrigt håller jag med om att de jag mött på fel sida hit tills mest varit bilar.

Bor själv vid ett hojstråk & njuter normalt av ljudet.
Men om det är något som stör så är det inte sporthojar, utan alla dessa custom med raka rör.

Märkligt att ingen jag dem med blåslampa - de stör ju verkligen!
Inte ovanligt att det är detta klientel som gnäller mest på andra inom Mc - kulturen.

Babar kanske är en garderobs custom:confused:

Håller inte med om man skall köra ban körning på allmänväg.
Men å andra sidan ser jag inte att utnyttja bulten till att pressa hojen i kurvorna är "ban körning" heller! :va

Det är kul att köra fort, men det behöver inte gå fort för att det skall vara roligt.:D

& tycker du att det går för långsamt?
Kör för bi :yoparty

Last edited:

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Det här är en video som postades på YouTube som visar på hur farlig trafiken kan vara. Utgången av den kraschen vara dödlig.
[YOUTUBE-ID]fJ9hKpsulmY[/YOUTUBE-ID]

Många konstiga svar minsann. En del av er saknar verklighetsförankring. Sedan har det också kommit in en del bra kommentarer, det måste vara de som är i min ålder eller äldre... Dock lite skrämmande att det finns MC förare här med lika snabb eller snabbare hoj än min och tycker rutten är passligt säker.

Poängen med tråden var alltså att varna för den här sträckan, som åtminstone periodvis tycks vara väldigt farlig, vilket kan vara bra att veta när man står inför ruttbeslut. Varför låta riskerna skjuta i höjden och veta att det beror på folk som förlorat respekten för medtrafikanterna...

Visste för övrigt inte att sträckan är extra farlig på onsdagar, det var på en onsdag jag åkte rutten... Tack för upplysningen...!

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Många konstiga svar minsann. En del av er saknar verklighetsförankring. Sedan har det också kommit in en del bra kommentarer, det måste vara de som är i min ålder eller äldre... Dock lite skrämmande att det finns MC förare här med lika snabb eller snabbare hoj än min och tycker rutten är passligt säke

Ja, det är ju svaren som är utan verklighetsförankring. Inte dina teoretiskt grundade inlägg. No-no.
Sen toppar du ditt inlägg med en jättekonstig mening.
"Dock lite skrämmande att det finns MC förare här med lika snabb eller snabbare hoj än min och tycker rutten är passligt säker"
Vad menar du egentligen? Skulle en äldre 600kubikare vara mindre farlig? Så det är det hojen som avgör hur fort det går?
Vilken planet kommer du från egentligen?
Det sista kan du tolka som ett förvrängt personangrepp™.

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Ja, det är ju svaren som är utan verklighetsförankring. Inte dina teoretiskt grundade inlägg. No-no.
Sen toppar du ditt inlägg med en jättekonstig mening.
"Dock lite skrämmande att det finns MC förare här med lika snabb eller snabbare hoj än min och tycker rutten är passligt säker"
Vad menar du egentligen? Skulle en äldre 600kubikare vara mindre farlig? Så det är det hojen som avgör hur fort det går?
Vilken planet kommer du från egentligen?
Det sista kan du tolka som ett förvrängt personangrepp™.

Bra att du demonstrerar vad ett riktigt skitsvar är, så är det mer uppenbart för de andra...

Nicotin

Guest
Det här är en video som postades på YouTube som visar på hur farlig trafiken kan vara. Utgången av den kraschen vara dödlig.
[YOUTUBE-ID]fJ9hKpsulmY[/YOUTUBE-ID]

Många konstiga svar minsann. En del av er saknar verklighetsförankring. Sedan har det också kommit in en del bra kommentarer, det måste vara de som är i min ålder eller äldre... Dock lite skrämmande att det finns MC förare här med lika snabb eller snabbare hoj än min och tycker rutten är passligt säker.

Poängen med tråden var alltså att varna för den här sträckan, som åtminstone periodvis tycks vara väldigt farlig, vilket kan vara bra att veta när man står inför ruttbeslut. Varför låta riskerna skjuta i höjden och veta att det beror på folk som förlorat respekten för medtrafikanterna...

Visste för övrigt inte att sträckan är extra farlig på onsdagar, det var på en onsdag jag åkte rutten... Tack för upplysningen...!

inte illa menat men om du nu blev så skrämd av piloterna på bulten ( vissa e duktiga,vissa suger och skulle aldrig få äga hoj ) så vet du det till nästa gång..och behöver inte åka igen då..:tummenupp
två saker man alltid ska ha koll på om man åker bulten är vad som kan komma upp i dina backspeglar och rullgrus..det finns och kommer alltid finnas folk som är snabbare el nybörjare..värsta jag vet är folk som inte har koll i backspegeln..

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8

Over and out.

Beklagar verkligen det inträffade...! :confused: Jag har inte varit i samma situation men förstår att det måste vara otroligt tungt...

Sedan kan man spekulera i vad som förorsakade olyckan. Jag tror att backspegeln eller hastighetsmätaren kan ha varit inblandad i olyckan, det är så lätt hänt att de blir för stora distraktioner, speciellt i tävlingssammanhang. Gällde det en kurva tror jag att det kan ha varit en för hög växel som bidrog till utåkningen. Men ska man förenkla det riktigt mycket kan man väl påstå att det berodde på en för smal väg med för hög hastighet.

Jättetråkigt...!!! :confused:

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
inte illa menat men om du nu blev så skrämd av piloterna på bulten ( vissa e duktiga,vissa suger och skulle aldrig få äga hoj ) så vet du det till nästa gång..och behöver inte åka igen då..:tummenupp
två saker man alltid ska ha koll på om man åker bulten är vad som kan komma upp i dina backspeglar och rullgrus..det finns och kommer alltid finnas folk som är snabbare el nybörjare..värsta jag vet är folk som inte har koll i backspegeln..

Rent instinktivt låter det lite farligt... Om det är ett problem att medtrafikanter inte kollar i backspegeln "tillräckligt ofta" när du kör bakom visar det på att du håller för litet avstånd och inte ger möjlighet för han framför att koncentrera sig på vägen istället för på backspegeln. Dessutom blir han väldigt stressad av att du ligger och ska om vilket leder honom till att bli förledd på diverse distraktioner. Kör om och ta ansvar för ditt agerande, men kräv inte att dina medtrafikanter ska kolla ofta i backspegeln när de har vägen framför och diverse objekt på den som de behöver koncentrera sig på för att skydda sig själva. På sådana där vägar kör duktiga nybörjare som tar det försiktigt, i låga växlar, vilket också kan innebära kraftiga plötsliga motorbromsar. Sådant måste man reservera för när man kalkylerar avståndet. Förarens primära fokus ska vara periferin. Han ska träna sig på att iaktta händelser utanför den direkta synlinjen.

Men du påvisar ett problem som jag också märkte med den där sträckan, alltför låga avstånd, hela tiden behövde man vara rädd på att bli påkörd bakifrån och påminna sig själv om att throttle control är det viktigaste. Min hastighet var inte särskilt låg, men eftersom det pågick någon form av tävling där så blev man ju i vägen...

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...