Tungelsta <-> Rosenhill (farlig rutt)

Nicotin

Guest
Rent instinktivt låter det lite farligt... Om det är ett problem att medtrafikanter inte kollar i backspegeln "tillräckligt ofta" när du kör bakom visar det på att du håller för litet avstånd och inte ger möjlighet för han framför att koncentrera sig på vägen istället för på backspegeln. Dessutom blir han väldigt stressad av att du ligger och ska om. Kör om och ta ansvar för ditt agerande, men kräv inte att dina medtrafikanter ska kolla ofta i backspegeln när de har vägen framför och diverse objekt på den som de behöver koncentrera sig på för att skydda sig själva. På sådana där vägar kör duktiga nybörjare som tar det försiktigt, i låga växlar, vilket också kan innebära kraftiga motorbromsar. Sådant måste man reservera för när man kalkylerar avståndet.

det har inget med mitt avstånd att göra..backspeglarna är där för en specifik grej..och det är att ha koll bakåt..jag kör aldrig om i en kruva men om man åker bulten el bogan och kommer det en raksträcka och dessutom hör att ngn ligger bakom så lägger jag mig till höger och låter denna åka om.. om jag inte skulle göra detta så skulle piloten bakom garanterat lessna och chansa..en chansning som kan sluta riktigt illa..om du inte upptäckt det tidigare så är det jätte jätte farligt att åka hoj..oavsett en tur på bogan el bulten...bogan och bulten anses av många som regellöst område..kan i många fall vara bra att veta innan man beger sig dit..att stå och hävda sin rätt slutar bara på ett sätt..att man respekterar folk som inte är lika duktiga på att åka hoj är självklart men om man velar över halva vägen så kanske man skulle dra ner på tempot el byta hobby..mött alldeles för många hojar på fel sida..ett överlevnadstips om du nu skulle våga dig till bulten el bogan..backspeglar,backspeglar...och håll dig på din sida
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Bara för att göra tråden längre utan personliga värderingar rörande hastighet eller körstilar så stog jag idag ca 2 timmar vid en populär kurva på bulten för att fotografera.

De enda fordon jag såg som okuperade mer än 10cm av motsatt körbana var bilar som mer eller mindre som regel använde hela motsatta körfältet. Många av dem var även ute i grussträngen pga hög hastighet vilket ökade mängden grus på vägen. Långsammast var kromslädarna och cyklisterna. Snabbast var en corvette och en merca. Kan hända att det såg annorlunda ut på andra sträckor än där jag stog men detta är 2 timmars observation.
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
det har inget med mitt avstånd att göra..backspeglarna är där för en specifik grej..och det är att ha koll bakåt..jag kör aldrig om i en kruva men om man åker bulten el bogan och kommer det en raksträcka och dessutom hör att ngn ligger bakom så lägger jag mig till höger och låter denna åka om.. om jag inte skulle göra detta så skulle piloten bakom garanterat lessna och chansa..en chansning som kan sluta riktigt illa..om du inte upptäckt det tidigare så är det jätte jätte farligt att åka hoj..oavsett en tur på bogan el bulten...bogan och bulten anses av många som regellöst område..kan i många fall vara bra att veta innan man beger sig dit..att stå och hävda sin rätt slutar bara på ett sätt..att man respekterar folk som inte är lika duktiga på att åka hoj är självklart men om man velar över halva vägen så kanske man skulle dra ner på tempot el byta hobby..mött alldeles för många hojar på fel sida..ett överlevnadstips om du nu skulle våga dig till bulten el bogan..backspeglar,backspeglar...och håll dig på din sida

Håller inte med. Visst är backspeglarna viktiga, men det är viktigare att hålla sig på vägen. Har du bra throttle control och bra koncentration på vägen är du en duktig förare. Kollar du i backspegeln och börjar hela tiden anpassa dig till vad som sker bakom dig kommer du att vänja dig vid att låta distraktioner styra ditt agerande i trafiken och så kanske det kommer en dag när man borde ha sett på vägen framför istället. En typisk farlig kombination är att du kollar i backspegeln, märker att föraren bakom har för lågt avstånd, ökar gasen för att öka avståndet, kollar igen och KRASCH. Alltså det är otroligt viktigt att ägna stor uppmärksamhet på vägen och det som finns i periferin. Alltför många MC olyckor sker p.g.a. att föraren kör av vägen. Jag brukar naturligtvis kolla i backspegeln, men jag försöker primärt göra så att jag inte behöver kolla i backspegeln så ofta, t.ex. genom smarta ruttval.

Sedan tror jag också det kan vara bra att ivriga MC förare varnas när avståndet blir för lågt, det signalerar "back off" vilket är helt rätt signaler i trafiken där avståndet till trafikanten framför är otroligt väsentligt.

Jag vill inte försvara det trafikbeteende jag upplevde på Tungelsta-Rosenhill rutten. Jag tycker att det är helt oacceptabelt och väldigt respektlöst. Man ska inte behöva vara "tillräckligt bra upplyst" för att kunna röra sig tryggt på vägarna. Den där "banan" borde inte vara en allmän väg, det är ju som en dubbelriktad bana...
 
Last edited:

Nicotin

Guest
Håller inte med. Visst är backspeglarna viktiga, men det är viktigare att hålla sig på vägen. Har du bra throttle control och bra koncentration på vägen är du en duktig förare. Kollar du i backspegeln och börjar hela tiden anpassa dig till vad som sker bakom dig kommer du att vänja dig vid att låta distraktioner styra ditt agerande i trafiken och så kanske det kommer en dag när man borde ha sätt på vägen framför istället. En typisk farlig kombination är att du kollar i backspegeln, märker att föraren bakom har för lågt avstånd, ökar gasen för att öka avståndet, kollar igen och KRASCH. Alltså det är otroligt viktigt att ägna stor uppmärksamhet på vägen och det som finns i periferin. Alltför många MC olyckor sker p.g.a. att föraren kör av vägen. Jag brukar naturligtvis kolla i backspegeln, men jag försöker primärt göra så att jag inte behöver kolla i backspegeln så ofta, t.ex. genom smarta ruttval.

om du har denna inställning till hur man åker hoj så föreslår jag byte av hobby..och framför allt undvik populära hojvägar där du om du inte har koll bakåt kan få en mindre duktig pilot i röven..

Sedan tror jag också det kan vara bra att ivriga MC förare varnas när avståndet blir för lågt skrev:
och detta hinner du när en pilot av mindre el mer erfarenhet kommer blåsande i 170 knyck bakom dig ?
 
Last edited:

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
om du har denna inställning till hur man åker hoj så föreslår jag byte av hobby..och framför allt undvik populära hojvägar där du om du inte har koll bakåt kan få en mindre duktig pilot i röven..

och detta hinner du när en pilot av mindre el mer erfarenhet kommer blåsande i 170 knyck bakom dig ?

Håller du linje och använder effektiv throttle kontroll ska det i 9 fall av 10 inte vara något problem om du dessutom då och då kollar i backspegeln. Med den inställningen kan du även undvika X antal andra typer av olyckor. Men kör du hela tiden ur linje, gör plötsliga motorbromsar och sånt, visst blir man då väldigt beroende av backspegeln...

Poängen är att alltid kolla mer på vad som sker framför dig så att du agerar rätt framåt, då kommer du automatiskt också t.ex. ha rätt avstånd. Och som jag tidigare nämnde, det viktigaste är inte det som du har i backspegeln, det viktigaste är det som du har utanför den direkta synlinjen. Det är alltså en bättre vana att koncentrera sig framåt, allt annat är distraktioner, t.o.m. backspeglar är distraktioner.

Jag gjorde ett misstag när jag valde den där rutten, men som sagt hade jag tur.
 
Last edited:

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Ta det nu som en lärdom unge man....

Jepp, och till alla ni som är beslutsmedvetna, var medvetna om riskerna med denna sträcka, det är nog överlägset den sträcka där jag känt mig mest utsatt för överraskningar... Bana är också farligt, men där är det åtminstone enkelriktat...
 
Last edited:

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Tenere 700
Jepp, och till alla ni som är beslutsmedvetna, var medvetna om riskerna med denna sträcka, det är nog överlägset den sträcka där jag känt mig mest utsatt för överraskningar... Bana är också farligt, men där är det åtminstone enkelriktat...



Men ge upp!!
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Håller du linje och använder effektiv throttle kontroll ska det i 9 fall av 10 inte vara något problem om du dessutom då och då kollar i backspegeln. Med den inställningen kan du även undvika X antal andra typer av olyckor. Men kör du hela tiden ur linje, gör plötsliga motorbromsar och sånt, visst blir man då väldigt beroende av backspegeln...

Poängen är att alltid kolla mer på vad som sker framför dig så att du agerar rätt framåt, då kommer du automatiskt också t.ex. ha rätt avstånd. Och som jag tidigare nämnde, det viktigaste är inte det som du har i backspegeln, det viktigaste är det som du har utanför den direkta synlinjen. Det är alltså en bättre vana att koncentrera sig framåt, allt annat är distraktioner, t.o.m. backspeglar är distraktioner.

Jag gjorde ett misstag när jag valde den där rutten, men som sagt hade jag tur.
Effektiv throttle kontrol?

Att man ger gas eller vad då?

Jag vt inte hur du kör men jag brukar försöka ha uppsikt på allt i min trafiksituation, framå, sidor och bakåt. Jag ligger inte i kurvor i 180 och glor i spegeln, men på rakorna ser man till att man vet vad/vilka som är bakom. Det har ju o göra med att man vill veta att killen bakom inte kraschade i den kurvan oxå.

Men du kör nog som farmor tror jag, långsamt som få med tunnelseende.
Tufft, kanske en vespa hade varit ett bättre val?
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
ja har inte läst allt som står i tråden... men men alla som gillar o åka Bulten o så e de som hatar den... låt de grabbar åka som gillar o ha kul, o säkeheten går ju inte att tjata in...de kommer köra som de har gjort ändå...

En sån här tråd går ju göra så jävla lång som helst.....
Som vanligt går de ju o spotta skit på varndraii evigheter....

nu nä de e sommmar, besök varndra o ta en fika o säg hej. o säg va ni tycker...:tummenupp .... o säga till vandra öga mot öga allt ni vill ha sagt...

Ja HAR VART PÅ BULTEN EN GÅNG O JA GILLADE DEN


KÖR HÅRT GRABBAR
 

Ronin_Anr1

Medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Nynäshamn
Hoj
GSX 1100 E
Jepp, och till alla ni som är beslutsmedvetna, var medvetna om riskerna med denna sträcka, det är nog överlägset den sträcka där jag känt mig mest utsatt för överraskningar... Bana är också farligt, men där är det åtminstone enkelriktat...


Vad begär ni, killen är från lule, de är bara vana vid raka norrlandsvägar
& dessutom gles trafik på det :huvet alla klarar inte när det svänger & är möte samtidigt :)

- ingen nämd, ingen glömd :D
 

Str3 R

Guest
Vill tillägga att det tyvärr var någon som hade förts iväg med helikopter från området igår, p.g.a. för hög situationshastighet:

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1382321.svd


Publicerad i SvD den 18/6 och killen blev hämtad 25/6 med helikopter?? SuzukiLover, du har möjligen inte glömt läsa NÄR artikeln var publicerad eller så? Killen kan ju inte ha legat där och väntat på en helikopter i en veckas tid.
Jag tror du bara skojar med oss andra med ditt inlägg.
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Om ni tycker farligt är bra så gör ni det. Det bryr jag mig inte om. Men finns det andra här som faktiskt bryr sig om ruttval och har tänkt välja att prova denna rutt så rekommenderar jag alltså andra alternativ istället. Som sagt jag blev helt överrumplad av riskerna med den här sträckan, jag har kört en hel del i Stockholm, men den där rutten var helt annorlunda, det kändes som att åka in på en dödsväg, det luktade olycka, åtminstone just när jag rörde mig där... (och jag rörde mig tydligen där under värsta möjliga tid)

Har för övrigt fått ta emot några personangrepp här på sistone, inte trevligt... Sluta med flame kastning etc. så får ni mig att trivas bättre här och så kanske jag stannar kvar på forumet. Säkert har många av er kört mycket längre än mig utan att krascha, men åtminstone en del av er verkar inte visa på den typ av mognad det borde ha resulterat i. Tycker också att det är lite känslokallt med mångas nonchalerande när det dessutom har förekommit allvarliga olyckor i trakten nyligen. Var lite mindre kaxiga så blir det trevligare för alla.
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Har för övrigt fått ta emot några personangrepp här på sistone, inte trevligt... Sluta med flame kastning etc. så får ni mig att trivas bättre här och så kanske jag stannar kvar på forumet.
Well, sluta med skitkonstiga inlägg så kanske du slipper få skit till svar.
Bara en ide men det kan kanske funka, testa vettja.
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Jomenvisst är det så, minns tidigt -80tal när man spärrade av Bogan båda ändarna och körde "rejs".. men det kostar inte på så mycket att vid Ellboda och Slottet tippa trotteln och inte reta upp dom som bor där såinihelvetet..

Men det fråntar inte att man kan köra satan fort på SIN sida av vägen, det är ingen kostig, varken Bogan eller Bulten, det finns gott om plats.. mer att det handlar om nötter som inte kan köra hoj.
Givetvis så genar man väl i böjarna så länge man kan se i dom, men i skymda partier, krön osv?
Tänker man med röven eller?

Men poäng har du, oavsett vad man sitter och lipar om kommer det alltid finnas pisshuvven som inte kan hantera sitt fordon....:tummenupp

Alltså jag gjorde några inlegg i tråden Olycka på bulten 2008-någonting som även har nämts här i denna tråd. Jag kan hålla med många här i tråden men då blir det så många Djurgårdsmärken här. Så man kanske skulle bli bannlyst ha ha ha. Seriöst. Det är för tog för många som håller på att köra ihjäl andra helt oskyldiga personer, som tur har det inte hänt. Men en dag så kommer det att händ.

Det är dax att vi MC knuttar får en bana att köra på i Stockholm regionen, så dom här JÄVLA idioterna försvinner från gatan. Men problemet är mer rotat än så. Det finns dom som pressar varandra till gränserna bortom idioti när dom försöker slå det ena Bulten/Boge tidrekord efter det andra. Lägg ner den verksamheten för jag tror inte att någon vill vara den som kör ihjäl sig pga en tid tagning på bulten. Kör gärna fort på dessa sträckor, men kör på eran sida. Kan man inte hålla sig på sin egen körbana så kör man för fort för vägen.

PUNKT SLUT.
 

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Luleå
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Alltså jag gjorde några inlegg i tråden Olycka på bulten 2008-någonting som även har nämts här i denna tråd. Jag kan hålla med många här i tråden men då blir det så många Djurgårdsmärken här. Så man kanske skulle bli bannlyst ha ha ha. Seriöst. Det är för tog för många som håller på att köra ihjäl andra helt oskyldiga personer, som tur har det inte hänt. Men en dag så kommer det att händ.

Det är dax att vi MC knuttar får en bana att köra på i Stockholm regionen, så dom här JÄVLA idioterna försvinner från gatan. Men problemet är mer rotat än så. Det finns dom som pressar varandra till gränserna bortom idioti när dom försöker slå det ena Bulten/Boge tidrekord efter det andra. Lägg ner den verksamheten för jag tror inte att någon vill vara den som kör ihjäl sig pga en tid tagning på bulten. Kör gärna fort på dessa sträckor, men kör på eran sida. Kan man inte hålla sig på sin egen körbana så kör man för fort för vägen.

PUNKT SLUT.

Bra sagt... Håller med!! :tummenupp
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
ja har inte läst allt som står i tråden... men men alla som gillar o åka Bulten o så e de som hatar den... låt de grabbar åka som gillar o ha kul, o säkeheten går ju inte att tjata in...de kommer köra som de har gjort ändå...

En sån här tråd går ju göra så jävla lång som helst.....
Som vanligt går de ju o spotta skit på varndraii evigheter....

nu nä de e sommmar, besök varndra o ta en fika o säg hej. o säg va ni tycker...:tummenupp .... o säga till vandra öga mot öga allt ni vill ha sagt...

Ja HAR VART PÅ BULTEN EN GÅNG O JA GILLADE DEN


KÖR HÅRT GRABBAR




Det är inte Bulten vi tycker illa om....den är Helt underbar. Speciellt efter att dom har lagt helt NY asfalt där förra året, det är dom som inte visar någon som hellst hänsyn mot var sig eget eller andras liv. Eller så vet dom inte om att vi har haft höger trafik sedan Söndagen den 3 Sep 1967 kl 05.00. Men vissa fattar kanske lite trögt.

Då menar jag själv klart INTE dig Dempen. Ville bara klargöra det hela.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top