Tungelsta <-> Rosenhill (farlig rutt)

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Tror inte pollitikerna går på den där "Vi har ingen lokal" dängan längre. Spelar ingen roll om det kommer upp en bana,folk kommer brassa helvet på Bogan/Bulten iaf.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Tror inte pollitikerna går på den där "Vi har ingen lokal" dängan längre. Spelar ingen roll om det kommer upp en bana,folk kommer brassa helvet på Bogan/Bulten iaf.

Det är ju det jag även skrev att vi skulle ha. Problemet är mer djupare rotat än så. MEN det skulle försvinna många våghalsar från vägen och jag vill tro att MAJORITETEN är vettiga men väldigt lessa på att inte ha någon bana som är öppen alla dagar i veckan sommartid fr kl 07.00 - 21.00 som The Ring. Betala en Hundring för några varv och leka av sig adrenalin kicken.

Men som sagt var så kommer det att finnas ett antal stinna killar som sagt var vill bräcka rekord på bulten. Men risken att möta dom blir mindre.. i hope:tummenupp

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Det är ju det jag även skrev att vi skulle ha. Problemet är mer djupare rotat än så. MEN det skulle försvinna många våghalsar från vägen och jag vill tro att MAJORITETEN är vettiga men väldigt lessa på att inte ha någon bana som är öppen alla dagar i veckan sommartid fr kl 07.00 - 21.00 som The Ring. Betala en Hundring för några varv och leka av sig adrenalin kicken.

Men som sagt var så kommer det att finnas ett antal stinna killar som sagt var vill bräcka rekord på bulten. Men risken att möta dom blir mindre.. i hope:tummenupp

Med tanke på hur stunt och streetkvällarna sett ut så kommer en bana
definitivt att få bort mycket av fortåkandet på vägarna. Givetvis inte
all fortåkning men en stor del. Speciellt om banan är öppen som knutten10
skriver.

Men politikerna lägger hellre x antal 100 miljoner på lite mer fartkameror.

FÖR FARTKAMEROR RÄDDAR LIV!

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Tidigare i somras var jag sugen att prova på Bulten, men den kompis som gav mig vägbeskrivningar dit påpekade att det är en väldigt snabb väg, och tyckte att jag, om jag ville köra lite långsammare, kunde ta av vänster precis innan Bulten "börjar" (från Tungelstahållet).
Vad heter/kallas denna väg?
Jag och kompisen som körde den kallade den för Slingrigarebulten alternativt Minibulten, men jag undrar alltså om den har något "riktigt" namn?

Riktigt skön väg för övrigt, måste ta mig dit och köra igen. :yoparty

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Tidigare i somras var jag sugen att prova på Bulten, men den kompis som gav mig vägbeskrivningar dit påpekade att det är en väldigt snabb väg, och tyckte att jag, om jag ville köra lite långsammare, kunde ta av vänster precis innan Bulten "börjar" (från Tungelstahållet).
Jag och kompisen som körde den kallade den för Slingrigarebulten alternativt Minibulten, men jag undrar alltså om den har något "riktigt" namn?

Vet inte om den har något speciellt namn, men jag håller med. Den är också väldigt trevlig!

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell

Sorundavägen

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Dum fråga kanske, alla verkar veta men jag har inte reflekterat över att vissa speciella veckodagar är värre än andra...

Vad är det med Bulten på just onsdagarna? :va

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Ja, vaddå? Alla dagar är väl hojdagar? :)

Nu gör jag mig ännu dummare och frågar igen... På vilket sätt är onsdag mer hojdag än andra dagar? :va

Ptja... Ligger Södertälje i Sverige fortfarande, eller är Ronna en utbrytarrepublik??

Tror nog du förstår onsdagar och hojjdagar! :tummenupp

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Med tanke på att jag spräcker en ven i pannan så fort mopedister gasar förbi utanför kåken, kan jag faktiskt fatta att tanten har ett par skruvar lösa...

Och jag blir glad när mopedisterna far förbi. Får mig att tänka på svunna moppetider och jag blir på bra humör!

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Jag har bott i V-haninge i många år. Vi har alltid åkt fort på den vägen. Både med bil å hoj. Den har alltid varit farlig att köra. Det är många som har kilat vidare på den sträckan så länge den har funnits. Så länge det säljs hojar med bättre chassi bromsar och mer effekt kommer fler hojförare dö.
Om vi inte ska tala om dom feeeta Superbikes hojarna som sälja till vem som helst. Mitt tycke ska dom vara på en bana.Det är en rena tävlings hojar med regplåt å lite lysen. För att det skulle bli bättre så skulle en Race bana i Stlm området skulle bli kalas..och inte i Enköping.Det finns många vägar med schyssta svängar å dolda faror. traktorer med lera på däcken. bilar som åker ner i halva diket å drar upp grus på vägen. Gamla kärringar på vägen som tror att det är moppar.....bla bla
MVH BC

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Om ni tycker farligt är bra så gör ni det. Det bryr jag mig inte om. Men finns det andra här som faktiskt bryr sig om ruttval och har tänkt välja att prova denna rutt så rekommenderar jag alltså andra alternativ istället. Som sagt jag blev helt överrumplad av riskerna med den här sträckan, jag har kört en hel del i Stockholm, men den där rutten var helt annorlunda, det kändes som att åka in på en dödsväg, det luktade olycka, åtminstone just när jag rörde mig där... (och jag rörde mig tydligen där under värsta möjliga tid)

Har för övrigt fått ta emot några personangrepp här på sistone, inte trevligt... Sluta med flame kastning etc. så får ni mig att trivas bättre här och så kanske jag stannar kvar på forumet. Säkert har många av er kört mycket längre än mig utan att krascha, men åtminstone en del av er verkar inte visa på den typ av mognad det borde ha resulterat i. Tycker också att det är lite känslokallt med mångas nonchalerande när det dessutom har förekommit allvarliga olyckor i trakten nyligen. Var lite mindre kaxiga så blir det trevligare för alla.

Du har Inte fel ,

Men På dessa GASAHELVETE sträckor så är det som nån sa "laglöst land" när många som vill men kanske inte riktigt kan, vara "raceförare" och sätta en "bombarrepa" Ett av problemen som kommer är att man blandar ihop "Racekulturen" med vägtrafikregler.
Typ : på banan = Först in i bocken väljer spår , med ha "uppsiktbakåt och hjälp snabbare trafik" ,
Lr racesidans " du får köra om, om du inte stör den omkörde !
osv
beroende på hur man tolkar vad som gäller (?) så blir det strul, vissa tycker då att den "laglydige" skall kliva upp på "läktaren" istället Lr börja med frimärken kanske
Nå,
Jag har vart med ett tag ( gamlo alltså) och ett par stycken har gått åt under dessa år , och då inte alltid de som man trott. Utan Döden slår vilt och utan urskiljning!
Men vi måste alltid försöka att inte utsätta någon för Risker ,I första hand de andra runt om oss i trafiken ( JUST det I trafiken) och i andra hand oss själva ( om inte annat för våra vänner och kära)

SEN
De gånger hornen växer ut på mig ( på väl valda ställen och tidpunkter) förväntar jag mig ingen hjälp utan kör efter "Först in väljer spår" och att min framfart INTE skall störa de jag Kör om , Lr släpper förbi !( jo just)

Å andra sidan händer det att jag resonerar :"Om jag har så dj--a bråttom , varför startade jag inte 30 sec tidigare?"
Jag menar att "om jag inte kan Tjöra Fort idag för att det är hinder i banan , så kan man ju komma tillbaka i morrn!"
Än att kanske krasha och inte kunna alls!:)

mina 5 cent!

Last edited:

Pizzabagarn

Guest
Suzukilover.......tack för tipset. Ska försöka hålla mig borta från ställen där det råder "hög situationshastighet". Efter det skall jag sälja min suzuki för jag är lite rädd för att det smittar av sig. :gnissla

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Är det inte mycket sjukt att det inte finns en bana, ens i närheten av sveriges mest tätbefolkade region????????

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
de borde ge fan i mötande fil 24/7/365
Men...omkörningar då? Dom är tillåtna och med en rapp MC och gott omdömme tycker iaf jag att "säkra" omkörningar är fullt möjliga.

På bulten tillkommer dock en viktig faktor i sådana lägen; Möten kan dyka upp i
dubbla tillåtna hastigheten och tyvärr måste det tas med i beräkningen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år