turbo på 125:a?

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Lennart Zander byggde en TZR125 med en IHI turbo (ev var det en RHB3) tror att han fick ut mer än dubbla effekten.
Ingen enkel operation att turbokonvertera en 2t krävs mkt hög skicklighet och kunskap.
 

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Hemma
Hoj
Låg
när du säger rätt dåligt, betyder det att det funkar och blir lite bättre än original (men bara lite) eller att det rentav blir sämre än vanligt? för jag är mer ute efter en fungerande (bättre än vanligt alltså) 125cc turbohoj än en högpresterande sådan. men iallafall, idén med turbo är väl att med hjälp av undertrycket som avgaserna alstrar suga in bensinångorna i turbon och skicka tillbaka dem in i motorn med högre tryck och hastighet än original, visst? (vill bara få rättsida på saker och ting) vad är det förresten för nån hoj du ska turbokonvertera och vilken sorts turbo ska du göra det med?

Bättre än orginal om du får en huffsad avstämning! Dock kan den gå sämre på låga varvtal.. (vet inte om det skulle funka bättre med kompressor).

Nej, en turbo fungerar absolut inte alls så, tyvärr inte ens nära :)

Det blir mera motstånd för avgaserna då de driver en turbin, o den turbinen driver i sin tur en annan turbin i kompressordelen som suger in luft och pressar in den i insuget så att luften får högre densitet - mer syre - mer bränsle - mer effekt!

Den kan ju inte dra ut avgaser, då skulle den behöva drivas av nånting, o då tar den energi av motorn.. sen skulle man itne trycka in avgaser i insuget.. vad skulle det vara bra för..? :)

Kolla på howstuffworks.com o kolla på supercharger eller turbo
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
har funderingar på att turbomata min yamaha rd 125:a, vad tror ni om det? nåt speciellt man ska tänka på? förslag på turbo? tänkte mig nåt i stil med en garrett från en saab 900 turbo, kan det funka tror ni? jag är väldigt mycket nybörjare på turboområdet så förklara gärna så enkelt som möjligt:D


Är det inte bättre att köpa en FZR 1000 på en gång, så har du 145 hk att leka med utan turbo(1989:an) Du kör ju ändå olagligt..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bättre än orginal om du får en huffsad avstämning! Dock kan den gå sämre på låga varvtal.. (vet inte om det skulle funka bättre med kompressor).

Nej, en turbo fungerar absolut inte alls så, tyvärr inte ens nära :)

Det blir mera motstånd för avgaserna då de driver en turbin, o den turbinen driver i sin tur en annan turbin i kompressordelen som suger in luft och pressar in den i insuget så att luften får högre densitet - mer syre - mer bränsle - mer effekt!

Den kan ju inte dra ut avgaser, då skulle den behöva drivas av nånting, o då tar den energi av motorn.. sen skulle man itne trycka in avgaser i insuget.. vad skulle det vara bra för..? :)

Kolla på howstuffworks.com o kolla på supercharger eller turbo

nejnej, inte avgaserna, bensinångorna:) från förgasaren:) misstänker att farsan förklarar luddigt...:rolleyes: så som jag uppfattade skulle turbon suga ut bensinångorna från förgasaren och skicka in dem i motorn med högrwe tryck och hastighet, att turbon skulle sitta mellan förgasaren och cylindern liksom... men iallafall, ska jag trycka in luften före eller efter förgasaren? alltså, ska man skicka in luften från turbon i förgasaren som sedan skickar den vidare in i motorn tillsammans med bensinångorna eller ska man sätta det på själva insugsröret? tunnas inte bränsle/luftblandningen ut då?:va jag är som sagt nybörjare på det här:D

Är det inte bättre att köpa en FZR 1000 på en gång, så har du 145 hk att leka med utan turbo(1989:an) Du kör ju ändå olagligt..

jo, men det är mer en statusgrej;) jag är inte ute efter effekt, jag vill ha en fungerande tvåtakts turbo125:a;)
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Man kan sätta turbon antingen innan eller efter förgasaren fast sätter du den efter så måste den va tätad, det är inte dom flesta så sätt den innan.
Nej, oljan i avgaserna räcker inte för att smörja turbon, den måste ha oljetryck.
Vill du bara att det ska tuft ut så sätt dit en tom turbo, ingen kommer att se nån skillnad.
Vill du bygga för att lära dig (enda sättet) så köp en billig 4-takts 125:a och sätt turbo på den först. Du kan alltid sälja den sen om du känner att du vill ge dig på en 2-taktare istället. Man ska börja i rätt ände, annars blir det garanterat bara skit, du kommer att stå där med en 2-taktare som går sämre än innan, eller så tar det så lång tid att få det att funka så du tröttnar. Hade det vatt enkelt hade all gjort det
 

knotan

fiddyturbo
Gick med
12 Oct 2006
Ort
norrköping
Hoj
fiddy, annars volvo igen
ingen som sett bilder på han grabben som byggde ett gammalt saab agg i en toppbox på sin rd ypvs 350??
han menade att den gick som orginal upp tills typ 7000rpm då helvetet brakade lös :)

den va rätt häffig med värsta gubblådan på baksärmen sen på bilderna iinuti lådan med turbon som låg där å lite slangar å ventilation å skit så var det ju en riktig sleeper.

hittar inte hemsidan nu men den finns länkad från rd forumet vet jag

http://www.tfd.chalmers.se/~expe/images/rd350eqvth.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är det som är själva poängen :D så kan man tillföra mer bränsle = mer energi = mer effekt..

//R

jojo, men då måste jag ställa om inmatningen också väl? för mer syre utan mer bränsle = skuren motor om jag inte tar helt fel? men iallafall, kanske lite svårt att förklara utan ritningar men jag ska försöka: man ska alltså sätta avgasröret/expansionskammaren på sin vanliga plats efter utblåset från cyllen, turbon på detta och ett rör från turbon till förgasaren (är det det som kallas plenum) för att trycksätta denna, korrekt? ska man byta ut luftfiltret i förgasaren med slangen/röret från turbon och sätta ett filter på själva turbon eller var ska man sätta trycket? förlåt om jag låter helt körd och intorkad på det här men man måste ju börja nånstans...:rolleyes:

Man kan sätta turbon antingen innan eller efter förgasaren fast sätter du den efter så måste den va tätad, det är inte dom flesta så sätt den innan.
Nej, oljan i avgaserna räcker inte för att smörja turbon, den måste ha oljetryck.
Vill du bara att det ska tuft ut så sätt dit en tom turbo, ingen kommer att se nån skillnad.
Vill du bygga för att lära dig (enda sättet) så köp en billig 4-takts 125:a och sätt turbo på den först. Du kan alltid sälja den sen om du känner att du vill ge dig på en 2-taktare istället. Man ska börja i rätt ände, annars blir det garanterat bara skit, du kommer att stå där med en 2-taktare som går sämre än innan, eller så tar det så lång tid att få det att funka så du tröttnar. Hade det vatt enkelt hade all gjort det

olja i avgsaerna? har jag sagt det?:rolleyes: inte menat som pik, jag minns seriöst inte... det var iallafall inte vad jag menade... men när vi nu snackar smörjning så: ska turbon både smörjas och kylas eller bara smörjas? för om så är fallet kan man väl bara hälla i loite olja i smörjsystemet, korka igen det och låta turbon rotera i oljan liksom? sen byta olja med jämna mellanrum.
jag vill ha en fungerande tvåtaktsturbo, det ska inte bara se coolt ut och fyrtaktare är fuskigt helt enkelt:tungan om det blir sämre än vanligt så återställer jag den bara.
 
Last edited:

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Hemma
Hoj
Låg
jojo, men då måste jag ställa om inmatningen också väl? för mer syre utan mer bränsle = skuren motor om jag inte tar helt fel? men iallafall, kanske lite svårt att förklara utan ritningar men jag ska försöka: man ska alltså sätta avgasröret/expansionskammaren på sin vanliga plats efter utblåset från cyllen, turbon på detta och ett rör från turbon till förgasaren (är det det som kallas plenum) för att trycksätta denna, korrekt? ska man byta ut luftfiltret i förgasaren med slangen/röret från turbon och sätta ett filter på själva turbon eller var ska man sätta trycket? förlåt om jag låter helt körd och intorkad på det här men man måste ju börja nånstans...:rolleyes:

Om du menar ställa in förgasaren så man får rätt bränsle/luft mängd med ställa om inmatningen så ja! :) Ja i princip.. du måste dock trycksätta förgasaren med så att den får bensin.. så de inte trycks undan.. Sen måste du ju ha dump o waste på med.. Ja filtret på turbon.

Men för det första så kommer du inte kunna ladda så mycket med en turbo.. så jag rekomenderar vevaxeldriven kompressor istället.. Sen så hur ska du lösa trycket under kolven? Och framför allt.. hur ska du stämma av avgasröret?
Sen borde du ju ha en intercooler med som kyler luften..

//R

olja i avgsaerna? har jag sagt det?:rolleyes: inte menat som pik, jag minns seriöst inte... det var iallafall inte vad jag menade... men när vi nu snackar smörjning så: ska turbon både smörjas och kylas eller bara smörjas? för om så är fallet kan man väl bara hälla i loite olja i smörjsystemet, korka igen det och låta turbon rotera i oljan liksom? sen byta olja med jämna mellanrum.
jag vill ha en fungerande tvåtaktsturbo, det ska inte bara se coolt ut och fyrtaktare är fuskigt helt enkelt:tungan om det blir sämre än vanligt så återställer jag den bara.

Vet att detta inte var riktat till mig.. men svarar lite endå.. :)
Turbon ska bara smörjas igentligen.. man kan kyla den med.. men.. njae fan..

Nej verkligen inte :) denoljan skulle inte klara sig länge om den ligger still i en turbo som roterar 30krpm och är typ 600 grader eller nått :p

Du måste ja nån behållare.. oljekylare och pump.. oljan ska rotera i systemet ganska fort.. och kylas av.. det är svårt faktiskt det där me smörjningen på en turbo..

Är 4takt fuskigt enkelt? :rolleyes:

Verkar inte som du igentligen skulle kunna pilla ihop ett 4t system heller faktiskt :)

//R
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du menar ställa in förgasaren så man får rätt bränsle/luft mängd med ställa om inmatningen så ja! :) Ja i princip.. du måste dock trycksätta förgasaren med så att den får bensin.. så de inte trycks undan.. Sen måste du ju ha dump o waste på med.. Ja filtret på turbon.

Men för det första så kommer du inte kunna ladda så mycket med en turbo.. så jag rekomenderar vevaxeldriven kompressor istället.. Sen så hur ska du lösa trycket under kolven? Och framför allt.. hur ska du stämma av avgasröret?
Sen borde du ju ha en intercooler med som kyler luften..

//R



Vet att detta inte var riktat till mig.. men svarar lite endå.. :)
Turbon ska bara smörjas igentligen.. man kan kyla den med.. men.. njae fan..

Nej verkligen inte :) denoljan skulle inte klara sig länge om den ligger still i en turbo som roterar 30krpm och är typ 600 grader eller nått :p

Du måste ja nån behållare.. oljekylare och pump.. oljan ska rotera i systemet ganska fort.. och kylas av.. det är svårt faktiskt det där me smörjningen på en turbo..

Är 4takt fuskigt enkelt? :rolleyes:

Verkar inte som du igentligen skulle kunna pilla ihop ett 4t system heller faktiskt :)

//R


just det menade jag:tummenupp förklara stämma av tack:D bygga en anpassad expansionskammare eller? du får gärna förklara det där med tryck under kolven också för där hänger jag inte riktigt med på vad du menar...:) jag skulle säkerligen inte klara av det på nåt vidare bra sätt men de allra flesta bygger turbo på fyrtaktare och jag vill hellre ha nåt outstanding:tummenupp och det är väl ändå ganska mycket enklare än att göra det på tvåtaktare?:gnissla
 

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Hemma
Hoj
Låg
just det menade jag:tummenupp förklara stämma av tack:D bygga en anpassad expansionskammare eller? du får gärna förklara det där med tryck under kolven också för där hänger jag inte riktigt med på vad du menar...:) jag skulle säkerligen inte klara av det på nåt vidare bra sätt men de allra flesta bygger turbo på fyrtaktare och jag vill hellre ha nåt outstanding:tummenupp och det är väl ändå ganska mycket enklare än att göra det på tvåtaktare?:gnissla

Ja precis.. bygga en anpassad expansionskammare!

Trycket under kolven? När kolven är uppe.. så laddar du, enligt ditt sätt i vevhuset, då trycker det på undersidan av kolven, och tar en massa effekt..

Och skulle du inte klara av det nått vidare bra så klarar du ju inte ett 2t turbo projekt bättre.. :)

Och vill du ha nått outstanding så kanske du skulle ägna ett par år åt att läsa på dig om hur motorer fungerar, samt fysik osv, jag tex, kan inte sätta mig på forum o fråga allt om musik från basic och sen slänga ihop nån mozart sympfoni! :tungan Njao det beror på hur man ser det..

Men alltså, som sagt var så håller ju jag på med ett projekt.. och jag kör på chansningar och logik.. och jag kan det knappt..

Det finns ju anledningar till varför det inte görs!

Tänk över det här..

//R
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja precis.. bygga en anpassad expansionskammare!

Trycket under kolven? När kolven är uppe.. så laddar du, enligt ditt sätt i vevhuset, då trycker det på undersidan av kolven, och tar en massa effekt..

Och skulle du inte klara av det nått vidare bra så klarar du ju inte ett 2t turbo projekt bättre.. :)

Och vill du ha nått outstanding så kanske du skulle ägna ett par år åt att läsa på dig om hur motorer fungerar, samt fysik osv, jag tex, kan inte sätta mig på forum o fråga allt om musik från basic och sen slänga ihop nån mozart sympfoni! :tungan Njao det beror på hur man ser det..

Men alltså, som sagt var så håller ju jag på med ett projekt.. och jag kör på chansningar och logik.. och jag kan det knappt..

Det finns ju anledningar till varför det inte görs!

Tänk över det här..

//R
anpassad expansionskammare har jag redan en, tänkte kolla om den duger till uppgiften... men annars tänkte jag bygga en med hjälp av bells bok om tvåtakstrimning.
aha, så turbon kommer pressa in en massa luft och soppa under kolven när den är uppe?
tja, med den kunskap jag har nu kanske jag skulle klara det, vem vet... säkert inte med bästa resultat men jag skulle nog kunna få det att funka. en fyrtaktare har ju separata ventiler så att säga så där slipper man ju problemet med tryck under kolven, visst? då är det väl i stort sett bara att installera turbon nästan direkt efter utblåset, trycksätta förgasaren med denna, skaffa en starkare bränslepump, koppla ihop smörjningen till turbon (men det görs väl i kombination med motorns smörjsystem?) och sen köra, eller? det tror jag säkert att du kan, det beror på hur mycket du lär dig på forumet och hur mycket du sen provar dig fram:tummenupp
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
anpassad expansionskammare har jag redan en, tänkte kolla om den duger till uppgiften... men annars tänkte jag bygga en med hjälp av bells bok om tvåtakstrimning.
aha, så turbon kommer pressa in en massa luft och soppa under kolven när den är uppe?
tja, med den kunskap jag har nu kanske jag skulle klara det, vem vet... säkert inte med bästa resultat men jag skulle nog kunna få det att funka. en fyrtaktare har ju separata ventiler så att säga så där slipper man ju problemet med tryck under kolven, visst? då är det väl i stort sett bara att installera turbon nästan direkt efter utblåset, trycksätta förgasaren med denna, skaffa en starkare bränslepump, koppla ihop smörjningen till turbon (men det görs väl i kombination med motorns smörjsystem?) och sen köra, eller? det tror jag säkert att du kan, det beror på hur mycket du lär dig på forumet och hur mycket du sen provar dig fram:tummenupp

Avgashuset ska sitta efter stingern vad jag läst mig till när jag kikat på detta tidigare. Sitter den direkt efter utblåset kommer ju impellen störa alla tryckvågor och allt vad det är i en 2-taktares avgassystem.

Och vilken smörjsystem har du tänkt koppla in turbon till? 2-taktsolja är nog ingen vidare, inte växellådsolja heller. Och det finns ingen pump i någon av dom smörjsystemena som kan ge turbon tillräckligt med smörj. Lättast är nog att få tag på ett turboaggregat som inte behöver någon olja alls.
 

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Hemma
Hoj
Låg
anpassad expansionskammare har jag redan en, tänkte kolla om den duger till uppgiften... men annars tänkte jag bygga en med hjälp av bells bok om tvåtakstrimning.
aha, så turbon kommer pressa in en massa luft och soppa under kolven när den är uppe?
tja, med den kunskap jag har nu kanske jag skulle klara det, vem vet... säkert inte med bästa resultat men jag skulle nog kunna få det att funka. en fyrtaktare har ju separata ventiler så att säga så där slipper man ju problemet med tryck under kolven, visst? då är det väl i stort sett bara att installera turbon nästan direkt efter utblåset, trycksätta förgasaren med denna, skaffa en starkare bränslepump, koppla ihop smörjningen till turbon (men det görs väl i kombination med motorns smörjsystem?) och sen köra, eller? det tror jag säkert att du kan, det beror på hur mycket du lär dig på forumet och hur mycket du sen provar dig fram:tummenupp

Alltså ärligt? Tänk lite nu.. För det första har du inte alls nån expansionskammare som är avstämd för typ 1bars extra atmosfärstryck.. Du har bara ett rör som är avstämt efter normalt tryck!
Den expansionskammare du har nu är lååångt ifrån vad du behöver!

Dessutom.. bygga en annars med hjälp av bells bok om 2t trim? Det står inget däri om hur du anpassar en expansionskammare efter överladd!
Så du får helt enkelt komma på nån formel för hur du skulle kunna göra.. o när du gör det.. ta patent på idén, o berätta sedan för mig för jag vill med veta!
(ja jag vet att det finns till snöskotrar)

Ja den kommer pressa upp en massa luft och bränsle under tryck under kolven.. om du laddar i insuget? Du vet väl att gaserna ligger i vevhuset annars? Du kommer få ett högt mottryck under kolven som gör att det tar emot när den vill ned av förbränningen, du lär bli av med en del % kraft här, även om det kan funka endå..

Ja 4taktare har separata ventiler.. men det är ju verkligen inte därför man slipper trycket under kolven! Det är ju för att man inte laddar några gaser under kolven! För du vet väl hur 4t fungerar? Det finns för övrigt 2t som inte heller laddar i vevhuset..

Sen är det inte så enkelt endå.. kompsänkning.. passande turbo.. wastegate o dump.. kylning.. tändning.. Det är svårt på 4t.. och jävligt mycket svårare på 2t!
Missförstå mig inte.. jag kan absolut hjälpa dig om du nu sätter igång.. men jag tror inte att du klarar det.. Och det låter väl inte så kul och läsa på om motorer i nått år heller.. för dom flesta vill ju bara gräva in direkt.. men utan kunskap blir det svårt! Och när du inte ens är säker på hur en 4t motor fungerar.. eller en 2t alls.. då kanske du ska avvakta?

Annars, ladda med lustgas.. 100ggr lättare och du lär få 100ggr bättre resultat!

//R

Avgashuset ska sitta efter stingern vad jag läst mig till när jag kikat på detta tidigare. Sitter den direkt efter utblåset kommer ju impellen störa alla tryckvågor och allt vad det är i en 2-taktares avgassystem.

Och vilken smörjsystem har du tänkt koppla in turbon till? 2-taktsolja är nog ingen vidare, inte växellådsolja heller. Och det finns ingen pump i någon av dom smörjsystemena som kan ge turbon tillräckligt med smörj. Lättast är nog att få tag på ett turboaggregat som inte behöver någon olja alls.

Den ska sitta före stingern, mellan stingern och kompressorkonen (dämpare) på expansionskammaren. Hela den delen kan man säga funkar som en 4t avgasventil, och stingern fungerar likadant som ett avgasrör gör till en 4t.. då ska den alltså sitta innan stingern. Hur man än gör, var du än sätter turbon så kommer den att störa tryckvågorna så in i bara helvete.. det är ju det som är problemet med att göra ett avstämt rör.

Turboaggregat som inte behöver olja? Kan du berätta mer?

Annars kan du ta en vevaxeldriven pump och driva runt olja till turbon med!

//R
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ja den kommer pressa upp en massa luft och bränsle under tryck under kolven.. om du laddar i insuget? Du vet väl att gaserna ligger i vevhuset annars? Du kommer få ett högt mottryck under kolven som gör att det tar emot när den vill ned av förbränningen, du lär bli av med en del % kraft här, även om det kan funka endå..

Den tryckökningen borde väl vara försumbar?
Absoluttopptrycket kanske ökar från 1.5 till 2.5 bar under kolven, medans topptrycket ovanför ökar från säg 80 bar till 120 bar eller något sådant.

Den ska sitta före stingern, mellan stingern och kompressorkonen (dämpare) på expansionskammaren.
Det tror inte jag. Stingern är nämligen ett tunt rör, ett "motstånd". Det blir alltså en tryckdifferens över den. Ett sånt rör vill man absolut inte ha efter turbinen. Jag vet inte, men tror att man kan skippa stingern - låta turbinen agera stinger. Den borde uppträda som en stinger med varierande storlek.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Glocalnet skrev:
Den ska sitta före stingern, mellan stingern och kompressorkonen (dämpare) på expansionskammaren. Hela den delen kan man säga funkar som en 4t avgasventil, och stingern fungerar likadant som ett avgasrör gör till en 4t.. då ska den alltså sitta innan stingern. Hur man än gör, var du än sätter turbon så kommer den att störa tryckvågorna så in i bara helvete.. det är ju det som är problemet med att göra ett avstämt rör.

Turboaggregat som inte behöver olja? Kan du berätta mer?

Annars kan du ta en vevaxeldriven pump och driva runt olja till turbon med!

Efter stingern ska ju tryckvågorna "bara ut"? Så då kan dom samtidigt få fart på avgasturbinen. Eller?

Och dom där turboaggregaten som inte behöver olja vet jag knappt något alls om. Många brukar använda dom när dom överladdar 2-t skotrar vet jag iaf.
 

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Hemma
Hoj
Låg
Den tryckökningen borde väl vara försumbar?
Absoluttopptrycket kanske ökar från 1.5 till 2.5 bar under kolven, medans topptrycket ovanför ökar från säg 80 bar till 120 bar eller något sådant.

Det tror inte jag. Stingern är nämligen ett tunt rör, ett "motstånd". Det blir alltså en tryckdifferens över den. Ett sånt rör vill man absolut inte ha efter turbinen. Jag vet inte, men tror att man kan skippa stingern - låta turbinen agera stinger. Den borde uppträda som en stinger med varierande storlek.

Jao, den är ganska så försumbar.. men när kolven har gått lägre ned så är det större motstånd, dessutom så trycks gaserna tillbaka lite med när kolven går ned, och slöar ned turbinen.

Ja, självklart har du rätt med att man ska skippa stingern, när jag sa montera innan stingern så menade jag.. även fast jag inte skrev de :) bara positionen.. stingern gör INGEN nytta efter turbon.. Du har helt rätt! Dock så funkar en turbo inte riktigt som en stinger.

//R

Efter stingern ska ju tryckvågorna "bara ut"? Så då kan dom samtidigt få fart på avgasturbinen. Eller?

Och dom där turboaggregaten som inte behöver olja vet jag knappt något alls om. Många brukar använda dom när dom överladdar 2-t skotrar vet jag iaf.

Igentligen ska de "bara ut" innan stingern med.. men likt avgassystemet på en 4t, så funkar stingern likadant.

En gaspuls går längst med röret, och på så sätt skapar ett lägre tryck bakom sig, som då "drar" ut nästa puls, då går den första pulsen utanför röret, och den nya pulsen skapar ett lägre tryck bakom sig.

Så de ska bara ut efter expansionskammaren, men stingern hjälper till, men precis som turbo på 4t, så ska man montera den så nära utblås som möjligt, och innan avgasrör o dyl.

I vilket fall som hellst så kommer expansionskammaren att bli felavstämd.. och hur man stämmer av en sån.. ja de har ja inte en blekaste om.. :confused:

Offan? Oljefri turbo? men du är säker på att det finns? Låter JÄVLIGT intressant.. ska söka runt lite!

//R
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Alltså ärligt? Tänk lite nu.. För det första har du inte alls nån expansionskammare som är avstämd för typ 1bars extra atmosfärstryck.. Du har bara ett rör som är avstämt efter normalt tryck!
Den expansionskammare du har nu är lååångt ifrån vad du behöver!

Dessutom.. bygga en annars med hjälp av bells bok om 2t trim? Det står inget däri om hur du anpassar en expansionskammare efter överladd!
Så du får helt enkelt komma på nån formel för hur du skulle kunna göra.. o när du gör det.. ta patent på idén, o berätta sedan för mig för jag vill med veta!
(ja jag vet att det finns till snöskotrar)

Ja den kommer pressa upp en massa luft och bränsle under tryck under kolven.. om du laddar i insuget? Du vet väl att gaserna ligger i vevhuset annars? Du kommer få ett högt mottryck under kolven som gör att det tar emot när den vill ned av förbränningen, du lär bli av med en del % kraft här, även om det kan funka endå..

Ja 4taktare har separata ventiler.. men det är ju verkligen inte därför man slipper trycket under kolven! Det är ju för att man inte laddar några gaser under kolven! För du vet väl hur 4t fungerar? Det finns för övrigt 2t som inte heller laddar i vevhuset..

Sen är det inte så enkelt endå.. kompsänkning.. passande turbo.. wastegate o dump.. kylning.. tändning.. Det är svårt på 4t.. och jävligt mycket svårare på 2t!
Missförstå mig inte.. jag kan absolut hjälpa dig om du nu sätter igång.. men jag tror inte att du klarar det.. Och det låter väl inte så kul och läsa på om motorer i nått år heller.. för dom flesta vill ju bara gräva in direkt.. men utan kunskap blir det svårt! Och när du inte ens är säker på hur en 4t motor fungerar.. eller en 2t alls.. då kanske du ska avvakta?

Annars, ladda med lustgas.. 100ggr lättare och du lär få 100ggr bättre resultat!

//R

jag misstänkte att du skulle säga det (angående expansionskammaren) men skitsamma, jag får väl prova mig fram eller nåt... *host...*
jag kanske har missförståt nån teknisk term eller sådär nu igen men bränsleblandningen ska väl ändå sugas in över kolven när den går ner, komprimeras när kolven går upp för att sedan antändas, skicka ner kolven och ut avgaserna för att sedan börja om, right?
jo, jag har ganska bra koll på hur både två och fyrtakt fungerar (eller jag trodde det iallafall...:näsblod ) jag har en tråd om lustgas också men jag blev ratad:D
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top