när du säger rätt dåligt, betyder det att det funkar och blir lite bättre än original (men bara lite) eller att det rentav blir sämre än vanligt? för jag är mer ute efter en fungerande (bättre än vanligt alltså) 125cc turbohoj än en högpresterande sådan. men iallafall, idén med turbo är väl att med hjälp av undertrycket som avgaserna alstrar suga in bensinångorna i turbon och skicka tillbaka dem in i motorn med högre tryck och hastighet än original, visst? (vill bara få rättsida på saker och ting) vad är det förresten för nån hoj du ska turbokonvertera och vilken sorts turbo ska du göra det med?
har funderingar på att turbomata min yamaha rd 125:a, vad tror ni om det? nåt speciellt man ska tänka på? förslag på turbo? tänkte mig nåt i stil med en garrett från en saab 900 turbo, kan det funka tror ni? jag är väldigt mycket nybörjare på turboområdet så förklara gärna så enkelt som möjligt![]()
Bättre än orginal om du får en huffsad avstämning! Dock kan den gå sämre på låga varvtal.. (vet inte om det skulle funka bättre med kompressor).
Nej, en turbo fungerar absolut inte alls så, tyvärr inte ens nära![]()
Det blir mera motstånd för avgaserna då de driver en turbin, o den turbinen driver i sin tur en annan turbin i kompressordelen som suger in luft och pressar in den i insuget så att luften får högre densitet - mer syre - mer bränsle - mer effekt!
Den kan ju inte dra ut avgaser, då skulle den behöva drivas av nånting, o då tar den energi av motorn.. sen skulle man itne trycka in avgaser i insuget.. vad skulle det vara bra för..?
Kolla på howstuffworks.com o kolla på supercharger eller turbo
Är det inte bättre att köpa en FZR 1000 på en gång, så har du 145 hk att leka med utan turbo(1989:an) Du kör ju ändå olagligt..
tunnas inte bränsle/luftblandningen ut då?![]()
Det är det som är själva poängenså kan man tillföra mer bränsle = mer energi = mer effekt..
//R
Man kan sätta turbon antingen innan eller efter förgasaren fast sätter du den efter så måste den va tätad, det är inte dom flesta så sätt den innan.
Nej, oljan i avgaserna räcker inte för att smörja turbon, den måste ha oljetryck.
Vill du bara att det ska tuft ut så sätt dit en tom turbo, ingen kommer att se nån skillnad.
Vill du bygga för att lära dig (enda sättet) så köp en billig 4-takts 125:a och sätt turbo på den först. Du kan alltid sälja den sen om du känner att du vill ge dig på en 2-taktare istället. Man ska börja i rätt ände, annars blir det garanterat bara skit, du kommer att stå där med en 2-taktare som går sämre än innan, eller så tar det så lång tid att få det att funka så du tröttnar. Hade det vatt enkelt hade all gjort det
jojo, men då måste jag ställa om inmatningen också väl? för mer syre utan mer bränsle = skuren motor om jag inte tar helt fel? men iallafall, kanske lite svårt att förklara utan ritningar men jag ska försöka: man ska alltså sätta avgasröret/expansionskammaren på sin vanliga plats efter utblåset från cyllen, turbon på detta och ett rör från turbon till förgasaren (är det det som kallas plenum) för att trycksätta denna, korrekt? ska man byta ut luftfiltret i förgasaren med slangen/röret från turbon och sätta ett filter på själva turbon eller var ska man sätta trycket? förlåt om jag låter helt körd och intorkad på det här men man måste ju börja nånstans...![]()
olja i avgsaerna? har jag sagt det?inte menat som pik, jag minns seriöst inte... det var iallafall inte vad jag menade... men när vi nu snackar smörjning så: ska turbon både smörjas och kylas eller bara smörjas? för om så är fallet kan man väl bara hälla i loite olja i smörjsystemet, korka igen det och låta turbon rotera i oljan liksom? sen byta olja med jämna mellanrum.
jag vill ha en fungerande tvåtaktsturbo, det ska inte bara se coolt ut och fyrtaktare är fuskigt helt enkeltom det blir sämre än vanligt så återställer jag den bara.
Om du menar ställa in förgasaren så man får rätt bränsle/luft mängd med ställa om inmatningen så ja!Ja i princip.. du måste dock trycksätta förgasaren med så att den får bensin.. så de inte trycks undan.. Sen måste du ju ha dump o waste på med.. Ja filtret på turbon.
Men för det första så kommer du inte kunna ladda så mycket med en turbo.. så jag rekomenderar vevaxeldriven kompressor istället.. Sen så hur ska du lösa trycket under kolven? Och framför allt.. hur ska du stämma av avgasröret?
Sen borde du ju ha en intercooler med som kyler luften..
//R
Vet att detta inte var riktat till mig.. men svarar lite endå..
Turbon ska bara smörjas igentligen.. man kan kyla den med.. men.. njae fan..
Nej verkligen intedenoljan skulle inte klara sig länge om den ligger still i en turbo som roterar 30krpm och är typ 600 grader eller nått
Du måste ja nån behållare.. oljekylare och pump.. oljan ska rotera i systemet ganska fort.. och kylas av.. det är svårt faktiskt det där me smörjningen på en turbo..
Är 4takt fuskigt enkelt?![]()
Verkar inte som du igentligen skulle kunna pilla ihop ett 4t system heller faktiskt
//R
just det menade jagförklara stämma av tack
bygga en anpassad expansionskammare eller? du får gärna förklara det där med tryck under kolven också för där hänger jag inte riktigt med på vad du menar...
jag skulle säkerligen inte klara av det på nåt vidare bra sätt men de allra flesta bygger turbo på fyrtaktare och jag vill hellre ha nåt outstanding
och det är väl ändå ganska mycket enklare än att göra det på tvåtaktare?
![]()
Är det inte bättre att köpa en FZR 1000 på en gång, så har du 145 hk att leka med utan turbo(1989:an) Du kör ju ändå olagligt..
anpassad expansionskammare har jag redan en, tänkte kolla om den duger till uppgiften... men annars tänkte jag bygga en med hjälp av bells bok om tvåtakstrimning.Ja precis.. bygga en anpassad expansionskammare!
Trycket under kolven? När kolven är uppe.. så laddar du, enligt ditt sätt i vevhuset, då trycker det på undersidan av kolven, och tar en massa effekt..
Och skulle du inte klara av det nått vidare bra så klarar du ju inte ett 2t turbo projekt bättre..
Och vill du ha nått outstanding så kanske du skulle ägna ett par år åt att läsa på dig om hur motorer fungerar, samt fysik osv, jag tex, kan inte sätta mig på forum o fråga allt om musik från basic och sen slänga ihop nån mozart sympfoni!Njao det beror på hur man ser det..
Men alltså, som sagt var så håller ju jag på med ett projekt.. och jag kör på chansningar och logik.. och jag kan det knappt..
Det finns ju anledningar till varför det inte görs!
Tänk över det här..
//R
anpassad expansionskammare har jag redan en, tänkte kolla om den duger till uppgiften... men annars tänkte jag bygga en med hjälp av bells bok om tvåtakstrimning.
aha, så turbon kommer pressa in en massa luft och soppa under kolven när den är uppe?
tja, med den kunskap jag har nu kanske jag skulle klara det, vem vet... säkert inte med bästa resultat men jag skulle nog kunna få det att funka. en fyrtaktare har ju separata ventiler så att säga så där slipper man ju problemet med tryck under kolven, visst? då är det väl i stort sett bara att installera turbon nästan direkt efter utblåset, trycksätta förgasaren med denna, skaffa en starkare bränslepump, koppla ihop smörjningen till turbon (men det görs väl i kombination med motorns smörjsystem?) och sen köra, eller? det tror jag säkert att du kan, det beror på hur mycket du lär dig på forumet och hur mycket du sen provar dig fram![]()
anpassad expansionskammare har jag redan en, tänkte kolla om den duger till uppgiften... men annars tänkte jag bygga en med hjälp av bells bok om tvåtakstrimning.
aha, så turbon kommer pressa in en massa luft och soppa under kolven när den är uppe?
tja, med den kunskap jag har nu kanske jag skulle klara det, vem vet... säkert inte med bästa resultat men jag skulle nog kunna få det att funka. en fyrtaktare har ju separata ventiler så att säga så där slipper man ju problemet med tryck under kolven, visst? då är det väl i stort sett bara att installera turbon nästan direkt efter utblåset, trycksätta förgasaren med denna, skaffa en starkare bränslepump, koppla ihop smörjningen till turbon (men det görs väl i kombination med motorns smörjsystem?) och sen köra, eller? det tror jag säkert att du kan, det beror på hur mycket du lär dig på forumet och hur mycket du sen provar dig fram![]()
Avgashuset ska sitta efter stingern vad jag läst mig till när jag kikat på detta tidigare. Sitter den direkt efter utblåset kommer ju impellen störa alla tryckvågor och allt vad det är i en 2-taktares avgassystem.
Och vilken smörjsystem har du tänkt koppla in turbon till? 2-taktsolja är nog ingen vidare, inte växellådsolja heller. Och det finns ingen pump i någon av dom smörjsystemena som kan ge turbon tillräckligt med smörj. Lättast är nog att få tag på ett turboaggregat som inte behöver någon olja alls.
Ja den kommer pressa upp en massa luft och bränsle under tryck under kolven.. om du laddar i insuget? Du vet väl att gaserna ligger i vevhuset annars? Du kommer få ett högt mottryck under kolven som gör att det tar emot när den vill ned av förbränningen, du lär bli av med en del % kraft här, även om det kan funka endå..
Det tror inte jag. Stingern är nämligen ett tunt rör, ett "motstånd". Det blir alltså en tryckdifferens över den. Ett sånt rör vill man absolut inte ha efter turbinen. Jag vet inte, men tror att man kan skippa stingern - låta turbinen agera stinger. Den borde uppträda som en stinger med varierande storlek.Den ska sitta före stingern, mellan stingern och kompressorkonen (dämpare) på expansionskammaren.
Glocalnet skrev:Den ska sitta före stingern, mellan stingern och kompressorkonen (dämpare) på expansionskammaren. Hela den delen kan man säga funkar som en 4t avgasventil, och stingern fungerar likadant som ett avgasrör gör till en 4t.. då ska den alltså sitta innan stingern. Hur man än gör, var du än sätter turbon så kommer den att störa tryckvågorna så in i bara helvete.. det är ju det som är problemet med att göra ett avstämt rör.
Turboaggregat som inte behöver olja? Kan du berätta mer?
Annars kan du ta en vevaxeldriven pump och driva runt olja till turbon med!
Den tryckökningen borde väl vara försumbar?
Absoluttopptrycket kanske ökar från 1.5 till 2.5 bar under kolven, medans topptrycket ovanför ökar från säg 80 bar till 120 bar eller något sådant.
Det tror inte jag. Stingern är nämligen ett tunt rör, ett "motstånd". Det blir alltså en tryckdifferens över den. Ett sånt rör vill man absolut inte ha efter turbinen. Jag vet inte, men tror att man kan skippa stingern - låta turbinen agera stinger. Den borde uppträda som en stinger med varierande storlek.
Efter stingern ska ju tryckvågorna "bara ut"? Så då kan dom samtidigt få fart på avgasturbinen. Eller?
Och dom där turboaggregaten som inte behöver olja vet jag knappt något alls om. Många brukar använda dom när dom överladdar 2-t skotrar vet jag iaf.
Alltså ärligt? Tänk lite nu.. För det första har du inte alls nån expansionskammare som är avstämd för typ 1bars extra atmosfärstryck.. Du har bara ett rör som är avstämt efter normalt tryck!
Den expansionskammare du har nu är lååångt ifrån vad du behöver!
Dessutom.. bygga en annars med hjälp av bells bok om 2t trim? Det står inget däri om hur du anpassar en expansionskammare efter överladd!
Så du får helt enkelt komma på nån formel för hur du skulle kunna göra.. o när du gör det.. ta patent på idén, o berätta sedan för mig för jag vill med veta!
(ja jag vet att det finns till snöskotrar)
Ja den kommer pressa upp en massa luft och bränsle under tryck under kolven.. om du laddar i insuget? Du vet väl att gaserna ligger i vevhuset annars? Du kommer få ett högt mottryck under kolven som gör att det tar emot när den vill ned av förbränningen, du lär bli av med en del % kraft här, även om det kan funka endå..
Ja 4taktare har separata ventiler.. men det är ju verkligen inte därför man slipper trycket under kolven! Det är ju för att man inte laddar några gaser under kolven! För du vet väl hur 4t fungerar? Det finns för övrigt 2t som inte heller laddar i vevhuset..
Sen är det inte så enkelt endå.. kompsänkning.. passande turbo.. wastegate o dump.. kylning.. tändning.. Det är svårt på 4t.. och jävligt mycket svårare på 2t!
Missförstå mig inte.. jag kan absolut hjälpa dig om du nu sätter igång.. men jag tror inte att du klarar det.. Och det låter väl inte så kul och läsa på om motorer i nått år heller.. för dom flesta vill ju bara gräva in direkt.. men utan kunskap blir det svårt! Och när du inte ens är säker på hur en 4t motor fungerar.. eller en 2t alls.. då kanske du ska avvakta?
Annars, ladda med lustgas.. 100ggr lättare och du lär få 100ggr bättre resultat!
//R
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |