Nu gick det lite fort väl, stärks en teori av att den visas vara felaktig?
Teorin tidigare var nämligen att:
Until now, the earliest complete evidence for a four-limbed animal with digits came from Ichthyostega and Acanthostega, which date back to between 374 million and 359 million years ago.
Det har alltså visat sig vara fel. Teorin om 374-259 har inte stärkts.
Det är inte riktigt så du ska tolka ett sånt här fynd. Teorin hävdar inte att att vissa arter inte får förekomma före ett visst årtal i historien, utan den handlar (som du säkert vet) om arternas utveckling från encelliga organismer till det du får på tallriken idag. Teorin blir inte mindre korrekt för att förekomsten av en viss art flyttas tillbaka ett antal årmiljoner, så länge fyndet inte ställer teorin om utveckling från simpla organismer till komplexa sådana ställs på ända. Läs gärna här, speciellt stycket om vetenskaplig teori samt stycket om evolutionsteorin och vad som kan falsifiera den:
http://www.evolutionsteori.se/vetenskap.asp
Starta gärna en ny tråd om du vill diskutera denna parantes vidare, för vetenskapsteori är intressant, evolution också.
PS: Anledningen till att du inte läst något om detta i svensk media är antagligen för att:
1) Folk i allmänhet är inte intresserade av arkeologi
2) I Sverige är evolutionen en accepterad teori och debatten mellan evolution kontra kreationism är, skönt nog, nästan obefintlig här till skillnad från det stora landet i väster. Utan ha några egentliga belägg för det skulle jag gissa att Fox News officiella hållning är att Gud skapade världen och att Jesus dyker upp lite här och där, på folks toast eller i fläckar på golvet t ex.
Det var slarv från min sida det där med modellerna, sorry. I kapitel 3 och 9 tar man bland annat upp den ökade instrålningen från solen men inget om att det är exkluderat ur modellerna, den uppgiften kommer från radioprogrammet vetenskapens värld och intervjun med bland annat Joyce Penner som är författare till kapitel 9. Här kommer intervjun, hela programmet på 20 min är intressant.
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=db&Id=1199806&BroadcastDate=&IsBlock=
Din bild av att forskningsläget är ganska klart med koldioxid som största boven tycker jag dock till och med Erland Källén verkar slå ifrån sig...jag får intrycket att man inte vet så mycket egentligen.
[
Nu har jag lyssnat på programmet! Intressant. Sitter just nu och skummar kap 3 och 9 men har hittills inte hittat påståendena som Börjesson hänvisar till, vill du hjälpa till är du välkommen att göra så. Jag ska iväg och har inte möjlighet att plöja två kapitel just nu.
För det första tycker jag Börjessons resonemang om att det blivit kallare/uppvärmningen har avstannat inte riktigt håller, detta eftersom han konsistent använder år 1998 som utgångspunkt för denna observation. 1998 var ett extremt El Nino-år som gjorde detta år väldigt varmt (vilket Börjesson är medveten om eftersom han nämner det själv i programmet utan att reflektera), att då använda detta år som utgångspunkt och sedan hävda att trenden är nedåtgående
är inte ärligt. Om man istället använder ett glidande medelvärde på säg 10 eller 15 år (vilket är ett mer korrekt sätt att beräkna trender) blir resultatet annorlunda, varför väljer då Börjesson att resonera utifrån en felaktig ansats och presentera det som fakta?
Anledningen är antagligen att Börjesson redan har tagit ställning i frågan, han verkar hyllas väldigt på climatescam.se t ex. Inget fel i det, men min personliga uppfattning är att reportage om vetenskap ska vara neutrala och sakliga, jag tyckte han ställde väldigt många ledande frågor. "Men det betyder väl att...", "men du håller väl med om att...", "betyder inte osäkerheten då att..." osv. Är han över huvud taget intresserad av vad intervjuobjekten svarar? Jag tyckte Källén var tydlig med att det finns kunskapsluckor men att den forskning som finns idag pekar åt samma håll och att modellerna av allt att döma verkar stämma med observationer, ändå klämmer Börjesson till på slutet med ett resonemang om att klimatmodellerna är fel (vilket är ett gigantiskt stort påstående som, om det stämde, skulle vara material till en väldig massa artiklar. Vetenskapliga sådana då.) eftersom det finns en osäkerhet i dem? Tolkar jag dessutom hans samtal med Penner rätt om jag anar att han försöker motbevisa en global trend med ett lokalt fenomen?