Så hur vet man om något är hittepå och ett jävla fjanteri? I detta fallet är det liksom inte bara att sticka ut huvudet och se ifall solen lyser eller inte. Lite mer komplex fråga än så. Klimatet ser iaf inte jag som någonting de flesta borde begripa. Man måste - just det - forska. Annars vet man ju inte vad som är sant och inte. Men någon seriös forskning mot någon alternativ teori bedrivs alltså inte. Vilket kan tyckas vara lite märkligt eftersom internet kryllar av folk som är tvärsäkra på att AGW är hittepå. Vad dessa personer baserar sin kunskap på kan jag inte svara på.
Jag orkar inte fördjupa mig i den här diskussionen så min argumentation må vara dålig, jag räknade upp några saker som varningsklockor förut. Det är ju som du säger också, frågan är väldigt komplex och samtliga klimatfoliehattar uttalar sig alltid i termer som:
Ett tänkbart scenario är...
Ett tänkbart scenario? Vad betyder det? Ja precis det de säger, det är ett scenarie de kan tänka på, no more no less. Jag kan tänka mig ett scenarie där Kalle Anka går förbi utanför mitt fönster om 1 minut, det betyder inte att jag hämtar shorts från vinden för att ge dem till hans förmodat kalla ankstjärt.
Vissa saker är så orimliga att man inte behöver forska i dem för att avfärda dem, förr i tiden var alla människor religiösa (som nutidens klimatfoliehattar) och ingen ifrågasatte dem, ingen forskade i om det inte finns en Himmel och en Gud. Numera avfärdar horder av folk sådant som trams, utan att ha bedrivit en sekunds forsknin i frågan förstås, de vet ju!
Vidare kan man verkligen undra om det inte är dags för de där isbjörnarna att dö nu, era propagandafilmer visade ju redan för 10 år sedan känslosamma filmer där de stackarna både drunknade och svalt och svettades och allt vad det var.
Förresten är ett jädra bra argument att miljörörelsen aldrig haft rätt förut, du är väl ungefär jämnårig med mig så du minns väl att ozonskiktet skulle tvinga oss leva inomhus om man använde hårsprej? Att skog och mark för alltid skulle dö ut i och med försurning (ivrigt ackomponjerat av bilder på död granskog), att vi inte kan andas på jorden snart för dumma amerikaner köper soffbord tillverkade av brasiliansk regnskog? (Kan man förresten få sin fotbollsplan som man tvingades betala för i lågstadiet) Kärnkraften som i värsta fall havererade i Tjernobyl där det numera är rikare djurliv än någon annanstans i Europa? Den skulle vi ju dö av, kommer du inte ihåg? Alla som åt svamp skulle dö, på direkten!
Miljörörelsen har per definition alltid fel. Det må vara ett kass argument men
vargen kommer är på sin plats.
...att hela världens klimatforskare är med på bluffen, det var tydligen fullständigt rimligt.
NNU gör du det fel, avfärdar något som någon säger för att du anser det är orimligt, oaktat allt annat. Kul, vi sitter i samma båt.
Just det påståendet har dykt upp på väldigt många klimatförnekarsidor (typ climatescam). Man visar grafen och hävdar att "1998 var varmare än 2008, AGW är en bluff!". Vilket är en total feltolkning. Så: Antingen saknar dessa personer förmåga att läsa diagram och tolka statistik, eller så sprider man medvetna lögner. Välj själv.
Jag har som sagt inte fördjupat mig en sekund i detta ämne då jag anser det vara lika intressant som att bry mig om någon som säger att månlandningen är fejk (finns nog gott om forskning som bevisar det också!). Kan du med bakgrund av det förklara varför det inte är intressant att temperaturen på jorden sjunker, om den nu gör det.
Tack.
PS. vad står AGW för?