Tvåtaktsmotorernas återkomst?

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Hell yeah :)
Tvåtaktsljudet är väl det ljud som dem flesta av oss födda på 70 eller 80-talet (som en annan) förknippar med roliga motorer :banana

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Bara jag som minns bludder, nupna kolvar, knaster som tuggar foder och kolvringar som går sönder?

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Tvåtakt är skoj men jag har bara utombordaren kvar.... Samma hysteriska effektkurva som på gamla crossar.

Föredrar doch det tunga ljudet av långsamt bultande fåcylindriga fyrtaktare....

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Bara jag som minns bludder, nupna kolvar, knaster som tuggar foder och kolvringar som går sönder?
Hur kan man glömma något sådant? Det är betydligt enklare att förtränga den största orsaken till problemen, närmare bestämt det okunniga klantarslet som mekade med hojen (vanligtvis ägaren själv, som sannolikt inte heller är kunnig nog för att inse att han faktiskt orsakat det mesta av problemen). Förekommer även exempel när samma person orsakat problemen genom att INTE meka med hojen när det borde gjorts.
:glömdet

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hade varit kul att se en sådan Grailmotor i drift.

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
2takts dieslar har väl funnits med gott resultat ganska länge ?

Dom sitter väl oftast i stora jävla fartyg i regel? Och skälla motorn väger typ ett par ton bara den. Men funkar gör dom ju :) Detroit Diesel, vist kallas dom nå sånt lr kommer jag ihåg fel?

Och DI funkar faktiskt väldigt fint i snöskotrarna. Nackdelen med 2t är ju styrt än om dom nu drar likas mkt som en modern 4t och har samma utsläpp så håller dom marginellt bättre än en 80 tals 2t.ex. Man måste fortfarande byta kolvar med jämna mellanrum etc.
Men lätta är dom ju jämfört med 4t :)

moddlaren

Guest
2T är det inget fel på alls,, som någon ovan skrev det gäller att ägaren kan inse att han har skruvat bort sig o då pajar allting för eller senare.

var ute på en tur med min yz250wr motard i går det blev 18 mil sträck körning i landsväg o motorvägs hastighet och då ligger den lite fett pga det tims långa malandet på rätt höga rpm, ett steg fetar nål hade tagit lite av 4T,andet men risken för nyp ökar. det roliga efter all portning o pipmodifiering samt den nya usa toppen är 18 mil på 7 liter bensin ger 0,38 i snitt.

skulle ge allt för en insprutad 2T gärna 500 cc stånka,,, LÄNGE LEVE 2T:yoparty

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
2takts dieslar har väl funnits med gott resultat ganska länge ?

Ja, men precis som nämnt rör det sig om väldigt stora motorer som arbetar med andra principer.

Förövrigt har insprutning på tvåtaktsmotorn funnits ett tag nu, både snöskotrar och utombordare. Det senare verkar vara väldigt populärt då tvåtaktsmotorn väger mindre än fyrtaktsmotorn går det att montera en motor som levererar mer effekt men som väger lika mycket. Konstruktionen bidrar även till att de är billigare att äga.
I skogen där det körs Enduro där fyrtakt varit helt dominerande som det idag är på crossbanorna har tvåtaktarna tagit sig tillbaka, stora 300cc tvåtaktare med elstart ger härlig men samtidigt brutal effekt på samma gång. Är bara en tidsfråga innan vi även ser insprutning där.

Men till gata är jag mer osäker, det ska krävas något extraordinärt i effekt/vikt. Men framförallt, det är mer ekonomiskt försvarbart att sälja och marknadsföra fyrtaktsmotorer....

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Hur kan man glömma något sådant? Det är betydligt enklare att förtränga den största orsaken till problemen, närmare bestämt det okunniga klantarslet som mekade med hojen (vanligtvis ägaren själv, som sannolikt inte heller är kunnig nog för att inse att han faktiskt orsakat det mesta av problemen).

Lade över 10.000mil på en original RD500, utan kolvbyte, innan den slutligen nöp på en cylinder pga. allt för slitna kolvringar..
Har totalskurit en trimmad motor på tre cylindrar samtidigt, så att jag fick banka loss resterna av en av kolvarna..
Detta ras berodde till 100% på handhavandefel från mig själv. Man skall inte ligga och rejsa mot andra cyklar när man egentligen vet att man har problem med bensintillförseln. Framförallt inte om man blandar tvåtaktsoljan direkt i tanken..

Tycker mig ha liknande erfarenheter från alla i min närhet som kört mycket tvåtakt, de som kör originalcyklar har inga problem. De som trimmar och experimenterar själv rasar sina motorer..

Än lever hoppet.. :)

42905_142073.jpg

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tvåtaktare håller bra så länge man sköter servicen.
DVS, byter kolvar, cylindrar och lager med jämna mellanrum...

En direktinsprutad blåtaktare med "lade-pump" eller liknande kan nog ha framtiden för sig.
Minst lika komplicerad som en fyrtaktare.

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Den där 2T V8 Diesel med dubbelturbo är nog den coolaste motor jag nånsin sett och hört!

Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
moderna 2t enduro körs ju någon/några 100h per kolv precis som 4t men med mindre faktorer som kan gå fel.
har följt athenas insprutning men nu verkar det stå stilla(eller?). Håller alla tummar jag har för att 2t ska slå igenom, så ruskigt sanslöst fränt det är! följer alla 2t-projekt jag hittar och är lika avundsjuk på allihopa:näsblod
om jag lyckas bli ingenjör så ska jag tamefan bygga allt i 2t, någon som vill ha en 2t vattenkokare?

2t är påväg upp inom endurokretsen och SJÄLVKLART ska vi även ha 2t på vägen, blårök for president!
jag gillar alla hojar men om någon säger att de kör 2t så drar jag lite mer i smilbanden.
gjorde inte honda en 2t dakarhoj med goda resultat? måste kolla upp mer om det.

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
01 suzuki sv650s
moderna 2t enduro körs ju någon/några 100h per kolv precis som 4t men med mindre faktorer som kan gå fel.
har följt athenas insprutning men nu verkar det stå stilla(eller?). Håller alla tummar jag har för att 2t ska slå igenom, så ruskigt sanslöst fränt det är! följer alla 2t-projekt jag hittar och är lika avundsjuk på allihopa:näsblod
om jag lyckas bli ingenjör så ska jag tamefan bygga allt i 2t, någon som vill ha en 2t vattenkokare?

2t är påväg upp inom endurokretsen och SJÄLVKLART ska vi även ha 2t på vägen, blårök for president!
jag gillar alla hojar men om någon säger att de kör 2t så drar jag lite mer i smilbanden.
Min 125a är 2takt :fakta:tuttar

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Husqvarna provade tvåcylindriga, luftkylda tvåtaktare i Paris-Dakar.
Kördes även runtirunt med dem (Bosse Granath?).

moddlaren

Guest
Husqvarna provade tvåcylindriga, luftkylda tvåtaktare i Paris-Dakar.
Kördes även runtirunt med dem (Bosse Granath?).

Var det den mystiska wr1000 twinn har provat en sådan i en sidovagns cross på crossbanan i husqwarna när jag var upp o fick min fabriks 125 renoverad fick ju liksom inte pilla med den skälv.. men den två cylindriga var baserad på 2 st wr 430 med vattenmantlar påsvetsade, det var två motorer son var samman bultade i vevhuset men bara en v-låda det andra huset var tomt..

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring