Tycker ni man borde offentliggöra tjuvar som upprepar brott?

Tycker ni man borde offentliggöra tjuvar som upprepar brott?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
För det första får man ju ställa det negativa med ev lynchmobbar mot det positiva i eventuellt besparande i brottsoffer det skulle ge.
Och för det andra är jag övertygad att lynchmobbeffekten är en stor myt framspunnen av daltmaffian (i vilka media till stor del ingår).

Jag kan iaf inte påminna mig några mobbar i de fall tunga våldsbrottslingar trots allt "hängts ut". Men visst, ett visst "spill" skulle det sökert bli, precis som vi har spill idag i form av brottsoffer.

Skärp dig nu!

Vem skulle gå på "tunga" våldsbrottlingar?
Skulle vilja se när herr Svensson knackar på hos HA och ska utmäta rättvisa...

Människor är i regel fega även i grupp och kommer alltid söka upp den svagaste att ta ut sitt hat mot!

Det är aldrig den stora starka killen som blir mobbad i skolan utan alltid den blekfeta med flaskbottnarna!

Mindre brottsoffer?

Om en mobb misshandlar en publicerad brottsling så blir ju även han ett brottsoffer!
Om inte så säger du att människor har olika värde och då är du ute på hal is!
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Om inte så säger du att människor har olika värde och då är du ute på hal is!
Om du tolkar mig som att jag säger det, kan du lika gärna tolka dagens system som att det gör det, ...där man isf värderar 1st 50-faldig pedofil högre än 50 barn.

Detta handlar inte om antingen eller, utan en avvägning, ...som det oftast gör.

I övrigt var det ett dåligt exempel med tunga våldsbrottslingar. Men det är ju knappast så att "blekare" brottslingar aldrig blir kända i geografisk närhet i viss mån idag heller, ...men fortfarande har jag inte sett någon större lynchsymptom.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Om du tolkar mig som att jag säger det, kan du lika gärna tolka dagens system som att det gör det, ...där man isf värderar 1st 50-faldig pedofil högre än 50 barn.

Detta handlar inte om antingen eller, utan en avvägning, ...som det oftast gör.

Jag vet att rättssystemet inte är hundra eller ens 75 men allmänheten är och förblir subjektiva! Rättssystemet försöker iaf vara objektivt vilket folket aldrig klarar!

Jag hörde faktiskt statistik på återfallsprocenten hos just pedofiler var 3% vilket betyder att straffen idag fungerar! Brottet i sig är horribelt och jag skulle vilja veta om en bodde i mitt hus men det validerar ändå inte att publicera dessa!

Customskändaren:
Tror du inte att det flesta som klickar ja gör det utan eftertanke på vilka följder det skulle ge i verkligheten?

Man träffar ofta människor som har en negativ syn på invandrare men ändå umgås med flera!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så så fram med det nu.
Vad blev han dömd för den gången han åkte fast.

Engångsförbrytare säger du? Han åkte alltså fast första och enda gången ..... :rolleyes::rolleyes:

Han åkte fast och satt inne i åtta år eller nåt. Efter det så såg han till att han aldrig var ensam, inte ens på jobbet - vi jobbade på ett lager där de yngsta, jag bl.a., var 18.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Skärp dig nu!
Människor är i regel fega även i grupp och kommer alltid söka upp den svagaste att ta ut sitt hat mot!
!
För att ta ett konkret exempel & tråden till ära dessutom hänga ut någon, ..så har vi den s.k. gryningspyromanen Ulf Borgström (bild finnes vid googling) som enl Ystadpolisen beräkningar kostat samhället en halv MILJARD (!!!). Genom outgrundlig tur har vad jag vet ingen människa ännu fått sätta livet till för hans hand, ...dock ovärderliga kulturvärden & som sagt en dröös med skattepengar.

Denne Ulf utsattes långt om länge för en minilynchning i form av att hans barack som han bodde i brändes ner (viss humor) medan han satt i häktad.

Detta är en enslig rättshaverist & knappast någon som skrämmer iväg en ev lynchmob, ...och har han klarat sig med tanke på vad han har gjort så talar det för min lynchmytteori.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Naturligvis ska man inte offentliggöra dessa personer - det är ett synnerligen ociviliserat sätt att hantera problemet och det skapar ett samhälle jag inte skulle vilja leva i.

Problemet grundar ju sig i ett illa fungerande rättsväsende. Det är här både problemet och lösningen finns.
Att låta medborgarna själva hantera brottsstraff är så klart aldeles galet.
 

njelger

Guest
Skärp dig nu!

Vem skulle gå på "tunga" våldsbrottlingar?
Skulle vilja se när herr Svensson knackar på hos HA och ska utmäta rättvisa...

Människor är i regel fega även i grupp och kommer alltid söka upp den svagaste att ta ut sitt hat mot!

Det är aldrig den stora starka killen som blir mobbad i skolan utan alltid den blekfeta med flaskbottnarna!

Mindre brottsoffer?

Om en mobb misshandlar en publicerad brottsling så blir ju även han ett brottsoffer!
Om inte så säger du att människor har olika värde och då är du ute på hal is!

Dessa blekfeta flaskbottnade grova kriminella du pratar om. var finns de?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
3 STRIKES U´R OUT borde införas utan tvekan.

Denna "brilljanta" idé har införts i några amerikanska delstater. Resultat:

Jo, det sitter folk på livstid för att de stulit en pizza. (Fälld 3 gånger för stöld. Domaren hade inget annat val än att döma till livstid.) Billigt och bra för samhället ...
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Denna "brilljanta" idé har införts i några amerikanska delstater. Resultat:

Jo, det sitter folk på livstid för att de stulit en pizza. (Fälld 3 gånger för stöld. Domaren hade inget annat val än att döma till livstid.) Billigt och bra för samhället ...
Det där med pizza skulle man ju vilja ha en källa på förstås....
Faktum kvarstår dock, ..att i USA har brotsligheten sjunkit under en lång tid, ...och i Sverige tvärtom.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Det där med pizza skulle man ju vilja ha en källa på förstås....
Faktum kvarstår dock, ..att i USA har brotsligheten sjunkit under en lång tid, ...och i Sverige tvärtom.

The "pizza thief"

Probably the most famous 3-strikes case is the pizza thief case. Jerry Dewayne Williams, at the age of 27, was sentenced to prison for 25-years-life for stealing a slice of pepperoni pizza. His crime was a petty theft, but, because of California state law and because of his prior record, Williams theft was classified as a "felony." Williams prior convictions were for robbery, attempted robbery, unauthorized use of a motor vehicle and possession of a controlled substance. See Eric Salter, Pizza Thief Receives Sentence of 25 Years to Life in Prison, LATimes, Mar. 3, 1995, at 9B.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Samhället skall skydda oss genom att spärra in de som är farliga tills de inte längre är farliga. Samhället skall inte överlåta skydd, rättskipning och bestraffning till gemene man och lynchmobbar i olika form via uthängningskampanjer.

Skulle skydd inte vara allas ansvar? Bor du på polisstationen? Det är genom god information man skyddar sig bäst.

Så är risken för lynchmobben verkligen större än en återfallsförbrytares risk att återfalla? Och om riskerna bedöms nära varandra - är det inte då mer rätt att den en gång dömda blir det potentiella offret istället för en eller flera skötsamma? Brottslingen valde trots allt brottet.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det där med pizza skulle man ju vilja ha en källa på förstås....
Faktum kvarstår dock, ..att i USA har brotsligheten sjunkit under en lång tid, ...och i Sverige tvärtom.

Njae ... faktum är att närmare 1% av USA:s befolkning sitter i fängelse just nu. Jag tror att detta är världsrekord. (Om man bortser från Nordkorea som är ett enda stort fängelse.) Teoretiskt sett så borde detta förståss minska brottsligheten i samhället en aning - men till vilket pris?

I Sverige talar man om kriminalvård. I USA talar man om straff och låser sedan in folk på 25 år till livstid för snatteri! Just nu i dagarna snackas det ju om att man i Kallafånien måste frige 10 000-tals fångar ur delstatens fängelser eftersom de är så enormt överbelagda. Efter denna massamesti så räknade man med att komma ner till ca 130% beläggning eller nått sånt. Det är ju ett fullständigt galet system de har over there. Det finns absolut ingenting i USA's hantering av kriminella som jag ser som en förebild i ett civiliserat samhälle av moder Sveas dignitet.

Och ironiskt nog så kommer det här med att namnge och offentliggöra kriminella i huvudsak ifrån USA. Där har vissa delstater officiella hemsidor så man får se var alla pedofiler bor. (Så jävla amerikansk... individen ska värna sig själv. Det är inte samhället som ska värna medborgarna.)

När det gäller pedofiler... Det finns absolut några sådana som är obotliga. (Den svensk som suttit inlåst längst är bl.a. pedofil. Han har suttit på rättspsyk i närmare 50 år.) Men majoriteten är nog som de flesta andra när det gäller moralisk kompass, bortsett från deras syn på kärlek till barn... Vad skulle hända tror ni om man helt tog ifrån dem möjlgheten att bli förlåten och återanpassad till ett liv i samhället? Jo, sannolikt så väcks ett hat mot samhället och de försöker nog att få, precis som ALLA andra människor, tröst och bekräftelse nånstans ifrån. Gissa var en utstött och isolerad pedofil söker detta ...

Zoidberg, du får gärna själv presentera lite fakta bakom de där påståendet om sjunkande brottslighet i USA...

Tills dess så kan vi ju i alla fall studera detta:
 

Bifogat

  • corrtyp.gif
    corrtyp.gif
    4.8 KB · Visningar: 39

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En annan reflerktion jag gör är att ca 90% på forumet (10/8 kl 22.40) är för att man ska hänga ut återfallsförbrytare. En stor anonym majoritet. Men av inläggen att döma så är förållandet lite annat. :va

Så är det även ute i samhället. En minoritet i Sverige som syns och tar debatter styr och ställer. När sedan beslutfattarnas/politikernas rättsuppfattning inte överenstämmer med samhällets så urholkar det förtroendet.

Jag tror att Sverige skulle må bättre av om fler sa rätt ut vad de tyckte :tummenupp

Ha, andra röstningssiffror skulle förvånat mig mycket. :)

Definitionen av en medelsvensson måste väl vara en person som tycker mycket men tänker lite. ;)
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Definitionen av en medelsvensson måste väl vara en person som tycker mycket men tänker lite. ;)

Dagens citat! :klappar:klappar:klappar:klappar:klappar

(Det där var liksom både roligt och sorgligt på samma gång, när jag tänker efter, och försöker tycka lite mindre... )
 

MonoMan

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Ort
I min kropp
Hoj
Kawasaki 125:a (vässad)
En annan reflerktion jag gör är att ca 90% på forumet (10/8 kl 22.40) är för att man ska hänga ut återfallsförbrytare. En stor anonym majoritet. Men av inläggen att döma så är förållandet lite annat. :va

Så är det även ute i samhället. En minoritet i Sverige som syns och tar debatter styr och ställer. När sedan beslutfattarnas/politikernas rättsuppfattning inte överenstämmer med samhällets så urholkar det förtroendet.

Jag tror att Sverige skulle må bättre av om fler sa rätt ut vad de tyckte :tummenupp

Visst är det bra att en del kan ta debatten och säger rätt ut vad de tycker men sen finns det personer som har kort mellan tanke och handling och i vissa fall ser till att "rättvisa" skipas snabbt och i det tysta.
De fall som kommit till min kännedom har lyckligtvis gett önskat utfall.
Dessa personer har dock ingen lust att bravera med sina "tillrättavisningar" av samhällets avskum. Dels för att de skäms över tilltaget (ex: sinnet rann över, polisen gör inget o s v) och dels för att inte uppmuntra andra till liknande saker, det kan ju sluta illa om det t ex är en pundare med ett vasst tillhygge + labilt psyke.

Dessutom vet jag nu vilka dessa "banditer" är och rör de sig i vårt område vet alla grannar om detta inom kort.

Tyvärr är fysisk smärta mer effektiv än psykisk då dessa förövare ej uppnått en grundläggande empatisk förmåga. Att skaffa denna förmåga är en tidskrävande process som man knappast klarar av genom att hötta med fingret och säga "aja baja".
Att komma med luddiga kommentarer som att samhället, polisen och socialen tar hand om dessa outsiders är flum. Det de förstår är när man står öga mot öga och konfronterar dem med situationen och vidtager åtgärder alltefter vad situationen kräver.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Det mesta är bra om det inte går till överdrift.
Ta tex "3strikes and your out", överdrift av denna skulle bli att oavsett brott så tredje gången du döms, blir det dödsdom med omedelbar verkstellan.

Vad skulle då detta sen resultera i?
Jo att de som blitt dömda 2ggr, oavestt vad det blitt dömda för kommer att ta värsta vägen ut om de ställs inför valet att vara tvunga att begå brott. Typ Svennson som tycker om att jaga klarar inte av att hans firma håller på gå i KK, så han tar bössan & gör ett bankrån.

Eller varför inte 3 fortköringnar = dödsstraff?

Nä, sånnt fungerar inte.
Det som däremot fungerar är Straff/belönings metoder.
Straffet måste dessutom vara anpassat till brottet som begåtts.

Dels hårda anpassade straff, dels bra belöning om du "följer" lagen.
Den enkla biten är hårda anpassade straff
Ekonomisk brotslighet = arbetsläger (från 1månad till livstid)
Våldsbrått = Lobotomi
sexbrott = kastering
etc etc

Detta går givet vis då komibnera med 3rd strike koncptet.
Dvs du kan bli oskylldigt dömmd o därför ska du tex inte behöva bli kasterad. Men om du blir dömd för 3:e gången innom samma område, tja då är sannolikhetet att du blitt oskylldigt dömmd 3ggr rätt liten. Välkommen, nu blir tvångskasterad.

Ta man då tex fortkörning. 3:e gång = mista körkortet för resten av livet.

Som sagt detta med straffbiten är den lätta.
Men det räcker inte.
Att belöningen är "du får fortsätta leva ditt liv som vanligt" räcker inte. Det är ingen morot till förändring/förbättring.
Det måste till något mer.
Vad detta är har jag dock inte en blekaste aning om.
Hade det varit en hund så är hela detta koncept mycket enkelt
Straff = beroende på sitaution. Allt från inte få leka till dominerande tillrättavisning.
Belöning = godis och/eller lekstund.

Men nu är vi inte hundar, så belösningen måste vara bättre anpassad.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top