Typiskt SH

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Honda
Försäkringsbolagen stänger dörrar lite nu och då.
Snart är nog situationen sådan att man endast själv, som försäkringstagare och registrerad ägare får köra hojen. Och ingen annan!

Kört Mc sedan 1985, och sett hur det verkligen har förändrats genom åren.
Att priserna på försäkringar i dag är sammanfattningen av tidigare år av oaktsamhet eller fusk kanske inte alla ser. Och fortsatt missbruk eller fusk (kalla de vad ni vill) leder endast en väg.

Någon kanske ber om rådgivning om hur man skall fuska sig genom systemet, genom skenförsäkring, efterinträde i smc, (då det passar) eller kryphål för att klara sig ur en 120 på 50-väg. Ber man om sådana råd, kanske man får räkna med att en "bror duktig" som tar sina kostnade, faktiskt pekar med hela handen.
Alternativt skenförsäkrar man (medans det fortfarande går) och håller tyst om saken. Individualismen skadar kollektivet, inget snack om den saken.

Last edited:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jag har med åldern blivit så cynisk att jag tror att det där är rätt självreglerande....
Ta den gode Jörgen som ni har haft som exempel här i tråden. Låter ju som om han förhört sig angående sina vilkor för SIN försäkring. Alltid ett bra steg att ta om man vill ha ut adekvat ersättning för vad man försäkrat... Troligen kommer han att, vid en skada/stöld, bli ersatt för de han kan dokumentera.
I andra änden så gäller väl det omvända för de som har en ICKE-adekvat försäkring för deras eller närstående-målvakts fordon.... Det är väl här folk borde tänka till lite mer och kontrollera vad det kostar om de behöver få något reglerat av försäkringen.
I tex mitt försäkringsbrev står det tydligt att försäkringen på min hoj gäller för mig och person ÖVER 25 bosatt på min folkbokförings adress. Om inte så e det 2 x självrisk och ev nedsatt ersättning.
Och lura er inte på att försäkringsbolagen inte skulle vara smarta nog att fatta vad som pågår och att de inte skulle vara motiverade att beivra det. Skulle tro att får de minsta chans att inte betala ut så tar de den fort som ögat.
Rena bedrägerier så som tex olycka på bana som sedan helt plötsligt hänt på väg TILL bana osv bör som övriga bedrägerier utredas av lämplig myndighet.

För att avsluta med ett litet exempel ur verkliga livet:
Min svågers kompis köpte en ny fin BMW för att spela allan i, en liten miss bara, bil och försäkring osv var lite dyrt så han sparade in det på vinterhjulen. STOR miss för andra veckan han hade bilen snöade det och självklart smällde han så bilen blir skrot.
Hand upp de som tror att hans försäkringsbolag betalade ut 1 enda krona fastän bilen var helförsäkrad.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Moralpanik

Det är väl moralpaniken på forumet som har gjort att det blivit mer likt SMCs forum.

Skulle RoLLER börjat göra filmer idag, så hade han blivit utbuad efter första filmen.
:va

OnTopic:

Angående skenförsäkringar (vilket det inte är om försäkring och fordon står på förälder och det är okej enligt försäkringsvillkoren) så är folk inte upprörda för kollektivets skull som det så ofta självgott hävdas, det är bara individualister som är gråtfärdiga över deras egna försäkringspremier.

Vill för övrigt se en undersökning på hur stor % ökning av premikostnaden körandet utan skinnställ står för. Tror inte den är mätbar.:krama

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Angående skenförsäkringar (vilket det inte är om försäkring och fordon står på förälder och det är okej enligt försäkringsvillkoren) så är folk inte upprörda för kollektivets skull som det så ofta självgott hävdas, det är bara individualister som är gråtfärdiga över deras egna försäkringspremier.
Vem har någonsin påstått att det inte är för att man själv vill ha råd att försäkra sin hoj som man tycker att även andra ska betala för sig?

Skenförsäkringar gör att premierna höjs för kollektivet där jag är en del och det är i sista änden i min plånbok det märks. Försök inte få det att låta som att det är de som betalar sin premie som är de egoistiska.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är väl moralpaniken på forumet som har gjort att det blivit mer likt SMCs forum.

Skulle RoLLER börjat göra filmer idag, så hade han blivit utbuad efter första filmen.
:va

Jag tror att Rollers filmer skulle bli lika populära idag.... han hade/har ju självironi. Det är ju det som är avväpnande med hans titta-på-mig-filmer jämfört med många andra. :D

/J

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Jag tror att Rollers filmer skulle bli lika populära idag.... han hade/har ju självironi. Det är ju det som är avväpnande med hans titta-på-mig-filmer jämfört med många andra. :D

/J

Jo där håller jag med till stor del :D

Men samtidigt "brassa helvetet" vet jag ett 10tal användare som skulle spamma sönder om hur det påverkar deras stackars premier.

Vem har någonsin påstått att det inte är för att man själv vill ha råd att försäkra sin hoj som man tycker att även andra ska betala för sig?

Skenförsäkringar gör att premierna höjs för kollektivet där jag är en del och det är i sista änden i min plånbok det märks. Försök inte få det att låta som att det är de som betalar sin premie som är de egoistiska.

Nja, skenförsäkringar (såsom förälder står på fordonet) ökar kostnaden för de som vill ha en försäkring deras barn ska kunna köra på, så vet inte hur du räknar nu?

Menar du folk som kör på 25kw-försäkring så har det väl inte heller där skett någon dramatisk höjning av nämnda grupp?

Däremot tror jag att alla jävla märkes-matchande-skinnställ-trendisar drar upp försäkringspremierna.
"Jag välte i 30km/h men fick märken på mitt superduperfina ställ så nu måste jag ha ett nytt för 15.000kr av mitt försäkringsbolag, givetvis också en ny hjälm för 7papp.:rolleyes:

Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Tycker det borde vara lag på skinnställ och ryggskydd. Det borde vara lika självklart att ta på sig all utrustning som hjämen. Varje år skadar sig många illa pga att de inte bar full skyddsutrustning

Det är sedan länge lag på att hålla hastighetsgränserna. Och det funkar?

Det skulle kanske vara tvärtom?

Kör man annorlunda utan RX77 och känguruskinn? Antagligen ja och försiktigare.

Analogi:

Vem kör mest försiktigt av dessa bilförare:
En som har airbag i ratten eller en som har en pik?

Sensmoral:

Vi är så förtivlat inriktade på passiva skyddshjälpmedel att vi tror att vi är odödliga med dem till hands.
Det handlar om attityder och om mognad.
En som uppenbarligen, t ex skenförsäkrar, saknar enligt mig dessa två attribut.

SH är också lite löjligt när det handlar om utrustning. Cementerade i gamla föreställningar. Till viss del ärvt av tillverkaresom vägrar ta till sig ny kunskap.
Vad skiljer en hjälm från idag från en från sent åttiotal? Håll i er nu... ingetting!

Vi väljer själva vår risknivå. Betala därefter på era försäkringar.

Ps. Jag tog ditt inlägg som ett exempel (bland många).

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nja, skenförsäkringar (såsom förälder står på fordonet) ökar kostnaden för de som vill ha en försäkring deras barn ska kunna köra på, så vet inte hur du räknar nu?

Menar du folk som kör på 25kw-försäkring så har det väl inte heller där skett någon dramatisk höjning av nämnda grupp?

Däremot tror jag att alla jävla märkes-matchande-skinnställ-trendisar drar upp försäkringspremierna.
"Jag välte i 30km/h men fick märken på mitt superduperfina ställ så nu måste jag ha ett nytt för 15.000kr av mitt försäkringsbolag, givetvis också en ny hjälm för 7papp.:rolleyes:
Det du skrev nu har ju visserligen ingenting alls att göra med det jag skrev, men jag ska svara ändå. Den som ställer sin hoj på någon annan än den som är den huvudsaklige brukaren och har det ekonomiska intresset i cykeln betalar inte sin del och väljer därmed att låta andra göra det.

Var kom pratet om 25 kW-försäkring från? Existerar det ens sådana försäkringar längre?

Premierna blir säkert högre av att många utnyttjar sin försäkring när det egentligen inte skulle behövas, men vad har det med skenförsäkring att göra?

Och för att åter igen påpeka vad det stod i mitt förra inlägg. Du säger att de som är emot skenförsäkring är hycklare som säger sig vara det för att de vill att sina mc-kamrater ska få låga premier, när det i själva verket är för egen vinnings skull. Jag säger att du har fel och menar att det verkligen inte är någon som försöker dölja att man är emot det för att själv slippa betala mer.

Irons_bror

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2009
Hoj
..
Jag tror att Rollers filmer skulle bli lika populära idag.... han hade/har ju självironi.
/J

Håller med! ..minst sagt, det behövs lite folk som sticker ut och vägrar va mainstream. Oavsett nivå på självironi - lägger man ut ngt, vare sig det är 8 min på bulten, eller 4 min rekordtid, så blir man mål för pajkastning. Vad handlar det om lix, ska inte hojåkare hålla ihop och supporta varann? Känns mer som dagisbeteende och djupt rotad svensk avundsjuka.

:glömdet

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håller med! ..minst sagt, det behövs lite folk som sticker ut och vägrar va mainstream. Oavsett nivå på självironi - lägger man ut ngt, vare sig det är 8 min på bulten, eller 4 min rekordtid, så blir man mål för pajkastning. Vad handlar det om lix, ska inte hojåkare hålla ihop och supporta varann? Känns mer som dagisbeteende och djupt rotad svensk avundsjuka.

:glömdet

Tjena!
Fin maskering! :D

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Det du skrev nu har ju visserligen ingenting alls att göra med det jag skrev, men jag ska svara ändå. Den som ställer sin hoj på någon annan än den som är den huvudsaklige brukaren och har det ekonomiska intresset i cykeln betalar inte sin del och väljer därmed att låta andra göra det.

Var kom pratet om 25 kW-försäkring från? Existerar det ens sådana försäkringar längre?

Premierna blir säkert högre av att många utnyttjar sin försäkring när det egentligen inte skulle behövas, men vad har det med skenförsäkring att göra?

Och för att åter igen påpeka vad det stod i mitt förra inlägg. Du säger att de som är emot skenförsäkring är hycklare som säger sig vara det för att de vill att sina mc-kamrater ska få låga premier, när det i själva verket är för egen vinnings skull. Jag säger att du har fel och menar att det verkligen inte är någon som försöker dölja att man är emot det för att själv slippa betala mer.

Quota dig, men är givetvis inte ett anfall mot dig ensam.

Och ja, 25kW-försäkringar existerar fortfarande..
Även KTMhojjar på 600cc reggade på 9-11kW, eller R-hojjar på 70kW.

Såklart alla gör vad de kan för att ha råd att försäkra just DEN hojjen de vill ha?
Motsvaret mot dessa "skenförsäkrare" brukar vara:
-Har man inte råd så ska man inte ha!

Det går även att använda mot er "duktiga" (oftast 35+ med väldigt tilltagen lön, vilket gör det hela lite löjligt)

Givetvis vore det enda rätta att MCdelen som kollektiv tar och splittar på kostnad/premie och ingen åldersdiskriminering (eller kön) tillåts alternativt det blir förbjudet att ha mer än tex 70kW.
Givetvis med bonus för skötsamma människor.

PS! Har bara haft ärliga försäkringar själv, men förstår dom som inte har det.
Ds.

PS-2!
Inlägg skrivet under whiskeypåverkan så kan finnas faktafel/syftningsfel/stavfel/fel person bakom tangenterna :)

Irons_bror

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2009
Hoj
..
Tjena!
Fin maskering! :D

:rolleyes: ..du får lägga fram hur mkt trovärdiga bevis som helst, men jag kommer aldrig erkänna ngt brott jag ej begått ^^ jag _är_ irons brorsa, samma ip, ngt yngre bara.

skämt och sido. snack om moral var det, det går inte att låta bli att inte lusläsa och känna myror i fingrarna. intressant surr so far! hoppas tråden får leva vidare och göra sig hörd.

(för jag/kontot *host* lär va bannad imorrn bitti :3freak ..iofs bad brorsan om att få sitt konto avreggat, han blev ju aldrig bannad)

BJÖRKMAN

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
SUZUKI GSX R1000 02
ju äldre ju billigare alla yngre kör inte som svin konstigt när försäkring är billigare för en 40 åring som mig min bil dyrare en hoj helt sjukt

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Quota dig, men är givetvis inte ett anfall mot dig ensam.

Och ja, 25kW-försäkringar existerar fortfarande..
Även KTMhojjar på 600cc reggade på 9-11kW, eller R-hojjar på 70kW.

Såklart alla gör vad de kan för att ha råd att försäkra just DEN hojjen de vill ha?
Motsvaret mot dessa "skenförsäkrare" brukar vara:
-Har man inte råd så ska man inte ha!

Det går även att använda mot er "duktiga" (oftast 35+ med väldigt tilltagen lön, vilket gör det hela lite löjligt)

Givetvis vore det enda rätta att MCdelen som kollektiv tar och splittar på kostnad/premie och ingen åldersdiskriminering (eller kön) tillåts alternativt det blir förbjudet att ha mer än tex 70kW.
Givetvis med bonus för skötsamma människor.

PS! Har bara haft ärliga försäkringar själv, men förstår dom som inte har det.
Ds.

PS-2!
Inlägg skrivet under whiskeypåverkan så kan finnas faktafel/syftningsfel/stavfel/fel person bakom tangenterna :)
Visst gör man det man kan för att ha råd med just den hojen man vill ha. Att jobba, spara pengar och prioritera rätt är en bra början.

Om man trots det faktiskt inte kan betala vad det kostar kanske det trots allt är så att man inte bör ha just den hojen, hur uttjatat du än tycker att det låter. Det är ingen rättighet att köra sin drömhoj. Jag själv skulle gärna utöka garaget med fler leksaker, men jag är helt enkelt inte beredd att betala vad det kostar. Därför avstår jag.

Innebär man en högre risk är det självklart att man ska betala för det också. Betalar man mindre än vad man kostar måste försäkringsbolaget täcka igen den kostnaden genom höjda premier som drabbar alla. Det är enkel matematik och det är väl i ärlighetens namn inte konstigt att man inte vill bli drabbad av en ökning pga sådana omständigheter?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
..
Om man trots det faktiskt inte kan betala vad det kostar kanske det trots allt är så att man inte bör ha just den hojen, hur uttjatat du än tycker att det låter. Det är ingen rättighet att köra sin drömhoj. Jag själv skulle gärna utöka garaget med fler leksaker, men jag är helt enkelt inte beredd att betala vad det kostar. Därför avstår jag.

Innebär man en högre risk är det självklart att man ska betala för det också. Betalar man mindre än vad man kostar måste försäkringsbolaget täcka igen den kostnaden genom höjda premier som drabbar alla. Det är enkel matematik och det är väl i ärlighetens namn inte konstigt att man inte vill bli drabbad av en ökning pga sådana omständigheter?

Eller så är det så att försäkringsbolag elliminerar(stavning?) riskerna + lägger på vinst. Tillåts det hela vägen försvinner hela grejjen med försäkring.

Det kan faktiskt vara så att försäkringssystemet är så skevt att det dödar moraliska alternativ.

Se amerikanska sjukvårdsförsäkringar, "Njae just den här sortens cancer försäkrar inte vi." alternativt " någon med dina gener ökar risken så du får inte försäkra dig hos oss."

Grundtanken med försäkringar är att kollektivet betalar om det skiter sig, inte att man ska betala sin egna risk en gång om året.

Jag skickade inlägget till en rysk kryptolog för tolkning.

Kan du PMa svaret? :hihi

Last edited:

Irons_bror

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2009
Hoj
..
ju äldre ju billigare alla yngre kör inte som svin konstigt när försäkring är billigare för en 40 åring som mig min bil dyrare en hoj helt sjukt

Det är verkligen sjukt, face the facts ..antingen jobbar man med försäkringar - eller så ogillar man försäkringar.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Eller så är det så att försäkringsbolag elliminerar(stavning?) riskerna + lägger på vinst. Tillåts det hela vägen försvinner hela grejjen med försäkring.

Det kan faktiskt vara så att försäkringssystemet är så skevt att det dödar moraliska alternativ.

Se amerikanska sjukvårdsförsäkringar, "Njae just den här sortens cancer försäkrar inte vi." alternativt " någon med dina gener ökar risken så du får inte försäkra dig hos oss."

Grundtanken med försäkringar är att kollektivet betalar om det skiter sig, inte att man ska betala sin egna risk en gång om året.
Så du menar att försäkringsbolag är vinstdrivande företag? Vilka as!

Om man vill förändra hela försäkringssystemet genom att vara en rebell och smita undan sin premie är man nog inte helt rätt ute. Det enda man gör är att flytta över kostnaderna på andra.

Det är sunt att ifrågasätta men att bygga upp ett slags försäkringsbolagshat kring att de skulle tjäna enorma summor på oss sporthojsförare och våra höga premier finns liksom inte.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man har ju givetvis alltid möjligheten att välja enbart trafikförsäkring hos det billigaste bolaget, och sedan stå sina egna risker när det gäller hoj och utrustning.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha