xibalba
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 13 May 2007
- Ort
- Norrköping
- Hoj
- GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Så du menar att försäkringsbolag är vinstdrivande företag? Vilka as!
Om man vill förändra hela försäkringssystemet genom att vara en rebell och smita undan sin premie är man nog inte helt rätt ute. Det enda man gör är att flytta över kostnaderna på andra.
Det är sunt att ifrågasätta men att bygga upp ett slags försäkringsbolagshat kring att de skulle tjäna enorma summor på oss sporthojsförare och våra höga premier finns liksom inte.
Klart som fan dom tjänar pengar på sporthojsförare, kan lova att de tjänar samma procent i vinst på alla segment. Det jag ifrågasatte var om varje ålder/kön/hojklass ska kosta olika eller om det borde vara ett "grundpris" och sen billigare om man är en skötsam individ.
Hade det inte funnits vinst att plocka ut så hade inte sporthojar funnits kvar på marknaden.
Sverige har en osund konkurrens dessutom som gör det onödigt dyrt, vilket i sin tur gör att försäkringsbolagen alltid går jävligt bra i jämförelse mot andra länder. När det gäller sporthojar är det ungefär samma pris i staterna på försäkringar, men där existerar inte 25kW eller konstiga formuleringar i avtalen trots att deras försäkringsbolag får betala den riktiga vården på dyra privata sjukhus.
Sluta tro att det är synd om FB, för det är det inte.
Man har ju givetvis alltid möjligheten att välja enbart trafikförsäkring hos det billigaste bolaget, och sedan stå sina egna risker när det gäller hoj och utrustning.
Dock brukar det väl vara en hundring i skillnad mellan trafik och halv?
Har det varit de gånger jag kollat, känner personligen inget behov av halv.
Last edited: