Typiskt SH

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Så du menar att försäkringsbolag är vinstdrivande företag? Vilka as!

Om man vill förändra hela försäkringssystemet genom att vara en rebell och smita undan sin premie är man nog inte helt rätt ute. Det enda man gör är att flytta över kostnaderna på andra.

Det är sunt att ifrågasätta men att bygga upp ett slags försäkringsbolagshat kring att de skulle tjäna enorma summor på oss sporthojsförare och våra höga premier finns liksom inte.

Klart som fan dom tjänar pengar på sporthojsförare, kan lova att de tjänar samma procent i vinst på alla segment. Det jag ifrågasatte var om varje ålder/kön/hojklass ska kosta olika eller om det borde vara ett "grundpris" och sen billigare om man är en skötsam individ.
Hade det inte funnits vinst att plocka ut så hade inte sporthojar funnits kvar på marknaden.

Sverige har en osund konkurrens dessutom som gör det onödigt dyrt, vilket i sin tur gör att försäkringsbolagen alltid går jävligt bra i jämförelse mot andra länder. När det gäller sporthojar är det ungefär samma pris i staterna på försäkringar, men där existerar inte 25kW eller konstiga formuleringar i avtalen trots att deras försäkringsbolag får betala den riktiga vården på dyra privata sjukhus.

Sluta tro att det är synd om FB, för det är det inte.

Man har ju givetvis alltid möjligheten att välja enbart trafikförsäkring hos det billigaste bolaget, och sedan stå sina egna risker när det gäller hoj och utrustning.

Dock brukar det väl vara en hundring i skillnad mellan trafik och halv?

Har det varit de gånger jag kollat, känner personligen inget behov av halv.
 
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Klart som fan dom tjänar pengar på sporthojsförare, kan lova att de tjänar samma procent i vinst på alla segment. Det jag ifrågasatte var om varje ålder/kön/hojklass ska kosta olika eller om det borde vara ett "grundpris" och sen billigare om man är en skötsam individ.
Hade det inte funnits vinst att plocka ut så hade inte sporthojar funnits kvar på marknaden.

Sverige har en osund konkurrens dessutom som gör det onödigt dyrt, vilket i sin tur gör att försäkringsbolagen alltid går jävligt bra i jämförelse mot andra länder. När det gäller sporthojar är det ungefär samma pris i staterna på försäkringar, men där existerar inte 25kW eller konstiga formuleringar i avtalen trots att deras försäkringsbolag får betala den riktiga vården på dyra privata sjukhus.

Sluta tro att det är synd om FB, för det är det inte.
Då håller du med andra ord med om att premierna är satta i den nivå som krävs för att bolagen ska kunna gå med vinst.

Jag tycker det är rimligt att betala efter vilken risk man utgör. Något annat vore väl inte särskilt genomtänkt.

Jag har aldrig sagt att det är synd om försäkringsbolagen. Jag har sagt att det är synd om dem som tvingas betala för de personer som inte gör rätt för sig.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Kolla bara in rezz tråd ang. "dyr" försäkring på hans R6:a eller gör själv en sökning där nån undrar lite om strypningar o.s.v så får du svar på svar på ditt frågetecken.
Finns nåt som heter "Dumma frågor får dumma svar"

Det är inte konstigt att trådar tex den som "rezz" eller "nash" startade spårar ur!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Då håller du med andra ord med om att premierna är satta i den nivå som krävs för att bolagen ska kunna gå med vinst.

Jag tycker det är rimligt att betala efter vilken risk man utgör. Något annat vore väl inte särskilt genomtänkt.

Jag har aldrig sagt att det är synd om försäkringsbolagen. Jag har sagt att det är synd om dem som tvingas betala för de personer som inte gör rätt för sig.

Jo men i en gulligvärld så skulle vi inte behöva försäkringar eller hur?
Iallafall inte stöld och skadegörelse.

Om folk med dyra bilar betalade skyhöga premier så skulle trafikpremien för vanligt folk gå ner.
Kanske sätta ett stopp på 50.000kr i inköpspris?

Det skulle väl vara rättvist?:tungan

Sen betalar man inte för vilken risk man utgör utan för vilken STATISTISK risk man utgör.

Det går att tänja långt, tex etnisk tillhörighet, föräldrars etniska tillhörighet, vänners kriminalitet, sin egen kriminalitet, har du gått på soc? varit arbetslös? Suttit på behandlingshem? Har du ett namn som slutar på Y ?:gnissla
 

BJÖRKMAN

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
BROMMA
Hoj
SUZUKI GSX R1000 02
typiskt sh

en yamaha ttr 600 1900 per år för mig halv försäkring för mig en gammal mitsubishie galant 3600 o min gamla järnhäst 6800 konstigt hur dom tänker och det samma bolag men jag är väl en säker förare enligt dom 40 år o blind jag år väl ingen risk tycker synd om vissa
 

Irons_bror

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2009
Ort
..
Hoj
..
Man har ju givetvis alltid möjligheten att välja enbart trafikförsäkring hos det billigaste bolaget

..men ökar det billigaste priset, så kanske antalet icke-försäkrade alls minskar? Staten & bolagen kanske skulle se över hela prylen, man ska ju inte behöva vara rik för att försäkra en cykel som trafikförsäkrad.
 
Last edited:

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jo men i en gulligvärld så skulle vi inte behöva försäkringar eller hur?
Iallafall inte stöld och skadegörelse.

Om folk med dyra bilar betalade skyhöga premier så skulle trafikpremien för vanligt folk gå ner.
Kanske sätta ett stopp på 50.000kr i inköpspris?

Det skulle väl vara rättvist?:tungan

Sen betalar man inte för vilken risk man utgör utan för vilken STATISTISK risk man utgör.

Det går att tänja långt, tex etnisk tillhörighet, föräldrars etniska tillhörighet, vänners kriminalitet, sin egen kriminalitet, har du gått på soc? varit arbetslös? Suttit på behandlingshem? Har du ett namn som slutar på Y ?:gnissla
Nej om det aldrig någonsin skulle ske några olyckor skulle vi inte behöva ha några försäkringar. Vad har det saken att göra?

Dyra prestandabilar kostar förskräckligt mycket att försäkra ja.

Ja det går att tänja hur långt som helst men nu är du bara löjlig. Jag tycker det är rimligt att min premie påverkas av att det är mindre risk att få sin hoj stulen här än i Stockholm, att det är större risk att jag kraschar än att någon som är 40+ gör det och att det sker fler olyckor med min typ av hoj än med Gold wings.

För varje inlägg flyter du längre bort från sakfrågan och du skriver ständigt om saker som är helt irrelevanta för det vi diskuterar.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nej om det aldrig någonsin skulle ske några olyckor skulle vi inte behöva ha några försäkringar. Vad har det saken att göra?

Dyra prestandabilar kostar förskräckligt mycket att försäkra ja.

Ja det går att tänja hur långt som helst men nu är du bara löjlig. Jag tycker det är rimligt att min premie påverkas av att det är mindre risk att få sin hoj stulen här än i Stockholm, att det är större risk att jag kraschar än att någon som är 40+ gör det och att det sker fler olyckor med min typ av hoj än med Gold wings.

För varje inlägg flyter du längre bort från sakfrågan och du skriver ständigt om saker som är helt irrelevanta för det vi diskuterar.

Menade inte just dyra PRESTANDA bilar, utan mer dyra bilar.
Om Jörgen Hansson i mörbylånga smäller in i SnedbeneLasses nya Merca med Jörgens GSX250 -82, så blir det en jävligt stor kostnad för försäkringsbolaget i fråga.

Såklart det är enkelt att argumentera, när svaret alltid blir att motparten är löjlig? :gnissla :mad: :tummenupp

Att du craschar mer än 40+ med goldwings låter jag däremot vara en öppen fråga.

Du som har rätt, vad är det vi diskuterar och vad får jag skriva?:va
Bara så jag vet till nästa inlägg.
 
Last edited:
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
Varför har alla som är yngre så jävla svårt att fatta att de tillhör en riskgrupp, det är ingen rättighet instiftad av staten att varenda tjomme ska ha värsta sporthojen och betala grus för den. Kan vara så att man kanske får börja på nått man har råd med??
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Så här slutar det alltid, brorduktig kommer in o bara tjatar om ålder o risk.

Tråden startades för att det finns ett frågetecken varför brorduktig tycker det är ok att turboLenart har hojen försäkrad efter orginaleffekt med i själva verket har +50-100hk mer i sitt åk och ingen nämner nåt om det, men däremot ska det hackas o argumenteras emot de som undrar om trim, strypningar eller mormorförsäkringar trotts att alla parterna inte lagt fram rätt info åt FB. Ska rätt vara rätt så ska det gälla alla, inte att nån brorduktig sitter på ett forum och drar sina åsikter om att risken är större att en ung person äger ett fordom än en äldre. Är det för de känner igen sig och har fler äldre polare som håller på med turbokonverteringar och tycker självklart de gör rätt o inga snorisar ska ha sporthojar eller vad handlar det om.

För rätt ska vara rätt, alla parterna huzzlar FB så varför tycker de att den ena parten har mer rätt att huzzla FB än den andra?
 

Smagatusk

Guest
Så är det redan på dom flesta försäkringar, man får bättre pris om man lovar att ha skinnställ. Men jag är rätt säker på att det inte har nån betydelse i efterhand om man hade det eller inte. Jag tycker det isf borde vara dubbla självrisken eller något annat "straff".

Anser jag också. Tycker även att om det inte är lag på att bära skinnställ borde det inte vara lag på bilbälte heller.
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
Så här slutar det alltid, brorduktig kommer in o bara tjatar om ålder o risk.

Tråden startades för att det finns ett frågetecken varför brorduktig tycker det är ok att turboLenart har hojen försäkrad efter orginaleffekt med i själva verket har +50-100hk mer i sitt åk och ingen nämner nåt om det, men däremot ska det hackas o argumenteras emot de som undrar om trim, strypningar eller mormorförsäkringar trotts att alla parterna inte lagt fram rätt info åt FB. Ska rätt vara rätt så ska det gälla alla, inte att nån brorduktig sitter på ett forum och drar sina åsikter om att risken är större att en ung person äger ett fordom än en äldre. Är det för de känner igen sig och har fler äldre polare som håller på med turbokonverteringar och tycker självklart de gör rätt o inga snorisar ska ha sporthojar eller vad handlar det om.

För rätt ska vara rätt, alla parterna huzzlar FB så varför tycker de att den ena parten har mer rätt att huzzla FB än den andra?

Tyckte nog att det redan blivit besvarad, de hojar som det byggs turbo på är vad jag sett oftast R1 eller hayabusa och om jag inte är helt senil (du vet man blir så när man är gammal) så ligger de väl redan i den högsta klassen?? så då kan de knappast bli dyrare eller?? samt att syftet med turbo är mer effekt och inte att lura till sig en lägre premie. Det har inget att göra med att inga snorisar ska ha värre hoj än jag, så primitiv är inte jag jag skiter fullständigt i vad alla andra har för hojar. Vad som däremot rör mig är den attityd som finns angående FB, "jävla grisar dom knullar mig i röven" så nu ska jag blåsa dem tebax men vad man inte fattar är att man då knullar varenda hojåkare i röven och inte FB som bara höjer premien, och sedan frågar man dessa som man öppet blåser om det är ok. Korkat tycker jag och då får man räkna med att man får mothugg.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Appropå försäkring... Jag får betala 16000:-/år när hojen är AVSTÄLLD! Är 26år och bor i Södertälje, det är fan inte rimligt när hojen är värd max 70-80k!

Kan tillägga att jag aldrig har plockat ut nånting på nån försäkring överhuvudtaget, alltså helt skadefri!
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Skulle RoLLER börjat göra filmer idag, så hade han blivit utbuad efter första filmen.
:va

Vi har gjort filmer i lite "RoLLER-anda", har inte dykt upp en ända moral-tant ännu:tummenupp

Jag tror att Rollers filmer skulle bli lika populära idag.... han hade/har ju självironi. Det är ju det som är avväpnande med hans titta-på-mig-filmer jämfört med många andra. :D
/J

Har du missat mina titta-på-mig-filmer?:va :gnissla :)

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=196837

:tummenupp :hihi
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Appropå försäkring... Jag får betala 16000:-/år när hojen är AVSTÄLLD! Är 26år och bor i Södertälje, det är fan inte rimligt när hojen är värd max 70-80k!

Kan tillägga att jag aldrig har plockat ut nånting på nån försäkring överhuvudtaget, alltså helt skadefri!

Dax o byta försäkringsbolag!
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Så här slutar det alltid, brorduktig kommer in o bara tjatar om ålder o risk.

Tråden startades för att det finns ett frågetecken varför brorduktig tycker det är ok att turboLenart har hojen försäkrad efter orginaleffekt med i själva verket har +50-100hk mer i sitt åk och ingen nämner nåt om det, men däremot ska det hackas o argumenteras emot de som undrar om trim, strypningar eller mormorförsäkringar trotts att alla parterna inte lagt fram rätt info åt FB. Ska rätt vara rätt så ska det gälla alla, inte att nån brorduktig sitter på ett forum och drar sina åsikter om att risken är större att en ung person äger ett fordom än en äldre. Är det för de känner igen sig och har fler äldre polare som håller på med turbokonverteringar och tycker självklart de gör rätt o inga snorisar ska ha sporthojar eller vad handlar det om.

För rätt ska vara rätt, alla parterna huzzlar FB så varför tycker de att den ena parten har mer rätt att huzzla FB än den andra?
Anledningen varför jag själv reagerar mot en som kör 25kW reggat försäkrar det osv och kör utan strypning men kanske inte alls reagerar på ett turbo bygge är vad har dom tillåtelse att köra egentligen? de flesta som kör en 25kW ostrypt är ju trottsallt oftast personer som har körkort för begränsad hoj medans de som bygger turbo faktiskt har tillåtelse att frammföra fordonet med några extra hästar. Dock är de väll säkert nå regler de bryter mot också vet inte allt om helfordonsgodkända och annat. Sen kan det väll vara för att man själv har blivit drabbad av att få betala på grundeffekt osv då man faktiskt kör med 25kW. tycker det är en extremt rolig hoj endå och när man glider i stan vem fan ser att de sitter nå jävla brickor i? Körde tillochmed licenskursen för banåkning med brickorna i och då var bara frågetecknet varför jag inte utnyttjade all effekt jag kunde gasa på med tills de fick höra om strypningen. Har själv tagit beslutet att det är på bana jag vill leka och tog därför licens så jag själv är försäkrad när jag är där och kör och där får jag plocka bort strypningarna så det blir 15min mek innan och efter för min del...

anledningen sen att det är ofattbart dyrt för personer i min egen ålder typ 18-24 antar jag väll beror på statestik och inget tagit ur luften, VI har inte samma trafikvana och trafikvett och antar att det är fler i den åldern som vill hävda sig änn över men de finns väll fortfarande äldre personer som tänker som en 15åring. Så man får väll vänta med värstingmaskiner tills FB anser att man har tillräcklig erfarenhet osv

Min moped var aldrig trimmad, Hade en 125a med effekt som inte översteg tillåtna och kommer registrera om min r6 när ja plockar ur brickorna nästa år. Men visst har kört hojar jag inte alls har tillåtelse att köra på allmän väg



Sen dom som snackar om detta med varför alla inte reagerar lika mycket på fortkörning som försäkringar osv de kan ja väll tänka mig att de beror på att jag här i norrland påverkas väll inte så mycket av att nån brassar satan i skåne de får dom sköta själv men att han fuckar försäkringen gör väll att jag även här uppe långsiktigt kommer att påverkas. Frågan påverkar fler på ett globalt plan jämnfört med en lokal plan om man säger så. :/
 

Ronkeroo

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Norrland
Hoj
Honda
Tyckte nog att det redan blivit besvarad, de hojar som det byggs turbo på är vad jag sett oftast R1 eller hayabusa och om jag inte är helt senil (du vet man blir så när man är gammal) så ligger de väl redan i den högsta klassen?? så då kan de knappast bli dyrare eller?? samt att syftet med turbo är mer effekt och inte att lura till sig en lägre premie. Det har inget att göra med att inga snorisar ska ha värre hoj än jag, så primitiv är inte jag jag skiter fullständigt i vad alla andra har för hojar. Vad som däremot rör mig är den attityd som finns angående FB, "jävla grisar dom knullar mig i röven" så nu ska jag blåsa dem tebax men vad man inte fattar är att man då knullar varenda hojåkare i röven och inte FB som bara höjer premien, och sedan frågar man dessa som man öppet blåser om det är ok. Korkat tycker jag och då får man räkna med att man får mothugg.

Word!


Wagge skrev:
Appropå försäkring... Jag får betala 16000:-/år när hojen är AVSTÄLLD! Är 26år och bor i Södertälje, det är fan inte rimligt när hojen är värd max 70-80k!
Kan tillägga att jag aldrig har plockat ut nånting på nån försäkring överhuvudtaget, alltså helt skadefri!.
Tråkigt och känner empati för dig.
Din premie är inget resultat av hur du har skött dig, det är för få år för att ens räknas.
Men din tid kommer då du kanske får igen för ett gott uppförande.
Din premie grudas på kollektivets beteende i din åldersgrupp, med din typ av hoj. Tyvärr är det enda du kan göra, förutom byta hoj, är byta f-bolag.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Har ringt runt till massa bolag men dom erbjuder bara året-runt-försäkringar för ~30k! Och jag har ju en banhoj som jag bara vill ha stöld/brand på! :huvet
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har ringt runt till massa bolag men dom erbjuder bara året-runt-försäkringar för ~30k! Och jag har ju en banhoj som jag bara vill ha stöld/brand på! :huvet

Om du enbart kör bana måste du väl kunna få någon typ av egendomsförsäkring isf. en avställningsförs.

Hur försäkrar man en cross?

Jag menar,du har ju inte hojen i trafik.

Henrik
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Har ringt runt till massa bolag men dom erbjuder bara året-runt-försäkringar för ~30k! Och jag har ju en banhoj som jag bara vill ha stöld/brand på! :huvet

OT:
Om du bara är rädd för stöld/brand så får du VÄLDIGT mycket stöldskydd för de pengarna, och en brandfilt som kapell.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top