Underbara motorer

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Är det inte så att Honda tog ett beslut för några år sedan att Alla (precis alla då alltså utan undantag) fordon de tillverkar skall ha fyrtaktsmotorer inom ett antal år?
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Två takts skotrar kommer at finnas i många år annu, ski-doo, polaris och arctic cat har nyss kommit med nya motorer och ingen ar val så dumma at dom tror at dom har brukt stora pengar på utvekling førr sen at kasta dom i soporna??. Ski do har just lanserat sitt sdi consept med semi direkt insprutning och mycket lagre emisioner an en traditionell 2-t. Men 4-t ar på vag in (tilleksempel yamaha som lanserar nya mod varje år) men at 2 t ar død ar ren løgn!.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Varför tror du de kom tillbaka?

På grund av fyrtakten.. Det gör det dock inte självklart att de skulle vara intresserade av att tillverka något för de mindre klasserna.
Just för att kawa och ducati inte har pengar till mer än de redan satsar, och knappt pengar till det heller för den delen.
Och de mindre klasserna VILL Dorna och IRTA ha kvar.

Effekt kontra insatta pengar så vinner tvåtakt, sketenkel ekvation som till och med simpla bönder från värmland borde kunna förstå.
GP-vm är till för att åka så fort som möjligt på två hjul, och det fanns en anledning till att man åkte tvåtakt då reglerna tidigare sa max 500cc, oavsett antal takter. Nu gav man fyrtakt det handikapp man behövde, d.v.s nästan dubbla cylindervolymen, och det för att tillverkarna ville ha det så i största klassen. Finns inget som pekar på att Honda (som är störst) vill ändra på vare sig 125 eller 250. Aprilia vill defintivt INTE ändra på 125 och 250..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
För att de inte kan tillverka riktiga motorer.
Visst. Eller också vill man vara med i MotoGP nu när pengarna man satsar på racingen kan generera marknadsandelar. Av någon anledning tror jag på det senare. :rolleyes:
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oFFkeFF skrev:
På grund av fyrtakten.. Det gör det dock inte självklart att de skulle vara intresserade av att tillverka något för de mindre klasserna.
Just för att kawa och ducati inte har pengar till mer än de redan satsar, och knappt pengar till det heller för den delen.
Och de mindre klasserna VILL Dorna och IRTA ha kvar.

Effekt kontra insatta pengar så vinner tvåtakt, sketenkel ekvation som till och med simpla bönder från värmland borde kunna förstå.
GP-vm är till för att åka så fort som möjligt på två hjul, och det fanns en anledning till att man åkte tvåtakt då reglerna tidigare sa max 500cc, oavsett antal takter. Nu gav man fyrtakt det handikapp man behövde, d.v.s nästan dubbla cylindervolymen, och det för att tillverkarna ville ha det så i största klassen. Finns inget som pekar på att Honda (som är störst) vill ändra på vare sig 125 eller 250. Aprilia vill defintivt INTE ändra på 125 och 250..
Visst är det härligt med lite personangrepp så här vid lunchtid.

Någonting som till och med en tvåtaktstaliban från fjollträsk borde kunna förstå, är det faktum att intresset för mopperacing minskar stadigt. Tror du på fullt allvar att tävlingar som på Laguna Seca, där endast de riktiga GP-hojarna kommer att köra, är en engångsföreteelse? Varför skulle Honda och de andra stora tillverkarna satsa pengar på något som inte säljer gathojar? Dorna kan snacka hur mycket man vill, har man inte tillverkarna bakom sig har man ingen produkt att sälja.
 

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Micke_Lindstrom skrev:
Det beror väl antagligen på lägre driftsäkerhet och högre bensinförbrukning, men såna där snö- och vattenskotermotorer är väl ändå relativt driftsäkra?
Här i Sverige så är det ju många som bara kör några hundra mil per år så då spelar det ju mindre roll.


Lägre driftsäkerhet på en tvåtaktsmotor ???
Ge gärna ett exempel på en fyrtaktsmotor som har bättre driftsäkerhet än motsvarande 2-t
(finns kanske inte så många man kan jämföra rakt av men ta en CR 500 mot en Husaberg 500, Hondan har mer effekt men ändå lite jämförbara)

Vilken tror du pajar först :hihi
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
ako skrev:
Lägre driftsäkerhet på en tvåtaktsmotor ???
Ge gärna ett exempel på en fyrtaktsmotor som har bättre driftsäkerhet än motsvarande 2-t
(finns kanske inte så många man kan jämföra rakt av men ta en CR 500 mot en Husaberg 500, Hondan har mer effekt men ändå lite jämförbara)

Vilken tror du pajar först :hihi

Nu är det väl så att husaberg inte är speciellt representativ för moderna fyrtakts crossmaskiners livslängd - de har ju, så att säga, "begränsad kvalitet".

Jämför med Honda och Yamaha istället och jämför en 2t 250 med en 4t 450.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
Visst är det härligt med lite personangrepp så här vid lunchtid.

Någonting som till och med en tvåtaktstaliban från fjollträsk borde kunna förstå, är det faktum att intresset för mopperacing minskar stadigt. Tror du på fullt allvar att tävlingar som på Laguna Seca, där endast de riktiga GP-hojarna kommer att köra, är en engångsföreteelse? Varför skulle Honda och de andra stora tillverkarna satsa pengar på något som inte säljer gathojar? Dorna kan snacka hur mycket man vill, har man inte tillverkarna bakom sig har man ingen produkt att sälja.

Har man inte teamen med sig har man ingen serie att tävla med sina hojar i heller.
Faktum att intresset minskar? Faktum är att IDM, Spanjacker, England redan till nästa år förmodligen lyft in 250 i sina serier igen. Just på grund av det FAKTUM att man förlängt 125 och 250 till 2011 i GP-vm.
Vad gäller just laguna-seca så beror det på att prispengarna/startersättningarna i 125 och 250 minskat rejält(plus att dollarn har sjunkit i värde, teamen får sina pengar i dollar och har sina räkningar i euro's), då motoGP suger ut mer pengar, som gör att 125 och 250 teamen inte har råd med fler over-seas tävlingar.

Personangrepp? Är du från värmland eller :rolleyes: :tungan
Jag tvåtaktstaliban? Har sagt det 40-14ggr tidigare, fanns det små lätta fyrtaktsmotorer, som var lika lätta och billiga att underhålla som nuvarande 2-taktare med lika mycket effekt hade jag förespråkat dem för racing.
Hur mycket vi än snackar att motogp tar utvecklingen framåt, är fyrtakt långt från det än så länge. Om 10 år kanske vi kan se sådana motorer...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Pebl skrev:
Nu är det väl så att husaberg inte är speciellt representativ för moderna fyrtakts crossmaskiners livslängd - de har ju, så att säga, "begränsad kvalitet".

Jämför med Honda och Yamaha istället och jämför en 2t 250 med en 4t 450.

Japp, Hondas hårdtrimmade 450's har inte så särskilt mycket bättre kvalitet än husaberg. Och de kräver klart ganska mycket underhåll för att snurra utan problem.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
ako skrev:
Lägre driftsäkerhet på en tvåtaktsmotor ???
Ge gärna ett exempel på en fyrtaktsmotor som har bättre driftsäkerhet än motsvarande 2-t
(finns kanske inte så många man kan jämföra rakt av men ta en CR 500 mot en Husaberg 500, Hondan har mer effekt men ändå lite jämförbara)

Vilken tror du pajar först :hihi
Kan också jämföra Thundercat 1000ccmotorn 2T mot GSXR-1000motorn 4T.
Vem håller bäst?
Kör 1000mil med valfri 2T motor utan kolvbyte och se hur många hästar som fortfarande finns kvar i hagen...
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
oFFkeFF skrev:
Japp, Hondas hårdtrimmade 450's har inte så särskilt mycket bättre kvalitet än husaberg. Och de kräver klart ganska mycket underhåll för att snurra utan problem.

Javisst, oljebyte och ventilkontroll titt som tätt. Dock är min uppfattning om husaberg att de trasslar mera, vilket kan tolkas i:

http://hem.passagen.se/fmck.malmo/teknik/langtidstester/

Jämför Husabergarna med Yamaha

Husaberg -97:a och Yamaha -98 borde väl vara jämförbara.
Förvisso var 98 första årsmodellen för yamahan så man får väl ha i åtanke att den kan ha lite barnsjukdomar.
(sista meningen är ironi)
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Varför denna eviga diskussion om serviceintervall? En hårt trimmad motor behöver mer service än en långt trimmad. Så enkelt är det!
Vill man ligga på topp kostar det!

Om det nu är serviceintervall som är viktigast i världen, varför inte köra med diesel? Det går dessutom att bygga dieslar som är rena, med partikelfällor och annat skit. Finns gott om stora dieslar med mycket effekt att tillgå, liiiite tunga, men rena och nästan servicefria!

Vikt/effekt ÄR bättre på tvåtakt… PUNKT!
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
triple skrev:
Varför denna eviga diskussion om serviceintervall? En hårt trimmad motor behöver mer service än en långt trimmad. Så enkelt är det!
Vill man ligga på topp kostar det!

Om det nu är serviceintervall som är viktigast i världen, varför inte köra med diesel? Det går dessutom att bygga dieslar som är rena, med partikelfällor och annat skit. Finns gott om stora dieslar med mycket effekt att tillgå, liiiite tunga, men rena och nästan servicefria!

Vikt/effekt ÄR bättre på tvåtakt… PUNKT!
Jämför 600cc 2T-skotermotor mot 600cc 4T-mcmotor. Ung samma effekt, men 2T-håller INTE 3000mil...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
valmers skrev:
.....
Tror du på fullt allvar att tävlingar som på Laguna Seca, där endast de riktiga GP-hojarna kommer att köra, är en engångsföreteelse?....


Om du menar att ett race där skulle va nån indikation på någonting så har du bara tolkat det som du själv vill?

I så fall tolkar jag det som att orsaken till att Supersport inte heller körs ihop med WSBK på Laguna Seca beror på att dom ska lägga ner tillverkandet av alla 600cc.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chefen Alabama skrev:
Jämför 600cc 2T-skotermotor mot 600cc 4T-mcmotor. Ung samma effekt, men 2T-håller INTE 3000mil...

Det gör den nog, om man utför service på dem. På en 2-t bytar man kolvar men justerar inga ventlier och vice versa.
 

Foe

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
KTM 640
Honda hade ju en experimenthoj vid namn EXP-2 för några år sedan. Det var en tvåtaktare med en ventil i avgasporten som skulle kunna reducera utsläppen till fyrtaktsnivå men samtidigt behålla tvåtaktarens fördelar.
Det finns en intressant artikel här

Vet någon här vad som hände med projektet? Om det var så väl fungerande som artikeln ger sken av så undrar man ju varför det inte utvecklades vidare.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Foe skrev:
Honda hade ju en experimenthoj vid namn EXP-2 för några år sedan. Det var en tvåtaktare med en ventil i avgasporten som skulle kunna reducera utsläppen till fyrtaktsnivå men samtidigt behålla tvåtaktarens fördelar.
Det finns en intressant artikel här

Vet någon här vad som hände med projektet? Om det var så väl fungerande som artikeln ger sken av så undrar man ju varför det inte utvecklades vidare.

Ja, intressant och när man läser första meningen...

"Get ready for a serious comeback of two-strokes in the near future with engines that can compete with four-strokes head-to-head in emission cleanliness, fuel economy, and ride-ability, all the while retaining power, size, and weight advantages over four-strokes."

...anar man att en konspiration ligger bakom frånvaron av nya moderna tvåtaktare.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
...anar man att en konspiration ligger bakom frånvaron av nya moderna tvåtaktare.

Jag minns att jag tyckte redan när den hojen var aktuell i Paris-Dakar att det var konstigt att det var just Honda som testade konceptet. Honda är ju kända för att vara mest 4t-vänliga av alla och försökte ju till och med att köra 4t i 500GP runt -80 har jag för mig och gjorde bort sig rejält.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top