valmers skrev:Varför tror du de kom tillbaka?
Visst. Eller också vill man vara med i MotoGP nu när pengarna man satsar på racingen kan generera marknadsandelar. Av någon anledning tror jag på det senare.Chris Ash skrev:För att de inte kan tillverka riktiga motorer.
Visst är det härligt med lite personangrepp så här vid lunchtid.oFFkeFF skrev:På grund av fyrtakten.. Det gör det dock inte självklart att de skulle vara intresserade av att tillverka något för de mindre klasserna.
Just för att kawa och ducati inte har pengar till mer än de redan satsar, och knappt pengar till det heller för den delen.
Och de mindre klasserna VILL Dorna och IRTA ha kvar.
Effekt kontra insatta pengar så vinner tvåtakt, sketenkel ekvation som till och med simpla bönder från värmland borde kunna förstå.
GP-vm är till för att åka så fort som möjligt på två hjul, och det fanns en anledning till att man åkte tvåtakt då reglerna tidigare sa max 500cc, oavsett antal takter. Nu gav man fyrtakt det handikapp man behövde, d.v.s nästan dubbla cylindervolymen, och det för att tillverkarna ville ha det så i största klassen. Finns inget som pekar på att Honda (som är störst) vill ändra på vare sig 125 eller 250. Aprilia vill defintivt INTE ändra på 125 och 250..
Micke_Lindstrom skrev:Det beror väl antagligen på lägre driftsäkerhet och högre bensinförbrukning, men såna där snö- och vattenskotermotorer är väl ändå relativt driftsäkra?
Här i Sverige så är det ju många som bara kör några hundra mil per år så då spelar det ju mindre roll.
ako skrev:Lägre driftsäkerhet på en tvåtaktsmotor ???
Ge gärna ett exempel på en fyrtaktsmotor som har bättre driftsäkerhet än motsvarande 2-t
(finns kanske inte så många man kan jämföra rakt av men ta en CR 500 mot en Husaberg 500, Hondan har mer effekt men ändå lite jämförbara)
Vilken tror du pajar först
valmers skrev:Visst är det härligt med lite personangrepp så här vid lunchtid.
Någonting som till och med en tvåtaktstaliban från fjollträsk borde kunna förstå, är det faktum att intresset för mopperacing minskar stadigt. Tror du på fullt allvar att tävlingar som på Laguna Seca, där endast de riktiga GP-hojarna kommer att köra, är en engångsföreteelse? Varför skulle Honda och de andra stora tillverkarna satsa pengar på något som inte säljer gathojar? Dorna kan snacka hur mycket man vill, har man inte tillverkarna bakom sig har man ingen produkt att sälja.
Pebl skrev:Nu är det väl så att husaberg inte är speciellt representativ för moderna fyrtakts crossmaskiners livslängd - de har ju, så att säga, "begränsad kvalitet".
Jämför med Honda och Yamaha istället och jämför en 2t 250 med en 4t 450.
Kan också jämföra Thundercat 1000ccmotorn 2T mot GSXR-1000motorn 4T.ako skrev:Lägre driftsäkerhet på en tvåtaktsmotor ???
Ge gärna ett exempel på en fyrtaktsmotor som har bättre driftsäkerhet än motsvarande 2-t
(finns kanske inte så många man kan jämföra rakt av men ta en CR 500 mot en Husaberg 500, Hondan har mer effekt men ändå lite jämförbara)
Vilken tror du pajar först
oFFkeFF skrev:Japp, Hondas hårdtrimmade 450's har inte så särskilt mycket bättre kvalitet än husaberg. Och de kräver klart ganska mycket underhåll för att snurra utan problem.
kle1991 skrev:...man ser ju även på mopeder hur 4 taktarna tar marknadsandelar.
Jämför 600cc 2T-skotermotor mot 600cc 4T-mcmotor. Ung samma effekt, men 2T-håller INTE 3000mil...triple skrev:Varför denna eviga diskussion om serviceintervall? En hårt trimmad motor behöver mer service än en långt trimmad. Så enkelt är det!
Vill man ligga på topp kostar det!
Om det nu är serviceintervall som är viktigast i världen, varför inte köra med diesel? Det går dessutom att bygga dieslar som är rena, med partikelfällor och annat skit. Finns gott om stora dieslar med mycket effekt att tillgå, liiiite tunga, men rena och nästan servicefria!
Vikt/effekt ÄR bättre på tvåtakt… PUNKT!
valmers skrev:.....
Tror du på fullt allvar att tävlingar som på Laguna Seca, där endast de riktiga GP-hojarna kommer att köra, är en engångsföreteelse?....
Chefen Alabama skrev:Jämför 600cc 2T-skotermotor mot 600cc 4T-mcmotor. Ung samma effekt, men 2T-håller INTE 3000mil...
Foe skrev:Honda hade ju en experimenthoj vid namn EXP-2 för några år sedan. Det var en tvåtaktare med en ventil i avgasporten som skulle kunna reducera utsläppen till fyrtaktsnivå men samtidigt behålla tvåtaktarens fördelar.
Det finns en intressant artikel här
Vet någon här vad som hände med projektet? Om det var så väl fungerande som artikeln ger sken av så undrar man ju varför det inte utvecklades vidare.
valmers skrev:Behövs inte. Tvåtaktaren är död, återstår bara att skotta igen graven.
Nyteknik skrev:...anar man att en konspiration ligger bakom frånvaron av nya moderna tvåtaktare.
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |