Undertrayen till R1 klar "Så här gör man den"

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Till Filip (FLUPPEN)

tog mått idag på mitt underrede den var 33 mm bred & du bör nog ha runt73 till 75 långt
 

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
Re: Till Filip (FLUPPEN)

R1 Uffe skrev:
tog mått idag på mitt underrede den var 33 mm bred & du bör nog ha runt73 till 75 långt


Tack..men du hann inte innan jag åkte iväg idag, så jag fick köra bort till hojjen och ta måtten, ska köpa 40*80 tänkte jag....


Än en gång....tack :tummenupp
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Re: Re: Till Filip (FLUPPEN)

fluppen skrev:
Tack..men du hann inte innan jag åkte iväg idag, så jag fick köra bort till hojjen och ta måtten, ska köpa 40*80 tänkte jag....


Än en gång....tack :tummenupp

Då räcker det ju & blir över
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Gjorde en lite snyggare photoshop.

//Niklas
 

Bifogat

  • ri bak copy.jpg
    ri bak copy.jpg
    86.6 KB · Visningar: 612

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Garpe skrev:
Yeah... nu börjar det faktiskt likna nåt... :tummenupp Sjysst!

Börjar likna nå, det gör det, har som atppat suget lite, väntar & ser om det blir nå diodlyse först & främst.

Det jag har nu ser nästan likadant ut som på den sista bilden nu, det genomskinliga är lika brett ungefär som på bilden fast det går hela vägen upp till kanten
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
en till som jag inte la ner nån tid på
 

Bifogat

  • ri bak copy.jpg
    ri bak copy.jpg
    86.9 KB · Visningar: 590

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
någon som vill at jag ska fixa nån bakdel. kommer inte på nån just nu.

komm med tipps
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
här komm en til med diod bakljus.
 

Bifogat

  • ri bak copy.jpg
    ri bak copy.jpg
    86.3 KB · Visningar: 556

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Det är så där jag har tänkt ha det ungefär, hade tänkt dra dioderna lite åt sidan oxå
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
sgtpepper skrev:
Bjorn N, kan du inte skriva en lite mer ingående beskrivning av hur man går till väga för att gjuta med glasfiber för oss noviser? :)

Jag tycker det verkar vara en intressant lösning då man slipper såga sönder sin befintliga plast..

Gjöt du glasfiberväven direkt på orginalplasten? I så fall, vad använder man för medel på plasten för att få glasfiberavgjutningen att lossna när den härdats?

Det här blir långt men jag väntar att spacklet ska torka nu såå..:
I vintras bestämde jag mig för att jag troligtvis skulle åka omkull i år (någon gång måste man ju göra det), och eftersom jag har halvförsäkring så ville jag inte riskera orginalplasten. Jag har även haft en pervers fantasi om att gjuta egna kåpor i glasfiber ända sedan jag var 10 år gammal och läste första testet av FZR1000. Vet inte varför. Efter det har jag fuskat lite med att bland annat gjuta breddare till bilar, och mer och mer förälskat mig i glasfiber och möjligheterna med materialet. Men.. Det tar ett litet tag att lära sig, ifall man ska jobba med mer svängda ytor och exempelvis gjuta av orginalkåpor som jag gör just nu. Många av "mästarna" är ovilliga att avslöja sina knep och knåp, och framför allt vad det är som man kan misslyckas med, eftersom de tjänar pengar på folk som är för rädda att prova själva.
Jag är fortfarande nybörjare!!! Jag har inte stenkoll på allt, finns de på forumet som jobbar profesionellt med detta.

Du frågar om undertrayen. Jag tycker den är MYCKET enklare att tillverka än att gjuta av övriga kåpor på hojen (kåporna har klistermäken och vet man inte hur man gör så förstör man dom när man gjuter av dom. En undertray är också ganska enkel i formen vilket förenklar tillverningen). Jag ville helst ha min orginal-plast kvar, och bestämde mig för att gjuta av den helt eftersom de flesta undertrays som man köper på marknaden till R1 kräver att man sågar i sitt orginal.

Jag köpte min glasfiberväv på biltema. Den är ingen högkvalikativ väv (kräver mer svordommar och pill för att få bra när man plastar), men den är billig. Och så jobbar jag i polyester, som luktar härdsmälta och är ungefär lika nyttig att handskas med. Men billig den också.

Inköpslista:
# Billiga skit-penslar (jag provade först med en liten roller men pensel verkade fungera bättre på en så liten yta som inte är helt plan överallt.)
# Polyester
# Härdare
# Glasfiber
# Spackel (en burk glasfiberspackel samt en burk vanligt lättslipat spackel)
# Spackelspade
# Gasmask
# Gummihandskar

Köp några yalla-yalla också, drick upp och klipp av - så har du en bra burk att hinka upp polyester med. (Har prövat en del andra plastburkar typ vanlig 500 g yoghurt och där lossnar botten efter någon minut, pga värmeutveckling eller något.) Yalla-burkarna är helt ok, ioch med att man kan klämma på dom och bryta loss gammal plast och på så vis återanvända samma burk om och om igen.

Plocka av undertray:en. Klipp till glasfiberväv så exakt som möjligt på det område som du vill gjuta av. Låt väven sticka ut några mm över kanten, (när din undertray är klar så ser du i plasten var orginalkanterna slutar, och ser på så vis hur långt ner du ska slipa ner kanterna när det är dags, så får du fina kanter). Jag klippte till två lager glasfiber och lade på ett eller två lager till som förstärkning på utsatta ställen (ex. batterilådan).

Ställ dig på en plats med BRA ventilation. På med mask, ha långärmad tröjja (annars kan man bli allergisk) och på med handskarna. Man blir galen av alla kemikalier om man inte skyddar sig (bokstavligt och bildligt).

Blanda polyester och härdare och häll den över glasfiberväven. När jag gjuter formar så penslar jag först baksidan på glasfibern, men här hällde jag den rakt på och penslade sedan ut plasten över glasfibern. Jag hade inget släppmedel eller något annat på min orginal-undertray (hade ingen tillgänglig), men jag räknade kallt med att den skulle släppa ändå, och det var inga problem.
<edit>Kom ihåg nu att i den stora ytan mitt i fördjupningen i orginalundertray:en klistrade jag brun packtejp för att få en glattare yta och vara helt säker på att plasten lossnar efter gjutning.</edit>

Pensla plasten över glasfiberväven och se hur din nya undertray växer fram. Se till att du har en bra arbetsställning då du kan bli stående någon timme eller mer. Skänk sedan en tanke till dom som jobbar med detta dagligen..

När den härdat (beror på arbetstemperatur men jag väntade ett par timmar mellan varven) så drar du av den ur "formen" (dvs orginalundertray:en), och klipper till ny glasfiber och plastar igen hålet där bakflärpen normalt sticker fram. Resultatet bli bra men kräver att man spacklar upp hela undersidan av den nya undertrayen, eftersom den avgjutna sidan är den som kommer hamna under sadeln, och den sida som är "skrovlig" hamnar nedåt mot bakhjulet, dvs den som syns.

Jag har nu slipat och spacklat på min undertray nästan hela helgen. Allt beror nog på hur noga man är, men när man väl sätter igång är det svårt att se annat än skavanker överallt.. Har fått en släng av Rejvis poler-sjuka fast viruset har transformerat sig över till plast istället för alu. När den är riktigt bra (det blir den när jag jobbar med den igen nästa helg) så gjuter jag nog av den så jag kan göra några fler.

Om jag får råd köper jag till sist en rulle kolfiber och lägger det yttre lagret med kolfiber varefter jag klarlackar. Jag köper sedan en duke eller honda baklampa och sedan rockar det, så att säga, fett.
 
Last edited:

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Boråstrakten.
Hoj
R1 -00
ELLER

Så tar man och sågar lite i sin orginalundertray och slänger på lite lack, då blir det så här!
 

Bifogat

  • p1010010.jpg
    p1010010.jpg
    71.6 KB · Visningar: 586

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Bjorn N: Superinlägg!! Tackar så mycket!

Jag skall ge mig på detta äventyr de närmsta veckorna, jag är sugen som satan, sitter och söker efter "glasfibergjutning" på google :D.

Det blir till att besöka Biltema snarast :tummenupp
 

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
Re: ELLER

buLLit skrev:
Så tar man och sågar lite i sin orginalundertray och slänger på lite lack, då blir det så här!

Men så gör man inte om man vill kunna bygga om till orginal igen... :tummenupp
 

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Boråstrakten.
Hoj
R1 -00
Men eftersom en orginal undertray kostar ca 600kr ny, eller under femhundringen från skroten (info från -01).
Bara att börja såga! :cool:
 

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF R1
buLLit skrev:
Men eftersom en orginal undertray kostar ca 600kr ny, eller under femhundringen från skroten (info från -01).
Bara att börja såga! :cool:

*tänker* ja det e sant...

Men mina baklysen e inte så sexiga som dina, så det får bli bort med den gamla och dit med ny.. :fakta
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
fluppen skrev:
*tänker* ja det e sant...

Men mina baklysen e inte så sexiga som dina, så det får bli bort med den gamla och dit med ny.. :fakta

Filip, bor du här på FORUMET eller :skrämd :D :D :tummenupp
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top