Undkomma nykterhetskontrollerna

Status
Ej öppen för fler svar.

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
YZF-R125
hej det är så att jag är i slutet av min mc utbildning och det ända jag behöver mer är trafikvana. så jag har bestämt mig för att träna upp trafikvanan själv.

om man kör helt lagligt så är det ingen risk att man blir stoppad förutom på nykterhetskontrollerna där man måste vissa körkort, vilket jag inte har.

så nu undrar jag var tas dessa kontroller samt hur ofta?

(OBS: jag har inga funderingar på att dricka innan jag går ut och övningskör:dummer)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Du kan även bli stoppad på ren rutinkontroll.

Den stora "faran" med att köra utan kort är nog dessutom inte risken att bli stoppad utan konsekvenserna om du råkar ut för en olycka. Då kan du råka i riktigt trubbel, speciellt om du är vållande.

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Vem ska tala om för dig att du gör fel? Kan du själv bedöma att du gör fel?

Ozzi

Guest
Vilken fråga, tror du ärligt talat att nån här skulle veta det. Jag tror inte ens polisen vet dag till annan var dom kommer att befinna sig.:va

DanskenJr

Livet är en fest, vet inte vad man får!
Gick med
20 Jun 2010
Hoj
nohojyet
Och varför skulle du riskera att åka i en kontroll? Jag menar är du nära att ta lappen så kan du kyssa den bye bye de närmsta åren.

Tycker bara att det låter dumt, betala en extra körlektion istället!

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Här på Söder har jag sett dem på Katarinavägen ofta, en gång på Renstiärnas gata och en gång på Södermälarstrand.

jetson

Guest
Hehe första gången jag fastna i nykterhetskontroll var när jag övningskörde (tidig lördagsmogon), kanske fått blåsa 2-3 ggr sen dess och har fått känslan att polisen mest letar efter dagen-efter fyllon.

Men att få trafikvana utan körkort är inte så smart, det får du efter du tagit körkortet.

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
YZF-R125
Vilken fråga, tror du ärligt talat att nån här skulle veta det. Jag tror inte ens polisen vet dag till annan var dom kommer att befinna sig.:va

jag undrar inte var exakt de ska befinnas sig, jag undrar mer vilken tider och vägar(vägtyper) man ska ta för risken för att bli stoppat är minimal.

jag bor i stockholmsinnerstad och jag tänkte att man kunde köra runt i stockholmsinnersstad samt ta några turer ut till förorterna, hur stor riskt är det?

för det är mellan att betala typ 3000kr till körskolan för körlektioner eller köra själv

sportbike

Guest
Jag hoppas verkligen att ingen ger dig nåt tips på hur du ska utföra din olovliga körning!

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Skaffa nån att övningsköra med istället och håll hastigheten så slipper du tänka på att va utan kort ett par år till.

Annars finns det sms-tjänster där du får reda på var dom står, men jag tror inte att det är 100% säkert då dom inte behöver förvarna för alla kontroller.

DanskenJr

Livet är en fest, vet inte vad man får!
Gick med
20 Jun 2010
Hoj
nohojyet
jag undrar inte var exakt de ska befinnas sig, jag undrar mer vilken tider och vägar(vägtyper) man ska ta för risken för att bli stoppat är minimal.

jag bor i stockholmsinnerstad och jag tänkte att man kunde köra runt i stockholmsinnersstad samt ta några turer ut till förorterna, hur stor riskt är det?

för det är mellan att betala typ 3000kr till körskolan för körlektioner eller köra själv

JA men vaddå 3000 :- är ju inget, blir du stoppad blir du bötad samt får inte ta ditt körkort på flera år! Eller ännu värre du smäller med hojen och skadar dig själv kanske andra + din hoj. Det lär kosta dig mer än 3000!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Problemet (eller det positiva?) med poliskontroller är att du inte vet när du stöter på dom. Jag åkte på 1500kr i böter för att ha kört 97km/h på en 90-sträcka med bilen härom veckan. Inte en bil så långt ögat når och mitträcke. Det var bara att tacka och ta emot.

Jag skulle inte riskera det. Väg några extra timmars privat övningskörning (fast ensam) kontra alla kostnader du lagt ut på riskutbildningarna och så vidare. Det är inte värt det.

Riskutbildningarna har säkert kostat dig 3000kr. Skulle du då åka dit blir dom automatiskt ogiltigförklarade + att du åker på böter och indragen lämp. Kostar dig minst 5000kr och sen kommer du förmodligen inte kunna påbörja kortet igen på minst 12 månader.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag tror att motorcyklister är bättre på att undvika att köra onyktra. Av den anledningen tror jag inte polisen vinkar in mcister med samma frekvens som bilförare för nykterhetskontroller, ifall man i övrigt framför hojen på ett städat sätt.

Nu spekulerar jag ju bara och kanske tror för gott om hojfolket över lag. Själv har jag aldrig blivit invinkad och fått blåsa när jag kört hoj iaf.

Jag struntade i att skaffa gathoj tills jag hade lappen i handen, just därför att jag vet att jag hade kört med den även innan annars.
Om jag nu skulle bli av med körkortet så hade jag fortsatt köra ändå...

Du vet ju själv att det är fel det du tänker göra. Det räcker så. Jag hade gjort samma sak om jag hade hoj innan kortet var fixat.

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Skaffa nån att övningsköra med istället och håll hastigheten så slipper du tänka på att va utan kort ett par år till.

Annars finns det sms-tjänster där du får reda på var dom står, men jag tror inte att det är 100% säkert då dom inte behöver förvarna för alla kontroller.

Det där med SMS-tjänsten att se vart de står är att någon måste skicka in ett SMS till en hemsida typ, Sen skickar hemsidan ut till alla övriga. Så inget att lita på.

Och sen ge ¤#"%:hördu:censored i att "Övningsköra" själv, Jag gör det samma och jag har haft sån JÄDRANS tur bara. För att de är ofta ute efter mopeder här i by hålan och jag åker 125:a.

Men jag har ärenden också. Det har inte du verkar det som, Så ställ in hojjen.... Om du har bil eller övningskör med bil kan du lika gärna göra det. Så får du in trafik vanan, Hur trafiken fungerar och liknande. Sen tar du ut hojjen när den börjat damma och kör lugnt i början när du fått kortet. Om du inte övningskör på hoj. :tummenupp

PS!!! Det är inte värt risken att köra själv i städer själv utan kort. Det är lite skillnad som mig som åker ut direkt i skogen också. Det är ju bara jag som är i fara i stort sätt så inget vållande kan ju hända. Eller kan kan det du men inte lika stor risk.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Du är ju mer än jävligt korkad om du riskerar ditt körkortstagande bara för att spara 3000kr.
Tror du inte det kommer kännas lite dumt om du åker fast och får spärrtid bara för att du tyckte pengar var viktigare än lappen??

Att du åker fast är det bästa som kan hända dig, krockar du eller vurpar själv så blir det ännu värre.

Kör med skola, då slipper du stressen och du får riktig vägledning i hur du SKA framföra din hoj.
Bara för att du kan köra betyder det inte att du kan köra på det sätt som krävs för att klara en uppkörning.

Måste lägga till lite mer saker du riskerar att tappa.
Har du kört mkt med skola i år så lär du få betala dom lektionerna igen nästa år.
Har du kört riskutbildningen så får du betala för samma skit nästa år igen.
Det blir bra mycket mer än de 3000kr som du försöker tjäna in.

Jag vet fler som kör utan körkort men de har inte ambitionen att ta körkort heller. Så därför kan de göra som de gör.

Last edited:

polskizz

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Hoj
YZF-R125
Problemet (eller det positiva?) med poliskontroller är att du inte vet när du stöter på dom. Jag åkte på 1500kr i böter för att ha kört 97km/h på en 90-sträcka med bilen härom veckan. Inte en bil så långt ögat når och mitträcke. Det var bara att tacka och ta emot.

Jag skulle inte riskera det. Väg några extra timmars privat övningskörning (fast ensam) kontra alla kostnader du lagt ut på riskutbildningarna och så vidare. Det är inte värt det.

problemet är just att jag är helt pank, ett rör sprack hemma hos mig och fick en fin faktura på 3000kr :huvet

så min tanke är att man kör några timmar för att finslipa körningen. det är inte det mekaniska som brister utan det psykiska att vara ute i trafik, man glömer blinkersen här och där, blir lite stressad osv. och jag tror att det skulle vara mycket skönare att öva själv utan någon handläggare

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar