Uppdrag Granskning - Bogesund

Status
Ej öppen för fler svar.

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Friterad purjolök med grillad konfiskerad tonfiska inlagd i potatisgratäng, utpressad från Götes fiskeriverk, blandat med koreankaniner.
Orka va en dromedar när man kan vara en kamel/kanelbunlle, nästans amma ord right?- Nee nu känner jeg mig lite alkohololbollkolliserad o måste få lite sömn och vila hjärnan min, länge leve uppdrag gransknings skitsnack, där visste vi mc:lister kör som idioter ibland men vafan de här jeffla journarlisterna från säffle kör ju som idioter självao vinklar allt så jävla bamklänges. Ska tyvärr flytta iutomlands teill hösten vilket icke motiverarar sig ett nybilsellerhojsköp så får la köpa där nere tror jeg.
Trevlig helg o god nattis :banana:banana:banana

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Friterad purjolök med grillad konfiskerad tonfiska inlagd i potatisgratäng, utpressad från Götes fiskeriverk, blandat med koreankaniner.
Orka va en dromedar när man kan vara en kamel/kanelbunlle, nästans amma ord right?- Nee nu känner jeg mig lite alkohololbollkolliserad o måste få lite sömn och vila hjärnan min, länge leve uppdrag gransknings skitsnack, där visste vi mc:lister kör som idioter ibland men vafan de här jeffla journarlisterna från säffle kör ju som idioter självao vinklar allt så jävla bamklänges. Ska tyvärr flytta iutomlands teill hösten vilket icke motiverarar sig ett nybilsellerhojsköp så får la köpa där nere tror jeg.
Trevlig helg o god nattis :banana:banana:banana

Otroligt nog hör faktiskt ditt inlägg till ett av de mer vettiga här i tråden. :lol

Niklas M

skrajjrajders
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Äkta kinesisk GRC kopia + japansk och italiensk större moppe
Ja vad ska man säga... Hur kan man försvara att man bryter mot lagen? Det blir ju bara skit med det programmet.... förrän man själv vet vad det handlar om att köra sporthoj... Alltså det blir inte annat än att man är outlaw om man ska brassa på gata så är det bara...prova själv att göra nåt annat... :D Går inte att försvara... Så vi är ju värre än HA å sådana eller? :gnissla Nä ska man kunna köra dessa typ 1000cc sportmoppar så kan man bara inte vara laglig om man vill nyttja dom ens till 50% av dess kapacitet:D så är det bara....Så gnata på om banor...här i norr får vi resa som satan för att avreagera oss lagligt...

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nä ska man kunna köra dessa typ 1000cc sportmoppar så kan man bara inte vara laglig om man vill nyttja dom ens till 50% av dess kapacitet:D så är det bara....Så gnata på om banor...här i norr får vi resa som satan för att avreagera oss lagligt...
Och där slängde du en klabbe på politikernas "förbjud sporthojar eller begränsa effekten brasa"

"Vad ska ni med 1000 cc motorcyklar med 180 hk till? Det räcker ju med hälften om ni ska hålla laglig fart, 100 hk är nog en bra gräns... Det säger ni ju själv på sporthoj.com"

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Ja, det är vad jag tror faktiskt. Fast eftersom det inte smäller lika högt i mediasammanhang i Sverige att oja sig över värdeutvecklingen så då drar man till med säkerhetsaspekten. Säkerhetsnoja är ju ett rådande tillstånd i Sverige så att det är alltid tacksamt att trycka på den knappen. Förvisso är människor här lika giriga (och MINST lika snåla) som alla andra och lika måna om att göra en bra affär, men av någon underlig anledning anses det vara fult att inte sticka under stol med det. Så då ser de ju till att den aspekten hamnar i skymm undan.

Sedan vet jag inte, det kanske faktiskt är så att det är en och annan av de boende som blivit dödad eller skadad av en fortkörande hojåkare genom åren. Det är ju så farligt där ute att det måste ha hänt och inte bara en gång...Hoppas att UG upplyser om vilka hemskheter framfart av allehanda fartdårar där har VERKLIGEN ställt till med.

Japp, eftersom "man" är precis som folk är i allmänheten är.

Har precis köpt ett fett helsystem till min SF...det är väl inte så snålt ?:D
Vad girighet beträffar så är det ju utan tvekan den starkaste drivkraften som får civilisation att gå framåt...tamiflu skulle inte ha utvecklats utan att någon var girig...eller pacemakern heller för den delen.

Håller definitivt med dig. Det syns överallt.

Kring Arlanda = Va faen är det flygplan här ? -Det hade jag ingen aaaning om.

Mölnvik = Startar det räddningshelikoptrar här ? -Det hade jag ingen aaaning om.

Myttinge skjutfält = Finns det en skjutbana här ? -Det hade jag ingen aaaning om.

Sollenkroka brygga = Finns det en bilparkering här ? -Det hade jag ingen aaaning om.

På landet = Finns det höns och en tupp här ? -Det hade jag ingen aaaning om.

osv, osv,.....
Dom här argumenten är riktigt låga, för självklart vet dom som har flyttat dit om att dom har bosatt sig utmed en trafikerad väg, och istället för att utgå ifrån att dom är totalt intelligensbefriade så är nog sanningen den att dom självklart har kalkylerat med att vägen är trafikerad.

Dvs normalt trafikerad av fordon som framförs av sunda människor med en gnutta risktänkande i någorlunda normala hastigheter. Inte av några kamikazepiloter som tycker att det är deras lekplats, där dom sätter gränserna för vilka uppoffringar dom tycker att övriga trafikanter och boende ska behöva göra i vad dom anser vara deras sandlåda.

Det åktes fort på bogan redan på 80-talet utan att det gnälldes så här. Men nu har farterna skruvats upp till en löjligt nivå, och andelen utav den ökade mängd motorcyklister som kör fört fort i förhållande till vägen och den egna förmågan är katastrofal.

När dom boende då reagerar så är dom gnälliga och tänker på fastighetsvärdet?
Att försvara det här beteendet är inget annat än en dåres försvarstal...

Last edited:

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Det är inte bara MC förarna som kör som kör över hastighetsbegränsningarna.. för 2 veckor sedan mötte jag 2 polisbilar som verkar vara ute o träna snabbkörning på en av mina favoritvägar, och dom var över i mitt körfält i en kurva.. utan sirener eller nått körde dom jävligt fort och mötte mig med skapligt nedlägg i en kurva..

Några dagar senare mötte jag några bilar som rejsade och körde om.. i bra över dom 70km/h som gällde på den vägen..

Det är en busväg helt enkelt.. många kör för fort och det gäller alla trafikanterna.. vi får se vad som händer.. om det bara blir MC förarna som blir svartmålade...

Men det vet vi inte förns vi sett programmet på onsdag..

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Jag har nu läst igenom hela tråden och först inte tänkt skriva i den men kan nu inte låta bli. Om någon utomstående läser i den här tråden tror jag att de kan få en väldigt skev bild av verkligheten, hur vi far fram på våra sporthojar utan ansvarstagande. Jag har skrivit det tidigare (tror jag); hur stort är problemet egentligen?

Många vill påskina att samtliga sporthojar kör med överljudsfart på Bogan. Är det verkligen så? Själv har jag ledsnat pga den negativa publicitet vägen fått den senaste tiden (det är inte längre lustfyllt) att köra på den vägen och gör det undantagsvis om man i grupp bestämt sig för att ta den vägen till Vaxholm.

Hur har jag agerat och resonerat när jag kört Bogan? Troligen som 99,97 % av alla andra sporthojsförare. Iakttagit försiktighet, tagit hänsyn till andra trafikanter, hållit hastighetsbegränsningarna (eller där under om det funnits anledning) vid bebyggelse och vid ridskolan etc.

Troligen måste jag poängtera det. Jag försvarar inga vansinnesfärder. Och vem gör det föresten?

Betänk den fantastiska dubbelmoral som existerar kring den här frågan om Bogesundsvägen. Vad händer om man som sporthojsförare håller 50 km/tim förbi bebyggelsen längs Bogan? Jo, du får en Bayersk familjekombi av senaste modell i röven. Nästa gång kommer den emot dig, på fel sida om vägen, på grund av att den stinna bilföraren kört över sin förmåga.

Min uppfattning är klar: den farligaste trafikantgruppen på Bogesundsvägen är inte motorcyklister utan olika typer av bilister. Vilka är då dessa bilförare? Min gissning är att de till största delen är hemmahörande och boende i Vaxholm. Jävla hyckleri är det frågan om!

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Jag har nu läst igenom hela tråden och först inte tänkt skriva i den men kan nu inte låta bli. Om någon utomstående läser i den här tråden tror jag att de kan få en väldigt skev bild av verkligheten, hur vi far fram på våra sporthojar utan ansvarstagande. Jag har skrivit det tidigare (tror jag); hur stort är problemet egentligen?

Många vill påskina att samtliga sporthojar kör med överljudsfart på Bogan. Är det verkligen så? Själv har jag ledsnat pga den negativa publicitet vägen fått den senaste tiden (det är inte längre lustfyllt) att köra på den vägen och gör det undantagsvis om man i grupp bestämt sig för att ta den vägen till Vaxholm.

Hur har jag agerat och resonerat när jag kört Bogan? Troligen som 99,97 % av alla andra sporthojsförare. Iakttagit försiktighet, tagit hänsyn till andra trafikanter, hållit hastighetsbegränsningarna (eller där under om det funnits anledning) vid bebyggelse och vid ridskolan etc.

Troligen måste jag poängtera det. Jag försvarar inga vansinnesfärder. Och vem gör det föresten?

Betänk den fantastiska dubbelmoral som existerar kring den här frågan om Bogesundsvägen. Vad händer om man som sporthojsförare håller 50 km/tim förbi bebyggelsen längs Bogan? Jo, du får en Bayersk familjekombi av senaste modell i röven. Nästa gång kommer den emot dig, på fel sida om vägen, på grund av att den stinna bilföraren kört över sin förmåga.

Min uppfattning är klar: den farligaste trafikantgruppen på Bogesundsvägen är inte motorcyklister utan olika typer av bilister. Vilka är då dessa bilförare? Min gissning är att de till största delen är hemmahörande och boende i Vaxholm. Jävla hyckleri är det frågan om!
Jag tror inte heller att alla kör så pass fort att det stör egentligen, utan precis som du säger så kör dom allra flesta i vettiga farter med stort omdöme. Men...

Vad gäller både bogan och bulten så trafikeras dom daglien av en betydligt större del motorcyklister när det är ok hojväder än vad många andra vägar någonsin kommer i närheten av. Detta gör att det automatiskt blir ett större problem där en någon annanstans, och självklart är det mera sannolikt att orsbefolkningen tröttnar på saker som vansinneskörningar om det händer flera gånger dagligen gentemot om det händer någon gång i veckan.

Jag tror inte heller att alla som bor utmed vägen kör lagligt, å andra sidan är det nog inte dom som klagar heller. Men vårt problem är att dom som klagar är så många och hörs så mycket att vi måste göra något åt det.

Att det sedan finns andra som beter sig lika illa ibland, vare sig det är poliser eller andra, ursäktar inte beteendet i sig.

Stenhård_gubbe

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2009
Hoj
Honda SP1 -00
Först i denna tråd var det fastighetsvärdena som var orsaken, att nån kände nån på UG som gjorde repotaget, å nu gör polisen fel, Och detta GÖR ATT JAG FÅR KÖRA HUR FORT JAG VILL PÅ VILKEN STRÄCKA JAG VILL.

Inte många av dessa bomber nördar i hoodtröjjor som fattar att de e det dom gör, som förstör för hela mc-kolektivet. Inställningen till sporthojsåkare förstörs inte bara efter den sträcka där dessa som klagat bor (12km).

Den efterföljande debatten om hurvida efektstarka plastraketer skall förbjudas, effektbegränsas, beskattas etc , beror ju helt på att ett FÅTAL INTELIGENSBEFRIADE individer använder dessa maskiner på fel sätt samt på fel ställe.

• Gilla
Reaktioner: SGM

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, det är vad jag tror faktiskt. Fast eftersom det inte smäller lika högt i mediasammanhang i Sverige att oja sig över värdeutvecklingen så då drar man till med säkerhetsaspekten. Säkerhetsnoja är ju ett rådande tillstånd i Sverige så att det är alltid tacksamt att trycka på den knappen. Förvisso är människor här lika giriga (och MINST lika snåla) som alla andra och lika måna om att göra en bra affär, men av någon underlig anledning anses det vara fult att inte sticka under stol med det. Så då ser de ju till att den aspekten hamnar i skymm undan.

Sedan vet jag inte, det kanske faktiskt är så att det är en och annan av de boende som blivit dödad eller skadad av en fortkörande hojåkare genom åren. Det är ju så farligt där ute att det måste ha hänt och inte bara en gång...Hoppas att UG upplyser om vilka hemskheter framfart av allehanda fartdårar där har VERKLIGEN ställt till med.

Japp, eftersom "man" är precis som folk är i allmänheten är.

Har precis köpt ett fett helsystem till min SF...det är väl inte så snålt ?:D
Vad girighet beträffar så är det ju utan tvekan den starkaste drivkraften som får civilisation att gå framåt...tamiflu skulle inte ha utvecklats utan att någon var girig...eller pacemakern heller för den delen.

Jag tror att du har fel. Visst kanske det är så att värdeutvecklingen spelar in men jag tror faktiskt att det är säkerhetsaspekten som är den stora grejen. Det tillsammans med ljudaspekten.
Jag kör ytterst sällan Bogan av just den anledningen. Sannolikheten att man möter någon som håller en hastighet som är långt över den personens körskicklighet är alldeles för stor för att det skall vara värt det för mig. Särskilt inte som jag inte bor i Stockholm och således har andra vägar att åka på.
Det går inte en gång som jag åker bogan utan att jag möter ett flertal motorcyklister som håller en sådan hastighet att dom inte klarar av att hålla sin sida av vägen utan man blir tvungen att väja/bromsa. Än mindre har dom en möjlighet att bromsa om det dyker upp något oförutsett.
Så att många kör vårdslöst där är mer eller mindre ett faktum.
Vad gäller ljudnivån så är det en sak hur man upplever motorljudet när man sätter sig på sin hoj och en annan hur man upplever det när man bor i närheten av en vägsträcka och det passerar tusentals hojar dagligen varav en hyfsad andel har duktigt högljudda slipon och helsystem.
Alla gillar inte motorljud. Inte ens jag själv gillar högljudda motorer i alla lägen även om jag är väldigt motorintresserad.

Jag har en sommarstuga i dalarna i närheten av en hyfsat populär motorcykelväg och jag kan själv känna att det är lite irriterande när det kommer hojar i gott och väl dubbla hastigheten med vidöppna spjäll och raka rör på 50 sträckan en bit bort.
Och att försöka med argumentet att man får låta bli att köpa sommarstuga där det är motorcykelväg funkar inte. Sommarstugan köptes långt innan asfalten på vägsträckan var påtänkt.
Jag har inget problem med att folk kör. Det är en skön väg att köra men det hör till att anpassa hastigheten lite så man bromsar lite när man passerar tätare bebyggelse och ett avgassystem som gör att man hörs på flera kilometers håll fyller ingen direkt funktion.
Och då är ändå inte problemet där ens i närheten av digniteten på problemet på bogan.

Dina uttalanden säger mig tyvärr inget annat än att du saknar förmåga att tänka dig in i andra människors situation.

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
ZX-10R 2011
Först i denna tråd var det fastighetsvärdena som var orsaken, att nån kände nån på UG som gjorde repotaget, å nu gör polisen fel, Och detta GÖR ATT JAG FÅR KÖRA HUR FORT JAG VILL PÅ VILKEN STRÄCKA JAG VILL.

Inte många av dessa bomber nördar i hoodtröjjor som fattar att de e det dom gör, som förstör för hela mc-kolektivet. Inställningen till sporthojsåkare förstörs inte bara efter den sträcka där dessa som klagat bor (12km).

Den efterföljande debatten om hurvida efektstarka plastraketer skall förbjudas, effektbegränsas, beskattas etc , beror ju helt på att ett FÅTAL INTELIGENSBEFRIADE individer använder dessa maskiner på fel sätt samt på fel ställe.

om man ska tolka 0 visionen så vore det ju helt idiotiskt att man skulle åka nått så oskyddat som en mc.. speciellt med över 30 bakhjulshästar.. :)

Danne980

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2006
Hoj
KTM
Det är inte bara MC förarna som kör som kör över hastighetsbegränsningarna.. för 2 veckor sedan mötte jag 2 polisbilar som verkar vara ute o träna snabbkörning på en av mina favoritvägar, och dom var över i mitt körfält i en kurva.. utan sirener eller nått körde dom jävligt fort och mötte mig med skapligt nedlägg i en kurva..

Några dagar senare mötte jag några bilar som rejsade och körde om.. i bra över dom 70km/h som gällde på den vägen..

Det är en busväg helt enkelt.. många kör för fort och det gäller alla trafikanterna.. vi får se vad som händer.. om det bara blir MC förarna som blir svartmålade...

Men det vet vi inte förns vi sett programmet på onsdag..

Poliser har möjlighet att överskrida hastighetsbestämmelser UTAN blåljus. Jag har själv sett det förut så jag blev lite förvånad men fick berättat för mig att blåljusen nästan alltid används men är inte något krav.

Löjlig tråd, hastighetsregler finns följ dem!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Så då kan man lika gärna köra 230?

Nej, men allt är inte svart eller vitt heller, alla fuskar - om det är ok att pendeltrafiken ligger i 150 och marschar mellan Västerås-Stockholm, då i bilar, gärna väldigt nära varandra...det är väl någon avancerad form av drafting som tillämpas....så lär ju ensamrundor på öde 70-vägar i inspirerat tempo vara ett betydligt mindre problem.

ALLA fuskar...som sagt, fartkamerans fader blev tagen, och blånekar, även fast det är solklart att det är fanskapet i fråga.

Jag kör precis aldrig för fort i bil, utan ser till att använda hojen för sådant, och då just där det inte drabbar någon annan.

I det här fallet är det ju koncentrationen runt två vägar som är problemet, och att digitalkamera och youtube gjort det väldigt enkelt att dokumentera sina äventyr...vilket leder till att fler blir nyfikna.

Men, tar man en tur på bulten, så är det inte bara hojar som åker för fort, det är mer eller mindre allt och alla som tar tillfället i akt att njuta av de fina kurvorna.

Lös ut boende längs bulten, starta hoj-b&b, enkelrikta skiten, fri fart - och sätt upp tullbommar...problemet löst. ;)

/J

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Nu tror jag inte att dom är intelligensbefriade iofs, utan bara att dom väljer att bete sig som dom gör, men annars håller jag med dig.

Med tanke på storleken på SH bör man nog vara medveten om att trådarna här följs med stort intresse av både polis, myndigheter och försäkringsbolag, vilket gör att man borde tänka till lite innan man skriver vad som helst i trådar som denna. Det är en sak att argumentera sakligt, en annan sak att ge sig på att försvara det oförsvarbara.

När sådana här trådar fylls av inlägg med argument om varför man har rätten att totalt strunta i andra och försvara varför man får bete sig så här, även om dom postas av ett fåtal, så kommer det givetvis att bidra till att vi som grupp drabbas hårdare. Om vi inte själva kan föra en sansad diskussion inom kollektivet på sveriges största sporthojsforum, där vi faktiskt kommer fram till att vi måste ta det här på allvar och förändra körsättet där, vad finns det då för anledning för myndigheter/polis att tro att dom ska lyckas prata oss tillrätta? Nej, dom löser det på andra, mindre roliga sätt, det är säkert.

Jag tror definitvt det hade gynnat oss om vi t.ex här på SH istället hade kommit överens om att ta problemet på allvar och ödmjukt konstaterat att det är läge att backa av, då hade man i alla fall sett att vi bryr oss och agerar här, samt att vi på något sätt försöker att fostra våra egna. Istället kan man nu läsa en massa argument som är så ihåliga att det ekar bara man ser texten i dom, toppat med uppmärksamhetsjunkien RoLLERS inlägg om Top Gun och kostnärsskap hit och dit, efterföljt av en massa dravel av dom som dyrkar dom likt gudar.

Mycket bra och moget hanterande av kollektivet här på forumet, finn fem fel i det...

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Dom här argumenten är riktigt låga, för självklart vet dom som har flyttat dit om att dom har bosatt sig utmed en trafikerad väg, och istället för att utgå ifrån att dom är totalt intelligensbefriade så är nog sanningen den att dom självklart har kalkylerat med att vägen är trafikerad.

Dvs normalt trafikerad av fordon som framförs av sunda människor med en gnutta risktänkande i någorlunda normala hastigheter. Inte av några kamikazepiloter som tycker att det är deras lekplats, där dom sätter gränserna för vilka uppoffringar dom tycker att övriga trafikanter och boende ska behöva göra i vad dom anser vara deras sandlåda.

Det åktes fort på bogan redan på 80-talet utan att det gnälldes så här. Men nu har farterna skruvats upp till en löjligt nivå, och andelen utav den ökade mängd motorcyklister som kör fört fort i förhållande till vägen och den egna förmågan är katastrofal.

När dom boende då reagerar så är dom gnälliga och tänker på fastighetsvärdet?
Att försvara det här beteendet är inget annat än en dåres försvarstal...

Va vet jag ? Jag har själv varit med i situationen massor av gånger in real life.

Jag säger inte att människor är intelligensbefriade jag säger att dom fullt medvetet köper billigt nära problem helt kalkylerande med att dom skall kunna få bort problemen och därmed höja värdet. Korkade och ovetande spelar dom mot myndigheterna.... Jo just det mot massmedia också.

OBSERVERA, jag kommenterade inte våldgasande på bogan/bulten. Jag kommenterade det faktum att människor köper bostäder nära "bullerkällor" billigt och sedan startar korståg mot det som fanns där när dom köpte, helt uppenbart för att förbättre läget och prislappen.

Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Va vet jag ? Jag har själv varit med i situationen massor av gånger in real life.

OBSERVERA, jag kommenterade inte våldgasande på bogan/bulten. Jag kommenterade det faktum att människor köper bostäder nära "bullerkällor" billigt och sedan startar korståg mot det som fanns där när dom köpte, helt uppenbart för att förbättre läget och prislappen.
Jag är medveten om att du har rätt i det du säger, dvs att det både har förekommit och att personer fortfarande köper hus nära bullerkällor och dylikt för att sedan klaga. Men jag tror varken att det är ett stort problem eller att det är relevant i det här fallet.

Jag tror inte heller att jag någonstans i mitt inlägg pekade ut att du eller personen du citerade försvarade saken som sådan, bara att det där är aspekter som inte har i tråden att göra eftersom det sänker oss ännu mera.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM