UppkÖrnings Tabbar???

KalleBalik

Karata!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På torken
Hoj
Jag tycker att pickuptrucks är tuffare än hojar
På min uppkörning var det en tjej med från min trafiskola som körde upp för femte (!) gången...den här gången lyckades hon vurpa i konbanan så att körskolehojen pajjade, hon var inte så värst nöjd efteråt.
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
capi skrev:
...när han har gjort det säger han med någon form av skum "vi är hemliga kompisar"-min: "och så lägger vi på några centimeter" som om det var en tjänst han gjorde mig...

:D Just det här skrattade jag åt som fan av någon obegriplig anledning.. :hihi

Edit: Fast resten var kul skrivet också :tummenupp
 
Last edited:

The Saint

Yey!
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
FLHRI
Körde upp med bil för länge sen privat. päronet i baksätet och jag nervörs så jag inte kunde prata :gnissla . Till min stora glädje inser jag snart att vv och päronet är gammla knuttar och har väldigt mkt å prata om :). vv säger till mig å köra tills han säger jag ska svänga. Jag brassar på och vv tjötar på bakåtvänd i sin stol. Jag bara kör och har till slut ingen aning om var jag är :) Efter en halv evighet vänder sig plötsligt vv om och försöker lokaliser sig. med bekymrad min säger han att jag borde nog vända nu. Sagt och gjort. Jag vänder å kör på å de fortsätter att tjöta på. Till slut e vi tillbaka på tsv och de får avsluta sitt babblande. Jaha säger vv du kan väl kolla lite bättre i backspeglarn i fortsättning :)

Nu e det 30 dgr kvar till nästa uppkörning, hoppas det går lika lätt:)
 
Last edited:

medium976

Violently happy
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
CR500, Fzr1000
Rasorblade skrev:
Blev kuggad för att jag inte använde fotbromsen!!! :kocko
Hur kunde han se det från bilen bakom... :confused:

Jag klarade mig när jag visade att om jag hade foten över fotbromsen som han ville så hade inte cyckeln rört sig frammåt.. (långa ben, sänkt körskolehoj)
Då sa uppkörningsmannen: Åfan tänkte inte på det.
och gav mig lappen.. det tog mig 5 min innan jag fattade att jag inte kuggat...
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Uppkörningstabbar är alltid lika kul. Skulle göra garagevändningen, och åt höger gick det apbra ala trialåkar manöver, mao riktiiigt långsamt. Skulle göra åt vänster, går precis lika bra tills det kommer en vinpust som tar tag i hojen och mig så jag får sätta ner foten. Gubben kollar på mig och säger att om jag kör lite fortare så blir det inte så vindkänsligt = Duh! Får göra om och han är nöjd. Dags för banan. Kör som vanlig (rätt fort), varpå han säger att det ser bra ut men vill att jag skall köra en vända lite långsammare. Gör så, och han är nöjd. Bromsprovet gick galant, men med kommentaren, du har ju marginal så du kanske inte behöver brommsa så hårt. Nu skall det köras landsväg, hinner ca 3 min innan jag ser att han blinkar med helljuset. Hittar en lämplig plats att stanna på, hinner tänka en h-lvetes massa saker om vad han vill egentligen. Han kommer fram och frågar om jag hör något i radion öh, och det har jag ju inte gjort. Då säger han att vi kör ut mot Täby till (om jag hittar), vänder och åker tillbaka. Fick lappen utan några predikningar = Tackar!

//D
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
efter en bredsladd på grusväg i 70, så va jag säker på att jag kuggat, jag har ju hört att main inte skall fega på grusväg för du kuggar man verkligen.. efter 40-45 min. återvänder vi till vv, o gubben skriver i sitt papper.

jag "jaha, så det blir väl en ny uppkörning?"
gubben "nä, detta gick ju jättebra"
jag "jaså ? men jag fick ju bredsladd på grusvägen"
gubben "jaså, nä så farlig va det inte & dessutom klarade du ju av det"
jag "självklart" :D
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Capri.. Jag körde också upp i Barkarby. Nere på Mcdonalds satte jag mig på fel hoj jag också och undrade vad fan det var för fel på tändningslåset :rolleyes: "Fel hoj!!" hör jag bakom mig. Jag lyckades också köra med handtagsvärmen på under hela trafikdelen av uppkörningen. Fattade aldrig vart strömbrytaren satt.
 

Havoss

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia Rs Extrema
acura skrev:
När jag skulle uppgradera mitt A1 till A så blev jag kuggad. De andra som var med klarade sig fast de typ inte visste vad som är fram och bak på en motorcykel. Hans motivering var den att jag bromsade för dåligt. Fattade ingenting och va skitförbannad. Min körskolelärare va lika arg han för uppkörningsnissen var tydligen sådan att han kunde kugga folk lite som han kände för beronde på vilket humör han var på. Han är för övrig känd som "militären" bland körskolorna.



fy fan va tråkigt.. jävla militär wannabe.. :dummer
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
ska köra upp för tredje koret om mindre än en månad, har dock ett problem, har igen mellan hoj å köra på.. illa.. får föröka jaga tag på en...



när ja skulle ta mitt lätta kort å anlände till manöverbanan 10min sen pga felkörning påvägen dit, körde upp i karlstad, har aldrig varit där tidigare, ingen koll på nåt, kommer in på banan där dom just börjar med första killen, han såtr å gör säkerhetskontrollen, då kommer ja på att jag glömt den HELT, inte bra... men det gick fint, iaf, gjorde en kontroll av bromsar.. inte så svårt.


sen ut i trafiken
körde 200m ungefär ute i trafiken, kommer åkande i mina tillåtna 50, närmar mig en korsning, intar handlings beredskap, jahar väjningsplika, kollar noga först åt höger, sen vänster, ser inga bilar, fortsätter åka, kollar höger igen, WTF!!! en bil!!! tvärnitar, håller på å få vv gubben i röven, när bilen passerat glider ja vidare.. helt säker påatt ja kuggat eftersom ja missade bilen...

kommer på en väg, svissade förbi ett par hsithets skyltar utan att lägga märke till vad som stod på dem = inte bra!! visste inte om det var 90 eller 70 så ja körde i 80... :3freak

sen var det tebax te VV... nervös som ett jävla asplöv klver ja av hojen å tar av mig hjälmen, skakar som fan.. sen efter å ha suttit å skrivit i sitt lilla papper säger gubben!

skriv på här så kan du köra hem sen, du va lite sen med blinkersen, men det lär du dig med tiden.. skulle skriva på d där pappret han hörr fram te mig, skakade fortfarande som fan, tog pennan av han, tappade den i en vatten pöl så den sluta funka så han fick hämta en ny penna, så ja kunde skriva på..
den namnteckningen vart inte den bästa kan ja säga... :tummenupp
 

granted79

Guest
Treo skrev:
Uppkörningskontrollanten körde efter mig med en gammal sliten volvo 360. Efter uppkörningen:

K: Gick det inte lite fort därborta vid *vad gatan nu hette*
J: Ehh, nej det tror jag inte (svettig som fan, hade jag missat nån 30-zon nu?)
K: Okej, bra för hastighetsmätaren funkar inte i bilen serru.
J: Pust!

I övrigt var det inga problem :)



HA HA HA HA HA HA....
fina bilar dom har!!! :lol :lol
 

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
uppkörningsflyt

Övningskörde "privat" en hel sommar tillsammans med mina två kompisar som också skulle fixa kortet. Dagen D körde jag själv till uppkörningsplatsen, typ 2 timmar före det var dags. Övade garagesvängen, slalombanan och bromsproven som en galning. Strax före åtta kom tre andra som skulle köra upp och strax efteråt uppkörningsmannen. Och sen började det spöregna. Och då menar jag spöregna.
Nå, det må väl vara hänt - även om bromsprovet med ens kändes aningen riskabelt. Problemet var istället att den som fick börja köra upp även skulle få starta körningen i trafiken. Dvs vi andra skulle då ta oss in till stan och TSV för fortsatt uppkörning. Hm...där satt man ju lite risigt till då jag ju kört dit själv på morgonen...tror inte uppkörningsmannen skulle uppskattat att jag "övningskörde" själv in till TSV. Nåväl, trea på listan fick det väl gå som det gick. Och ibland har man flyt. Första killen åkte redan i konbanan, den andra fick inte ens köra upp då det visade sig att hans mellanklass-hojj inte alls var strypt. Efter att ha vridigt ur handskarna skred man till verket - och jag har väl aldrig gjort en så stilfull garagevändning förut. Konbanan och bromsprovet gick perfekt - trots spöregnet.
Så plötsligt var det jag som skulle först ut i trafiken, snacka om flyt.
Och jag fortsatte att köra som i trans - motorvägskörning eller stadstrafik, allt gick som på räls. Till sist sprakade det i hörlurarna och uppkörningsmannen sa att jag kunde köra genom stan och till TSV. Pice of cake, tog den enklaste vägen med segergrinet fastklistrat innanför hjälmen. Efter sista högersvängen sprakar det till igen i lurarna och uppkörningsmannen säger "ja du...du får en till chans...kör runt kvarteret..." Puls 2000...va i hela friden har jag gjort för fel....tror jag får hjärtinfarkt...här har allt gått som på räls och sen har jag tydligen gjort nått fel. Puttrar runt kvarteret i knappt 50 km/h...noga att inte köra för fort...vänder och vrider på skallen som värsta ugglan...ajajajaja...30km/h mellan 07.00 och 15.00. Bromsar skamset in och kryper i 30 km/h ner mot TSV...men vänta...sa han inte att jag skulle få en till chans...?!
Jag parkerade MC:n och plockade skamset av mig hjälmen medan uppkörningsmannen parkerade bilen. Med bister min stegade han fram till mig..."hm...ja du, det här var ju inte bra..." Nä, så började man sitt försvarstal...suckandes och stönandes om hur inkompeten man varit...men...en chans till gällde tydligen...så man fick kortet och jag kan säga att jag har nog aldrig suckat så djupt av tillfredställelse som den gången...

:)
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Häpp!

Här kommer min favorit i repris:

Uppkörning 11/9 förra året i Tullinge.

Lektion på morgonen med körning i serpentinbanan med tillhörande broms/undanmanöver. Slarvade lite och kom snett vid inbromsningen och lyckades låsa framhjulet så att jag nästan åkte omkull. Allt för att spänna uppkörningsnerverna ännu mer (de vibrerade redan). Det var dessutom regn den dagen vilket jag då ännu inte hade lyckats med att pröva på att köra i, iaf. inte i serpentinbanan. Något halare än torr fin asfalt kan man konstatera...

Väl på uppkörningen ser min lärare vem vi ska köra upp för och säger att han är riktigt shysst (enligt honom är iofs. alla OK eftersom de är hojåkare, men det kändes ändå bra att höra det).

Jag är först ut och får göra en mindre säkerhetskontroll, typ bromsar, elsystem och däck. Inga problem.

Får värma upp lite grann inför GV och det fungerar klockrent.

Så börjar allvaret. GV åt vänster - går bra.
GV åt höger - börjar bra, men sedan tippar jag åt sidan och tappar hojen i backen! :brinnerup
Blir inte så stressad av det utan tänker att detta har säkert hänt förut så det bortser han nog ifrån.

Får köra 50-broms. No problemas.

Uppvärmning i serpentin - lite spännande eftersom jag är lite nojig för att det känns halt, samt att avståndet mellan konerna fan ser mindre ut än på träningen.

Serpentin. Akt 1. Kör som en Gud, sätter tiden klockrent tycker jag. Fakta: "Det gick för långsamt, pröva igen".

Serpentin. Akt 2. Kör återigen som en Gud, fast snabbare. Fakta: "Vad gör du vid vändningen? Det ser ut som om du står still därborta, du måste köra fortare!"

Serpentin. Akt 3. NU är jag nervös och inser att detta kanske inte går vägen. (Jag snittade trots allt 18,7 vid de tidigare träningarna, så detta ska inte alls vara något problem). Kör denna gång inte som en Gud, faktum är att jag vid vändningen råkar köra på en av konerna så att jag nära på går omkull. "Lommar" tillbaka och säger uppgivet att jag börjar bli ganska så nervös och är övertygad om att detta inte kommer att fungera.

Han tittar på mig en lång stund och föreslår en GV. Vänster OK, vid höger sätter jag ned foten. :kocko Är då på det klara med att det kommer att bli en andra uppkörning för min del. Gubben vinkar med handen att jag ska köra igen och det fungerar! Gubben fortsätter att peka, men denna gång på serpentinen. Är så taggad att jag verkligen ger järnet i banan. Kör återigen som en Gud. Bromsar och väntar, och väntar och väntar. Han tittar på klockan och säger att det är dags för 70 och 90-broms. No problemas.

Sedan kommer den stora överraskningen: han ber mig ta på hörsnäckan för här ska det ut och åkas! Är så skakis att jag inte får på den på örat så han får hjälpa mig :D

Trafikkörningen är inga som helst problem, jag är f.ö. övertygad om att det har gått åt h-vete så det spelar ingen roll vad jag gör. Denna gång sitter Gud bakpå och lär sig av mig. Min enda tanke är: Inte grusvägen, inte grusvägen, SNÄLLA, inte grusvägen. Vad händer då? *Knaster* "Ta höger in på grusvägen" *Knaster*

Gör bara som läraren har sagt, fullt ös på rakorna och bromsa i tid innan kurvorna. En halvdan GV på en sidoväg och sedan tillbaka.

*Knaster* "Ställ MC:n och kom bort till mig" *Knaster*

Oj vad han lät grinig tänkte jag och funderade på hur lång tid det skulle ta att få en ny tid. "Jag tänker godkänna dig på körningen, men du måste träna mer på GV."

Helt otroligt! Jag blev godkänd trots att jag:

Tappade hojen i GV
Fick köra 4 ggr. i serpentinen och träffade en kon en av gångerna
Satte ned foten i GV på andra försöket
Gjorde en halvdan GV på grusväg

Gubben måste antingen verkligen ha varit shysst som fan eller fått en helnatt av frugan. Kanske var han bara duktig i sitt yrke helt enkelt och såg att "bakom di där trasera finns det nåt gött" i min körning.
 

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en 2'a
Hoj
ZZ-R
Glömde knäppa hjälmen varpå uppkörnings-läraren undrade om jag va' nervös:
- Så jag håller på att pissa på mig, fick jag fram.

- I garagevändningen hade jag nästan knäskrap så han tyckte jag skulle ta det lite lugnare, vilket gick bra.

- På 70 bromsningen hade jag för liten accelerationssträcka så den fick jag göra om

- På 90 bromsningen låste jag hjulen första gången så den fick jag göra om

....men det gick bra till slut så jag fick kortet :D

/n
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top