Avboka bankörningen den 21-23 Juli eller inte...!?
Då det förekommit diskussioner ang. försäkringar på bankörningar och ansvar vid ev. olycka så kan jag enbart göra två saker.
1. avboka körningen,
2. se till att alla är inföstådda i att körningen sker på egen risk och att jag avskriver mig ansvaret helt och hållet vid ev. olycka.
Jag väljer det sistnämnda!
Alla skall utgå ifrån att trafikförsäkringen INTE gäller vid ev. omkullkörning, jag rekommenderar att ni tecknar en olycksfalls försäkring som kan täcka upp ev. olycka vid omkullkörning och personskada.
Ni
Alla som kommer till bankörningen kommer även att få skriva på ett papper där dom är väl införstådda i att dom kör på egen risk, om det är så att någon som inte accepterar detta så får han vända på bilen/släpet och åka hem då han ej släpps ut på banan.
Om ni redan nu inte accepterar nedanstående text så hör av er så får ni tillbaka pengarna och jag tar bort er ifrån bokningen
Ansvarsbestämmelser
Regler för deltagande i bankörningen på Kemora den 21 t.o.m. 23 juli.
• Deltagare intygar att han/hon är fullt införstådd att körningen sker på egen risk och att vid ev. olycka så finns ingen garanti för att trafikförsäkringen gäller.
• Speciellt anges följande regler:
Med undantag av vad som gäller för RR/licens/snabb grupp, gäller att alla fordon som
Framförs vid banåkning skall vara inregistrerade och minst trafikförsäkrade och föraren
Skall inneha för fordonet gällande körkort.
• Det åligger föraren att själv informera sig om vilka regler som gäller för varje grupp
den deltar i.
• Föraren ansvarar själv för att han innehar körkort och att den använda motorcykeln minst är
trafikförsäkrad och inregistrerad. Vid anmodan skall föraren alltid kunna uppvisa körkort,
försäkringsbesked, licens eller annan handling som styrker behörigheten.
Ansvar
• All körning sker på förarens egen risk.
• Föraren ansvarar själv för att skada som kan uppkomma på föraren själv eller annan person
liksom skada på egen eller annans egendom vid körning på banan eller i depån.
• För RR/Licens/snabb grupp gäller på banan att var och en ansvarar för egna skador
oberoende av vem som orsakat skadan. Utanför banan d.v.s i depån eller inom annat
område gäller samma anvar som för övriga förare.
• Jag Lars Heikkilä friskriver mig för all skada som kan uppkomma i samband med sådan körning som anges i förgående punkter.
• Föraren avsäger sig rätten att rikta några som helst anspråk gentemot mig Lars Heikkilä.
eller funktionärer med anledning av händelser som inträffar vid körning på banan i depån
eller inom annat område.
• Funktionärer, tex flaggvakter och personer verksamma i depån, kan ej heller ställa några krav på Lars Heikkilä eller den personkrets som anges ovan, med anledning av
händelser som inträffar i samband med sådan körning som beskrivits ovan.
mvh.
/Lasse