Uselt Yamaha Sweden!

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jävlar vad vansinnig jag skulle bli!, dom får inte göra så enligt lag, du hade vunnit utan problem. Men det är viktigt att sådant blir offentliggjort, Ducati är inte direkt storsäljare och tror inte att dom har råd att bete sig på det sättet...

Jag kommer att kontakta Yamaha Europa, och kommer även att försöka kontakta Yamaha Japan. Övertygad om att dom vill veta, det spelar ingen roll hur fina mc man tar fram om återförsäljarna är inkompetenta, och generalagenten inte kan agera korrekt. Jag vill inte sluta köra Yamaha för att det inte finns proffsiga handlare.

Vi måste bli bättre på att säga ifrån och visa missnöje när det inte fungerar, vi betalar för att köra mc!! vi har inte fått dom gratis, och underhållet är knappast gratis!

Gör det medan du är förbannad :tummenupp. Jag tänkte skriva till Ducati Europe och de de en känga, men du vet hur det är...men börjar åka, glömmer det obehagliga.

En pragmatisk lösning är väl att välja en ÅF man litar på och får bra service från. I mitt fall var det Italia Bike för att de erbjöd hämt och lämna vid hojservicen, var väldigt pålitliga och jälpsamma osv och var närmare än min gamle handlare i Gbg som jag var jävligt nöjd med. När man sen ser att det funkar och vet att man håller sig till märket blir det i bådas intresse att satsa på en mer lånsiktg kundrelation.

Egentligen är det skit, speciellt i sådana tider då det borde vara riktigt vass konkurrens om kunder både mellan märken och mellan ÅF för resp märke. Det är skitkonstigt egentligen därför att i mitt fall hade Biscaya fått leverera hojarna men eftersom jag bor i Sthlm hade Duc Sthlm fått serva de och en kund med 3 hojar som ska ha service, krims krams och annat skit är inte fy skam. Alla skulle vinna, service är ju inte dåliga intäkter. Istället sätter jag inte min fot på Duc Sthlm och kan inte längre köpa fr Biscaya för att det är för långt dit om tanken skulle knasa eller mätaren imma igen.

INGEN vinner på sådana svinerier. INGEN. Kunden är torsk, ÅF får skit, Gen agent och märket får skit och till slut byter man märke.

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Hoj
S1000RR
Hej alla

Som en del av er vet så jobbar jag på Yamahacenter i HBG.

Och även om det är trist att läsa om hur visa saker blivit hanterat av andra så är det JÄKLIGT skoj att läsa era omdömme om hos här nere.
Vi tar åt oss och njuter :)

Denna våren har varit lååångt över vår förväntan med tanke på vilka tider vi är i vilket har resulterat i att även vi har haft lite för lång tid på service eller reperation. Vissa av våra gubbar har haft upp till 16timmar inbokade varje dag i verkstaden! Detta för att vi i största möjliga mån ska kunna serva er våra kunder så bra som vi kan och orkar med.

Jag kan ha viss förståelse för vad som hänt med detta ärende som denna tråd gäller. Är trots allt så att de kunder vi har som köper en mc av oss får så klart prio 1 när något händer.!!
Detta gäller så klart även andra handlare att de gör samma.
Så även om ni har full garanti är det så klart alltid bäst att vända er till det ställe där ni köpt er hoj.
Detta innebär så klart inte att ni inte ska få bra service eller ett bra bemötande!!!!
Men man får vara beredd att handlarna tar sina egna kunder först. Och tyvärr är det vid högsäsong inte ovanligt med upp till 4 veckors väntetid vilket är inte bra men det är bara under en kort tid vi har denna rusing för att sedan vara på mer normal nivå.

Jag kan inte och vill inte försvara ett dåligt bemötande från andra men finns många underliggande orsaker som kan göra att det blir en konflikt tyvärr.

Men i vilket fall som är det roligt för oss här i Helsingborg att läsa att de flesta är nöjda med oss. Vi gör vad vi kan och är det något så får ni gärna höra av er oavsett om det är positivt eller negativt, Annars kan vi inte bli bättre.
'
Tack

Daniel Palmqvist[/url]

Kul med Yamahafolk som kommenterar, men som du läst har ni fått ett mycket gott betyg! Grattis till alla som i närheten av Helsingborg!

Men visst är det konstigt att man blir förvånad av bra handlare och verkstäder, när det egentligen borde vara självklart.

Men även du hävdar lite mellan raderna att garantin inte är av samma värde om man lämnar in den hos en annan handlare. Det är främst det som stört mig, och det borde ligga i varje Generalagents intresse att se till att det fungerar. Det är inte OK, om jag köper en mc i Sthlm för att senare flytta till Malmö, måste jag kunna förvänta samma schysta bemötande!

Det är trots allt service,reparationer och tillbehör man drar in pengar på och inte själva försäljningen. Dom borde bli överlyckliga om man kommer in med garantijobb, det leder i sin tur till att man har en trogen servicekund.

Har du kvar dina svar från Yamaha? isåfall kan du väl lägga ut dem så man kan läsa hur dom svarat dig!

Dom finns i tråden...

Last edited by a moderator:

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Man skall självklart förvänta sig samma service var man än lämnar in
bil eller motorcykel.

SÄRSKILT när man som du Idris ringt och frågat Lelles om hur du skulle göra
och de sagt att det går bra att lämna in den hos vilken Yamaha ÅF som helst.

Förstår inte hur HBG YC kan säga att man kan prioritera sina "egna" kunder.

Har man flyttat och måste välja en ny ÅF som man servar och potentiellt
köper en ny hoj hos.

Väljer man ju den som ger bäst bemötande FÖRSTA gången man kommer dit
annars blir den också den SISTA.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det jag inte förstår är just att de verkar prioritera lite konstigt om man skall se det krasst marknadsmässigt. Det är alltid lättare att behålla en befintlig kund än att få en ny. Här dyker det plötsligt upp en potentiell stamgäst och säger:
- Hej, jag köpte hojen i Långtbortistan men skulle vilja ha hjälp av er med ett garantiärende eftersom ni har er verkstad precis bredvid mitt jobb!

....för verkstaden är detta ett gyllene tillfälle. Eftersom det är ett garantijobb så kommer det givetvis få allt ersatt av generalagent/tillverkare och om han då prioriterar in denna nya kund i rimlig tid så har han med säkerhet fått sig ytterligare en stammis. De som redan är kunder lär troligen inte sluta handla där för att just deras service blev klar en halvdag senare än avtalat om de bara för en mindre ursäkt, en Snickers och en fräsig bandana med företagsnamnet på...

...Så för kostnaden av en snickers och en fräsig bandana hade man nu kunnat skaffa sig en ny stamkund som skulle skött alla sina regelbundna servicar hos dem och dessutom behållit sina gamla kunder. Istället kör man nån taggarna-utåt-attityd och är motsträviga och jiddrar om att "befintliga kunder minsan går före" och "hade du köpt hojen här grabben så hade du minsanns fått hjälp men tji fick du"

.....vad är marginalen på en ny hoj?
.....Vad är marginalen på att få sköta alla reparationer och servicar under hojens livstid samt den medförsäljning som kommer till?

Självklart skall man vårda sina befintliga kunder men jag hade iaf tagit varje chans att få en ny långvarig kund när den serveras på silverfat även om kunden varit "otrogen" och köpt hojen någon annanstans.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
....för verkstaden är detta ett gyllene tillfälle. Eftersom det är ett garantijobb så kommer det givetvis få allt ersatt av generalagent/tillverkare och om han då prioriterar in denna nya kund i rimlig tid så har han med säkerhet fått sig ytterligare en stammis. De som redan är kunder lär troligen inte sluta handla där för att just deras service blev klar en halvdag senare än avtalat om de bara för en mindre ursäkt, en Snickers och en fräsig bandana med företagsnamnet på...

Det är väl där det haltar, dvs med full ersättning bakåt för näringsidkaren, vad jag förstått, därav prioriteten. Kan ha fel dock.

Nån som kan bekräfta/dementera?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det är väl där det haltar, dvs med full ersättning bakåt för näringsidkaren, vad jag förstått, därav prioriteten. Kan ha fel dock.

Alltså hur då ? Kan det vara så att den som säljer hojen får mer i ersättning för ett garantiärende än en annan aukt verkstad ??

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-

Men även om ersättningen är lägre vid detta garantitillfälle borde totala vinsten, som "korvgubbe" så föredömligt förklarade, bli betydligt högre.
Korkat kortsiktigt tänkande?

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Alltså hur då ? Kan det vara så att den som säljer hojen får mer i ersättning för ett garantiärende än en annan aukt verkstad ??

Nej den som sålt hojen får inte mer än någon annan.
Men om man nu förlorar på affären tar man ju hellre den som alltid
handlar där än och få in alla möjliga engångs handlare.

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Hoj
S1000RR
Det jag inte förstår är just att de verkar prioritera lite konstigt om man skall se det krasst marknadsmässigt. Det är alltid lättare att behålla en befintlig kund än att få en ny. Här dyker det plötsligt upp en potentiell stamgäst och säger:
- Hej, jag köpte hojen i Långtbortistan men skulle vilja ha hjälp av er med ett garantiärende eftersom ni har er verkstad precis bredvid mitt jobb!

...Så för kostnaden av en snickers och en fräsig bandana hade man nu kunnat skaffa sig en ny stamkund som skulle skött alla sina regelbundna servicar hos dem och dessutom behållit sina gamla kunder. Istället kör man nån taggarna-utåt-attityd och är motsträviga och jiddrar om att "befintliga kunder minsan går före" och "hade du köpt hojen här grabben så hade du minsanns fått hjälp men tji fick du"

.....vad är marginalen på en ny hoj?
.....Vad är marginalen på att få sköta alla reparationer och servicar under hojens livstid samt den medförsäljning som kommer till?

Självklart skall man vårda sina befintliga kunder men jag hade iaf tagit varje chans att få en ny långvarig kund när den serveras på silverfat även om kunden varit "otrogen" och köpt hojen någon annanstans.

Precis!!! Vad är det som är så svårt!

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

Är det så, så är det illa...

Dock var tanken mer att det sker typ av "interndebitering/kreditering" mellan ÅF och generalagent, vilket inte speglar priset ut till kund, och ev, denna ersättning betalas inte ut förren "bekräftelse" på att det är ett garantijobb från generalagent. Dvs, tar tid att få betalt.

Dock så spekulera jag bara!

För någorlunda affärsmässiga brukar ÅF vara, och bör finnas en bra anledning varför inte "korvgubbes" scenario faller ut när det gäller att skaffa nya kunder.

Som jag skrev ovan, någon som kan bekräfta eller dementera?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Den som säljer hojen har tjänat pengar på det, och behöver inte lika mycket betalt för service.

Den som inte sålt hojen....ja du hajar min extremt förenklade förklaring?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Förmodligen får dom mindre timpeng på garantijobb, än vad dom kan ta ut från direktkund.

eller nej...timpenning kan vara detsamma...de kan dock kanske ta ut fler timmar för samma grej eftersom kunderna är lättare att salta räkning för...

Undrar om de skulle säga samma sak om man kommer in med ventilsallad till en verkstad som priv kund och som garantikund (förusatt man köpt hojen hos ÅF en som har verkstan)...skulle de då säga till garantikunden "vi prioriterar ventilsalladen hos han som betalar själv.." och om man frågade "varför" vad de skulle ha för motivering...

danpal

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Hoj
R1
Kul med Yamahafolk som kommenterar, men som du läst har ni fått ett mycket gott betyg! Grattis till alla som i närheten av Helsingborg!

Men visst är det konstigt att man blir förvånad av bra handlare och verkstäder, när det egentligen borde vara självklart.

Men även du hävdar lite mellan raderna att garantin inte är av samma värde om man lämnar in den hos en annan handlare. Det är främst det som stört mig, och det borde ligga i varje Generalagents intresse att se till att det fungerar. Det är inte OK, om jag köper en mc i Sthlm för att senare flytta till Malmö, måste jag kunna förvänta samma schysta bemötande!

Det är trots allt service,reparationer och tillbehör man drar in pengar på och inte själva försäljningen. Dom borde bli överlyckliga om man kommer in med garantijobb, det leder i sin tur till att man har en trogen servicekund.

Hej igen

Ta det med en nypa salt men det jag menar är att om vi har fullt upp och nästa lediga tid är om tex 3 veckor så för de som köpt en hoj av tex mig kan jag försöka be någon i verkstaden ta in denna på övertid för att jag ska kunna hjälpa mina kunder så mkt det bara går.

Självklar är alla välkomna och ska få en bra behandling MEN även är det så att de som är våra trogna kunder SKA få en mindre "VIP" behandling för att de just har val oss som deras leverantör av deras mc eller båt. Är på detta vis du bygger upp en bra och nöjd kundkrets vilket jag stolt kan säga att vi har.

OBS bli nu inte hysteriska över det jag skriver utan självklart försöker vi behandla alla kunder så bra vi bara kan. Och vi gör vad vi kan för att hjälpa även de som inte handlat av oss.
Tror du kan fråga runt lite här så kommer du nog att få detta svaret av även de som inte köpt mc hos oss.

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Se garage
Låter ju skitdåligt rent ut sagt!
Min fireblade é köpt i Trollhättan och jag lämnade in den på service ärende i helsingborg utan problem eller krux även om dé va ett år efter garanti tiden gått ut och service-bok saknades.

Självklart är alla välkomna och ska få en bra behandling

Dé kan jag intyga att jag fått även om man äger en Honda :tummenupp

Last edited:

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Hoj
S1000RR
Hej igen

Ta det med en nypa salt men det jag menar är att om vi har fullt upp och nästa lediga tid är om tex 3 veckor så för de som köpt en hoj av tex mig kan jag försöka be någon i verkstaden ta in denna på övertid för att jag ska kunna hjälpa mina kunder så mkt det bara går.

Självklar är alla välkomna och ska få en bra behandling MEN även är det så att de som är våra trogna kunder SKA få en mindre "VIP" behandling för att de just har val oss som deras leverantör av deras mc eller båt. Är på detta vis du bygger upp en bra och nöjd kundkrets vilket jag stolt kan säga att vi har.

OBS bli nu inte hysteriska över det jag skriver utan självklart försöker vi behandla alla kunder så bra vi bara kan. Och vi gör vad vi kan för att hjälpa även de som inte handlat av oss.
Tror du kan fråga runt lite här så kommer du nog att få detta svaret av även de som inte köpt mc hos oss.

Bara hört gott om er, frustrerande bara att det inte fungerar på liknande sätt här i Sthlm. Och tack för bra svar!

danpal

Ny medlem
Gick med
30 May 2005
Hoj
R1
Ha ha ha

Jösses vilket gensvar det blev.

Som sagt lägg nu inte mer vikt vid det än vad som behövs.
Nu kan jag bara prata för oss och vi gör vad vi kan för att hjälpa alla även om vi har prioritet på hjälpa våra kunder som köpt mc av oss.

Anledningen att jag sällan lägger inlägg här på SH är att det blir ofta för mkt focus på visa delar medans man tappa focus på det som är viktigt.

I detta fall är det viktiga att alla ska förvänta sig ett bra bemötanden och bra service när de kommer till handlarna.

Jag oxå vill tillägga är att man aldrig tjänar på att var krängd och otrevlig när man kommer in. Oftast blir det att personen på andra sidan svara med samma mynt även om det inte är bra.
Detta gäller inte bara Mc branchen utan allmänt.
Ödmjukhet räcker längst.... då gör iallafall vi så mkt vi kan för att hjälpa till.

Jag håller koll på vad ni skriver här och tar åt mig även om jag så klart sorterar lite ;-)

Ha det bra allihop och kör försiktigt i sommar..

/Daniel

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..

Jag köper ditt resonemang men,..

..tror du verkligen den taskigt avlönade mecken som är överbelamrad med jobb och som mest bara väntar på att klockan blir fem tänker så långsiktigt? Eller ens bryr sig? Det är knappast så att hans lönekuvert påverkas..

Ditt resonemang praktiseras av fåtalet ställen men framförallt i en idealisk värld..

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Fast mecken blir ju av med kneget och lönekuveret (hur smal den må vara) om kunder inte kommer tbx...så hans lönekvuert påverkas under alla omständigheter. I dessa tider bör även mecken vara lite av en säljare. Om mecken skallar sin kund goddag så kommer ju kunde inte dit igen, så visst har mecken all anledning att bry sig han med.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln