Måste först och främst säga att TS inlägg var mycket välskrivet och formulerat på ett begripligt sätt. Jag jobbar själv inom försäljningsbranschen (ej inom fordonsförsäljning) och bland det första man fick lära sig som grön säljare var att "kunden har alltid rätt". Vilket om vi ska vara ärlig är en sanning med modifikation. Men en missnöjdkund är den absolut sämsta PR:en för ett företag, speciellt tjänsteföretag.
Finns en del statistik som säger att det kostar 4ggr (i kr räknat) att skaffa en ny kund som att behålla en gammal. Och då tar man inte med i beräkningarna vad det kostar i förlängningen om en missnöjd kund känner sig illa behandlad och sprider sin information till flertalet potentiella kunder.
Det bemötande TS fått av egentligen samtliga parter är under all kritik. Ingen ville kännas vid, anstränga sig eller visa prov på god serviceminded mentalitet. Skulle jag bete mig så i mitt jobb vore jag arbetslös snabbare än en anställd på volvo.
Jag har tack vare mitt yrke lärt mig att kunna omvända kunskapen till att använda den privat när jag hamnar i tvistemål med en leverantör av te.x tjänster eller om jag köper materialla ting. Är jag missnöjd så låter jag dom veta det och förklarar på ett sätt hur jag upplever detta och vad det minsta jag förväntar mig att dom faktiskt gör för mig som kund. I annat fall går jag vidare med ärendet.
Jag hoppas att TS inte viker ner sig och ger upp denna kamp. Det hela är inte enbart en kamp för hans personliga upprättelse utan en symbolisk kamp för oss alla som blivit illa behandlade av företag som vill slippa ta sitt kundansvar. Detta gäller givetvis inte bara MC firmor, finns massor med andra branscher där beteendet är precis likadant.
Jag vet inte om det stämmer med garantiärenden på MC men jag fick höra av en kompis i helgen att motorföretag (Bil, mc, skoter etc) tjänar mycket sämre på garantijobben eftersom man har en lägre timmpenning (fastlagt pris av GA) än när dom utför ett vanligt service - reparbete (ej garantijobb).
I dessa tider med högre arbetslöshet, försämrad ekonomi för hushållen och en oviss framtid för många med jobb (och ekonomi) borde varje kund som köper en nya maskin fan adlas av säljande företag. Det är trots allt kunderna som ser till att företagets personal har mat på bordet, kläder på kroppen och pengar till räkningshögen i slutet av varje månad.
Men det är som en kollega brukar säga om folk som inte kan utföra sitt jobb eller han anser är helt oduliga. "Ge dom för fan medborgarbidrag"
Lycka till med din fortsatta kamp. Håll oss gärna uppdaterad.
Edit: stavel