Det verkar som anlednigen till att Yamaha återförsäljare är ovilliga att ta tag i service ärenden beror på generalagenten. Troligtvis bemöter generalagenten dessa återförsäljare med samma dryga överlägsna attityd som de bemötte dig. Och troligen bråkas det mellan återförsäljare & generalagent om vad som är enl garranti & inte. Då är det återförsäljaren som åker på att pynta HELA garanti jobbet själva
Dessutom vet jag att då det gäller garranti jobb får inte ÅF tillbaka hela kostnaden för vad det kostar att åtgärda problemet. Ytterligare en anledning till att MC/bil firmor eg inte vill ha garranti jobb.
Efter ett antal sånna ärenden blir nog återförsäljaren inte så pigg på att ta tag i garrantijobb o börjar lägga till sig med drygattityden själva mot kund.
På mindre orter/handlare är det mycket bättre då de förstår vad kundservice innebär. Dvs förlorar de lite på garranti jobbet tar de igen det på annan försöljning då du som kund tyckte att de var underbara att ha att göra med och därmed handlar av dem igen o igen. Kanske tom lämnar iväg hojjen för exta service/byte av skit pryl som man kunnat göra själv.
Det var det ena
Det andra är Hävning av köpet.
Jag har själv varit med o häft ett köp. (av en landrover iofs men samma prinicp gäller)
Dels ska man vara jättesaklig o inte hota o inte vara arg precis som tikki skriver.
Sen är det så att
1) Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig. Detta ska ske "inom skälig tid efter att du reklamerat".
Detta brukar vara innom 3-4veckor efter det att du lämnat in fordonet. Detta ska dessutom vara utan kostnad för dig
2)
"För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet."
För att detta ska gå så smidigt som möjligt kontaktar du den ÅF du köpt fordonet av o säger
"jag vill ha detta åtgärdat innom 3veckor annars kommer jag enl konsumentköplagen att vilja häva köpet"
(okej nu har de 3v till =( på sig att fixa felet, men efter de tre veckorna är det bara att häva köpet)
De får göra avdrag med ca 1.5kr/km du kört med fordonet.
Du har rätt att få ut rätekostnader (ej amortering) + kostnader spm inkomstförluster resekostnader bärgning etc etc
Åk in till ÅF du köpt fordonet av o prata med dem.
Vid mötet med ÅF,ha med sig konsumentköplagen (1990:932) gärna med paragrafer 13 14 & 15 markerade.
Som överkurs har man med sig MRF's garranti villkor (gärna paragraf 5 6 & 7 markerade) & SMR's hänvisning till att de tillhär MRF.
Hota inte eller nått på mötet som sagt. O blir inte utfallet vad du kan acceptera kontakta både KO & ARN.
Ta alltid med dig all skriftlig kommunikation.
O för de riktigt paranoida så spelar man in samtalet då man är på plats med mobiltelefonen i fickan
(vet av erfarenhet att det fungerar fin fint att höra alla inblandade med sånn inspelning)
(okej jag är halvparanoid
)