Uselt Yamaha Sweden!

Sebba1

Sebba GSXR R1
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Stocholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3 & II R1 2008
men hallå själv !! Hur var det med mottagningen.

Du skrev "om varenda kotte som fick problem skulle ringa sverigechefen kan man ju förstå att denne blir irriterad."

det var väl ändå det som sebba1 svarade på.
Manskall väl ändå inte behöva ringa sverigechefen

tack!!! :)
 

OverDrive

BRAAAP!
Gick med
21 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Var inne på antingen en FZ1 eller R6 från Yamaha Center Haninge, kanske tur att man valde Honda istället då. :slicka

Står helt och hållet på din sida i denna fråga, kör på nu!
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Jag jobbar som reklamationsansvarig för Sveriges största företag inom min bransch

Mitt tips till dig är att skriva ett brev till Yamaha i Haninge där du lämnade hojen. Märk brevet till chefen för företaget
Berätta hela historien som du berättat här, tydligt och sakligt.
Punkta upp alla krav som du har mot företaget, samma här, tydlig och saklig. Ställ inga fantasikrav utan endast det du tycker är rimligt. Hota inte med plus(sverker) eller liknande, det gör nästan varje kund och de flesta företag är totalt orädda eftersom dom fått det hotet 100 gånger tidigare.
Avsluta brevet med att du förväntar dig svar från dom inom 1 veckas tid.
Har du inte fått svar eller inte fått det svar du förväntat dig eller kan acceptera, så kontaktar du ARN och skickar med kopia på breven.

Tänk på att inte vara arg o förbannad när du skriver brevet, ju mer man skiver ord som skitföretag eller att dom är oseriösa och värdelösa eller hota, kommer bara göra dom mindre ovilliga att hjälpa dig

Lycka till
 

WildChild

#4770
Gick med
13 May 2004
Ort
Enköping
Hoj
Ducati Monster
Jag jobbar som reklamationsansvarig för Sveriges största företag inom min bransch

Mitt tips till dig är att skriva ett brev till Yamaha i Haninge där du lämnade hojen. Märk brevet till chefen för företaget
Berätta hela historien som du berättat här, tydligt och sakligt.
Punkta upp alla krav som du har mot företaget, samma här, tydlig och saklig. Ställ inga fantasikrav utan endast det du tycker är rimligt. Hota inte med plus(sverker) eller liknande, det gör nästan varje kund och de flesta företag är totalt orädda eftersom dom fått det hotet 100 gånger tidigare.
Avsluta brevet med att du förväntar dig svar från dom inom 1 veckas tid.
Har du inte fått svar eller inte fått det svar du förväntat dig eller kan acceptera, så kontaktar du ARN och skickar med kopia på breven.

Tänk på att inte vara arg o förbannad när du skriver brevet, ju mer man skiver ord som skitföretag eller att dom är oseriösa och värdelösa eller hota, kommer bara göra dom mindre ovilliga att hjälpa dig

Lycka till


:fakta

Håller helt med!
Hot gör inte saken bättre även om det kanske för stunden känns rätt.

Lycka till!

/B
 

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
"Eftersom jag är lite partisk i denna frågan måste jag ändå säga en sak.
Honda center där Skutte lämnade sin hoj har faktiskt bytat mekaniker och det vet du WW. Idag har de en av eldsjälarna inom svensk roadracing och jag skulle aldrig tvivla på att lämna en hoj till honom"

Jag vet av egen erfarenhet att han gör ett bra jobb, men min hoj stod på deras verkstad i 2,5 månad för att åtgärda två garantijobb.
Det kan ju ta lite tid med vissa saker men problemet med firman i fråga är att jag blev lovad att hojen skulle vara färdig till påsk, lämnade in den 27 feb., men fick inte hojen förrän tre veckor senare!
Under hela tiden som hojen stod på verkstad var det aldrig någon som hörde av sig och meddelade hur det gick, urusel kundvård tycker jag.
Man blir trevligt bemött när man skall köpa ny hoj för +130´ men när det blir tal om garantijobb så är man inte så intressant längre.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
MC-bolaget i Järfälla, inget snack om saken.
Jag har lärt mig att det är bara dit man ska lämna sin motorcyckel. :Bugar

Jag gillar dom också! men dom är inte auktoriserade, garantin gäller inte om lämnar in den där.

Jag jobbar som reklamationsansvarig för Sveriges största företag inom min bransch

Mitt tips till dig är att skriva ett brev till Yamaha i Haninge där du lämnade hojen. Märk brevet till chefen för företaget
Berätta hela historien som du berättat här, tydligt och sakligt.
Punkta upp alla krav som du har mot företaget, samma här, tydlig och saklig. Ställ inga fantasikrav utan endast det du tycker är rimligt. Hota inte med plus(sverker) eller liknande, det gör nästan varje kund och de flesta företag är totalt orädda eftersom dom fått det hotet 100 gånger tidigare.
Avsluta brevet med att du förväntar dig svar från dom inom 1 veckas tid.
Har du inte fått svar eller inte fått det svar du förväntat dig eller kan acceptera, så kontaktar du ARN och skickar med kopia på breven.

Tänk på att inte vara arg o förbannad när du skriver brevet, ju mer man skiver ord som skitföretag eller att dom är oseriösa och värdelösa eller hota, kommer bara göra dom mindre ovilliga att hjälpa dig

Lycka till

Det är precis vad jag gjort, varit lugn och saklig hela vägen, både mot haninge,lelles och yamaha sweden... men det har tyvärr inte hjälpt ett dugg.
Men du har helt rätt, det är så det fungerar hos seriösa företag.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tror det egentligen ligger hos ÅF,det är ju dom som har ett åtagande mot dig som kund.

Jag har inga problem med min ÅF,sköter all kontakt med Yamaha centralt och löser mina problem åt mig,ett som jag inte ens tyckte var ett problem men dom insisterade på skulle fixas för jag har ju garanti.

Ett som ska fixas nu,beställde delar och lade in en verkstadstid endast på felbeskrivning via telen trots dom blivit tillsagda att provköra själva först,fick reda på det när jag var nere för deras provkörning.

Samma gäller nog vilket märke man än köper,det viktigaste är nog en ÅF som vill sälja bra grejer och sköta om sina kunder.

Därmed inte sagt att du blivit bra behandlad av Yamaha sweden,dock skall väl din kontakt stanna vid ÅF och dom sköta resten om det är som det ska.

Detta borde Yamaha fixa på goodwill åt dig och ge ÅF en knäpp på näsan,även han du talade med på yamaha borde få sig en varning.
Spelar ingen roll hur rätt man har i sak,så behandlar man inte en kund.

Henrik
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Eftersom jag är lite partisk i denna frågan måste jag ändå säga en sak.
Honda center där Skutte lämnade sin hoj har faktiskt bytat mekaniker och det vet du WW. Idag har de en av eldsjälarna inom svensk roadracing och jag skulle aldrig tvivla på att lämna en hoj till honom :Bugar

jo, jag vet... e väl Lodnert du tänker på. Han har jag också fullt förtroende för, men det spelar ingen roll, när det finns högre uppsatta inom företaget som inte borde/klarar av att ta kunder på rätt sätt. (Tänker i första hand på Patrik)

jag hoppas han läser detta & kanske tar åt sig, då MÅNGA med mig, tycker att hans service känsla & kundbemötande är bland det sämsta jag sett
(iofs har han aldrig behandlat mig personligen dåligt)
 

Jimn

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Umeå
Hoj
Yamaha YZF-R6 -00
Fy fan, sånt här är tråkigt att läsa om, stå på dig så håller jag tummarna att det löser sig.

Hade själv en lite mindre incident med en Yamaha återförsäljare bara för några veckor sedan.
Skulle lämna in min R6:a -00 på service, då den inte gick igenom besiktningen.
Bromsbelägg fram och bak skulle bytas, samt hela drivpaketet och bakdäcket.

Jag ringde och beställde tid en Måndag, men eftersom dom hade fullt upp så dom sa att dom skulle återkomma senare på eftermiddagen med en tidsbokning åt mig.
När klockan sedan slog 17.00 och jag slutade på jobbet så hade dom fortfarande inte hört av sig. Då tog jag mig en tur ut till deras verkstad och väl där kom han som jag hade pratat med i telefon knappt ihåg att jag hade ringt.

Men men, jag bokade mig en tid för servicen två veckor senare.
När dagen kom då jag skulle lämna in R6:an på service så hade jag inte hört något av dom så jag åkte ut på morgonen och lämnade hojen där.

På eftermiddagen så ringde han som jag hade snackat med tidigare och beklagade sig att drivpaketet inte hade kommit då killen som beställer varor har varit sjuk, det här gjorde mig lite fundersam, finns det ingen annan som kan beställa prylar eller är dom så låsta till att en viss person gör jobbet att verkstaden stannar när han är sjuk.
Sen varför kunde inte dom ha ringt till mig och sagt som det var så hade jag sluppit lämna in hojen den morgonen?

När jag väl åker ut och hämtar hojen på eftermiddagen så sa han att dom hade bytt bakdäck samt bromsbelägg fram, du undrade jag varför dom inte hade bytt bromsbelägg bak då dom ändå hade satt dit det nya bakdäcket. Svaret jag fick var att bromsbeläggen bak inte var beställda..
Ja, vad ska man säga, fick en ny tid en vecka senare och då skulle drivpaketet garanterat ha kommit. Dagen kom så för att försäkra mig om att jag inte åkte ut till verkstaden i onödan ringde jag dit och frågade om dom hade fått in drivpaketet. Svaret blev "Nej, det verkar strula i leveransen". Jahapp, varför måste jag ringa till dom för att kontrollera hela tiden om sakerna har kommit, är det inte deras angelägenhet att sälja service + reservdelar?
Killen jag pratade var samma som tidigare så han sa att dom skulle ringa mig lite senare på eftermiddagen då dom skulle kolla med leverantören att sakerna har gått iväg. Han ringde inte den eftermiddagen.

Nästa dag ringde dom inte heller..

Dagen därpå så ringde jag upp dom och frågade vad som hade hänt, han svarade med någon snyfthistoria om att han måste jobba till 21.00 och att han har så mycket att göra att han glömmer att ringa upp folk.
Jag fick även någon vag antydning om att drivpaketet till en R6:a -00 var slut hos leverantören så det skulle dröja någon vecka till innan dom kunde ha det. Detta kan ju inte vara sant, eftersom jag fick ombesiktning får jag körförbud 31 dagar efter besiktningen så detta måste fixas.

Den fjärde veckan börjar och jag känner lite smått panik, då ringde jag upp dom och frågade hur vi ska lösa det här. Då helt plötsligt så hade dom ett drivpaket till min hoj och att jag kunde komma och lämna in den på verkstaden i slutet av veckan, sagt och gjort, efter lite drygt fyra veckor fram och tillbaka på verkstaden och ungefär med tre dagar till godo innan körförbud fick jag besikta hojen och nu är den godkänd.

My 2 cent..
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Fy tusan vad skamligt detta är! Finner inga ord.
Jag har redan hört massor med konstiga händelser och folk som har varit totalt missnöjda p.g.a. Yamahas oacceptabla bemötanden.

När jag läste genom din text (ts) så kände jag bara att inte fan ska man handla hos dem.. :huvet :död
Rent ut sagt är deras bemötande = oprofessionell. Jag kan tänka mig att just detta gör att folket kommer att tänka om inte bara 1 gång innan de bestämmer sig för att handa hos dem.


PISS DÅLIGT!! :brinnerup :6surkart
 
Last edited:

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
långt inlägg...

Undrade precis detsamma, VARFÖR var jag tvungen att ringa hela tiden???
vad det än gällde! Måste väl tillhöra normal hyfs att ringa upp för att ge besked. Inte ens för att meddela det dåliga beslutet ringde dom upp.

Lelles har fortfarande inte hört av sig!!
 

grokum

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Fazer 1000 -01
Svenskarna sämst i världen på management

Tråkigt att höra din historia! Ännu mer eftersopm jag oxå kör Yamaha. Jag lämnade in min Fazer 1000 förra säsongen i Haninge för service och förgasarinställnig då jag tyckte den gick ojämt. Tog ett par extra dagar.

Hämtade ut hojen med blandade känslor då de bytt ut oljepluggen mot ett hemmabygge bult/brickor som nu rostar. Dessutom missade de att notera / påpeka att den sög rikligt tjuvluft så förgasarinställningen blev själklart fel/ oväsentlig.

Anyway - tog hojen till Honda City för bänkkörning & försöka reda ut vad som var fel. Imponerande anläggning! Bra personal, grym meck som personligen kom ut och förklarade vad som var fel & hur det kunde avhjälpas. Nu hade de inte tid att fixa problemet snabbt men resultatet av besöket ingav förtroende för Honda service.

MCVaruhuset fick göra grovjobbet. Ganska dyrt men nu funkar hojen tillfredställande. De startade dessutom jobbet i tid vilket är ett klart +

Mitt enda service besök på Yahama Center i Haninge lämnade mig utan förtroende och en ovilja att återkomma dit. :arsele

Service anläggningen är (eller var 2008) underdimensionerad och med oengegerad (överarbetad?) personal / meck.

Oavsett om verkstadsfolket är bra eller dåliga faller den svenska servicen oftast på sunkig management / ledning. Den dag de lär sig att service = långsiktig kundrelation = bättre lönsamhet för den arbetsgivare de fått uppdraget av... den dagen gör de sitt jobb på ett bra sätt.
Yrkes-stålthet tar sig sällan upp till ledningsskiktet. Där handlar det om andra värderingar.

De som driver Honda i Sverige verkar i alla fall veta att varje kund är viktig. Nice work!
 

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
generalagent...

...det verkar allt mer som importörer/generalagenter är ett onödigt led i kedjan.

Vad tillför en generalagent i internet-tider?

Översätta manualen till svenska? Funkar bra på engelska.

Typgodkännande? Görs på EU-nivå.

Lagerhållning reservdelar? Verkar vara väldigt begränsad i alla fall, och Europalager räcker gott.

Annat? Jag vet faktiskt inte.

Titta på grå-importörerna, de erbjuder inte "servicenätverk" men är billigare.
Värdet av "servicenätverket" verkar vara ganska litet...

Ju mindre generalagenten tillför desto fler kommer handla av grå-importörerna, i alla fall om de ligger nära kunderna.

/Stefan M
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
...det verkar allt mer som importörer/generalagenter är ett onödigt led i kedjan.
/Stefan M


Helt rätt, jag har läst en del historier direkt från "generalagenter" hur det gick till för att få "agenturen" i något land, Sverige närmast.

Det är bananskal och otroliga historier, ofta en del slump.

"förr i tiden" var det nästan omöjligt att få tag i någon på ett kontor i Japan eller Tyskland, fanns inga rutiner för export.

Generalagenten är bara någon som haft tur och tar hem grejerna som en fördyrande mellanhand.

Var hemma hos KGK importören nyligen, lyxvilla med sjöutsikt i Sthlms dyraste område. Rik på vad? Översätta Eibersprachers(?) tyska instruktionsbok och lagra skiten norr om stan några månader......Sälja extraljus till Mekonomen, som skulle kunna skicka ett mail o beställa direkt från BOSCH.


Många mellanhänder har spelat ut sin roll, ordnar inga event, svarar dåligt i telefon och är lata pga sin monopolställning.

Väck med dem!!!

Givetvis generaliserar jag som vanligt, live w/ it.

Förresten, köper du en RUSTA utombordsmotor ( byter namn varje år )som pajar ( ja det gör den nog ) så kan du bli hänvisad till en kille som tar emot den i sitt villagarage.

Skön "generalagent":gnissla
 
Last edited:

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Helt rätt, jag har läst en del historier direkt från "generalagenter" hur det gick till för att få "agenturen" i något land, Sverige närmast.

Det är bananskal och otroliga historier, ofta en del slump.

"förr i tiden" var det nästan omöjligt att få tag i någon på ett kontor i Japan eller Tyskland, fanns inga rutiner för export.

Generalagenten är bara någon som haft tur och tar hem grejerna som en fördyrande mellanhand.

Var hemma hos KGK importören nyligen, lyxvilla med sjöutsikt i Sthlms dyraste område. Rik på vad? Översätta Eibersprachers(?) tyska instruktionsbok och lagra skiten norr om stan några månader......Sälja extraljus till Mekonomen, som skulle kunna skicka ett mail o beställa direkt från BOSCH.


Många mellanhänder har spelat ut sin roll, ordnar inga event, svarar dåligt i telefon och är lata pga sin monopolställning.

Väck med dem!!!

Givetvis generaliserar jag som vanligt, live w/ it.

Förresten, köper du en RUSTA utombordsmotor ( byter namn varje år )som pajar ( ja det gör den nog ) så kan du bli hänvisad till en kille som tar emot den i sitt villagarage.

Skön "generalagent":gnissla

Min syrra köpte en nästan ny polo för några år som bara gick sönder och vi möttes av en fruktansvärd otrevlig och ohjälpsam säljare.

Jag ringde tillslut upp generalagenten för Volkswagen och berättade vad som hänt. Hon lyssnade och ringde upp mig två dagar senare för att berätta att det stog en ny fabriksny polo som vi kunde hämta veckan efter, och desuttom bad om hon om ursäkt för det vi upplevt, och beklagade att det inte var samma färg på den. :) Det är kundservice! Och en generalagent i mina ögon.
Trodde att det skulle vara likadant på Yamaha... inte att man skulle mötas av en idiot som undrade varför i helvete jag ringde dit.:rolleyes:
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Det verkar som anlednigen till att Yamaha återförsäljare är ovilliga att ta tag i service ärenden beror på generalagenten. Troligtvis bemöter generalagenten dessa återförsäljare med samma dryga överlägsna attityd som de bemötte dig. Och troligen bråkas det mellan återförsäljare & generalagent om vad som är enl garranti & inte. Då är det återförsäljaren som åker på att pynta HELA garanti jobbet själva

Dessutom vet jag att då det gäller garranti jobb får inte ÅF tillbaka hela kostnaden för vad det kostar att åtgärda problemet. Ytterligare en anledning till att MC/bil firmor eg inte vill ha garranti jobb.

Efter ett antal sånna ärenden blir nog återförsäljaren inte så pigg på att ta tag i garrantijobb o börjar lägga till sig med drygattityden själva mot kund.

På mindre orter/handlare är det mycket bättre då de förstår vad kundservice innebär. Dvs förlorar de lite på garranti jobbet tar de igen det på annan försöljning då du som kund tyckte att de var underbara att ha att göra med och därmed handlar av dem igen o igen. Kanske tom lämnar iväg hojjen för exta service/byte av skit pryl som man kunnat göra själv.

Det var det ena
Det andra är Hävning av köpet.
Jag har själv varit med o häft ett köp. (av en landrover iofs men samma prinicp gäller)
Dels ska man vara jättesaklig o inte hota o inte vara arg precis som tikki skriver.
Sen är det så att
1) Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig. Detta ska ske "inom skälig tid efter att du reklamerat".

Detta brukar vara innom 3-4veckor efter det att du lämnat in fordonet. Detta ska dessutom vara utan kostnad för dig

2)
"För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet."

För att detta ska gå så smidigt som möjligt kontaktar du den ÅF du köpt fordonet av o säger
"jag vill ha detta åtgärdat innom 3veckor annars kommer jag enl konsumentköplagen att vilja häva köpet"

(okej nu har de 3v till =( på sig att fixa felet, men efter de tre veckorna är det bara att häva köpet)

De får göra avdrag med ca 1.5kr/km du kört med fordonet.
Du har rätt att få ut rätekostnader (ej amortering) + kostnader spm inkomstförluster resekostnader bärgning etc etc

Åk in till ÅF du köpt fordonet av o prata med dem.
Vid mötet med ÅF,ha med sig konsumentköplagen (1990:932) gärna med paragrafer 13 14 & 15 markerade.
Som överkurs har man med sig MRF's garranti villkor (gärna paragraf 5 6 & 7 markerade) & SMR's hänvisning till att de tillhär MRF.

Hota inte eller nått på mötet som sagt. O blir inte utfallet vad du kan acceptera kontakta både KO & ARN.

Ta alltid med dig all skriftlig kommunikation.

O för de riktigt paranoida så spelar man in samtalet då man är på plats med mobiltelefonen i fickan ;) (vet av erfarenhet att det fungerar fin fint att höra alla inblandade med sånn inspelning)
(okej jag är halvparanoid ;) )
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Spara på krafterna och gör "rätt" saker, allt muntligt tjafs är mest slöseri med tid.

Prata med en konsumentvägledare för detaljerna, men du skall lämna in ett skriftligt krav till återförsäljaren på vad du anser dig vilja ha för "skadestånd" för att täcka de kostnader du haft på grund av reklamationen. Förlorad arbetstid, rese/transportkostnader, försäkringskostnader, värdeminskning, whatever som är rimligt.

Får du inte något svar eller kraven tillgodosedda är nästa steg att anmäla till allmänna reklamationsnämnden. Tycker ARN att dina krav är rimliga så bör återförsäljaren följa deras utslag, annars hamnar dom på "svarta listan".

http://www.radron.se/templates/Artikel____41.aspx

Går det SÅ långt så får du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Eller så hoppar du över ARN steget men visar upp stämningsansökan till återförsäljaren INNAN du lämnar in den så förstår dom troligen att det är läge att sluta slingra sig.

Klockrent förslag.

Men jag förstår TS.. vafasiken.. köpt ny hoj och sen bli behandlad som ren skit av general agenten. :mad:

Skriv lite mail till BIKE, Mc Nytt etc.. låt dem göra en liten artikel och se vad som händer... de når ändå ut till den grupp som det berör.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top