Uselt Yamaha Sweden!

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Som sagt det är dåligt beteende av Yamaha men tyvärr ganska så vanligt.
Det är bra med eldsjälar som orkar dra det mot de och inte bara lägga sig ner och dö.

Det e ju bara fråga skutte, när han fick ta med EGET oljefilter för att Honda center skulle kunna serva hans hoj... o som grädde på moset var det en praktikant som gjorde jobbet... vilket ledde till att han tappade oljefiltret på motorvägen i full fart...

en vägg av oljerök som sträckte sig en kilometer eller så... bara en jävla tur att han höll sig på 2 hjul

Eftersom jag är lite partisk i denna frågan måste jag ändå säga en sak.
Honda center där Skutte lämnade sin hoj har faktiskt bytat mekaniker och det vet du WW. Idag har de en av eldsjälarna inom svensk roadracing och jag skulle aldrig tvivla på att lämna en hoj till honom :Bugar
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
man får ju helt klart en tankeställare. Jag kör själv Yamaha och är klart nöjd med den. Bemötandet som Yamaha Sweden ger gör ju att man blir bra jävla fundersam och förbannad. Jag har/hade planer på att köpa en ny Yamaha men har efter att ha läst hur yamaha sweden betett sig, fått mig en klar tankeställare. De som jobbar där borde ta och lära sig lite om kundvård och service. De förlorar ju inget ekonomiskt personligen men företaget kan vinna så jävla mycket genom att vara mer tillmötesgående, men Yamaha sweden kanske tycker det här sättet att bemöta kunder är bättre och mer vinnande .
Hoppas att det löser sig för dig. Och behöver ni partner till mc shopen så hojta till :tuttar
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En sak att det tar tid, men det BEMÖTANDE som YAMAHA SWEDEN mfl ger är inget annat en ren idioti. Om man nu envist ska ha en japanhoj så sköt all service med YamahaCenter Helsingborg (RG-motor). Det är den i särklass bästa mc-firman när det gäller japanskt.

Yamaha Sweden borde få en fet KO-anmälan. Ende!
 

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 750 K2
Du fick inte någon förklaring på vad det är som orsakat alla förseningar? Jag förstår dig till 100% men det vore intressant att höra deras version av historien också...
 

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR -12
Lider med dig. Powerbike höll min Aprilia fånge i 7 månader när det skulle ta 2 veckor. Bara kostnaderna för alla telefonsamtal dit driver nog runt telia!
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Tack alla för stödet!

Precis som så många av er tycker även jag att det är Yamaha Sweden som har det största ansvaret. Dels för att hålla koll på att återförsäljare sköter sig, och dels på att själva vara trevliga när man tillslut ringer dom. Jag ringde Generalagenten i sista hand då desperationen var som störst. försökte gång på gång att förklara att Lelles skiter blankt i det. Dom har fortfarande efter 4 veckor som vi pratade sist i inte hört av sig.

Men det är nya krafter i dag, och ska börja med Lelles!
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Tack alla för stödet!

Precis som så många av er tycker även jag att det är Yamaha Sweden som har det största ansvaret. Dels för att hålla koll på att återförsäljare sköter sig, och dels på att själva vara trevliga när man tillslut ringer dom. Jag ringde Generalagenten i sista hand då desperationen var som störst. försökte gång på gång att förklara att Lelles skiter blankt i det. Dom har fortfarande efter 4 veckor som vi pratade sist i inte hört av sig.

Men det är nya krafter i dag, och ska börja med Lelles!

Följer detta med spänning och hoppas att du får upprättelse snart!

Jag förstår inte att folk handlar på Lelles efter otals trådar om hur de brister på alla plan. :va

När det gäller service på Yamaha, eller på vilken hoj som helst för den delen, kan jag varmt rekommendera Örby MC i Stockholm. Mycket bra service och korta väntetider. :tummenupp
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
man får ju helt klart en tankeställare. Jag kör själv Yamaha och är klart nöjd med den. Bemötandet som Yamaha Sweden ger gör ju att man blir bra jävla fundersam och förbannad. Jag har/hade planer på att köpa en ny Yamaha men har efter att ha läst hur yamaha sweden betett sig, fått mig en klar tankeställare. De som jobbar där borde ta och lära sig lite om kundvård och service. De förlorar ju inget ekonomiskt personligen men företaget kan vinna så jävla mycket genom att vara mer tillmötesgående, men Yamaha sweden kanske tycker det här sättet att bemöta kunder är bättre och mer vinnande .
Hoppas att det löser sig för dig. Och behöver ni partner till mc shopen så hojta till :tuttar

Detta har jag som själv alltid jobbat nära kunder svårt att förstå. Visst det kostar en slant när det är något som går sönder, men gör man det bra och tar kostnaden utan gnäll och ger kunden kaffe och ett leende har man vunnit minst tio nya kunder. Men kör man rövare och är otrevlig blir det så här, man förlorar minst 100 kunder, och vad kostar det??

Skicka ett Pm ang shoppen :)
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Tack alla för stödet!

Precis som så många av er tycker även jag att det är Yamaha Sweden som har det största ansvaret. Dels för att hålla koll på att återförsäljare sköter sig, och dels på att själva vara trevliga när man tillslut ringer dom. Jag ringde Generalagenten i sista hand då desperationen var som störst. försökte gång på gång att förklara att Lelles skiter blankt i det. Dom har fortfarande efter 4 veckor som vi pratade sist i inte hört av sig.

Men det är nya krafter i dag, och ska börja med Lelles!

Kör hårt kompis!

Tycker onekligen att du har rätt.

//Andreas
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Tack alla för stödet!

Precis som så många av er tycker även jag att det är Yamaha Sweden som har det största ansvaret. Dels för att hålla koll på att återförsäljare sköter sig, och dels på att själva vara trevliga när man tillslut ringer dom. Jag ringde Generalagenten i sista hand då desperationen var som störst. försökte gång på gång att förklara att Lelles skiter blankt i det. Dom har fortfarande efter 4 veckor som vi pratade sist i inte hört av sig.

Men det är nya krafter i dag, och ska börja med Lelles!

Spara på krafterna och gör "rätt" saker, allt muntligt tjafs är mest slöseri med tid.

Prata med en konsumentvägledare för detaljerna, men du skall lämna in ett skriftligt krav till återförsäljaren på vad du anser dig vilja ha för "skadestånd" för att täcka de kostnader du haft på grund av reklamationen. Förlorad arbetstid, rese/transportkostnader, försäkringskostnader, värdeminskning, whatever som är rimligt.

Får du inte något svar eller kraven tillgodosedda är nästa steg att anmäla till allmänna reklamationsnämnden. Tycker ARN att dina krav är rimliga så bör återförsäljaren följa deras utslag, annars hamnar dom på "svarta listan".

http://www.radron.se/templates/Artikel____41.aspx

Går det SÅ långt så får du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Eller så hoppar du över ARN steget men visar upp stämningsansökan till återförsäljaren INNAN du lämnar in den så förstår dom troligen att det är läge att sluta slingra sig.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Koppla in Sverker på fallet! Då kommer du få ersättning plus att du får se lite huvuden rulla i TV. :D
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Förhoppningsvis borde publiciteten som denna tråden skapar vara tillräckligt men med dessa skojare verkar inget säkert...
Jag tycker tiden är förbi när företag kan behandla kunder hur som helst, nätet gör ju att man når ut till massor av människor över en dag. Så fortsätt skriv här tycker jag.
Fast å andra sidan, en månad är inte extremt långt när det gäller garantiärenden speciellt inte nu kanske. Jag hade en mc som stod på verkstad i 6mån men det blev det accepterade jag inte heller utan vidare.
 
Last edited:

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
Detta er väll ett exempel på att svensk såld och garanti inte är och stirra sig blint på...
Lycka till grabben. Inte ge dig.
Funderar på och starta en mc butik med service...

Och ändå är det det dom svenska handlarna ÅBEROPAR i samtliga fall, samt köpare när dom köper begagnad hoj. Hade ett fall ute i europa när mc pajade körde in på närmaste återförsäljare lämnade in den på semesterorten hämtade den på 4 dagar dom skötte allt inga frågor.
I sverige är det inte alltid så lätt. Första frågar verkar tex vara är den svensksåld? tror inte dom som har hittat på europa garanti (inom tex. yamaha) hade varit så glada om dom hade vetat om sådant här.
Märket i sig skall ju ha en status!
 

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
stå på dig.. detta verkar ju helt sjukt...

aboslut bästa reklamen för en firma är en nöjd kund.. att handlare inte fattar det är ju helt otorligt att dom ens överlever som hojhandlare...

säger som någon skrev.. ta dej till handlaren o snacka med dom istället för ett telefonsamtal.. fast det kanske har gått så långt nu att det inte är någon idé... som du sa.. att prata med en vägg.. har vart med om det innan ja oxå.. känns helt meningslöst...

tror alla SH-meddlemmar står bakom dig i detta ;)

mvh r
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Förhoppningsvis borde publiciteten som denna tråden skapar vara tillräckligt

Internet är ett starkt forum för konsumenter. Tror verkligen det skulle ligga i både Yamahas och i den aktuella handlarens intresse att kommentera händelsen och förklara vad som gått fel.
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Det slår mig alltid hur såna hära jävla rötägg tycker det är värt att spara några tusenlappar på en kund när det potentiellt kan resultera i många hundra tusenlappar mindre i längden.

Även om en enda kund beslutar att inte köpa sin nya hoj hos Yamaha pga detta så har dom förlorat otroligt mycket mer än vad det hade kostat att kompensera TS.

Och nu tror jag att sånt här beteende kommer ha mycket värre konsekvenser i längden än ett enda förlorat nyköp.

Tänk lite för fan, om dom hade betalat TS redan från början hade dom inte förlorat minst ett potentiellt nyköp, vilket hade givit pengarna till att vara generösa mot många andra kunder = bättre rykte och anseende = mer kunder.

Så jävla enkel uträkning att det är pinsamt att detta kan hända i nådens år 2009.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Men kör man rövare och är otrevlig blir det så här, man förlorar minst 100 kunder, och vad kostar det??
100 kunder?? 4700+ personer har läst det här strängen och dom flesta stödjer dig - ge dom vad dom förtjänar...
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
men hallå... vi pratar om YC i Hbg, fd. Rg Motor... Ralle & Glenn
finns det NÅGON Mc firma som vet hur man stavar service så e det dem 2...

hade glapp i min sving, den "vanliga" garantin hade gått ut, bara elektronik & motor (den 5:åriga kvar)
lämnar in hoje, på morgonen.. dom sms:ar på eftermiddagen att hojen e klar, kommer dit.. näfan.. detta tar "vi" på garantin !!


jag var även upp o fick mitt styrlager åtdraget dagen innan bes. precis vid stängningsdag... pris .. nada.. då körde jag upp med en tårta till kaffet på fredagen :tummenupp

Polaren köpte en R1 04:a på YC...1800 mil... service vid 2000...sedan började den slira, bytta hela kopplingen utan strul

sånt sprids bland vänner.. kanske därför många kör Yamaha i Hbg

// Henke

:yoparty När jag lämna in min r6 på 100 mila service på den förra året så sa dem den är klar nästa dag, men senare på eftermiddagen fick jag sms att mc:n var klar samma dag o det var bara in o hämta den.
YC Hbg får extra plus på kundbemötande nöjd än sålänge o hoppas förbli detta under än lång period!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top