Uselt Yamaha Sweden!

Sebba1

Sebba GSXR R1
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Stocholm
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3 & II R1 2008
[/B]

Precis vad jag tänkte, kan ju inte bli svårt att få över alla hojåkare.
Finns uppenbarligen ett behov.
Säg till om du vill ha en partner! :)

Bra!! behöver alltid en bra partner. Det finns ingen butik med service...
Så man slipper konkurenter... :)
Den enda gången jag fått service var när jag köpte delar till min moppe på Combi Motor... Då när dem fanns.

Om du behöver något till din r1 kolla med mig... Har samlat på mig lite grejer till den... :)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag hade vrålat rakt ut om att få häva köpet.

Men!! jag känner inte igen mig på bemötandet. Köpte en begagnad Yamaha MT03 06a som gått ca 400 mil. Efter 2 månader var det kondens inne i instrumenteringen den byttes ut efter 5 dagar, har efter det fått kopplingswiren bytt 2ggr, justerat TPSen 2 gånger samt bytt den 2 gånger, till detta kommer att ljuddämparen är bytt 2 gånger pga invärtes haveri och allt på garanti inom 7 dagar. Tycker själv att det är dåligt att grejorna inte håller men har själv varit imponerad över YC HBG:s superba syn på kundvård:tummenupp:tummenupp
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jag hade vrålat rakt ut om att få häva köpet.

Men!! jag känner inte igen mig på bemötandet. Köpte en begagnad Yamaha MT03 06a som gått ca 400 mil. Efter 2 månader var det kondens inne i instrumenteringen detta åtgärdades efter 5 dagar, har efter det fått kopplingswiren bytt 2ggr, justerat TPSen 2 gånger samt bytt den 2 gånger, till detta kommer att ljuddämparen är bytt 2 gånger pga invärtes haveri och allt på garanti inom 7 dagar. Tycker själv att det är dåligt att grejorna inte håller men har själv varit imponerad över YC HBG:s superba syn på kundvård:tummenupp:tummenupp



men hallå... vi pratar om YC i Hbg, fd. Rg Motor... Ralle & Glenn
finns det NÅGON Mc firma som vet hur man stavar service så e det dem 2...

hade glapp i min sving, den "vanliga" garantin hade gått ut, bara elektronik & motor (den 5:åriga kvar)
lämnar in hoje, på morgonen.. dom sms:ar på eftermiddagen att hojen e klar, kommer dit.. näfan.. detta tar "vi" på garantin !!


jag var även upp o fick mitt styrlager åtdraget dagen innan bes. precis vid stängningsdag... pris .. nada.. då körde jag upp med en tårta till kaffet på fredagen :tummenupp

Polaren köpte en R1 04:a på YC...1800 mil... service vid 2000...sedan började den slira, bytta hela kopplingen utan strul

sånt sprids bland vänner.. kanske därför många kör Yamaha i Hbg

// Henke
 
Last edited by a moderator:

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
tråkigt som fan men jag tror ingen jävlas med vilje utan att det bara är shit happens :(

Nya hojar går ju sönder, och ibland krånglar allt när man ska laga dom men det gör det inte ekonomiskt gångbart att sätta 20 pers på att trolla fram nya motorcyklar och delar och kompensationer osv... Hade man gjort det hade märket gått i konkurs~

Tyvärr eliminerar garantin inte problem som uppstår vid reklamationer, den gör bara sitt bästa för att åtgärda felet.
 

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
FY FAN.....

Jag skulle aldrig ta i en yamaha om jag vore du, sålt allt jag ägde som kunde förknippas till yamaha, förstärkare o hela skiten....... Dock skulle jag göra samma sak om honda behandlade mig så...... dock fick jag en fin kommentar av en MC-Verkstad när jag lämnade in hojen för kontroll..... "Aha det är en honda, är det några konstigheter så löser honda sverige detta utan några diskussioner"..... En sådan kommentar värmer verkligen när man lämnar älsklingen för service och kontroll....

Hoppas verkligen att det löser sig för dig, samt att Yamaha får upp ögonen för vad detta innebär för dom... då allt fler verkar välja märke efter service och bemötande... och så stor skillnad är det ju inte på dagens 1000 hojar.....
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
FY FAN.....

Jag skulle aldrig ta i en yamaha om jag vore du, sålt allt jag ägde som kunde förknippas till yamaha, förstärkare o hela skiten....... Dock skulle jag göra samma sak om honda behandlade mig så...... dock fick jag en fin kommentar av en MC-Verkstad när jag lämnade in hojen för kontroll..... "Aha det är en honda, är det några konstigheter så löser honda sverige detta utan några diskussioner"..... En sådan kommentar värmer verkligen när man lämnar älsklingen för service och kontroll....

Hoppas verkligen att det löser sig för dig, samt att Yamaha får upp ögonen för vad detta innebär för dom... då allt fler verkar välja märke efter service och bemötande... och så stor skillnad är det ju inte på dagens 1000 hojar.....

Inte för att glorifiera Yamaha men har hört en del bajs om Hondas och de andras garantiåtaganden också.
Men jag TROR att problemet inte är märkesberoende utan att det faktiskt är den enskilde återförsäljaren som ställer till det i återkopplingen till generalagenten, Varför har jag ingen aning om då det bara ger goodwill och ökad omsättning/vinst till återförsäljaren i fråga dessutom:va
 
Last edited:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag hade in min förra R1'a -07 på ett garantijobb på Yamaha Store i Västerås, men hojen var i själva verket köpt i Halmstad. Inga problem alls, ett par veckors väntetid in på verkstan, men det var ju mitt i sommaren också.:tummenupp
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Inte för att glorifiera Yamaha men har hört en del bajs om Hondas och de andras garantiåtaganden också.
Men jag TROR att problemet inte är märkesberoende utan att det faktiskt är den enskilde återförsäljaren som ställer till det i återkopplingen till generalagenten, Varför har jag ingen aning om då det bara ger goodwill och ökad omsättning/vinst till återförsäljaren i fråga dessutom:va

Det e ju bara fråga skutte, när han fick ta med EGET oljefilter för att Honda center skulle kunna serva hans hoj... o som grädde på moset var det en praktikant som gjorde jobbet... vilket ledde till att han tappade oljefiltret på motorvägen i full fart...

en vägg av oljerök som sträckte sig en kilometer eller så... bara en jävla tur att han höll sig på 2 hjul
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Inte för att glorifiera Yamaha men har hört en del bajs om Hondas och de andras garantiåtaganden också.
Men jag TROR att problemet inte är märkesberoende utan att det faktiskt är den enskilde återförsäljaren som ställer till det i återkopplingen till generalagenten, Varför har jag ingen aning om då det bara ger goodwill och ökad omsättning/vinst till återförsäljaren i fråga dessutom:va

Kanske min historia du syftar på?:)
Men i mitt fall var det mest verkstaden som strulade.
Det var ungefär samma förfarande som i denna tråden men efter att jag bråkade lite med både den ena och den andra blev jag kompenserad på ett helt ok sätt.
Den som söker skall finna:tungan
 

smell the smoke

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Honda CBR 600 RR
Har haft kontakt med Yamaha sweden i ett annat fall, inte alls av din dignintet men ändå, jag blev bemött med samma dryga attityd som du beskriver. Både från Yamaha Center och Yamaha Sweden.
Ditt fall verkar ju helt sjukt och helt oacceptabelt nochalant. :arsele
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Inte för att glorifiera Yamaha men har hört en del bajs om Hondas och de andras garantiåtaganden också.
Men jag TROR att problemet inte är märkesberoende utan att det faktiskt är den enskilde återförsäljaren som ställer till det i återkopplingen till generalagenten, Varför har jag ingen aning om då det bara ger goodwill och ökad omsättning/vinst till återförsäljaren i fråga dessutom:va

Har en Honda, kan inte påstå att jag känner igen att det skulle vara några sådana problem med garantin på den. visst har de fullt upp på honda city ibland men de lyckas alltid klämma in en tid o fixa det åt en, inom en rimlig tid.
och det har aldrig varit problem med kostnader på bytta delar osv så det är inte något jag känner igen.
 

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
Ang häva köp.

Min bror köpte en sprillans ny Aprilia sxv förra sommaren.
Den krånglade som fan. Han fick lämna in den 3 eller 4 gånger men samma fel återkom och nya tillkom hela tiden. Stod på verkstad mer än han hann köra de första 3 månaderna. Ett riktigt måndagsexemplar.

Han ville då häva köpet eller få en ny. Vem vill få tillbaka en som stannat 4ggr utan anledning. Handlaren sa att han inte kunde göra nåt sånt för han hade pratat med generalagenten som inte gick med på det.
(kan tillägga att min bror har temprament och har inga problem att skälla ut folk)

Då övertygade brorsan handlaren att de skulle ringa upp generalagenten.
Efter 20 minuter "samtal" med bror fick han åka därifrån med en ny hoj.
Man ska nog varar jävligt gåpåig när man har med vresiga handlare/generalagenter att göra.

Åk dit å skäll ut dom efter noter. Kankse inte funkar alla gånger men det känns bättre efteråt om inte annat.
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Det är sånt här som gör att köpet utav min BMW framstår som riktigt riktigt bra i jämförelse. De få gångerna jag haft problem med mina BMWs under åren har Lundgrens i Avesta eller BMW i Solna löst dem snabbt utan problem.

Min F800s köpte jag sproilans ny 2007 och fick lite lacksläpp på motorn på den. Åkte till BMW i Solna och det var inga problem att få lämna den där även fast hojen var köpt i Dalarna. BMW är BMW oavsett var den är köpt.

Sånt här gör att jag troligen aldrig kommer köpa en Yamaha så länge generalagenten beter sig på det här sättet. Man häpnar när man hör historien, garantin skall gälla oavsett. Jag tackar för upplysningen!
 

Coach

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Karlstad
Hoj
2009, Aprilia Tuono Factory
Kämpa på! Jag håller tummarna för att du ska få rätt.

Jag tycker inte du är gnällig, jag tycker du har haft tålamod med hela processen. Jag skulle själv bli vansinnig i din situation.

/C
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Brukligt är ju att höra av sig till inköpsstället och låta dem laga, fixa och driva sak gentemot generalagenter osv.

Om varenda kotte som fick problem skulle ringa Sverigechefen kan man ju förstå att denne blir irriterad.

Med detta inte sagt att de (Yamaha SE) skött det hela dåligt.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Den 7 april kontaktade jag MCvaruhuset i Stockholm och fick då till svar att garantiärenden ska tas om hand av min återförsäljare. Detta lät konstigt, enligt garantivillkoren gäller motorcykelns garanti i hela Europa.

Efter detta märkliga svar kontaktade jag istället Yamaha Center i Haninge, som också var lite motvilliga till att ta emot min garantireparation först men som till slut gick med på att ta emot den.

Nu har det gått ca fyra veckor, och fortfarande står den på verkstaden, jag har fortfarande inte fått ett klart besked om när jag får tillbaka min nya mc. Jag ringer generalagenten efter att ha tröttnat på verkstaden och återförsäljaren Lelles MC. Det visar sig dock att generalagenten har en hel del märkliga åsikter.

För det första påstår även han att man ska vara tacksam att Yamaha Center i Haninge tagit in den för garantireparation, fastän de inte har sålt den. Beskedet var klart och tydligt, man kan varken förvänta sig bra service eller ställa krav om det inte är där man köpt sin mc.
Uselt agerande av alla namngivna företag i förstinlägget, såhär FÅR det inte gå till
Att vissa YC sköter sig bra och även Honda ÅF, eller BMW är bra och dåliga beror helt och hållet på ägarna, man ska inte dra det till märket i sig själv.
I detta fallet är det dock Yamaha´s generalagent som beter sig som ett svin vilket är oroande. Vilket stöd har deras ÅF då?

:hördu Sverker - PLUS!
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Verkar vara usel service och framförallt uselt bemötande vilket är lika illa.

Har haft 2 garantiåtgärder på Trajjan. Köpt i Göteborg men lämnade in den i Lund när Triumphcenter låg där. Var en trasig tankgivare som skulle bytas.

När jag kom dit så hade han redan en hoj på bordet. Bad så mycket om ursäkt och sa att det skulle ta ca 4 timmar innan min kunde bli färdig. Surt tyckte jag ända tills de sa att jag kunde låna 675:an under tiden.
4 timmar med en helt ny 675:a var inte fel :tummenupp
Hojen är klar när jag kommer tillbaks och då har de hunnit tvätta den också :)

Andra gången var det en bult till backspegeln som hade gått sönder. Ringde Triumph Sverige och de fixade en nya som skickades samma dag. Kunde hämta den dagen efter :tummenupp

Så det finns företag som bryr sig om sina kunder. Men det beror säkert minst lika mycket på handlaren/verkstaden man lämnar till.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Fan så tråkigt att höra. Mycket skada är ju redan skedd, men hoppas det löser sig så jävla fort som möjligt för dig iallafall!!!

Buuuuuu för Yamaha generalagenten!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Precis som några har skrivit i tråden redan, det som verkar vara mest oroväckande är inte YC i Haninge utan snarare Yamaha Sverige och deras agerande.
Att en enskild ÅF kan strula, det händer... men när generalagenten strular då är det mycket oroväckande.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top