Uselt Yamaha Sweden!

ommu

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2012
Fairshopping

Förstår din frustration....

Lägg upp din text på www.fairshopping.se också, de tar då kontakt med de inblandade parterna och ber dem förklara sig, sedan är det inte säkert att det blir ett svar men säkerligen fler som ser hur ärendet behandlats av Yamaha och Lelles.
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Helt rätt, jag har läst en del historier direkt från "generalagenter" hur det gick till för att få "agenturen" i något land, Sverige närmast.

Det är bananskal och otroliga historier, ofta en del slump.

"förr i tiden" var det nästan omöjligt att få tag i någon på ett kontor i Japan eller Tyskland, fanns inga rutiner för export.

Generalagenten är bara någon som haft tur och tar hem grejerna som en fördyrande mellanhand.

Var hemma hos KGK importören nyligen, lyxvilla med sjöutsikt i Sthlms dyraste område. Rik på vad? Översätta Eibersprachers(?) tyska instruktionsbok och lagra skiten norr om stan några månader......Sälja extraljus till Mekonomen, som skulle kunna skicka ett mail o beställa direkt från BOSCH.


Många mellanhänder har spelat ut sin roll, ordnar inga event, svarar dåligt i telefon och är lata pga sin monopolställning.

Väck med dem!!!

Givetvis generaliserar jag som vanligt, live w/ it.

Förresten, köper du en RUSTA utombordsmotor ( byter namn varje år )som pajar ( ja det gör den nog ) så kan du bli hänvisad till en kille som tar emot den i sitt villagarage.

Skön "generalagent":gnissla


Lite svårt att förstå vad du menar...
Men tror knappast KGK skulle sälja något alls till Mekonomen, vilket har sina förklaringar...
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Problemet är att det inte går att diskutera med Lelles, dom är helt ointresserad av att hjälpa till och skiter fullständigt i att kunden är missnöjd.

Så mycket skit om lelles och ändå har dom kunder? För mig är det ett mirakel då stället verkligen suger!!!! Var där för ett par år sedan och redan då kände man den lökiga turkattityden.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Svar från/till Yamaha Scandinavia

Fick ett samtal idag av verkstadschefen på Yamaha Center Haninge, där han erbjöd som plåster på såren, fri första service och gå före i kön.

Senare hemma hade jag ett mail från VD på Yamaha Scandinavia,
så här löd det kopierad text...



Hej Idris xxx

Tack för dina synpunkter. Jag är den förste att beklaga det inträffade.
Vi har nu varit i kontakt med personal på Yamaha Center i Haninge för att
Få deras syn på reklamationshanteringen av Din R1. Vad jag förstår är felet nu Avhjälpt och jag hoppas att Din Yamaha nu fungerar på det sätt du förväntat Dig.

Beträffande Ditt krav på ersättning så har vi kommit överens med Yamaha Center i Haninge

Om följande:

Fakturan från bärgningen skickades till Dig och någon kopia har inte återförsäljaren fått. (Dom fick Orginalet av mig)

Dom har nu varit i direktkontakt med bärgningsföretaget för att få ett underlag och dom kommer att betala kostnaden för bärgningen i sin helhet direkt till bärgningsföretaget.

Som en kompensation erbjuder Yamaha Center i Haninge en fri förstaservice inkluderande arbete och material. Vänligen ring kundmottagare xxx xxx på telefon 08-55652311 så ordnar han med en tid.


Har du några ytterligare frågor eller synpunkter så kan du kontakta mig eller Stefan Pålsson hos oss som är serviceansvarig på Mc för den svenska marknaden.



Med vänlig hälsning

Jan-Åke Johansson

Verkställande direktör / President


Och detta skickade jag Tillbaka!

Hej!
Tack för snabbt svar!
Men jag tycker tyvärr inte att det duger, enligt konsumentköplagen ska jag inte behöva betala kostnader som uppstått under den tiden jag inte kunnat nyttja min mc.

Jag kunde åka med den i ca 30 mil innan den gick sönder, därför tycker jag att ersättning för försäkringen samt finansieringen den månaden självklart ska ersättas. Denna kostnad borde belasta Lelles, men de saknar allt vad servicekänsla heter och av den anledningen går det inte att ha en dialog med dem om detta.
Jag har kontaktat ARN för att gå vidare med detta, jag bryr mig inte om pengarna utan är fruktansvärt besviken på Yamaha som företag, och dess återförsäljare.

Hittills har ca 11000 personer läst tråden på Sporthoj och jag har fått otaliga mail samt ca 200 inlägg där människor står på min sida.
Detta kan inte på något sätt gynna er, det ni sparar monetärt på att neka mig ersättning är ca 3000 kr men imageförlusten är enormt mycket dyrare och säkerligen har flera redan valt andra märken.

Jag tror att du förstår min poäng, och säkerligen reagerat på samma sätt.

Hälsningar//Idris xxx
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Bra att veta att sådan här finns även i svåra tiden.

Ska köra Pro Superbike "Privat Cuppen" nästa år men två nya hojar på g.

Ska lägga detta på minnet, för det finns många återförsäljare samt servic folk som säkert kan fixa detta utanför typ:Yamaha Sevrige.

#74 Superstock 600

Man slutas aldrig förvånas av folket idag.
 

Mäki1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki SV1000S -04. Kawasaki ER6F -07
Fick ett samtal idag av verkstadschefen på Yamaha Center Haninge, där han erbjöd som plåster på såren, fri första service och gå före i kön.

Senare hemma hade jag ett mail från VD på Yamaha Scandinavia,
så här löd det kopierad text...



Hej Idris xxx

Tack för dina synpunkter. Jag är den förste att beklaga det inträffade.
Vi har nu varit i kontakt med personal på Yamaha Center i Haninge för att
Få deras syn på reklamationshanteringen av Din R1. Vad jag förstår är felet nu Avhjälpt och jag hoppas att Din Yamaha nu fungerar på det sätt du förväntat Dig.

Beträffande Ditt krav på ersättning så har vi kommit överens med Yamaha Center i Haninge

Om följande:

Fakturan från bärgningen skickades till Dig och någon kopia har inte återförsäljaren fått. (Dom fick Orginalet av mig)

Dom har nu varit i direktkontakt med bärgningsföretaget för att få ett underlag och dom kommer att betala kostnaden för bärgningen i sin helhet direkt till bärgningsföretaget.

Som en kompensation erbjuder Yamaha Center i Haninge en fri förstaservice inkluderande arbete och material. Vänligen ring kundmottagare xxx xxx på telefon 08-55652311 så ordnar han med en tid.


Har du några ytterligare frågor eller synpunkter så kan du kontakta mig eller Stefan Pålsson hos oss som är serviceansvarig på Mc för den svenska marknaden.



Med vänlig hälsning

Jan-Åke Johansson

Verkställande direktör / President


Och detta skickade jag Tillbaka!

Hej!
Tack för snabbt svar!
Men jag tycker tyvärr inte att det duger, enligt konsumentköplagen ska jag inte behöva betala kostnader som uppstått under den tiden jag inte kunnat nyttja min mc.

Jag kunde åka med den i ca 30 mil innan den gick sönder, därför tycker jag att ersättning för försäkringen samt finansieringen den månaden självklart ska ersättas. Denna kostnad borde belasta Lelles, men de saknar allt vad servicekänsla heter och av den anledningen går det inte att ha en dialog med dem om detta.
Jag har kontaktat ARN för att gå vidare med detta, jag bryr mig inte om pengarna utan är fruktansvärt besviken på Yamaha som företag, och dess återförsäljare.

Hittills har ca 11000 personer läst tråden på Sporthoj och jag har fått otaliga mail samt ca 200 inlägg där människor står på min sida.
Detta kan inte på något sätt gynna er, det ni sparar monetärt på att neka mig ersättning är ca 3000 kr men imageförlusten är enormt mycket dyrare och säkerligen har flera redan valt andra märken.

Jag tror att du förstår min poäng, och säkerligen reagerat på samma sätt.

Hälsningar//Idris xxx

Tyvärr är nog att begära ersättning för amortering och försäkring lite i överkant. Det kan du nog aldrig få igenom. Jo, jag är på din sida! :tummenupp
Det största problemt i 1a hand är ju ÅF. Dom som sett till att du har behövt kontakta Yamma Sverige.
Kass service, lovat saker osv osv....tyvärr.
Man hoppas att Generalagenten har "knäppt" dom på näsan hårt!
Helt ok av dom att fixa gratis service.
Men det kommer nog stanna vid att du(och massa andra) aldrig mera köper eller servar en hoj där.
 

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Ojdå, it takes balls att vara så ärlig till VD'n för yamaha här i svenska markerna. Är grymt imponerad och hoppas verkligen att du får rätten på din sida och ersättning. Men stå på dig, dom flesta i din sits hade nog redan gett upp. Creds!

Mvh // Björn
 

Terra Pefften

Borrarn
Gick med
16 Aug 2008
Ort
Ektorp
Hoj
-08 R1200GS
:)
Fick ett samtal idag av verkstadschefen på Yamaha Center Haninge, där han erbjöd som plåster på såren, fri första service och gå före i kön.

Senare hemma hade jag ett mail från VD på Yamaha Scandinavia,
så här löd det kopierad text...



Hej Idris xxx

Tack för dina synpunkter. Jag är den förste att beklaga det inträffade.
Vi har nu varit i kontakt med personal på Yamaha Center i Haninge för att
Få deras syn på reklamationshanteringen av Din R1. Vad jag förstår är felet nu Avhjälpt och jag hoppas att Din Yamaha nu fungerar på det sätt du förväntat Dig.

Beträffande Ditt krav på ersättning så har vi kommit överens med Yamaha Center i Haninge

Om följande:

Fakturan från bärgningen skickades till Dig och någon kopia har inte återförsäljaren fått. (Dom fick Orginalet av mig)

Dom har nu varit i direktkontakt med bärgningsföretaget för att få ett underlag och dom kommer att betala kostnaden för bärgningen i sin helhet direkt till bärgningsföretaget.

Som en kompensation erbjuder Yamaha Center i Haninge en fri förstaservice inkluderande arbete och material. Vänligen ring kundmottagare xxx xxx på telefon 08-55652311 så ordnar han med en tid.


Har du några ytterligare frågor eller synpunkter så kan du kontakta mig eller Stefan Pålsson hos oss som är serviceansvarig på Mc för den svenska marknaden.



Med vänlig hälsning

Jan-Åke Johansson

Verkställande direktör / President


Och detta skickade jag Tillbaka!

Hej!
Tack för snabbt svar!
Men jag tycker tyvärr inte att det duger, enligt konsumentköplagen ska jag inte behöva betala kostnader som uppstått under den tiden jag inte kunnat nyttja min mc.

Jag kunde åka med den i ca 30 mil innan den gick sönder, därför tycker jag att ersättning för försäkringen samt finansieringen den månaden självklart ska ersättas. Denna kostnad borde belasta Lelles, men de saknar allt vad servicekänsla heter och av den anledningen går det inte att ha en dialog med dem om detta.
Jag har kontaktat ARN för att gå vidare med detta, jag bryr mig inte om pengarna utan är fruktansvärt besviken på Yamaha som företag, och dess återförsäljare.

Hittills har ca 11000 personer läst tråden på Sporthoj och jag har fått otaliga mail samt ca 200 inlägg där människor står på min sida.
Detta kan inte på något sätt gynna er, det ni sparar monetärt på att neka mig ersättning är ca 3000 kr men imageförlusten är enormt mycket dyrare och säkerligen har flera redan valt andra märken.

Jag tror att du förstår min poäng, och säkerligen reagerat på samma sätt.

Hälsningar//Idris xxx


Jag anser att VD:ns förslag till kompensation är ett skämt,,du kanske skall fråga om han vill plocka upp sina utslagna tänder med sina brutna fingrar.
:)
 

xtralarge

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR 1000K7
Så mycket skit om lelles och ändå har dom kunder? För mig är det ett mirakel då stället verkligen suger!!!! Var där för ett par år sedan och redan då kände man den lökiga turkattityden.

+100000, jävla skojarföretag! Orkar inte dra min historia igen, men Lelles är ett stort SKÄMT:mad:!
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Ojdå, it takes balls att vara så ärlig till VD'n för yamaha här i svenska markerna. Är grymt imponerad och hoppas verkligen att du får rätten på din sida och ersättning. Men stå på dig, dom flesta i din sits hade nog redan gett upp. Creds!

Mvh // Björn


Håller med North Bear där!! Stå på dig bara!
Inte nog med kass service och lång väntetid dessutom så tappar du ju förtroendet för Yamaha helt och hållet som många andra också har gjort säkerligen. Och hur kul är det att köpa en ny mc när man får såna problem med garantin osv.
Hoppas du är på vägarna snart igen! :tummenupp
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Här kommer en rolig konversation med säljare på yamaha haninge...
tror inte att jag har fel när jag tror att beter sig som en idiot...:rolleyes:

-Jag till säljare

Hej!
Jag vill att detta brev skickas vidare till er VD, samt xxx på verkstaden, deras mailadresser var inte synlig på hemsidan.
Bekräfta gärna så snart du skickat vidare, det är ganska viktigt att han får det.


Hälsningar//idris

-Inget svar, så jag skickar en påminnelse.

Hej
Undrar om du vidarebfodrade mailet jag skickade till dig?


Hälsningar//idris xxx

-svar från säljaren

HEJ iDRIS !!!

JAG HAR VIDARBEFORDRAT DITT MAIL.


-Mitt svar till säljaren

ok, och VARFÖR skriver du med stora bokstäver samt flera utropstecken?
Hade du svårt att läsa mailet, eller var jag otrevlig på något sätt???


-Svar från säljaren

HEJ IDRIS !!

JAG ANVÄNDER OFTAS STORA BOKSTÄVER NÄR JAG SKRIVER MAIL.

OM DETTA HAR TOLKATS AV DIG SOM OM JAG TYCKER DU ÄR JOBBIG BER JAG GIVETVIS OM URSÄKTFÖR DET.


Det kan inte vara möjligt...det finns en massa arbetslösa som vill jobba!
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Vill först säga att det är klart att du hamnat i skiten för något som inte är ditt fel. Men mer kompensation än vad som nu erbjuds är nog svårt att få.

Angående din försäkringskostnad så är det väl en helårsförsäkring annars hade du själv ändrat gällande tid på den. Dvs. någon merkostnad har du inte fått p.g.a. försäkringen.

Angående amortering så är ju det trots allt en avbetalning som du behövt göra ändå d.v.s ingen merkostnad.

Det besked om ersättning är nog det bästa du kan få i nuläget. Sen inte för att tracka ner på dig men hade du förväntat dig superservice om du lämnar in hojen på ett annat ställe än där du köpt den? Hade du lämnat den där du köpt den hade du nog varit en lycklig man nuförtiden.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det besked om ersättning är nog det bästa du kan få i nuläget. Sen inte för att tracka ner på dig men hade du förväntat dig superservice om du lämnar in hojen på ett annat ställe än där du köpt den? Hade du lämnat den där du köpt den hade du nog varit en lycklig man nuförtiden.

Men då är alltså garantin ett tomt säljargument?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Här kommer en rolig konversation med säljare på yamaha haninge...
tror inte att jag har fel när jag tror att beter sig som en idiot...:rolleyes:

-Jag till säljare

Hej!
Jag vill att detta brev skickas vidare till er VD, samt xxx på verkstaden, deras mailadresser var inte synlig på hemsidan.
Bekräfta gärna så snart du skickat vidare, det är ganska viktigt att han får det.


Hälsningar//idris

-Inget svar, så jag skickar en påminnelse.

Hej
Undrar om du vidarebfodrade mailet jag skickade till dig?


Hälsningar//idris xxx

-svar från säljaren

HEJ iDRIS !!!

JAG HAR VIDARBEFORDRAT DITT MAIL.


-Mitt svar till säljaren

ok, och VARFÖR skriver du med stora bokstäver samt flera utropstecken?
Hade du svårt att läsa mailet, eller var jag otrevlig på något sätt???


-Svar från säljaren

HEJ IDRIS !!

JAG ANVÄNDER OFTAS STORA BOKSTÄVER NÄR JAG SKRIVER MAIL.

OM DETTA HAR TOLKATS AV DIG SOM OM JAG TYCKER DU ÄR JOBBIG BER JAG GIVETVIS OM URSÄKTFÖR DET.


Det kan inte vara möjligt...det finns en massa arbetslösa som vill jobba!

Men han är ju bara hojmeck, inte akademiker. Kom inte in på el-tele, blev hojmeck, tjänar skit, får skit...stackarn:död

Hoppa över fotfolket, fast jag har träffat VD´n i jobbet och han är inte särskilt trevlig tyvärr.
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Men då är alltså garantin ett tomt säljargument?

Teo.. du älskar det här! Jag går inte på det igen efter fildelningsdiskussionen =).

Garantin lämnas ju från Yamaha och de kräver vissa saker från sina ÅF. Men sen är de klart att de prioriterar sina "egna" kunder över andra ärenden. Dessutom så är ju felet åtgärdat på garantin... och förutom bärgningen uppkom inga egentliga merkostnader.
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Det är rent ut sorgligt att ett sådant stort och tidigare respektingivande företag numera inte verkar tyckas om på någon ort där försäljarna finns sammt att även yamaha sweden inte ens kan förstå att deras image är snart körd i botten.

Jag var sugen på en ny fz1 sammt vector sp. nu köpte jag en z1000 och en båt istället så redan där förlorade yamaha en bit över 200 000:- och jag lär inte vara den första eller den sista.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top