Uselt Yamaha Sweden!

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Än en gång. tack alla för stödet!

Det som hänt hitills...

Vd på Yamaha Scandinavia bryr sig inte speciellt mycket, och svarar inte heller på mailet jag skickade tillbaka.

-Garantin är inte värt ett skit, garantiärenden skall i normala fall åtgärdas omgående.

-Min återförsäljare Lelles skiter också i det, Yamaha center Haninge erbjöd fri första service (100 milaservice)

-Och sist men men inte minst har man från Yamaha visat total nonchalans mot sina befintliga kunder och ev alla dom som nu tvekat inför yamaha.

-Den enda som visat intresse och kommenterat är Yamaha Helsingborg, som inte alls hade med ärendet att göra, heder åt dom!

Ersättningar för diverse kostnader är också bara att glömma, jag skippar ARN och anlitar en advokat direkt istället, går fortare och kan förmodligen ställa till det mer.

Brevet tillsammans med samtliga mail kommer att skickas till Yamaha Europa och Yamaha Japan. Är helt övertygad om att i dessa tider vill man som ägare veta hur återförsäljare och agenter sköter sig... En av anledningarna till att många företag kan bete sig illa är pga att folk inte orkar gå vidare upp i ledet.

Det är nästan lite fascinerade att man kan bry sig så lite om sina kunder!

Om dom tror att jag ska ge mig, tror dom mycket fel!
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Mycket förvånande att man kan hävda att garantin måste utföras där man köpt fordonet.
Har aldrig hört detta innan men efter att ha läst svaren från olika Yamahahåll här så kan man ana mellan raderna att det är vedertaget förfarande. En ÅF skrev det tom rakt ut. Mycket illa.

Har råkat ut för garantiärende själv (allvarligt sådant och det var Honda) men då var det inget snack, tog en vecka sen hade jag besked på att det skulle åtgärdas. Att just mitt fall blev utdraget är en annan historia och hade inget med ovan resonemang att göra. Det löste sig dock på ett föredömligt sätt.

Denna attityd inom Yamahaorganisationen (ÅF och nedåt) kommer nog att göra att jag själv tänker mig för både en och två ggr innan nyköp.
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Än en gång. tack alla för stödet!
Det är nästan lite fascinerade att man kan bry sig så lite om sina kunder!
Om dom tror att jag ska ge mig, tror dom mycket fel!

Jobba på! Ge dig inte! Lelles är helt hopplösa och totalt värdelösa i mina ögon. Jag köpte en ny hoj av dom och det tog EN VECKA innan den där förbaskade Ragnar hade fått arslet ur vagnen och skickade papper till vv och skrivit den på mig!

Lelles:glömdet
 

korta_rakan

RR-newbie
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Just nu Kalmar
Hoj
CBR600 oldie
@Idris, 2 cent till:
Om du inte känner en advokat som kan detta och är billig så skulle jag vänta med det och köra KO/ARN först. De gör jobbet gratis och har tyngd. Via advokat måste du antingen få ner motparten på knä (= uppgörelse, vilket de inte verkar vara sugna på), eller driva det som ett civilmål enligt konsumentköplagen vilket tar tid. Ring myndigheterna först. Om inte annat så för att du betalar skatt för den lyxen.

Idén med brev är bra. Någon skrev det tidigare och det brukar kunna ta skruv. Företag diarieför knappast sina brev men det är ändå svårt att ducka för ett välformulerat och sakligt pappersbrev. Att skriva på engelska och i brevhuvudet notera vilka som får kopia ser proffsigt ut och brukar skapa attention. Var dock noga med att först ta reda på exakt vem/vilka som ska ha ditt brev, vem/vilka som är ansvarig/-a.

Rota runt lite här om du inte redan gjort det: http://www.konsumentverket.se/klagoguiden/

Om du gör detta på rätt sätt ser jag inte någon möjlighet till att du inte ska få rätt och den ersättning du ska ha enligt lag.
Jag tror de tar en rövare baserad på erfarenheten att väldigt få orkar driva igenom sina rättigheter och normalt blir nöjda (och tystnar) när de väl får tillbaka hojen.

Good luck!
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
Det roliga i alla dessa trådar är att trots man i åratal hört att Lelles inte är värt en flugas skit ens, så finns det gott om människor som handlar där som tex Idris.
Vafan om dom nu är så dåliga borde ryktena tryckt ner dessa typer av företag i graven för längesen.
 

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
@Idris, 2 cent till:
Om du inte känner en advokat som kan detta och är billig så skulle jag vänta med det och köra KO/ARN först. De gör jobbet gratis och har tyngd. Via advokat måste du antingen få ner motparten på knä (= uppgörelse, vilket de inte verkar vara sugna på), eller driva det som ett civilmål enligt konsumentköplagen vilket tar tid. Ring myndigheterna först. Om inte annat så för att du betalar skatt för den lyxen.

Idén med brev är bra. Någon skrev det tidigare och det brukar kunna ta skruv. Företag diarieför knappast sina brev men det är ändå svårt att ducka för ett välformulerat och sakligt pappersbrev. Att skriva på engelska och i brevhuvudet notera vilka som får kopia ser proffsigt ut och brukar skapa attention. Var dock noga med att först ta reda på exakt vem/vilka som ska ha ditt brev, vem/vilka som är ansvarig/-a.

Rota runt lite här om du inte redan gjort det: http://www.konsumentverket.se/klagoguiden/

Om du gör detta på rätt sätt ser jag inte någon möjlighet till att du inte ska få rätt och den ersättning du ska ha enligt lag.
Jag tror de tar en rövare baserad på erfarenheten att väldigt få orkar driva igenom sina rättigheter och normalt blir nöjda (och tystnar) när de väl får tillbaka hojen.

Good luck!

Du har förmodligen rätt, fick för mig att en advokat kunde slå till hårdare...
breven håller på att översättas till engelska, och adresser tas fram. Något kommer definitivt att hända från huvudkontoren, tror inte att dom skiter i sina kunder, utan det är Yamaha Scadninavias syn på kundvård.

Det roliga i alla dessa trådar är att trots man i åratal hört att Lelles inte är värt en flugas skit ens, så finns det gott om människor som handlar där som tex Idris.
Vafan om dom nu är så dåliga borde ryktena tryckt ner dessa typer av företag i graven för längesen.

Det värsta är att jag visste om det innan, men ville ha en ny svart 08,
Bike Trollhättan hade slut liksom alla andra handlare. Lelles var den sista utvägen. Men tvekade en hel del och var nära på att välja fireblade istället.. enbart pga deras rykte. men hjärtat föll för R1...

Stort misstag nu i efterhand :gnissla
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Du menar typ såhär:
-Hej det är från verkstan,meken e sjuk så du kommer inte att hinna få din hoj till helgen när du ska åka bana.
-Men du kan få en Snickers istället :D


Nja inte riktigt.
Men när har du blitt uppringd från verkstan där de talat om att mecken är sjuk o du inte hinner få den till utsatt datum?
Normalt så får man själv ringa nån dag före o då få veta att "nä vi hinner inte då mecken är sjuk"
Det är riktigt stor skillnad på att få tidig information & faktiskt bli uppringd än att få veta nån dag innan då man själv ringer.

Sen då man väl hämat det försenade fordonet, det är då verkstan slänger in en billig-pryl-med-företags-logga-på & en cola/snickers etc etc. Det behöver dom inte ens säga varför de langar över prylen & godiset till dig. Det kommer att kännas bättre även om man missade bandagen.
Precis om i Harry Potter "why dont you eat some chocolate and you'll feel better" :D



-Den enda som visat intresse och kommenterat är Yamaha Helsingborg, som inte alls hade med ärendet att göra, heder åt dom!

Håller fullständigt med.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har min hoj tydligen 4 svaga punkter.
Ljuddämpare, tps (som så många andra), kopplingswiren och instrumenteringen.

Nu har instrumenteringen läckt in vatten igen så igår körde jag upp till YC Hbg och snackade med Glenn det enda han sa var Så ska det inte vara jag slänger iväg beställningen direkt och jag borde ha den till helgen,:tummenupp Han kollade inte ens på den utan beklagade sig för att det var andra gången detta hände.

Jag fattar inte vad andra ÅF håller på med runtom i landet för det verkar ju som att det är enkelf för YC Hbg att få detta med garantiärenden att funka smärtfritt:va

Jag skulle aldrig tveka att köpa en Yamaha här iaf snarare tvärtom.

Men vis av gammalt trubbel med garantier och försäkringsärenden så vänder jag mig alltid till inköpsstället när jag har problem med en vara inte för att jag måste utan för att den brukar gå snabbast och smidigast då.

Att Yamaha Sverige beter sig som du säger luktar rövslem och dom borde skämmas:gnissla
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Det jag försökte säga innan är du nu inne på. Jag vill bara klargöra att om du anlitar advokat så...

Om det handlar om garanti ärendet är det fråga om summor under ett halvt basbelopp ( 20 000) vilket innebär att det är ett förenklat tvistemål. I ett sådant får parterna stå för rättegångskostnaden själva. En advokat kostar i regel minst 1200:- i timmen och att skriva en stämningsansökan/svaromål/vidareutveckling och förhandling kommer säkert bli mer än 20 timmar. Det innebär att du skulle gå minus på att driva en process!

Din hemförsäkring har inte rättskydd för fordon. Din fordonsförsäkring kan ha det men då är det oftast undantaget just TF-mål. Dvs du kan inte få rättsskydd från försäkringsbolaget.

Om du ska häva köpet d.v.s hela summan ett riktigt T-mål kan du få ersättning för dina rättegångskostnader om du vinner... men om du inte vinner kan du få bära deras kostnad. Dessutom hävs köpet mot säljaren som du inte givit chans att avhjälpa problemet. Säljaren är inte Yamaha sverige utan inköpsstället.

Om du ska gå någonstans så är det ARN, det är gratis! Men å andra sidan har deras "domar" ingen egentlig betydelse förutom "good will".

Hoppas du inte lackar ur på det här... men som jag sa innan välj dina strider och ta det det pissiga anbud du fått. Du kommer inte få bättre.
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Dags att ringa Sverker Olofsson!

Det är lite uttjatat, att man ska ringa Plus varje gång man har lite problem med ett företag.

Men i detta fallet kan det definitivt vara ett bra alternativ.
Att en tillverkare lovar europagaranti medan försäljningsorganisationen i Sverige motarbetar detta, det är faktiskt högintressant för konsumenterna. Det kan vara andra företag i helt andra sammanhang som beter sig likadant, och då är det intressant som konsument att få reda på vilka rättigheter man har.

Släng iväg ett mail och se vad som händer
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Det jag försökte säga innan är du nu inne på. Jag vill bara klargöra att om du anlitar advokat så...

Om det handlar om garanti ärendet är det fråga om summor under ett halvt basbelopp ( 20 000) vilket innebär att det är ett förenklat tvistemål. I ett sådant får parterna stå för rättegångskostnaden själva. En advokat kostar i regel minst 1200:- i timmen och att skriva en stämningsansökan/svaromål/vidareutveckling och förhandling kommer säkert bli mer än 20 timmar. Det innebär att du skulle gå minus på att driva en process!

Din hemförsäkring har inte rättskydd för fordon. Din fordonsförsäkring kan ha det men då är det oftast undantaget just TF-mål. Dvs du kan inte få rättsskydd från försäkringsbolaget.

Om du ska häva köpet d.v.s hela summan ett riktigt T-mål kan du få ersättning för dina rättegångskostnader om du vinner... men om du inte vinner kan du få bära deras kostnad. Dessutom hävs köpet mot säljaren som du inte givit chans att avhjälpa problemet. Säljaren är inte Yamaha sverige utan inköpsstället.

Om du ska gå någonstans så är det ARN, det är gratis! Men å andra sidan har deras "domar" ingen egentlig betydelse förutom "good will".

Hoppas du inte lackar ur på det här... men som jag sa innan välj dina strider och ta det det pissiga anbud du fått. Du kommer inte få bättre.

Brukar inte ARN ta en jävla lång tid på sig att ge ett utslag i sina ärenden?
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Hej alla

Som en del av er vet så jobbar jag på Yamahacenter i HBG.

Och även om det är trist att läsa om hur visa saker blivit hanterat av andra så är det JÄKLIGT skoj att läsa era omdömme om hos här nere.
Vi tar åt oss och njuter :)

Denna våren har varit lååångt över vår förväntan med tanke på vilka tider vi är i vilket har resulterat i att även vi har haft lite för lång tid på service eller reperation. Vissa av våra gubbar har haft upp till 16timmar inbokade varje dag i verkstaden! Detta för att vi i största möjliga mån ska kunna serva er våra kunder så bra som vi kan och orkar med.

Jag kan ha viss förståelse för vad som hänt med detta ärende som denna tråd gäller. Är trots allt så att de kunder vi har som köper en mc av oss får så klart prio 1 när något händer.!!
Detta gäller så klart även andra handlare att de gör samma.
Så även om ni har full garanti är det så klart alltid bäst att vända er till det ställe där ni köpt er hoj.
Detta innebär så klart inte att ni inte ska få bra service eller ett bra bemötande!!!!
Men man får vara beredd att handlarna tar sina egna kunder först. Och tyvärr är det vid högsäsong inte ovanligt med upp till 4 veckors väntetid vilket är inte bra men det är bara under en kort tid vi har denna rusing för att sedan vara på mer normal nivå.

Jag kan inte och vill inte försvara ett dåligt bemötande från andra men finns många underliggande orsaker som kan göra att det blir en konflikt tyvärr.

Men i vilket fall som är det roligt för oss här i Helsingborg att läsa att de flesta är nöjda med oss. Vi gör vad vi kan och är det något så får ni gärna höra av er oavsett om det är positivt eller negativt, Annars kan vi inte bli bättre.
'
Tack

Daniel Palmqvist



Inte bara positivt om er jag har en del kritik att ge!

Vid två tillfällen har jag varit hos er och kikat på ny mc,ska byta denna eller nästa säsong och båda gångerna har jag varit enda kund i butiken. Ändå gick jag runt båda gångerna cirka 10-15 minuter i er butik utan en antydan till att någon av era säljare gick fram och frågade om jag behövde hjälp,inte ens ett hej fick man när man var där!

En tredje gång var jag och tjejen där för att hon behövde en hjälm och skor,tänkte att denna gång kanske servicen är bättre,men ack vad jag bedrog mig.

Vi gick där i 10 minuter utan att en säljare kom fram,tror inte ens att jag såg någon där i närheten under hela tiden!

Kan ju säga att ny hjälm och skor inhandlades utav en av era konkurrenter som iaf sa hej när vi kom och frågade om vi ville ha hjälp,något som era säljare inte verkar kunna! Där gick ni tyvärr måste om cirka 9 000.

Dessutom lär jag ju aldrig igen sätta min fot hos er nu när den nya hojen ska inhandlas,sämre kundbemötande har jag nog aldrig varit med om.
Så där rök cirka 100 -120 000 till!

Tror till och med att två av gångerna när jag var där själv för att kolla mc så såg någon av era anställda mig och ändå gick ingen ut i butiken för och hjälpa!

Dåligt!

Hoppas ni tar till er denna kritiken och att det blir bättre!

//Christofer
 
Last edited:

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
@ts
Det är inget att snacka om, du har rätt att få din hoj fixad hos vilken auktoriserad Yamaha-återförsäjlare som helst, just eftersom dom är auktoriserade och du har garanti kvar.

Hoppas det löser sig för dig. :)
 
Last edited:

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Det jag försökte säga innan är du nu inne på. Jag vill bara klargöra att om du anlitar advokat så...

Om det handlar om garanti ärendet är det fråga om summor under ett halvt basbelopp ( 20 000) vilket innebär att det är ett förenklat tvistemål. I ett sådant får parterna stå för rättegångskostnaden själva. En advokat kostar i regel minst 1200:- i timmen och att skriva en stämningsansökan/svaromål/vidareutveckling och förhandling kommer säkert bli mer än 20 timmar. Det innebär att du skulle gå minus på att driva en process!

Din hemförsäkring har inte rättskydd för fordon. Din fordonsförsäkring kan ha det men då är det oftast undantaget just TF-mål. Dvs du kan inte få rättsskydd från försäkringsbolaget.

Om du ska häva köpet d.v.s hela summan ett riktigt T-mål kan du få ersättning för dina rättegångskostnader om du vinner... men om du inte vinner kan du få bära deras kostnad. Dessutom hävs köpet mot säljaren som du inte givit chans att avhjälpa problemet. Säljaren är inte Yamaha sverige utan inköpsstället.
Precis, men har man låtit säljstället veta att de har 3v på sig att fixa garantijobbet så har man ganska garranterad att vinna, då man har stöd i både lagen o andra rättsfall

Om du ska gå någonstans så är det ARN, det är gratis! Men å andra sidan har deras "domar" ingen egentlig betydelse förutom "good will".

Helt korrekt, men blandar man in MRF & SMR (Svenska Motorhandlares Riksförbund) oxå brukar det bli ännu mer tyngd bakom ens krav om de håller med om ens krav.
Det MRF/SMR kan göra är att dra in sin "kvalitets" stämpel från företaget(ÅF). De flesta handlare vill inte bli av med den stämpeln.
I detta fall då det är ny hoj med problem det handlar om är det egentligen aldrig nått problem att MRF/SMR ska ställa sig på kundens sida. Kan vara lite mer osäkert då det handlar om begagnade fordon(speciellt inärheten av garranti tiderna)

Hoppas du inte lackar ur på det här... men som jag sa innan välj dina strider och ta det det pissiga anbud du fått. Du kommer inte få bättre.

Skulle själv säga att det är 50/50 att han igenom den ersättning han har rätt till. O läser han på med lagtexter, ARN, MRF/SMR då har han säkert en 70-80% chans att få det han har laglig rätt till utan att behöva dra ÅF till rätten. (förutsatt att den ÅF har fått en 3v möjlighet att fixa problemen)

Dags att ringa Sverker Olofsson!
Tyvärr har Herr Olofsson & Plus mer eller mindre tappat stordel av sin makt. :(
Tror inte att det skulle hjälpa speciellt mycket. Kanske tom stjälpa.
 

SheDevil79

Time Out
Gick med
15 Nov 2008
Ort
Sölvesborg
Hoj
FZ8-N 2011 Yamaha så klart.....
Detta är fan skrämmande! Hoppas att jag aldrig behöver göra en garantirep. på min hoj då återförsäljaren ligger 90 mil från mig som jag köpte hojen av.

Stå på dig, vi står bakom dig!

//Sandra
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top