Missförstå mig rätt, jag håller med dig i mycket, men inte detta.
Ni miljösnubbar (och snuckor) har en i grunden negativ (felaktig enl. mig) syn på det här med infrastruktur och vägar.
Hur då tänker du.
Låt mig berätta.
Du har helt RÄTT när du säger att kapaciteten på vägnätet ökar med en utbyggnad.
(och det är ju hela poängen)
Sen drar du (ni) den helt barocka, och för mig absolt HELT obegripliga slutsatsen att trafikmängden DÄRMED skulle öka!
Alltså, er tes bygger ju på att trafik bara uppstår.
Som av en naturlag.
Såfort det byggs en ny väg fylls den med ondsinnade blister som bara
ÄR där, för rent okynneskörande!
Man tar sig för pannan.
Alltså... vi ökar kapaciteten att ta sig från punkt A till punkt B.
Detta kommer INTE göra att trafikarbetet (antal fordons och personkilometer) ökar.
Det är konstant. (sett ur ett kort perspektiv, men ökar givetvis över tiden)
Med en ny väg kommer trafikarbetet t.o.m att minska. (men det är akademiskt)
För du
måste inse att: Den trafik som kommer nyttja den NYA vägen - oxå FÖRSVINNER från en ANNAN väg den eljest hade tagit.
(Essingeleden och Klarastrandsleden, som redan idag är igenkorkade)
Det är inte så som ni tror, att folk är ute och kör bara för att de tär så kul.
Folk har ett MÅL med sin körning, och är det dagspendling t.ex och du kan kapa en halvtimma för varje trafikant, har du bara där en miljömotivation så god som någon.
Och samhällsekonomisk.
Och folkhälomässigt.
Inte minst trafiksäkerhetsmässigt.
Det är alltså inte så, att bilar är som svampar som poppar upp där det finns vägar.
Vi har en viss folkmängd, vi har ett givet antal bilar.
Dessa börjar inte irra omkring oplanerat bara för att det finns en ny väg.
Det mest horribla MP-exemplet jag hörde på radion var att: " Med en ringled runt Stockholm så skulle trafiken INNE i staden oxå öka!"
HÄPP HÄPP HÄPP!
Hur tänker man?
Återigen tänker man: Den ondsinte bilisten ser en NY väg och tänker: Ha! Här kan jag okynnersköra upp min usla knegarlön på dyr soppa, eftersom jag ändå inte har nåt annat för mig...
Nej - tänk om, tänk rätt.
Raka korta vägar, förbi sthlm är en VINST.
För alla.