V I K T I G T, gäller liv och död.

Är du anmäld till socialstyrelsens donationsregister?


  • Antal röstningar
    0

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
v-g skrev:
Hur många är anmälda till donationsregistret?

Jag har anmält mig till detta som organdonator.

Visste ni att om man inte är anmäld så får de inte röra ett organ i din kropp. Att säga till föräldrar/vänner funkar det med men är inte lika säkert, det handlar ju ibland om timmar & minuter annars är organen förstörda!

Att anmäla sig är lätt och kostar inte mer än en utskrift och ett kuvert!

Läs lite om organdonation och hur det fungerar:
http://www.yes2life.net/

Socialstyrelsens donationsregister: (lämplig fil finns som pdf på denna sida)
http://www.sos.se/sos/acrobat/anmaldon.htm

Din död kanske kan leda till att någon annan får fortsätta leva!


Vet ni inte att vi mc-förare är allmänt kallade organdonatorer bland personal på sjukhus...har man inget donationskort och det skulle gå riktigt illa, så är det inte så då att anhöriga kan ge tillåtelse?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
kle1991 skrev:
Vet ni inte att vi mc-förare är allmänt kallade organdonatorer bland personal på sjukhus...har man inget donationskort och det skulle gå riktigt illa, så är det inte så då att anhöriga kan ge tillåtelse?
Om du inte är anmäld till donationsregistret (behövs inget kort, registret finns on-line), kan dina anhöriga tvingas ta beslutet åt dig (då man förlorar dyrbar tid). Utsätt inte dina anhöriga för detta, anmäl dig idag, det tar max en minut.
 

missVFR

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
vischan
Hoj
VFR800
kle1991 skrev:
...har man inget donationskort och det skulle gå riktigt illa, så är det inte så då att anhöriga kan ge tillåtelse?

Har suttit i situationen att fatta beslut för en anhörig... kan lova att det var jobbigt, att först försöka förstå att en anhörig bedöms som hjärndöd och dessutom den uppslitande diskussionen mellan efterlevande - Vad ville hon då? Den gången verkade det mest handla om egen ångest kring vad donation innebar än vad personen själv troligen hade velat...

Sedan dess har jag donationskort i plånboken. Vill aldrig utsätta mina nära och kära för att "fatta beslut åt mig". :(
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Anmälde mig faktiskt för ett par sekunder sedan.. det gjorde ju inte ont. Vad har jag varit rädd för!?
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
valmers skrev:
Gå in och läs FAQ:n, där denna och många andra myter avlivas.

Avlivas? Precis som jag? :3freak

Skämt och sido, ska läsa. Blir jag övertygad så blir mitt namn på listan ett faktum.
 

Mika

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
ZX6R
Bara jag som är nojjig för o bara bli uppsnittad som en påse kött o inskickad i en frysbox. Tanken på att lilla jag ligger näck på en liten brits med massa farbröder med blanka sågar o tjosan omkring mig skrämmer skiten ur mig, men men, lutar åt att även en fegis som jag kommer att regga mig. Man värnar ju om (nästan) allt folk.
Kanske man åker uppför istället för ned när ens tid e kommen.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Har fått för mig att de som säger nej till donation är samma ungar som hoppade sönder sandslotten de byggt när de skulle lämna sandlådan så ingen annan fick leka med dem.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
missVFR skrev:
Sedan dess har jag donationskort i plånboken. Vill aldrig utsätta mina nära och kära för att "fatta beslut åt mig". :(
Behövs inget kort, registret finns online på alla sjukhus/vårdinrättningar.
Itacha75 skrev:
Avlivas? Precis som jag? :3freak

Skämt och sido, ska läsa. Blir jag övertygad så blir mitt namn på listan ett faktum.
Det viktiga är att du anmäler dig, oavsett om du vill donera eller inte. Lika viktigt att meddela att man inte vill, som att man vill. När man ligger där är det viktigt att man snabbt kan ta beslut om donation är aktuell eller inte, utan att gå igenom en tidsödande och smärtsam process med ens anhöriga.
Mika skrev:
Bara jag som är nojjig för o bara bli uppsnittad som en påse kött o inskickad i en frysbox. Tanken på att lilla jag ligger näck på en liten brits med massa farbröder med blanka sågar o tjosan omkring mig skrämmer skiten ur mig, men men, lutar åt att även en fegis som jag kommer att regga mig. Man värnar ju om (nästan) allt folk.
Kanske man åker uppför istället för ned när ens tid e kommen.
Regga dig oavsett vad du kommer fram till!
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Jag har tyvärr inte bestämt mig om jag vill bidra till detta förrän sjukvården får ordning på vilka dom ska genomföra donationer på. Jag är emot "Till varje pris" mentaliteten som ofta hittas vid svårare operationer. Dock så strävar jag åt för hållet.
 

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Örnsköldsvik.
Hoj
Honda oldschool - i bitar
jo jag ska nog anmäla mig.

Och antagligen försöka lämna lite blod oxå,
synd bara att mina ådror brukar slinka iväg så de brukar få vara hur många som helst som måste prova innan de hittar åt mitt blod. :gnissla
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det pratas mycket om hjärndöd här, men jag vill minnas att vissa organ (njurar, hornhinnor?) klarar sig en stund efter att en "vanlig död" inträffat. I dessa fall är det dock lite bråttom.

-Detta är en av anledningarna till att man bör anmäla sig i registret istället för att bara säga till släkt/vänner eller ha ett kort i plånboken.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, är anmäld. Synd att ta ev hela grejer med sig den dagen de kommer och gräver ned en tycker jag.
/J
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
inte alltid delarna är kompatibla, bortstötning m.m.,

var en vegetarian som fick en del från en notorisk hamburgerätare(mc-åkare), vegetarianen som inte hade ätit kött på flera år och inte hade haft något sug efter kött fick ett kraftigt sug efter hamburgare :hihi
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
korvgubbe skrev:
948718 Har fått för mig att de som säger nej till donation är samma ungar som hoppade sönder sandslotten de byggt när de skulle lämna sandlådan så ingen annan fick leka med dem.
fast där har du fel, jag donerar inte mina organ och jag har aldrig hoppat sönder nåns sandslott.

Är det så fel att välja att INTE donera organ?

//R
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top