Vad är det första du gör när du ser en Harley Davidson?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Alla ni dissar fransar men det kommer en dag när man blir trött i kroppen och vill känna en jävla massa motor....då sitter man där själv!!!!

Nä, då köper man en stor offroadare om man inte redan gjort det :D
En custom är och kommer aldrig att vara ett alternativ!
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
HD i min värld står för mer än glidare, historiskt sett har man haft en lång tradition att tävla på både asfalt och grus.

Här är en fin åkbild som fångar farten tycker jag, man kan nästan höra sidventilmotorn på avslag när Renzo Pasolini viker in KR racern i kurvan.

Ontario Raceway 1972.
 

Bifogat

  • 01p-1972-ontario-pasolinism.jpg
    01p-1972-ontario-pasolinism.jpg
    82.2 KB · Visningar: 166

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
HD i min värld står för mer än glidare, historiskt sett har man haft en lång tradition att tävla på både asfalt och grus.

Här är en fin åkbild som fångar farten tycker jag, man kan nästan höra sidventilmotorn på avslag när Renzo Pasolini viker in KR racern i kurvan.

Ontario Raceway 1972.

Men var är fransarna och bockskägget?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
HD i min värld står för mer än glidare, historiskt sett har man haft en lång tradition att tävla på både asfalt och grus.

Här är en fin åkbild som fångar farten tycker jag, man kan nästan höra sidventilmotorn på avslag när Renzo Pasolini viker in KR racern i kurvan.

Ontario Raceway 1972.

Sidventiler 72?

Tävlade han i classic racing?
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Sidventiler 72?

Tävlade han i classic racing?

Ah, fel av mej, här är en 72:a med toppventiler. Sidventiler hängde med fram till 69, på på denna modellen alltså.
Mer om racermodellerna för den som vill läsa http://www.harleykrxlrtt.com/.

Här är en 68, utan kåpa, med sidventiler, som synes.
 

Bifogat

  • 01p-1968-krtt-right-nakedsm.jpg
    01p-1968-krtt-right-nakedsm.jpg
    50.1 KB · Visningar: 189
Last edited:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Vad är det första du gör när du ser en Harley Davidson?

Blir förbannad över att dom får åka runt o låta som svin och vi som kör sporthoj ska få skit för det. Det är ju bara våra hojar det gnälls på, men när man går i stan så är det inte sh som man får hålla för öronen för när dom passerar. Jävla skit att dom ska få hålla på bara för att dom kör gamla hojar...
Och som pricken över i´t så verkar nummerplåtsregeln inte gälla för dessa hojar heller, på oss ska det mätas kontrolleras och bötfällas. Men dom där nissarna kan ha sin skylt lite hur som helst, vid sidan av hjulaxeln tex... I hate dem åll!!
svettiga fransmiffon
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nja, inte riktigt :D

Det är inte svängandet som är krångligt, det är kombinationen sväng och inte välta som är det jobbiga ju...

:krama

Nja.
Låg tyngdpunkt ger lättsvängd maskin.
Harley kör på med gammal chassieteknologi genom att bygga hojjar med låg tyngdpunkt och lång hjulbas (för stabilitet) medans sporthojjar går andra hållet.
Tyngdpunkten har dock sänkts ordentligt på sporthojjar allt eftersom chassieteknologin gett möjlighet att producera (och köra-nota bene!) betydligt snabbstyrdare konstruktioner utan att de blir vobbliga.

Fördelen med HD (japanglidarna lämnar jag därhän ety jag ser dem som efterapningar för att stjäla marknadsandelar. Även om de naturligtvis utvecklats till en egen variant) är att man får en låg sitthöjd (bra vid stillestånd) en bekväm gång (tyngd och axelavstånd) och en sittställning utan konstiga vinklar (utom för oss som inte kan ha benen framåt).
En gubbhoj.
Dock är de överprisade.
Ingen skulle tjöpa en billig Harley.
Jag skulle själv kunna tänka mig en HD, om det inte vore för att de är omotiverat tunga.
En 1200cc sportster (utan originalmotor, kortare slag och större borr tack) skulle vara utomordentligt trevlig.
Om de fick bort 50 kg övervikt.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det mest anstötande med Hd är ju den genomsnittlige ägaren.

Radhusbosse 55år som köpt hela livsstilspaketet Hd-biker med sin hd samma dag i HD-affären.
Han har HD strumpor, kalsonger, byxor, boots, t-shirt, jacka, väst, scarf, handskar, hjälm, schampoo, mjällmedel, motorolja, kaffemugg, and so on. han kör sin nya hd helt orginal förutom de tjugotalet extra cromprylar han bultat på från tillbehörsfirman. Och när oljan skall bytas lämnas hojen in till firman. Teknisk höginkompetens -tvifan!!
Han är lika mycke skitig biker som jag är en my little ponny.

Själv kommer jag nog luffa runt o odla skägg på en blårykande skitig 30-tals hd den dagen adrenalinkickar inte längre är det primära med hojåkningen. Det är något otroligt charmigt med gammal lågteknologi:yoparty
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Rätt mig om jag har fel.. Men visst är det väl så att alla som kör H-D röker braj? Det är väl det dom har pack väskorna till också? Ena har dom tobak i och i den andra har dom puka?
Sen tänder dom en fet nils holger varje gång dom stannar för att kunna hålla balansen när dom kör...

Inte riktigt min grej det där så jag håller mig till sport hojar ist...
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
We all end up on a GS some day! :banana

Har lovat mig själv att aldrig bli "BMW-gammal" :)

För övrigt förstår jag inte att man kan störa sig så mycket på HD och deras ägare, det finns ju viktigare problem. T ex att Elffors har skrotnisses avatarbild... Sjukt frusterande och förvirrande.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Själv kommer jag nog luffa runt o odla skägg på en blårykande skitig 30-tals hd den dagen adrenalinkickar inte längre är det primära med hojåkningen. Det är något otroligt charmigt med gammal lågteknologi:yoparty

Du borde provköra en någorlunda original HD sidventilare.
Det är en mycket trevlig utmaning att köra med manuell tändförställning, handväxel och kopplingsgunga.
Man känner sig fantastiskt delaktig i mekaniken.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alla ni dissar fransar men det kommer en dag när man blir trött i kroppen och vill känna en jävla massa motor....då sitter man där själv!!!!

Jag tror för övrigt att HD-bikers har roligare fester :tuttar...

Heeelt rätt. Roliga ägare och bra vrid i skitn

3229248377_f7025aa989.jpg
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top