Vad är ditt intryck av SMC?

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Måste nog hålla med dej lindhamre i det mesta, jag är ju närmare 50 o tycker fortfarande att det är enormt kul att åka bakhjul sladda på grusvägar o varför inte köra liiiite för fort för det mesta varesig det gäller bil eller mc.

Såg ett gäng smc åkare stå vid en korvmoj o svängde ned med en av blåryckarna bara för att se vad dom var på väg och för att se hur dom kör, parkerade o tog mej fram för att fråga och tystnaden var massiv, Var det för att jag åkte 2T motard? för att jag dessutom hade goretex allvädersställ? Mitt utseende? vet inte.

Tillslut så frågade någon som jag uppfattade som den som bestämde hur/var sällskapet skall åka, VARFÖR VILL DU VETA var vi är på väg? Mitt svar var då att det kunde vara kul att se hur ni kör och att om det passar så kanske man kan bli medlem och åka med ut då o då.

Svar,, Du passar nog inte in i vårat sätt att köra.. hur visste han det?

Så SMC är inget för mej precis som socialdemokrater o fackförbund.

mvh

Tack!
Precis den där förkaktfulla inställningen känner jag igen, " håll käften och gör som vi säger".

För mig är inte hojkörning en föreningsaktivitet där man ska ha en lång brun tunga utan en hobby som jag gärna delar med andra oliktänkande.

Om ni inte visste ingår Kortegekörning i SMC School

kortege1.gif

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Vilket tjafs!

SMC Brorduktig talar om för dig att du kör för fort och bullrar för mycket, råkar du dessutom gasa så framhjulet lyfter 2dm då har du också ett extrembeteende problem.
Men det värsta av allt måste vara kortegekörningarna i grupp med bestämda avstånd. Nåde dig om du vill störa den inbördes rangordningen eller ligger för nära. Då är du dessutom odiciplinerad.:hihi

Så enligt SMC är jag ett miljöproblem, har attitydsstörningar och är odiciplinerad.

SMC nej tack men småpåvarna står mig upp i halsen.

Ja, det är ett h-vete det där med pekpinnar...

MN-8468resize.jpg

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja, det är ett h-vete det där med pekpinnar...

MN-8468resize2.jpg

<OT>
Värst är det med uiiilandet. Vidrigt.
</OT>

Raderad medlem 51742

Guest
Tack!
Precis den där förkaktfulla inställningen känner jag igen, " håll käften och gör som vi säger".

För mig är inte hojkörning en föreningsaktivitet där man ska ha en lång brun tunga utan en hobby som jag gärna delar med andra oliktänkande.

View attachment 394195

I vilka kurser som SMC School anordnar ingår kortegekörning? :va

Jag är även nyfiken på vad det är som är så upprörande med kortegekörning? Har inte själv deltagit i någon sådan och har inga planer på det, men som vid all gruppkörning på hoj är det väl så att det kan ske under mer eller mindre organiserade former beroende på syftet, antal deltagare och hur väl man känner de andra i gruppen m.m. Då kan man komma överens om vissa "regler" för att exempelvis skapa bra flyt, att deltagare inte skall "tappas bort" eller att det inte skall bli osäkert...

Är det så att du deltagit i någon kortegekörning som SMC anordnat där man haft sådana regler och som du inte gillade eller vad är problemet?

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Attitydproblem Deluxe och det i värsta fall på båda sidor!:rolleyes:
Men du vet väl att man skall inte ta allt, personligt...det är kanske inte just dig de menar och avser, eller?
Visserligen har även paranoida människor emellanåt verkliga fiender...:rolleyes:

Det stämmer att jag kan ta saker och ting personligt när man antyder att jag är paranoid, odiciplinerad ...
jag föddes med sinnen och egen förmåga att tolka det jag upplever och behöver ingen brorduktig som ska tala om för mig vem jag är.

Jag lever och mår väldigt bra trots att jag inte är som dig, tror fler borde vara kritiska och uttrycka/uppleva det man vill.
Det är både upplyftande och hälsosamt, det borde du pröva.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
@lindhamre
Jag hoppas att du såg ironi i inlägget.
Det är ju inte Rymdbörje som som var "fisförnäm".

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Kölvattennavigering eller kortegekörning

Det stämmer att jag kan ta saker och ting personligt när man antyder att jag är paranoid, odiciplinerad ...
jag föddes med sinnen och egen förmåga att tolka det jag upplever och behöver ingen brorduktig som ska tala om för mig vem jag är.

Jag lever och mår väldigt bra trots att jag inte är som dig, tror fler borde vara kritiska och uttrycka/uppleva det man vill.
Det är både upplyftande och hälsosamt, det borde du pröva.

[OT]
Jag har vart där,gjort det och allt det där...
Född med både auktoritets- och attitydproblem av intressant magnitud.
Jag har däremot förmodligen pga någon annan orsak, svårt att förstå att förmaningar och potentiella påhopp rör mig...utan tror hela tiden att det är andra som det handlar om. Attans bekvämt...och krångligt ibland...

Kul att du mår bra förresten, inte alltför många som retar upp sig på det sätt du beskriver mår innerst inne särskilt bra. Men det varierar förstås som mycket annat.
[\OT]

Apropå "kortegekörningen"...
Då du verkar se den som sinnebilden för hur präktigt och självgott SMC är så kan mam inte annat än undra hur du själv gör när det är någon annan än du närvarande i trafiken....

Kölvattennavigering i 200+ på dryga armslängdens avstånd för så kör Marquez?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
@Rymdbörje
Och på vilket sätt för ett sådant antagande diskussionen framåt?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
En svår konst att utöva i skriftlig form....

@lindhamre
Jag hoppas att du såg ironi i inlägget.
Det är ju inte Rymdbörje som som var "fisförnäm".

Jippiii, det var första gången....:rolleyes:

Ironi i talad form är svårt nog. Att föra sig i skriven form med folk man inte känner...kräver mästartalanger. Det vore rätt enkelt om man bara kunde anta att vettiga människor skriver vettiga saker...

Tyvärr så finns de, där vad man först tror är ironi i själva verket är en ärlig uppriktig uppfattning om något!
Efter att träffat på alltför många sådana så har iaf jag lite svårt för att självklart ta det som skrivs för ironi eller sarkasm för den delen heller, Den senare är iofs ngt lättare att se som det den är.

Du gillade Hassan, Kalle Sändare eller hur? De upphör, tycker jag att vara särskilt kul efter det att man stött på några som är precis så där...fast på riktigt, verkligt riktigt.

Så måste jag välja troll eller på riktigt så utgår jag från att det är på riktigt! Framförallt om det inte är någon som jag känner. Att göra omvänt vore att undervärdera somliga.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F

View attachment 394195

Det var nytt för mig - det hade jag inga aning om!

Jag trodde det var så här: LÄNK - och endast som tips - till alla dom som frågad SMC:s kansli om tips..

I samtliga körningar jag deltagit i på sporthoj, senaste 10 åren, har vi körd efter "Öppen Grupp" - snabbast kör först och alla väljer själv tempo, och man samlas när vägen tar slut. Men, jag har inte set det hos SMC SCHOOL … (Det har varit enstaka önskemål om kurser i detta - men, vi det togs inte upp som en SCHOOL kurs - ganska enkelt för att man inte tyckte att detta lösas lika bra med lite "tips")..

Om tråden ska ge resultat - bör innehållet vara lagom seriöst. Att det sen kan vara så att enstaka klubbar, och gäng av hojåkare (vart några eller flera råkar vare medlem i SMC) kan ge ett annat intryck är en annan sak. Men, organisationens åsikt är det som speglas på svmc.se..

Samma i frågan runt varselväst; LÄNK SMC är emot lagstiftning om varselväst - Låt motorcykklisterna själva välja om dom vill köra med varselväst.

Sorry Powerglide att jag att glider in i tråden - tycker vi bör hålla oss till ditt syfte vad vi tycker/uppfattar..

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
He, he.
Får skylla mig själv som sparkar på getingboet ;)

Men det är uppenbart att många ser rött av en massa olika anledningar från båda håll.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
He, he. Sorry, RymdBörje.
Syftade på antagandet att ngn du inte träffat plöjer på i 200.

Känns som att det finns gott om diverse antaganden i tråden i vilket fall.

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Gör man inte det ena så brukar man göra något annat....

He, he. Sorry, RymdBörje.
Syftade på antagandet att ngn du inte träffat plöjer på i 200.

Känns som att det finns gott om diverse antaganden i tråden i vilket fall.

Antagande och antagande...mer en öppen reflektion över att om man nu ser på kortegeåkningen på det sättet så. så är det kanske inte helt orimligt att anta att det är något annat som är normen.

Med möjligen undantag för att slanga sittandes baklänges förbi donken på Sveavägen en fredageftermiddag- passar väl det som en möjlig antites till den "präktiga" kortegeåkningen. Och om det vore så, så vore det ju dessutom inget antagande...

Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
De positiva delarna som räknas upp har uppenbarligen inte hjälpt de som ogillar SMC att gilla SMC. Min fråga är varför?

Vad är det som ligger och gror hos denna skara människor som nästan inget gott kan vända på?[/QUOTE

Jag ska ge dig ett exempel. Nu när det börjar bli dags för val så kommer kanske olika partier att knacka på din dörr. Om ett parti kommer hem till dig som du inte sympatiserar med och vill ha din röst så spelar det ingen roll vilka argument som framförs. Du är antingen tex röd eller blå och då går det inte att ändra en persons åsikt om den är djupt rotad. PungT sluT

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
Det var nytt för mig - det hade jag inga aning om!

Jag trodde det var så här: LÄNK - och endast som tips - till alla dom som frågad SMC:s kansli om tips..

I samtliga körningar jag deltagit i på sporthoj, senaste 10 åren, har vi körd efter "Öppen Grupp" - snabbast kör först och alla väljer själv tempo, och man samlas när vägen tar slut. Men, jag har inte set det hos SMC SCHOOL … (Det har varit enstaka önskemål om kurser i detta - men, vi det togs inte upp som en SCHOOL kurs - ganska enkelt för att man inte tyckte att detta lösas lika bra med lite "tips")..

Om tråden ska ge resultat - bör innehållet vara lagom seriöst. Att det sen kan vara så att enstaka klubbar, och gäng av hojåkare (vart några eller flera råkar vare medlem i SMC) kan ge ett annat intryck är en annan sak. Men, organisationens åsikt är det som speglas på svmc.se..

Samma i frågan runt varselväst; LÄNK SMC är emot lagstiftning om varselväst - Låt motorcykklisterna själva välja om dom vill köra med varselväst.

Sorry Powerglide att jag att glider in i tråden - tycker vi bör hålla oss till ditt syfte vad vi tycker/uppfattar..

Tydligen sker det oväntade hos våra bröder i Norr
http://www.svmc.se/Distrikt/norrbotten/School/Fortbildning/Kortegekorning/

Där framkommer det ovärderlig information som OBS! Använd blinkers vid sidoförflyttningar och glöm inte heller att slå av den när sidoförflyttningen är genomförd.

Din rek länk var intressant
1 Samlad grupp
Omkörningsförbud, långsammast först och helst den obilagatoriska reflexvästgubben längst bak.

2. Den intensivare öppna gruppkörningen
Där kommer de snabbaste längs fram, omkörningar är godkända om någon vinkar förbi. Genast uppstår dispyten vem är snabbast. Ingen BMW gubbe med självrespekt och närmaste kompisen framför vill väl släppa fram någon med en liten vink.
Återigen finns det hiearkiskt system om vem som bestämmer vad.

3. Den danska modellen verkar lika styrd med en organiserad rotation utom reflexvästen längs bak.

Ärligt jag är inte ett skit intresserad av reflexvästar och förbestämda körningar i en viss ordning.
Jag skulle vilja skapa en 4:e grupp kör som du vill med ansvar men utsätt inte andra för faror.
Dvs vanligt trafikvett, det har funkar för mig med hoj i över 30 år.

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Hoj
[OT]
Jag har vart där,gjort det och allt det där...
Född med både auktoritets- och attitydproblem av intressant magnitud.
Jag har däremot förmodligen pga någon annan orsak, svårt att förstå att förmaningar och potentiella påhopp rör mig...utan tror hela tiden att det är andra som det handlar om. Attans bekvämt...och krångligt ibland...

Kul att du mår bra förresten, inte alltför många som retar upp sig på det sätt du beskriver mår innerst inne särskilt bra. Men det varierar förstås som mycket annat.
[\OT]

Apropå "kortegekörningen"...
Då du verkar se den som sinnebilden för hur präktigt och självgott SMC är så kan mam inte annat än undra hur du själv gör när det är någon annan än du närvarande i trafiken....

Kölvattennavigering i 200+ på dryga armslängdens avstånd för så kör Marquez?

Jag är så gammal (60+) att jag har blivit mer övertygad med åren att man ångrar ofta att man inte säger ifrån oftare och gör det man tänkte. Jag kallar det för en slags självrespekt, man blir liksom mer oberoende av vad andra tycker om en.

Hojåkning är en frihet att komma ut och höra mullret, känna kraften ur motorn och hitta det perfekta spåret med rätt gas och blicken mot nästa kurva. Vi som kör ihop tycker det är kul och kan åka iväg en dag på fina vägar, självklart respekterar vi varandra.

Så lätt att tycka om vad andra ska eller bör vara och kategorisera. Kanske din reflexion utgör från dig själv och hur du mått dåligt vilket vi alla gjort någon gång.
Om man vill köra tillämpad gruppkörning enligt dansken är det helt ok för mig men det är där man ser hur SMC fungerar.
Förutbestämd ordning och struktur ofta av självutnämnda påvar som är insyltade med varandra, man glömmer liksom poängen varför man kör hoj.
SMC övervärderar sin roll ifråga om det jag tycker hojkörning handlar om nämligen frihet, känsla och lycka.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså, ärligt talat, är inte kortege något helt annat än en gruppkörning? För mig är kortege en (eller flera) kollonn väl ordnade fordon. Gruppkörningar är mer av en hoper fordon som flyttar sig någorlunda samspelt efter gruppens uppfattning om hur det ska gå till.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tydligen sker det oväntade hos våra bröder i Norr
http://www.svmc.se/Distrikt/norrbotten/School/Fortbildning/Kortegekorning/
...
Ärligt jag är inte ett skit intresserad av reflexvästar och förbestämda körningar i en viss ordning.
Jag skulle vilja skapa en 4:e grupp kör som du vill med ansvar men utsätt inte andra för faror.
Dvs vanligt trafikvett, det har funkar för mig med hoj i över 30 år.
Hmmm, jag har lite svårt att se var Du vill komma angående Ditt intryck av SMC visavi det spår Du verkar inne på?

Det finns de som trivs med kortege- och formationskörningar och vill ha ordning och reda i sina led, okey. Det finns andra medlemmar som vill tävla och träna inför tävling, de kör i SMC Sport? Det finns gruskurser, gruppkörningar, de som vill toura tusentals mil under säsongen väljer Travel eller Helligenblut - javisst. Den som vill visa upp sitt glänsande krom åker på någon av alla hojträffar, campar och ljuger friskt över en pils och en vidbränd fläskfile vid något campingbord.

Menar Du att bara en av dessa "nischer" är mer rätt än den andra? Att bara för att delar av medlemmarna i Norr vill ha reda i kortegeleden accepteras ingen annan nisch och att vi övriga medlemmar ska känna oss KrEnCkTa över denna fräckhet?

Måste vi bara ha en nisch, en åsikt och en gemensam inriktning för att kunna jobba tillsammans för motorcykeln i samhället? I så fall kan jag nog förstå om SMC känns fel för Dig.

För min del får Du och andra gärna ha 10-15 eller fler åsikter, intressen och typer av körningar, mångfald är som bekant berikande... :)

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är ju ingen som tvingar någon att delta i gruppkörningar oavsett om det är SMC eller någon enskild person som drar ihop något. Föredrar man att köra solo är det bara att förhålla sig till det.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA