Vad är risken med fallande bostadspriser?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tror inte heller dessa personer påverkar priserna, men det säger kanske lite om att något inte riktigt står rätt till när vem som helst i princip har kunnat köpa en lägenhet för ett marknadspris, renovera upp den för ett par hundra tusen för att sedan sälja den vidare med ytterligare ett par hundra tusen till ett par miljoner i vinst beroende på vilken storlek bostaden haft. Jag tror inte att det är många som lyckas göra om samma bedrift nu 2012. Folk har med all rätt blivit lite mer försiktiga. Tidigare stod folk där med sina lånelöften från banken och körde all in.

Fast det är sällan de köpt dessa lägenheter för vad som är normalt på marknaden utan snarare för skambud. Så är det i alla fall för de polare jag har som hållt på med detta men det har visat sig vara klart svårare att göra dessa klipp nu.

Och vad säger att vår begränsade möjlighet att hyra ut bostäder minskar sannolikheten för att vi har en bubbla?

Det skulle ju även kunna vara precis tvärtom så att folk som annars skulle ha hyrt bostad istället tvingats till att köpa bostäder och därmed drivit bubblan ännu högre?

För övrigt så tror jag du missat poängen i det jag skrev om att hyra ut. Min poäng var bara att det inte skulle vara lönsamt med dagens priser.

Det ensamt minskar inte sannolikheterna för att vi har en bubbla, men det finns många signaler som tyder på att det inte är en bostadsbubbla som många "domedagsprofeter" vill få det att verka som. För med "bubbla" som skall smälla så ser jag i alla fall framför mig något i stil med det som skedde 1991 (var det väl) och jag tror i alla fall inte att vi kommer få se något sådant.
Däremot att man kanske får sälja med liten förlust eller ingen vinst de närmsta året eller två ser jag inte som någon konstighet, det ser jag bara som en orolig marknad men inget att bli särskilt orolig för.

Men så länge det inte handlar om massuppsägningar i hela Sverige så kommer vi nog inte behöva se så stora påverkningar annat än att fler sitter kvar i sitt bo vilket påverkar utbudet vilket i sin tur gör att det blir fler intressenter på färre lägenheter vilket i sin tur trissar upp priset, alltså hålls priserna uppe tack vare lägre utbud.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
På lång sikt är vi alla döda. Och du använder alltså ett långsiktigt argument för att bostadspriserna inte kan sjunka 70% inom en 5år period.

Vad tror du om ränteläget då? Låt säga om 5-10 år? Tror du att vi fortfarande kommer ha bostadsräntor kring 4%? Kommer asien fortsätta att pressa ner priserna på våra konsumtionsvaror? Och därmed hålla nere vår inflation utan att riksbanken behöver höja räntorna?

Jag anar att du förväntar dig hög inflation i USA. Räknar du med att lönerna kan stiga rejält i världens största ekonomi utan att det pressar svensk inflation? Jag är ju inte ekonom men borde då inte riksbanken tvingas höja räntan ganska rejält för att hålla vår inflation nere på kravet 2%?

Eller om vi antar att sverige accepterar högre inflation, hur kommer det påverka bostadsräntorna? Kommer alla hushåll i innerstan ha så bra löneutveckling att dom klarar att betala de höjda bostadsräntorna? Eller kan det bli så att vissa inte kommer klara av sina räntebetalningar?

På riktigt lång sikt kommer ju då bostadspriserna stiga men i vilken ordningsföljd kommer kostnader resp löner?

Om 10 år så kommer vi leva på turism, kanotuthyrning, inlagda braxbullar och västerbottenost eftersom det kommer att vara för dyrt att ha industruijobb här och dom först nämnda arbetsområdena är dom enda som man fortfarande kan få in svarta pengar på. Va det någon som sa Grekland ?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Om 10 år så kommer vi leva på turism, kanotuthyrning, inlagda braxbullar och västerbottenost eftersom det kommer att vara för dyrt att ha industruijobb här och dom först nämnda arbetsområdena är dom enda som man fortfarande kan få in svarta pengar på. Va det någon som sa Grekland ?

Precis, och alla kommer bo på gatan eftersom bopriserna har skenat :D

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Om jag ska slänga mig med en inte alls vetenskaplig gissning, så tror jag att vi kommer en rad sänkningar av bolagsskatten, vilket förhoppningsvis räddar industrin och kanske tom kan skapa lite tillväxt. Däremot kommer vi nog mkt riktigt inte se mkt av de "bakgårdsindustrier" vi har idag, lönerna är för höga för det. Men högteknologisk/-kompetenskrävande industri kommer vi nog ha kvar. Går det inte med dagens förutsättningar så måste vi ändra förutsättningarna.

Tror jag såg nån blänkare för inte alls länge sen som jag reagerade på då den inte kom från politikerhögern eller näringslivet, utan facket eller nåt sånt. Att behålla företagen i sverige ligger i allas intresse, det får kosta vad det kosta vill för alternativet är alltid dyrare.

Frågan är bara vilken annan post som ska strypas hårdast när pensionärerna blir dyrare, utbildning blir dyrare (vilket också krävs om vi ska ha nån att anställa i alla high-tech företag om 20-30 år) och infrastrukturella utmaningar ställer forskarna lätt handfallna inför framtiden med hänsyn till befolkningsökning mm givet den budget de förväntas lösa problemen med.

Vette fan om det ska bli kul att åldras och se utvecklingen? :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Fetaost eller västerbottensost gör väl detsamma....

Eller så utför vi avdragsgilla tjänster åt varandra och betalar med utdelningar från våra bostadsrätter som bara stiger i värde.

Eller kanske vi tvingas flytta till västerbotten hela bunten och baka västerbottensost. Eller för all del alla industrijobb landar väl kanske där eftersom lokalhyrorna blivit för dyra kring städerna.

hmmm... Påminner det inte om alla shoppingcenter som idag poppar upp utanför städerna eftersom lokalerna samt parkeringsplatserna i centrum blivit för dyra?

Kanske är det inte så långsökt att trenden vänder? De storstäder jag besökt i usa verkar mest vara kontorsbyggnader medans folket bor utanför staden och pendlar in till städerna. Inte för att jag knackat dörr i husen för att kontrollera men det är intrycket man får från gatan.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag bör tillägga att jag inte är pessimist utan snarare optimistisk realist. Antagligen/förhoppningsvis kommer vi att få se förändringar. Det är ju inte alls säkert att lönekostnadssänkningar innebär att det blir mindre pengar till pensioner, sjukvård, skola, infrastruktur eftersom det bara finns 2 sätt att finansiera välfärd, låna eller genererar exportintäkter. Låna har vi ju testat ett tag det vore ju kul att prova den andra vägen ett tag. Om man gör det blir det antagligen en svettig omställning men man kan inte genoföra stora förändringar utan gnissel.

Vi har ju börjat förändingen och det gnisslar ju en del men tack vare att vi börjat ligger vi ju rätt bra till jämför med många andra länder.:tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
hmmm... Påminner det inte om alla shoppingcenter som idag poppar upp utanför städerna eftersom lokalerna samt parkeringsplatserna i centrum blivit för dyra?

Jag tror inte man ska jämföra Europa med USA även om vi har en trend med allt fler köpcentrum. Här har vi levande centrum än så länge, men det är ju en tråkig trend att kommunpolitiker runt om i landet tillåter hur många köpcentrum och gallerier som helst.

Ingen tro att det är billiga hyror på ett köpcentrum. Man tvingas ha längre öppettider och personal kostar pengar. För att få lönsam handel krävs det många besökare och när konkurrensen om besökarna ökar borde det ju innebära sämre lönsamhet överallt. Jag förstår ärligt talat inte var alla köpare ska komma ifrån. Redan etablerade köpcentrum expanderar ju och bygger ut så att det knakar. I slutändan borde det innebära att centrumhandeln tappar till förmån för köpcentrum. De flesta idag är ju så pass bekväma att de hellre tar bilen ut till ett köpcentrum än att slåss om de fåtal parkeringsplatser som finns. Man gör det allt svårare och dyrare för bilister att hitta parkeringar i närheten av handeln i centrum. Jag tror dock att det alltid kommer att finnas folk som vill se ett levande centrum.

Undra hur länge det ska ta innan den här satsningen kan räknas hem?

http://hd.se/skane/2011/11/22/emporia-vaxer-fram/

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Jag tror inte man ska jämföra Europa med USA även om vi har en trend med allt fler köpcentrum. Här har vi levande centrum än så länge, men det är ju en tråkig trend att kommunpolitiker runt om i landet tillåter hur många köpcentrum och gallerier som helst.

Ingen tro att det är billiga hyror på ett köpcentrum. Man tvingas ha längre öppettider och personal kostar pengar. För att få lönsam handel krävs det många besökare och när konkurrensen om besökarna ökar borde det ju innebära sämre lönsamhet överallt. Jag förstår ärligt talat inte var alla köpare ska komma ifrån. Redan etablerade köpcentrum expanderar ju och bygger ut så att det knakar. I slutändan borde det innebära att centrumhandeln tappar till förmån för köpcentrum. De flesta idag är ju så pass bekväma att de hellre tar bilen ut till ett köpcentrum än att slåss om de fåtal parkeringsplatser som finns. Man gör det allt svårare och dyrare för bilister att hitta parkeringar i närheten av handeln i centrum. Jag tror dock att det alltid kommer att finnas folk som vill se ett levande centrum.

Undra hur länge det ska ta innan den här satsningen kan räknas hem?

http://hd.se/skane/2011/11/22/emporia-vaxer-fram/

De brukar väl prata om att ifall alla shoppingcentrum ska gå runt så krävs det 24 miljoner invånare i Sverige...

Men det är klart att politikerna blir intresserade när de får en massa löften om nya jobb och skatteintäkter från dessa, synd bara att de samtidigt inte har kunskap om hur de ska räkna på följdeffekterna för resten av butikerna inne i centrum.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
I slutändan borde det innebära att centrumhandeln tappar till förmån för köpcentrum. De flesta idag är ju så pass bekväma att de hellre tar bilen ut till ett köpcentrum än att slåss om de fåtal parkeringsplatser som finns. Man gör det allt svårare och dyrare för bilister att hitta parkeringar i närheten av handeln i centrum. Jag tror dock att det alltid kommer att finnas folk som vill se ett levande centrum.

Här i Kristianstad har man bygger man om rådhuset som innebär försämrad framkomlighet till centrum och stängt av massa parkeringar. Ska stå klart 2014. Domushuset ska rivas och förståt det som ytterligare parkeringar ryker där, planerat till nästa år. Sen ska vårt resecentrum flyttas och byggas ihop med järnvägsstationen. Vågar man gissa på att där försvinner ännu fler parkeringar under den renoveringen? :va

Dessutom har laplisorna fått order om att vara betydligt flitigare på att lappa hantverkarbilar och varutransporter som finns på gågatorna efter 12.00. Behöver jag göra service åt nån efter 12.00 i centrum får jag köra runt 1h efter parkering, gå hur långt som helst till kunden eller köra in bilen och ta boten. :död

Och vem tror ni i slutändan får betala om inte kunderna? Jag undrar faktiskt lite hur man resonerar. :va

Edit:
Och en sån köpstad som Kristianstad är borde kommunen ordnat parking utanför centrum med täta bussförbindelser in. Det hade de plockat igen på ökade skatteintäkter.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
De brukar väl prata om att ifall alla shoppingcentrum ska gå runt så krävs det 24 miljoner invånare i Sverige...

Men det är klart att politikerna blir intresserade när de får en massa löften om nya jobb och skatteintäkter från dessa, synd bara att de samtidigt inte har kunskap om hur de ska räkna på följdeffekterna för resten av butikerna inne i centrum.

tippsar om www.jornmark.se om man gillar förfall :)

THE DIXIE MALL, USA: BLUES BROTHERS

Massa fiina bilder
Sommaren 1980 såg jag en film som skulle bli klassisk när jag var på besök i Toronto. Det fanns en biljakt i den som fullständigt tog andan ur en. Ofattbart nog skulle jag nästan exakt 29 år senare söka upp resterna av jakten.

Dixie Mall i Harvey är en helt central del av filmhistorien. Själv hade jag nästan svårt att tro att jag verkligen var här när vi nådde fram. Det här är Amerikas mest berömda Dead Mall och en extremt sägenomspunnen plats.

Redan utan Blues Brothers skulle det här vara en märklig plats: en gigantisk stormarknad, byggd 1965-66, som dukade under redan 1978 och som sedan skulle stå övegiven i mer än tre decennier. Bränder, vandalism och våldsutbrott har blivit platsens normaltillstånd.

Men det var filminspelningen i augsuti 1979 som för alltid har försäkrade the Dixie Mall om en plats i historien. Blues Brothers har med tiden blivit kultfilmernas kultfilm och har nu spelat in flera hundra miljoner dollar. Ändå gjorde de rent astronomiska inspelningskostnaderna att filmen ganska länge framstod som ett vågspel. Det sägs att John Belushis missbruk tog ännu starkare fart när han trodde att filmen höll på att floppa.

Mer än något annat var det biljakterna som hade kostat pengar. Uppenbarligen har Blues Brothers fortfarande rekordet i antalet förstörda bilar, i en enda scen förstördes till exempel 76 bilar. Dessutom ska John Belushi ha slarvat bort ungefär 1000 Ray Ban glasögon under inspelningen.

Och av alla dessa biljakter är det en som blivit mer klassisk än alla andra, och på ett märkligt sätt har just den biljakten gjort att en av USAs allra mest misslyckade shoppingcenter blivit det kanske mest berömda. Strange ways, indeed...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte ens jag som är största pesimisten här trode bankerna skulle höja räntorna nu när riksbanken sannolikt snart sänker räntan. Men idag höjde handelsbanken räntorna trots att dom redan ligger högre än de övriga bankerna.

Och gissa var jag är kund...

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Inte ens jag som är största pesimisten här trode bankerna skulle höja räntorna nu när riksbanken sannolikt snart sänker räntan. Men idag höjde handelsbanken räntorna trots att dom redan ligger högre än de övriga bankerna.

Bankerna måste ju, enligt högre makt, ta mindre risker och skaffa sig lite buffert :) Tänk på framtiden, stabilitet och ... utdelning.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Didn´t I say so. ;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Didn´t I say so. ;)

Kan inte komma ihåg att du någonstans sagt att bankerna kommer höja räntorna? Däremot att du inte tyckte det var rationellt att binda räntorna för lång tid samt så rimmar höjda räntor lite illa med dina åsikter om att bostadspriserna inte ska falla/rasa.

I vilket fall som helst så verkar även mäklarkåren ha accepterat att bostadspriserna fallit signifikant.
http://di.se/Artiklar/2011/11/28/252176/Sa-mycket-har-bopriserna-fallit/

Sen visar ju iofs bifogad graf från www.hempris.se att bostadspriserna fallit mer än 10%

Bifogat

• Hemprsi.JPG
    Hemprsi.JPG
    30 KB · Visningar: 40
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag och tjejen letade hus i Stockholmsområdet under 2008. När krisen kom på hösten så blev köparen i mig glad eftersom det skulle innebära att priserna skulle sjunka och vi skulle därmed kunna bredda vårt sökande en del. Kontentan av krisen i finansvärlden blev istället att räntan sjönk, många spekulanter tänkte som vi och hoppades på låga priser, medan säljarna inte vågade lägga ut sina hus för försäljning i tron att de inte skulle få ordentligt betalt för dem. Med andra ord blev det få objekt ute, men massor av folk på visningarna och någon sänkning av prisnivån upplevde inte vi iallafall... Det tog oss ytterligare 1,5 år innan vi till slut hittade ett hus som vi hade råd med och som motsvarade våra krav!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Får hoppas dom går nere lite nu också men vi kan nog vara ganska säkra på att det knappast blir några större räntenedgångar den här gången eftersom styrräntan redan är nere på 2%.

Den effektiva räntan kommer ganska snabbt rätta sig efter styrräntan till mer normala nivåer om bara risken för en totalkrasch i europa kommer i form (vilket iofs är ett svårt fall).

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan inte komma ihåg att du någonstans sagt att bankerna kommer höja räntorna? Däremot att du inte tyckte det var rationellt att binda räntorna för lång tid samt så rimmar höjda räntor lite illa med dina åsikter om att bostadspriserna inte ska falla/rasa.

I vilket fall som helst så verkar även mäklarkåren ha accepterat att bostadspriserna fallit signifikant.
http://di.se/Artiklar/2011/11/28/252176/Sa-mycket-har-bopriserna-fallit/

Sen visar ju iofs bifogad graf från www.hempris.se att bostadspriserna fallit mer än 10%

Jag sa att det var dumt att binda ett lägenhetslån på 200´ på för lång tid då personen ifråga (minns inte om det var du) dessutom kunde "lösa det direkt" då en förändring i livet som skulle leda till flytt skulle ge en rejäl ränteskillnadsersättning.

Inte kategoriskt att det var dumt att binda på lång tid.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...