Tror inte heller dessa personer påverkar priserna, men det säger kanske lite om att något inte riktigt står rätt till när vem som helst i princip har kunnat köpa en lägenhet för ett marknadspris, renovera upp den för ett par hundra tusen för att sedan sälja den vidare med ytterligare ett par hundra tusen till ett par miljoner i vinst beroende på vilken storlek bostaden haft. Jag tror inte att det är många som lyckas göra om samma bedrift nu 2012. Folk har med all rätt blivit lite mer försiktiga. Tidigare stod folk där med sina lånelöften från banken och körde all in.
Fast det är sällan de köpt dessa lägenheter för vad som är normalt på marknaden utan snarare för skambud. Så är det i alla fall för de polare jag har som hållt på med detta men det har visat sig vara klart svårare att göra dessa klipp nu.
Och vad säger att vår begränsade möjlighet att hyra ut bostäder minskar sannolikheten för att vi har en bubbla?
Det skulle ju även kunna vara precis tvärtom så att folk som annars skulle ha hyrt bostad istället tvingats till att köpa bostäder och därmed drivit bubblan ännu högre?
För övrigt så tror jag du missat poängen i det jag skrev om att hyra ut. Min poäng var bara att det inte skulle vara lönsamt med dagens priser.
Det ensamt minskar inte sannolikheterna för att vi har en bubbla, men det finns många signaler som tyder på att det inte är en bostadsbubbla som många "domedagsprofeter" vill få det att verka som. För med "bubbla" som skall smälla så ser jag i alla fall framför mig något i stil med det som skedde 1991 (var det väl) och jag tror i alla fall inte att vi kommer få se något sådant.
Däremot att man kanske får sälja med liten förlust eller ingen vinst de närmsta året eller två ser jag inte som någon konstighet, det ser jag bara som en orolig marknad men inget att bli särskilt orolig för.
Men så länge det inte handlar om massuppsägningar i hela Sverige så kommer vi nog inte behöva se så stora påverkningar annat än att fler sitter kvar i sitt bo vilket påverkar utbudet vilket i sin tur gör att det blir fler intressenter på färre lägenheter vilket i sin tur trissar upp priset, alltså hålls priserna uppe tack vare lägre utbud.