Antag att vi ändrar inflationskravet från 2 till 3%. Den normala årslönen på 300kkr stiger alltså 9kkr istället för 6kkr, dvs +3kkr mer i plånkan.
Räntan på det normala bolånet 3Mkr(?) bör rimligtvis också följa med och stiga med 1%, men det ger istället en ökad årskostnad med 30kkr.
Visst, stiger bostäder på lång sikt i takt med inflationen men på kort sikt är jag rädd att effekterna inte blir de önskvärda.
Men vad vet jag, jag är ju bara en ingenjör utan kunskap om alla ekonomisk teorier.
Om vi höjer inflationsmålet, och andra länder inte gör det och fortsätter ha låg (?) inflation så kommer vår konkurrenskraft sakta urholkas då våra inhemska priser blir för höga.
Det späs då på av att det blir billligare för oss att importera vilket försvårar för svenska företag även utanför exportsektorerna och så sitter vi i skiten. (Förvisso bidrar den höga importen till att sänka kronans värde vilket gynnar exporten, men inte tillräckligt mkt.)
Hög inflation är dålig, låg inflation är bra.
Jättelåg, tom deflation, är JÄTTEdåligt.
Så hellre hög inflation än ingen alls.. Men det där är rörigt när man ska försöka förklara det (gjort det en gång på en tenta, det får räcka).
Att din nominellt högre lön är meningslös förstod du säkert själv.
Enda sätten att få det realt bättre är att bli mer effektiva/produktiva. Det är därför vår enorma klump kommande pensionärer (du alltså
) är det största hotet och problemet för svensk ekonomi just nu.
Vi pluggar längre, lever längre med går likförbannat i pension vid 65 Dessutom har vi massa "utbrända" och andra sjuka som inte tänkt tanken på att gå hem för 30 år sen, men idag går det bra. Och en växande skara långtidsarbetslösa som vi krasst kan döma ut som relativt värdelösa efter ca 5-8 års arbetslöshet då de nästan aldrig kommer tillbaka till arbetskraften.
Jag minns inte siffran nu, men någonstans mellan 2,2 - 3,5 ggr mer effektiva måste vi vara idag för att producera lika mkt per capita. Rät skrämmande siffror.
Jag drar till utlandet istället