Vad är risken med fallande bostadspriser?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En etta innaför tullarna kostar väl idag 3 mille i runda slängar, på en sådan investering skulle jag vilja ha en avkastning på säg 10% inklusive lite budgeterat underhåll dvs 300kkr/år plus avgift till föreningen på säg för enkelhetens skull 24kkr/år, jag skulle alltså vilja ha en hyra på 27kkr/månaden innan jag gjorde en sån "investering".

Nu..

Jag håller inte alls med om rsonemanget. Oavsett om vi lägger 500´ eller 5 msek på ett boende så räknar vi inte "avkastningen" som nån potentiell monetär vinst. Avkastningen är att man under tiden har ett boende man trivs i, och trivsel som allt annat kommer till ett pris.

Däremot gör jag alltid en riskkalkyl inför köp innehållande en omvärldsanalys för att försöka avgöra om vi betalar ett marknadsmässigt högt pris eller inte (tur är en viktig ingrediens för en säljare då det gäller att hitta minst 2 seriösa intressenter som kan trissa upp priset) och hur ränteförväntningar och ev. renoveringsbehoiv etc ser ut. För en försäljning kan innebära förlust, och den förlusten ska vi kunna bära utan problem (varför vi flyttade nu då vårt nuvarande boende är mindre priskänsligt än det förra).

Med ditt resonemang, om alla skulle tänka så, DÅ hade vi haft en bubbla.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Fast en hyreslägenhet borde ju vara dyrare att bo i än en BRF beroende då någon annan står för alla risker? Och så verkar det absolut inte alltid vara.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror inte ni förstod poängen i mitt resonemang.

Min teori är ungefär som resonemanget om alternativkostnader. Att blanda in boende och egna insatser är inte relevant för teorin.

Frågan är kort och gott, skulle jag om vi haft marknadshyror kunnat köpa en lägenhet idag och hyra ut den med vinst? Sedan resonerade jag mig fram till vad jag skulle tvingas begära i hyra precis som om det var vilken annan investering som helst.

Är svaret ja på min fråga så är bostadsrätter köpvärda, är svaret nej så är dom för dyra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast en hyreslägenhet borde ju vara dyrare att bo i än en BRF beroende då någon annan står för alla risker? Och så verkar det absolut inte alltid vara.

Precis! :tummenupp Lägg till att ska jag slanta upp egna pengar och köpa en lägenhet så vill jag ha lägre månadskostnad än i en hyresrätt.

Sålde min döde fars lägenhet för några år sedan, perfekt läge men i en mindre avfolkningskommun. Och där funkar fortfarande marknadsekonomin med tillgång och efterfrågan. Det finns ganska lagom balans mellan tillgång och efterfrågan på lediga hyresrätter.
Personen som köpte farsans lägenhet fick lätt en tusing lägre månadskostnad än om han skulle ha hyrt någonstans.

Med all rätt för han har svårare att flytta eftersom han måste sälja sin bostads. Och han måste göra allt underhåll själv.

Men nu har vi ju inte marknadshyror i Stockholm så det är lite svårt att jämföra. Dock kan man ju försöka resonera sig fram till vad en marknadsmässig hyra sannolikt skulle vara innan förtullarna?
Tror du att marknadshyran för en etta skulle vara 27kkr/mån som jag resonerade? Jag tror inte det... Jag tror marknadsmässig hyra för en central etta kanske skulle kunna ligga kring 10kkr/månaden.

Avkastningen är att man under tiden har ett boende man trivs i, och trivsel som allt annat kommer till ett pris.

Försök förklara det resonemanget åt en hyresgäst.

Ärligt talat låter du nu verkligen som dom som snackade om en "ny ekonomi" under it-yran.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, jag försöker med en annan jämförelse då.
Antag att jag äger 5 miljoner.

Om jag köper en villa i Sorsele för 360kkr och sedan 40000 aktier i Investor så kan jag casha in 200kkr per år i utdelning och aldrig mer jobba. Och sedan kan mina barn springa i skogen fånga råttor och dränka dom. Min fru får ju förståss fortsätta jobba för sin del, om hon nu hittar nåt jobb i Sorsele...

Eller så kan jag köpa en lägenhet innanför tullarna och fortsätta gå till jobbet de närmaste 25 åren.

Någon kanske invänder nåt om aktiespekulation men Investor är inte direkt kända för att sänka några utdelningar under dåliga tider så även om aktiekursen svänger känner jag mig ganska säker på att mitt kassaflöde skulle vara betydligt tryggare än en anställning på valfritt stockholmsföretag. Och löneutvecklingen lär ju också vara bättre.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror att om ni jämför boendekostnaden för en hyresrätt i samma område där ni bor med en bostadsrätt köpt till ett marknadspris med hög belåning kommer ni att finna att det är billigare att bo i hyreslägenhet än att äga en lägenhet. I synnerhet om ni tittar på attraktivare områden där hyresregleringen hållit tillbaka hyresutvecklingen. Gapet minskar om ni tittar på nyproduktion eller en äldre fastighet där man bytt stammar och renoverat huset till senaste standard.

När det gäller nyproduktion av bostadsrätt och hyresrätt kan det råda omvänt förhållande. På grund av skatte och ränteavdrag gynnas nämligen bostadsrätten.

Se det jag skrivit ovan som en grovt förenklad förklaring. Med all rätt kan man invända att man går miste om värdestegring om man köpt i rätt tid eller ser boendet över en väldigt lång tidshorisont, att boendet är en form av pensionsbesparing om man amorterar ner sina lån samtidigt som man bor där etc. Problemet är att folk inte amorterar fast än att räntorna varit rekordlåga. Det har väl känts akademiskt med tanke på lånens storlek och att prisutvecklingen varit positiv under många år. Löneutvecklingen har inte alls hunnit med prisutvecklingen på bostäder. Folk har antagligen känt sig rikare än vad de egentligen är. Man har utnyttjat hela låneutrymmet till att betala så mycket som möjligt för sin bostad givet sin inkomst vid en viss tidpunkt. I princip är det bankerna som blivit bostadsrättsägarnas nya hyresvärdar. En skrämmande tanke.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om det blir en ny "grön våg" och omodernt att bo i storstad, vad händer då?
Hur funkar det att ha en lägenhet värd 250 000 som säkerhet för ett lån på 2,5 miljoner?

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Om det blir en ny "grön våg" och omodernt att bo i storstad, vad händer då?
Hur funkar det att ha en lägenhet värd 250 000 som säkerhet för ett lån på 2,5 miljoner?

Så länge de betalar ränta o amortering och inte säljer lägenheten så kan de leva gott i sin bubbla.

(Eller egentligen har för mig att banken kan vägra att lägga om lånen när det är så dags. )

Skulle vara rätt skönt ifall trenden med suget efter storstadslivet vände och Norrland m.fl istället fick lite återväxt. Hela Sverige skulle må bra av det.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Skulle vara rätt skönt ifall trenden med suget efter storstadslivet vände och Norrland m.fl istället fick lite återväxt. Hela Sverige skulle må bra av det.

Den dagen det blir socialt accepterat att jobba hemifrån kan det nog bli så.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Ok, jag försöker med en annan jämförelse då.
Antag att jag äger 5 miljoner.

Om jag köper en villa i Sorsele för 360kkr och sedan 40000 aktier i Investor så kan jag casha in 200kkr per år i utdelning och aldrig mer jobba. Och sedan kan mina barn springa i skogen fånga råttor och dränka dom. Min fru får ju förståss fortsätta jobba för sin del, om hon nu hittar nåt jobb i Sorsele...

Eller så kan jag köpa en lägenhet innanför tullarna och fortsätta gå till jobbet de närmaste 25 åren.

Någon kanske invänder nåt om aktiespekulation men Investor är inte direkt kända för att sänka några utdelningar under dåliga tider så även om aktiekursen svänger känner jag mig ganska säker på att mitt kassaflöde skulle vara betydligt tryggare än en anställning på valfritt stockholmsföretag. Och löneutvecklingen lär ju också vara bättre.

Fast bosätter man sig i centrala Stockholm så räknar man antagligen med en lön som överstiger de 200 000 du får i utdelning på dina aktier. Många jobb är ju även mer välbetalda i Stockholm än på andra orter i Sverige.

Om du fixar dig själv ett VD för nåt hippt IT-företag och din fruga blir inköpschef på nåt annat bolag ska du se att ni har mer över än 200 000/året när bostaden är betald.

Den dagen teleportern blir en pryl i allas hem så vill ingen bo i ett förorenat Stockholm :D

Då blir 300.000kr gården i Sorsele helt plötsligt värd 30mille :banana

Då behöver vi lösa kallfusion i vart och vart annat hem först, teleporter dra mängder med energi vet du väll? :va

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Fast bosätter man sig i centrala Stockholm så räknar man antagligen med en lön som överstiger de 200 000 du får i utdelning på dina aktier. Många jobb är ju även mer välbetalda i Stockholm än på andra orter i Sverige.

Det kräver att lönen i stockholm är 200 000kr MER i Stockholm än Sorsele.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Det kräver att lönen i stockholm är 200 000kr MER i Stockholm än Sorsele.

Månadslön på 16,6k/mån mer än motsvarande tjänst i Sorsele kan jag tänka mig att det finns endel jobb som ger? Visa jobb finns kanske inte ens i Sorsele och då får man ju leta efter något annat som antagligen är sämre betalt. Jag skulle tro att en vd är betydligt bättre betald i stockholm än Sorsele men jag har inget belägg för det.

Är man bilmekaniker eller butiksbiträde är kanske inte lya innanför murarna det rätta direkt. Om man nu inte tycker det är värt att leva på nudlar för att kunna bo just där. Jag hade kunnat flytta 2mil norrut och fått ett fint hus för 300-400k och fått pengar över från lägenheten.
Men jag hade inte trivts.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den dagen teleportern blir en pryl i allas hem så vill ingen bo i ett förorenat Stockholm :D

Då blir 300.000kr gården i Sorsele helt plötsligt värd 30mille :banana

Det är inte så många arbetstillfällen (förutom servicetjänster till de som bor där) som kräver fysisk närvaro egentligen.
Tänker man efter, så finns det väldigt få anledningar att bo där.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Det är inte så många arbetstillfällen (förutom servicetjänster till de som bor där) som kräver fysisk närvaro egentligen.

Och den dagen företag börjar räkna på hur mycket de kan spara in på att slippa betala hyra för kontor, dasspapper, pennor, kaffemaskiner, städning etc så kommer det nog komma naturligt att jobba hemifrån.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha

Stockholm kan man besöka som turist några gånger per år, det räcker.

Och den dagen företag börjar räkna på hur mycket de kan spara in på att slippa betala hyra för kontor, dasspapper, pennor, kaffemaskiner, städning etc så kommer det nog komma naturligt att jobba hemifrån.

Nu med webbkameror på laptopen så kan ju arbetgivaren ändå hålla koll på att man jobbar ordenkligt även om man är hemma...

Men det är nog ändå svårt för asfaltsälskaren att tänka sig ett hus i Sorsele. Vad är storslagen natur ren luft och frånvaron av stressade människor mot att ha möjlighet att kunna ränna på krogen varje kväll, gå på diverse kvällskurser som afrikansk dans, sitta i bilköer, få åka hiss till sin lägenhet på 12:e våningen, eller att ha chansen att få se en c-kändis på stureplan då och då? :rolleyes:

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Om du fixar dig själv ett VD för nåt hippt IT-företag och din fruga blir inköpschef på nåt annat bolag ska du se att ni har mer över än 200 000/året när bostaden är betald.

Nu sätts ju bostadspriset per kvadratmeter främst av den genomsnittlige bostadsinnehavaren i Stockholm och även om det finns fler VDar(och andra högbetalda) i Stockholm så tror jag inte genomsnittslönen i Stockholm är 200kkr högre än i Sorsele även om arbetslösheten antagligen är stor i Sorsele.

Förvånar mig dock att ingen har nämnt alla aktiviteter man kan utföra i Stockholm men inte i Sorsele. Och andra sidan finns det ju mycket man kan göra i Sorsele men inte i Stockholm så det beror ju lite på om man vill sitta på isen och pimpla aborre eller på puben och pimpla öl.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nu sätts ju bostadspriset per kvadratmeter främst av den genomsnittlige bostadsinnehavaren i Stockholm och även om det finns fler VDar(och andra högbetalda) i Stockholm så tror jag inte genomsnittslönen i Stockholm är 200kkr högre än i Sorsele även om arbetslösheten antagligen är stor i Sorsele.

Förvånar mig dock att ingen har nämnt alla aktiviteter man kan utföra i Stockholm men inte i Sorsele. Och andra sidan finns det ju mycket man kan göra i Sorsele men inte i Stockholm så det beror ju lite på om man vill sitta på isen och pimpla aborre eller på puben och pimpla öl.

Därför att tråden handlade om någon sorts oro för bostadspriser men har övergått till folk på landet som snackar om hur ogärna man vill bo i sthlm, känns inte meningsfullt att ens bry sig om att skriva något då.

När det kommer upp priser på 200-400.000:- för en villa bara man flyttar 2mil norr om den by man bor i... ja då känns det inte så relevant att diskutera för vi kommer nog inte komma i närheten av varandra då 2mil norr om sthlm landar på 3-4milj och uppåt för ett hus, och då är det 120kvm med 800kvm tomt.

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Därför att tråden handlade om någon sorts oro för bostadspriser men har övergått till folk på landet som snackar om hur ogärna man vill bo i sthlm, känns inte meningsfullt att ens bry sig om att skriva något då.

Försöker ge en annan vinkling på varför bostadspriserna i stockholm kommer att falla ordenkligt, men inte tillräckligt till sunt förnuftsgränsen.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj

När det kommer upp priser på 200-400.000:- för en villa bara man flyttar 2mil norr om den by man bor i... ja då känns det inte så relevant att diskutera för vi kommer nog inte komma i närheten av varandra då 2mil norr om sthlm landar på 3-4milj och uppåt för ett hus, och då är det 120kvm med 800kvm tomt.

Den handlar väl snarare om att Stockholmarnas högre löner inte står i korrelation med de högre priserna.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...