En etta innaför tullarna kostar väl idag 3 mille i runda slängar, på en sådan investering skulle jag vilja ha en avkastning på säg 10% inklusive lite budgeterat underhåll dvs 300kkr/år plus avgift till föreningen på säg för enkelhetens skull 24kkr/år, jag skulle alltså vilja ha en hyra på 27kkr/månaden innan jag gjorde en sån "investering".
Nu..
Jag håller inte alls med om rsonemanget. Oavsett om vi lägger 500´ eller 5 msek på ett boende så räknar vi inte "avkastningen" som nån potentiell monetär vinst. Avkastningen är att man under tiden har ett boende man trivs i, och trivsel som allt annat kommer till ett pris.
Däremot gör jag alltid en riskkalkyl inför köp innehållande en omvärldsanalys för att försöka avgöra om vi betalar ett marknadsmässigt högt pris eller inte (tur är en viktig ingrediens för en säljare då det gäller att hitta minst 2 seriösa intressenter som kan trissa upp priset) och hur ränteförväntningar och ev. renoveringsbehoiv etc ser ut. För en försäljning kan innebära förlust, och den förlusten ska vi kunna bära utan problem (varför vi flyttade nu då vårt nuvarande boende är mindre priskänsligt än det förra).
Med ditt resonemang, om alla skulle tänka så, DÅ hade vi haft en bubbla.