Vad är risken med fallande bostadspriser?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
ok, Jag kanske missförstod. Har inte besökt NY men andra delar av usa och den där öppna mentaliteten gäller nog hela landet. Man snackar gärna utan att det betyder nåt mer än att just ha trevligt för stunden. Skåne är ju närmare den stilen än Stockholm.

Nu kom jag att tänka på när jag stannade för att äta, tror det var i Alby på McDonalds och några rejält mycket yngre nysvenska kickersbrudar framför oss i kön började snacka med oss på det där sättet som folk gör i usa. Gjorde mig rejält förvånad faktiskt men insåg att dom nog inte hunnit lära sig Stockholmskulturen. :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Blir stockholm omodernt (vilket det mycket väl kan bli - Attityden hos yngre pekar mer och mer mot en mer naturnära livsstil) så kommer bostadspriserna att sjunka dramatiskt och hus på landet (dock fortfarande i befolkade bygder) kommer att stiga i värde.

Så länge den politiska och ekonomiska makten knyts till huvudstaden tror jag inte du kommer att få se en sådan utveckling under din livstid och inte dina efterlevande heller. Tror knappast att man kommer att tillåta att det byggs villaområden på värdefull jordbruksmark i större omfattning bara för att det blir en trend att bo på landet. Utvecklingen pekar nog åt att allt fler söker sig till städer. Jordbrukssamhället är långt borta idag. Åk ut inåt landet i Skåne, Norrland eller vart du vill och se att det finns gott om förfallna gårdar som gud glömt bort där naturen tar igen förlorad mark allt eftersom tidens tand nöter ner det människan skapat. För den som känner sig manad finns det fynd att hitta om man är händig och sitter på kontanter från sin lägenhetsförsäljning. För banken kommer nog inte att vara beredd att belåna den nya bostaden särskilt högt.

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Jag läste bara rubriken så nån kanske redan har skrivit det men
Jag chansar ändå:

Någon kan få dem i huvudet??

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ok, Jag kanske missförstod. Har inte besökt NY men andra delar av usa och den där öppna mentaliteten gäller nog hela landet. Man snackar gärna utan att det betyder nåt mer än att just ha trevligt för stunden. Skåne är ju närmare den stilen än Stockholm.

Nu kom jag att tänka på när jag stannade för att äta, tror det var i Alby på McDonalds och några rejält mycket yngre nysvenska kickersbrudar framför oss i kön började snacka med oss på det där sättet som folk gör i usa. Gjorde mig rejält förvånad faktiskt men insåg att dom nog inte hunnit lära sig Stockholmskulturen. :)

Så ÄR sthlm också!!!!! :mad:

Jag var ute för några år sen (har ju flyttat från stan nu till landet(Nkpg)) och träffade ett par ynglingar från Sundbyberg, eller möjligtvis någon av områdena däromkring (Rissne, Hallonbergen, Tensta, Rinkeby). Nu var ju dessa unga män inte ur-svenskar, men jag räknar dem ändå som så då de säkert bott här hela sina liv och jag tycker nog de bör ha anammat den svenska kulturen.

Och GENAST fick jag komplimanger för min klocka, de kom till & med fram och ville titta och var väldigt öppna för att ta kontakt och prta med mig som främmande.

DET tycker jag är positivt!

[IRONY MODE: OFF]

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så länge den politiska och ekonomiska makten knyts till huvudstaden tror jag inte du kommer att få se en sådan utveckling under din livstid och inte dina efterlevande heller. Tror knappast att man kommer att tillåta att det byggs villaområden på värdefull jordbruksmark i större omfattning bara för att det blir en trend att bo på landet. Utvecklingen pekar nog åt att allt fler söker sig till städer. Jordbrukssamhället är långt borta idag. Åk ut inåt landet i Skåne, Norrland eller vart du vill och se att det finns gott om förfallna gårdar som gud glömt bort där naturen tar igen förlorad mark allt eftersom tidens tand nöter ner det människan skapat. För den som känner sig manad finns det fynd att hitta om man är händig och sitter på kontanter från sin lägenhetsförsäljning. För banken kommer nog inte att vara beredd att belåna den nya bostaden särskilt högt.

Sprider du ut Stockholms (och Göteborgs och Malmös) tätortsbefolkning över övriga landets yta, så lär det knappast märkas.
En ny "grön våg" lär knappast resultera i nybyggda villaområden.
Bankerna kommer förmodligen inte ha svårare för att låna ut fantasibelopp till inköp av en mindre gård än vad de har för att låna ut fantasibelopp till inköp av en sunkig vindslya.
Värdet bestämms av efterfrågan.
Fysisk närhet till politisk och ekonomisk makt betyder mindre och mindre.
Om ovanämnda makt dessutom sprider sig så är hela argumentet borta.
Förmodligen räcker det med en trend att ha huvudkontoret i anslutning i produktionen för att en del kontorsbyggnader i städerna skall börja gapa tomma.
Och de flesta har väl sett vad som händer när ett par lokaler i ett stort komplex står öde?
Grannarna flyttar också.
Kvar blir en spökstad.
Om man inte tror på hur mycket det kan ändra sig, så rekomenderas ett besök på sidan: http://www.jornmark.se/default.aspx
Eller vilken populärvetenskaplig historieskrift som helst.
Att tro att bostadspriserna kommer att fortsätta att stiga i all evighet (amen) i Stockholm (vilket är en förutsättning för många för att ekonomin skall gå ihop) bara för att "den alltid gjort det" (vilket inte är sant) är historielöst och korkat.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sprider du ut Stockholms (och Göteborgs och Malmös) tätortsbefolkning över övriga landets yta, så lär det knappast märkas.
En ny "grön våg" lär knappast resultera i nybyggda villaområden.
Bankerna kommer förmodligen inte ha svårare för att låna ut fantasibelopp till inköp av en mindre gård än vad de har för att låna ut fantasibelopp till inköp av en sunkig vindslya.
Värdet bestämms av efterfrågan.
Fysisk närhet till politisk och ekonomisk makt betyder mindre och mindre.
Om ovanämnda makt dessutom sprider sig så är hela argumentet borta.
Förmodligen räcker det med en trend att ha huvudkontoret i anslutning i produktionen för att en del kontorsbyggnader i städerna skall börja gapa tomma.
Och de flesta har väl sett vad som händer när ett par lokaler i ett stort komplex står öde?
Grannarna flyttar också.
Kvar blir en spökstad.
Om man inte tror på hur mycket det kan ändra sig, så rekomenderas ett besök på sidan: http://www.jornmark.se/default.aspx
Eller vilken populärvetenskaplig historieskrift som helst.
Att tro att bostadspriserna kommer att fortsätta att stiga i all evighet (amen) i Stockholm (vilket är en förutsättning för många för att ekonomin skall gå ihop) bara för att "den alltid gjort det" (vilket inte är sant) är historielöst och korkat.

Tror du seriöst på det du själv skriver? Om rent hypotetiskt det skulle bli frågan om en grön våg kommer nog Göteborg, Stockholm och Malmös invånare att vilja bo i närområdet nära naturen, Hur skulle det se ut rent praktiskt? Du menar alltså att man inte skulle vara tvungen att ta jord och skogsbruks mark för att kunna tillgodose folks markbehov. Att sprida ut landets invånare jämt över landets yta är ju bara en befängd tanke. Folk kommer även fortsättningsvis att vilja bo i kustområden eller i närheten till sjöar och vattendrag med vettiga kommunikation och färdvägar. Ingen vill nog leva som en mormon genom att backa tillbaka tiden 200 år undantaget tillgång till internet för att sköta sitt administrativa jobb. Många stadsbor kommer nog att inse att det är rätt mycket jobb för att sköta en jordbruk eller skogstomt. Frågan är när de ska ha tid att jobba?

Jag har sett bilderna på jornmarks hemsida med öde köpcentrum, hotellkomplex och nedlagda städer och stadsdelar efter att tidigare lönsamma industrier lagt ner eller området drabbats av naturkatastrofer. Oerhört fina tidsdokument, men jag tror inte att det något som kommer att hända vår huvudstad under en överskådlig framtid. Däremot kan vi mycket väl få se nedlagda gallerior, köpcentrum, tomma butikslokaler om konsumtionen hämmas kraftigt. Man har kanske haft lite för stora glädjekalkyler.

Jag tror du underskattar betydelsen folk har av att känna närhet till politisk och ekonomisk makt. Hela tiden strävar man efter att centralisera makten genom att slå ihop regioner och enheter. Allt färre beslut tas lokalt, vilket gör att folk med ambitioner söker sig allt närmare maktens centrum. Jag tror du får oerhört svårt att rekrytera ledningspersonal till framgångsrika företag idag om de ska bosätta sig på en liten bruksort i djupaste skogarna långt ifrån civilisationen. Detta har företagen insett och satt huvuddelen av sin ledning och administration i landets större städer med Stockholm i spetsen. De enda som sprider ut administrativa tjänster är statliga myndigheter, men det är knappast ett led i effektivisering utan mer arbetspolitiska åtgärder för att kompensera orter som drabbats hårt av att industrier lagts ner.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tror du får oerhört svårt att rekrytera ledningspersonal till framgångsrika företag idag om de ska bosätta sig på en liten bruksort i djupaste skogarna långt ifrån civilisationen.

Jag skulle endast för en kort period kunna tänka mig att bo i knäckebröhult eller skitträsk om så en CFO-lön för tveksamt ansträngande uppdrag låg på 70´+.. Hellre 35-40 i civilisationen.

Sen vill man inte plugga och göra karroär BARA för lönen, och alla de andra värden man uteblir om man ska bo i nån håla mitt i skogen som dyu säger.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror du seriöst på det du själv skriver? Om rent hypotetiskt det skulle bli frågan om en grön våg kommer nog Göteborg, Stockholm och Malmös invånare att vilja bo i närområdet nära naturen, Hur skulle det se ut rent praktiskt? Du menar alltså att man inte skulle vara tvungen att ta jord och skogsbruks mark för att kunna tillgodose folks markbehov. Att sprida ut landets invånare jämt över landets yta är ju bara en befängd tanke. Folk kommer även fortsättningsvis att vilja bo i kustområden eller i närheten till sjöar och vattendrag med vettiga kommunikation och färdvägar. Ingen vill nog leva som en mormon genom att backa tillbaka tiden 200 år undantaget tillgång till internet för att sköta sitt administrativa jobb. Många stadsbor kommer nog att inse att det är rätt mycket jobb för att sköta en jordbruk eller skogstomt. Frågan är när de ska ha tid att jobba?

Jag har sett bilderna på jornmarks hemsida med öde köpcentrum, hotellkomplex och nedlagda städer och stadsdelar efter att tidigare lönsamma industrier lagt ner eller området drabbats av naturkatastrofer. Oerhört fina tidsdokument, men jag tror inte att det något som kommer att hända vår huvudstad under en överskådlig framtid. Däremot kan vi mycket väl få se nedlagda gallerior, köpcentrum, tomma butikslokaler om konsumtionen hämmas kraftigt. Man har kanske haft lite för stora glädjekalkyler.

Jag tror du underskattar betydelsen folk har av att känna närhet till politisk och ekonomisk makt. Hela tiden strävar man efter att centralisera makten genom att slå ihop regioner och enheter. Allt färre beslut tas lokalt, vilket gör att folk med ambitioner söker sig allt närmare maktens centrum. Jag tror du får oerhört svårt att rekrytera ledningspersonal till framgångsrika företag idag om de ska bosätta sig på en liten bruksort i djupaste skogarna långt ifrån civilisationen. Detta har företagen insett och satt huvuddelen av sin ledning och administration i landets större städer med Stockholm i spetsen. De enda som sprider ut administrativa tjänster är statliga myndigheter, men det är knappast ett led i effektivisering utan mer arbetspolitiska åtgärder för att kompensera orter som drabbats hårt av att industrier lagts ner.

Du tror alltså på fullaste allvar att komunikationer och kompetens endast finns i storstäder?
På vilket sätt tror du att folk känner "närhet till politisk och ekonomisk makt" genom att bo i samma kvarter som ett huvudkontor med stängda dörrar?
Jag tror att det är väldigt lätt att rekrytera kompetent ledningspersonal till små bruksorter om dessa bruksorter erbjuder eftertraktansvärda fördelar som inte går att få i staden.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Du tror alltså på fullaste allvar att komunikationer och kompetens endast finns i storstäder?
På vilket sätt tror du att folk känner "närhet till politisk och ekonomisk makt" genom att bo i samma kvarter som ett huvudkontor med stängda dörrar?
Jag tror att det är väldigt lätt att rekrytera kompetent ledningspersonal till små bruksorter om dessa bruksorter erbjuder eftertraktansvärda fördelar som inte går att få i staden.

Jag tror du väljer att misstolka mitt inlägg genom att bokstavligen tolka varje ord jag skrev utan att försöka förstå sammanhanget.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns en poäng hos skrotis. Att få någonting praktiskt utfört kring Stockholm kan ta en djäkla tid. Dels så tar det lång tid att färdas en mil jämfört med i en byhåla och sen är alla fullbokade och förstår sällan vad man vill ha om det inte följer manualen till 100%.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det finns en poäng hos skrotis. Att få någonting praktiskt utfört kring Stockholm kan ta en djäkla tid. Dels så tar det lång tid att färdas en mil jämfört med i en byhåla och sen är alla fullbokade och förstår sällan vad man vill ha om det inte följer manualen till 100%.

Men det går väldigt mkt fortare att färdas en mil i sthlm, än 35 mil från smålands urskog.

Dessutom tar summan av saker praktiskt betydligt kortare tid i sthlm eftersom summan av dötid är betydligt mindre. Att ett (1) beslut tar längre (om det mot förmodan är så) tid är irrelevant. För fler processer pågår paralellt. Så summan av all produktion / produktionsfaktor (läs: anställd) blir högre iaf.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men det går väldigt mkt fortare att färdas en mil i sthlm, än 35 mil från smålands urskog.

Dessutom tar summan av saker praktiskt betydligt kortare tid i sthlm eftersom summan av dötid är betydligt mindre. Att ett (1) beslut tar längre (om det mot förmodan är så) tid är irrelevant. För fler processer pågår paralellt. Så summan av all produktion / produktionsfaktor (läs: anställd) blir högre iaf.

Vem var det som nämnde flum?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Du klipper håret samtidigt som du pudrar näsan?
Fabooolouse.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Vart kom 35mil ifrån? :va

1 timme runt södertälje kan visst motsvara 35mil smålänning.

Varför flydde du 08 om det nu var the-shit ?

Du inser att du förstört 6 generationer vovvar och blivit en låtsas 08a.

999.8cc

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2011
Hoj
R1

Hehe, alltid kul att höra en stockholmarens kunskap om landet Sverige. Självklart är det väl så att Stockholm är den enda staden som har asfalterade vägar ?

Stockholmstrafiken är mycket känslig för störning, detta i kombination med att många helt skiter i trafikregler som att stanna vid rödljus eller att stanna vid ett övergångsställ gör inte saken bättre heller.

För övrigt är en stor risk med fallande priset att många väcks upp ur sin skönhetssömn och inser att oavsett om deras(bankens) bostad har stigit i värde så har de inte tjänat en krona innan de sålt bostaden.

Då vissa även har ökat sina lån på dessa grunder så kan detta resultera i att många drastiskt måste kapa sina kostnader och då påverkar det förstås konsumtionen i landet.

Dock så är detta främst ett storstadssyndrom, i övriga städer så har människor en mer realistisk uppfattning om sin ekonomi.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

ok, det är alltså därför det som fixas på samma dag i en byhåla måste bokas två veckor i förväg i Stockholm och sedan tar det ytterligare en vecka och man betalar fem gånger så mycket.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Delvis.
Men grundfrågan är fortfarande huruvida det finns en risk/möjlighet att bostadspriserna sjunker kraftigt i Stockholm.

Jag tror redan vi har berört den risken och svaret är nog att så länge folk har ett arbete att gå till eller bidrag att plocka ut under en tid som täcker deras boende och levnadskostnader så kommer nog de flesta att sitta still i båten.

Bostadspriserna har ju gått upp som mest i storstadsregionerna och det är nog där det är som mest fallhöjd i kronor och ören räknat om de incitament som utlöser ett prisfall löser ut. De som sitter på ett avbetalt hus uppe i Norrland värt ett par hundra tusen till miljonen skulle i ett sådant scenario framstå som förmögna. Där skulle nog inte priserna falla lika hårt även om de procentuellt kommer att påverkas. Man har inte riktigt samma syn på boendet där uppe. Sedan om vi ska vara ärliga så äger man ju knappast sin bostad utom möjligtvis på pappret om man belånat 100% av köpeskillingen. Man hyr av banken och det borde göra dem till Sveriges största hyresvärdar. Så länge värdet på bostaden ungefär motsvarar det man belånat den för är alla glada och belåtna. Men om värdet skulle gå ner med säg 30% under ett par års tid samtidigt som räntorna stiger och arbetsgivare börjar varsla personal då kommer banken och knackar på dörren som ett brev på posten. Att bo på nåder med banken som hyresvärd är ingen angenäm situation. I det långa perspektivet är banken ingen förlorare. Du kommer att sitta kvar där med dina lån, samtidigt som någon annan tar nya lån för att förvärva bostaden för ett lägre pris och sedan är cirkusen igång igen tills nästa smäll kommer. Folk kommer alltid att behöva tak över huvudet, men det är ingen garanti för att prisutvecklingen bara ska peka i positiv riktning.

Det finns vinnare och förlorare i det här spelet. Vinnarna de senaste 20 åren har utan tvekan varit de som köpt sin egen bostad, men har man passat på att konsumera kapitalvaror och lyxrenoverat ytskikt för värdestegringen då kan man nog stå inför en överraskning. Men det var ju roligt att ha den där segelbåten, SUV, motorcykel, snöskoter, exklusiva klockan, smyckena, möblerna, gardinerna, resorna. Lätt hänt att lockas in i det här när man ser värdet på sin bostad bara öka och öka i värde. Det var ju ingen som drog i bromsen. Det finns oerhört många vinnare på att konsumtionen har hållits på hög nivå. Det i sig har gjort att många fått det bättre ställt. Men som sagt en dag ska allt betalas. Som allt annat här i livet, om man gör saker och ting med måtta så är det nog ingen större fara oavsett hur det här kommer att sluta.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Jag tror redan vi har berört den risken och svaret är nog att så länge folk har ett arbete att gå till eller bidrag att plocka ut under en tid som täcker deras boende och levnadskostnader så kommer nog de flesta att sitta still i båten.
.........

Sedan om vi ska vara ärliga så äger man ju knappast sin bostad utom möjligtvis på pappret om man belånat 100% av köpeskillingen. Man hyr av banken och det borde göra dem till Sveriges största hyresvärdar. Så länge värdet på bostaden ungefär motsvarar det man belånat den för är alla glada och belåtna. Men om värdet skulle gå ner med säg 30% under ett par års tid samtidigt som räntorna stiger och arbetsgivare börjar varsla personal då kommer banken och knackar på dörren som ett brev på posten. Att bo på nåder med banken som hyresvärd är ingen angenäm situation. .... (lite nedkortad version... )

Det är just detta som är det mest intressanta. Kommer det komma en våg av uppsägningar i Sverige nu när EU verkar gå lite trögt?

Finns det risk att bostadspriserna dyker 30% på några års sikt?

Håller helt med i "hyra sin villa"- synen. Skillnaden mot att hyra på vanligt sätt är att man riskerar att förlora pengar som man inte har. Det är ungefär som att låna pengar till aktieköp. Nu har det gått bra i de flesta fall eftersom folkmängden, efterfrågan, har hela tiden ökat och byggandet inte har hängt med i samma takt (storstadsområderna), men sunda förnuftet säger att bostad är till för att bo i, inte att varje hushåll ska behöva satsa så stora belopp i något slags pokerspel.

Edit: Skillnaden mellan bostad- och aktieköp på lånade pengar är att du faktiskt själv kan bestämma när du vill köpa och sälja aktierna. Husköp&sälj är betydligt mera svårt att sälja&köpa i rätt tid eftersom det kan bero på skilsmässor, byte av arbetsort m.m.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ok, det är alltså därför det som fixas på samma dag i en byhåla måste bokas två veckor i förväg i Stockholm och sedan tar det ytterligare en vecka och man betalar fem gånger så mycket.

Du är lite fast i hantverkarträsket i tanken nu va?

Det är liksom inte för att snickare, VVS:are, bilmekar eller nån annan lågutbildad dussinperson gör ett bättre jobb i ´sthlm jag argumenterar. Det är lika lata och lögnaktiga i sthlm som överallt annars.

Det är egentligen ett sjukt intressant ämne, men jag orkar inte argumentera med er längre. Lycka till med era hyresrätter, välter världen kan ni ju sitta nöjda (eller nåt). Jag drar och tränar...

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...