renkött
Gudomlig sporthojare
Klart som fan bopriserna kommer falla när världen går under nästa år?
Klart som fan bopriserna kommer falla när världen går under nästa år?
Jag anser att bomarknaden på sina håll blivit väldigt spekulationsdriven. Och i kombination med räntenivåer som också på felaktiga grunder hamnat allt för lågt. Vi får nog hoppas att dessa två imperfektioner inte korrigeras samtidigt för då lär det gå rejält åt skogen.
Inte om man ritar ett lökigt diagram, fritt ur fantasin, bortser från erfarenheter av tidigare händelser om ersätter dem med ekonomiska teorier som historiskt sett (i stort sett) aldrig haft relevans.
Du tillhör skolan som löser alla problem med "sunt förnuft" och saknar totalt kunskap om makroekonomins grunder, statistik och vet egentligen inte mer om sthlm än vad du läser i Aftonblaskan va?
1. Dina teorier om bostadsprisutveckling i Stockholmsregionen baseras på att priserna kommer att stiga opropotionerligt jämfört med index, efter som "alla vill ju bo i Stockholms innerstad eftersom alla vill ju bo i Stockholms innerstad".
2. Att tro att folk köper bostäder för dubbla- till flerdubbla- priset jämfört med likvärdigt boende inom pendlingsavstånd utan att spekulera i opropotionerlig värdeökning är dummare än vanligt.
Du tillhör skolan som löser alla problem med "sunt förnuft" och saknar totalt kunskap om makroekonomins grunder, statistik och vet egentligen inte mer om sthlm än vad du läser i Aftonblaskan va?
På vilket sätt är då marknaden spekulativ? Och på vilket sätt är den övervärderad?
Hur var det där med att det vi inte kunde jämföra dagens bostadsmarknad med 90-talet?
Citat: "Vi gick först in i lågkonjunkturen på grund av bolånetaket, och sedan kom den normala lågkonjunkturen ovanpå det", säger Mikael Olsson, ordförande i TMF Trähus till Di.
Branschen står inför en kris motsvarande den i början av 1990-talet när många hustillverkare gick i konkurs, skriver Di."
http://di.se/Artiklar/2011/12/8/253109/Smahusbranschen-i-kris/
Om ett år eller tre så kommer dom även skylla på de höga räntorna i liknande artiklar.
Några år senare och ytterligare många kurser senare har dom ofta förstått att de första kursernas modeller var väldigt förenklade och kanske inte kan tillämpas så exakt på allt man ser.
Hur var det där med att det vi inte kunde jämföra dagens bostadsmarknad med 90-talet?
Citat: "Vi gick först in i lågkonjunkturen på grund av bolånetaket, och sedan kom den normala lågkonjunkturen ovanpå det", säger Mikael Olsson, ordförande i TMF Trähus till Di.
Branschen står inför en kris motsvarande den i början av 1990-talet när många hustillverkare gick i konkurs, skriver Di."
http://di.se/Artiklar/2011/12/8/253109/Smahusbranschen-i-kris/
Om ett år eller tre så kommer dom även skylla på de höga räntorna i liknande artiklar.
Eftersom vi de senaste åren haft en dold mycket inflation som "lurat ner" våra räntor så tror jag nog att vi i framtiden måste ha högre räntor även med en inflation på 2%. Skulle nog gissa att det krävs obligationsräntor kring 3-6%(i genomsnitt över en konjukturcykel) och därmed låneräntor på ytterligare några % bara för att pressa ner inflationen till 2%. Det i sin tur kommer ju ändra avkastningskraven på de flesta investeringar.
Menar du att supply-demand modellen inte är applicerbar på bostadsmarknaden?
Det är trist med pajkastning tvitakt... Jag har inte uttalat mig en sekund om värden för elasticiteten i modellen, aldrig satt ett värde/lutning på utbudskurvan. Jag har sagt att utbudet är "nästintill" statiskt, och att efterfrågekurvan är väldigt brant (för det finns liksom inga bra substitut). På vilket sätt är det en "exakt tillämpning" framför en generell tolkning av en förklarande modell?
Ja, jag kastade paj, men min nivå var inte lägre än din mot skrotis.
Branshorganisationen skyller på yttre omständigheter, förvånad?
Och ja, absolut. De kommer skylla på Grekland, ljugholt, Borg och småfolk.. Men det betyder inte att de har rätt.
Gå tillbaka till mitten av 80-talet och kreditmarknadsavregleringen. Hur många stod för sina beslut -92? Det backades och skylldes på andra hej vilt för att slippa skuld. Att se uttalanden från en uttalat partisk organisation som ett hållbart objektivt argument blir inte riktigt riktigt..
Visste inte att ni höll hand..
Visste inte att ni höll hand..
Och med all rätt lackar jag när det felaktigt påstås (igen) att jag sagt saker jag aldrig yttrat. Hoppades att du kunde hålla uppe nivån där, men men..
Diskutera i frid gott folk
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |