Vad är risken med fallande bostadspriser?

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Var det inte någon som sa att bostadspriserna i Stockholm inte skulle sjunker mer än max 10%?

http://www.hempris.se/index.php
Prisutveckling i Stockholm senaste veckan: -0.58%
Prisutveckling i Stockholm senaste 4 veckorna: -2.1%
Prisutveckling i Stockholm senaste halvåret: -7.59%
Prisutveckling i Stockholm senaste 12 månaderna: -11.39%

Enligt mäklarsstatistik är nedgången 2-3 % i Stockholm...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt mäklarsstatistik är nedgången 2-3 % i Stockholm...

Ja, vem ska man tro på? Siffror från ett skrå som tjänar procent på försäljningspriset? Eller siffror från en sajt som vill få besökare i reklamsyfte? Bägge påstår sig basera underlaget på faktiska försäljningar. Men trots det så skilda resultat.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag hade inte pyntat 55 mille för en kåk med traxeringsvärde på 9 mille och byggvärde på 6 mille.
Den är ju bara fem år gammal! Vad är det för en jeppe som tror sig kunna få ut minst 4 ggr de investerade pengarna på så kort tid?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag hade inte pyntat 55 mille för en kåk med traxeringsvärde på 9 mille och byggvärde på 6 mille.
Den är ju bara fem år gammal! Vad är det för en jeppe som tror sig kunna få ut minst 4 ggr de investerade pengarna på så kort tid?

Före detta HIF-ordföranden Sten-Inge Fredin. Skulle inte göra mig besväret att bygga ett sådant hus utan en reträttväg. Han är en affärsman med stort ego så jag tror säkert att han har haft en baktanke när huset byggdes. Dyker inte rätt köpare upp kommer det säkert huset att styckas om till bostadsrätter. Antingen av honom själv eller en eventuell köpare. Några 55 miljoner lär han dock aldrig se röken av.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Småhuspriserna faller
http://svtplay.se/v/2674878/rapport/smahuspriserna_faller

Ser inte stabilt ut...
http://di.se/Artiklar/2012/1/13/255800/Robert-Shiller-Huspriskurvan-ser-inte-stabil-ut/

Därför har vi en bostadsbubbla
http://www.youtube.com/watch?v=YKzrZp5Npq8
Av Bengt Hansson Statens Bostadskreditnämnd

Därför har vi ingen bostadsbubbla
http://www.youtube.com/watch?v=ris-89FhBY4
Av Tomas Pousette, en kanske inte helt opartisk chefsekonom från SBAB

Funderar lite över logiken i citatet "Man förlorar aldrig på att bo". Att bo är att konsumera, men ändå ska det alltså vara nåt som ger vinst.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
"Det kan ju hända saker sen" (Efter att han hyllat bankernas goda koll på enskildas eknomi i samband med låneprövning) "Man kan försäkra sig mot att man blir sjuk, man kan försäkra sig mot, arbetslöshet, man kan försäkra sig mot dödsfall, satt jag menar den möjligheten finns och ganska många utnyttjar det. Där finns det ett skydd. Det enda som vi inte försäkrar mot är skilsmässa faktiskt av någon anledning. Är det inte så att mäklarens bästa vän är skilsmässan?"

Känns mycket tryggare att man kan försäkra sig mot alla olyckor olyckor på ett personligt plan utom skilsmässa Tomas :rofl

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har sagt det förut och jag säger det igen..

Har vi en kraftig recession så är det inte mer än självklart att bostadspriser faller, skulle vi få en arbetslöshetschock blir det såklart ett rejält tapp och kraschar hela den västerländska ekonomin är det ångest-och-oro-alla-ska-dö..

Inget av ovan betyder att vi idag har en bubbla, bara att värden kan ändras.

Ungefär som att investera i råolja, en rätt stabil investering.. Men om vi löser kall fusion och olja blir meningslöst - var det en bubbla då?

Vi har en snedfördelning av tillgång/efterfrågan på bostäder precis som med olja/energi. Förändras den balansen så är det klart att priserna förändras.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har sagt det förut och jag säger det igen..

Det är sunt att vi ser en liten korrigering på priserna, även om det är för tidigt att tolka det som någon långsiktig trend. Tror inte vi kommer mycket längre i den här diskussionen. Det mesta har nog berörts redan.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är sunt att vi ser en liten korrigering på priserna, även om det är för tidigt att tolka det som någon långsiktig trend. Tror inte vi kommer mycket längre i den här diskussionen. Det mesta har nog berörts redan.

Kan bara hålla med.,

Det som känns lite trist är att dessa 17 sidor börjar kännas lite förgäves. Om omvärlden förändras FÖR mkt så skjuts allas teorier och spekulationer i sank iaf och oavsett utgång så är det omöjligt att korrelera orsaken till bubbla eller inte bubbla :(.

Det börjar kännas lite som att vi nått vägs ände när det gäller välfärd. De senaste 10-15 åren har ju på de flesta håll utvecklats med belånade medel, och vartefter miljöfrågan blir viktigare skenar ju "kostnaden" också. Idag diskuterar vi inflation och bostadsbubblor.. = lyxproblem. Jag är inte helt lugn inför att framtidens diskussioner snarare kommer röra produktion och bristvaror..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tänker du på bristvaror i form av energi, rent vatten och råvaror?

Ökande behov, ökande befolkingsmängd, ökande kostnader för att få upp råvaror...

Ökad miljöpåverkan kommer förr eller senare märkas, och då kommer kostnaderna skena rejält om inte bara ska bromsa vår destruktivitet, utan lyckas vända den till förbättring. Våra barn har lite otur kan man säga..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Omvärlden förändras? Det har den alltid gjort och kommer alltid att göra. Det kommer alltid inträffa osannolika händelser med jämna mellanrum trots att dom var för sig är osannolika så blir det ändå väldigt sannolikt eftersom det finns så många olika osannolika händelser som kan uppstå.

Var det inte du Hund som för några sidor sedan tyckte nåt om att en sån kris som vi hade på 90-talet kunde inte upprepas för idag var ekonomerna så mycket mer kompetenta?

Snart är det kanske ännu värre än på 90-talet för alla är belånade till en sådan grad att dom inte klarar de kommande räntenivåerna. På 90-talet när riksbanken höjde räntorna till 500% så var bostadsräntorna uppe kring drygt 20% men på den tiden var det inte många som hade tio årslöner i bostadslån.

Läste att bankerna i Danmark är väldigt restriktiva med att ge bostadslån idag pga av att de fastigheter dom tidigare betraktat som säkra sjunker numera i värde. Om två år så kommer våra svenska banker göra likadant och därmed blåser ännu mer luft ur balongen.

EDIT: Jag hittade den första.
Alla här som refererar till kraschen på 90-talet missar att den till stor del berodde på ett finanspolitiskt fiasko. Fast valuta, fast ränta och sluten kapitalmarknad GÅR inte, inte ens teoretiskt. Något många nationalekonomer visste men som politikerna inte riktigt ville tro på då.

Idag reglerar valutan väldigt mkt av våra problem på alldeles egen hand.

När räntorna höjs och konsumtionen sjunker (både för att husägare betalar mer i räntor, och för att låntorskar inte längre får låna till konsumtion) reagerar marknaden ganska snabbt med minskad produktion och minskad import. Det ger en billigare krona, vilket i sin tur stimulerar exporten (som står för en stor del av vårt BNP, (till skillnad från USA som lider av just det här problemet liknande det vi hade på 90-talet då deras export står för en liten del av BNP)). Den ökade exporten ger ökad produktion -> ökad BNP och ökade arbetstillfällen och tack vare vår nya (hatade) uppfinning "bemanningsföretag" kan detta ske fantastiskt snabbt och effektivt..

Jag tror att även Hund börjar hålla med om att vi bevittnar ett nytt finanspolitiskt fiasko
I det här fallet en global sinnesjuk kreditgivning till konstlade låga räntor. Det har skapat en otroligt instabil marknad och allt fler inser nu problemet och ringarna sprids på vattnet.

Allt hänger ihop och man kan inte frikoppla någon ekonomi från en annan.

Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag tror inte huslånen i sig är det stora problemet utan alla avbetalning folk har på elektronik och möbler m.m. som i en kombination kommer att få folks ekonomi att krisa så bostadspriserna kommer sjunka.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ökande behov, ökande befolkingsmängd, ökande kostnader för att få upp råvaror...

Ökad miljöpåverkan kommer förr eller senare märkas, och då kommer kostnaderna skena rejält om inte bara ska bromsa vår destruktivitet, utan lyckas vända den till förbättring. Våra barn har lite otur kan man säga..

Ökad miljöpåverkan sker redan. Åk upp till Norrland och titta hur det ser ut efter vattenkraftens utbyggnad. Rena månlandskapet, men det är det ingen som känner till som inte varit där och sett det på nära håll. Fiskenäringen i dessa älvar är förstörd för överskådlig framtid. Besök Kiruna och LKABs järnmalmsbrytning och säg att ingen miljöpåverkan skett. Baksidan av i-ländernas utveckling är de spår det lämnar i naturen ofta långt borta från vanligt folk. Det är vi industriländer som satt näsan i blöt i princip hela underutvecklade världen och exporterat vår miljöpåverkan dit för att kunna upprätthålla vår livsstil.

Nu när Kina och Indien med sina enormt stora folkmängder börjar eftersträva västerländsk livsstil lär nog resurserna sina betydligt fortare. Om det ska bli ett tredje världskrig lär det nog handla om vem som ska kontrollera dessa resurser. Oljeberoendet kommer världen inte att bli av med på väldigt lång tid om ens någonsin. Det finns ju reserver som ännu inte är utvunna. Frågan är hur länge det kommer att dröja innan man bryter överenskommelsen att inte utvinna olja i Arktis.

Vi här i Sverige är bortskämda med rent vatten, men det är långt ifrån någon självklarhet i övriga världen. Det kan nog också bli en konflikthärd på sikt. Utan vatten klarar vi oss inte länge.

Någonstans inbillar jag mig att naturen kommer att slå tillbaka på oss förr eller senare. Det har ju hänt förr att någon form av smitta eller sjukdom spridit sig över jorden och utplånat en stor del av befolkningen. Var tror du begreppet "att väja mellan pest eller kolera" kommer från?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Ökad miljöpåverkan sker redan. Åk upp till Norrland och titta hur det ser ut efter vattenkraftens utbyggnad. Rena månlandskapet, men det är det ingen som känner till som inte varit där och sett det på nära håll. Fiskenäringen i dessa älvar är förstörd för överskådlig framtid. Besök Kiruna och LKABs järnmalmsbrytning och säg att ingen miljöpåverkan skett. Baksidan av i-ländernas utveckling är de spår det lämnar i naturen ofta långt borta från vanligt folk. Det är vi industriländer som satt näsan i blöt i princip hela underutvecklade världen och exporterat vår miljöpåverkan dit för att kunna upprätthålla vår livsstil.

Nu när Kina och Indien med sina enormt stora folkmängder börjar eftersträva västerländsk livsstil lär nog resurserna sina betydligt fortare. Om det ska bli ett tredje världskrig lär det nog handla om vem som ska kontrollera dessa resurser. Oljeberoendet kommer världen inte att bli av med på väldigt lång tid om ens någonsin. Det finns ju reserver som ännu inte är utvunna. Frågan är hur länge det kommer att dröja innan man bryter överenskommelsen att inte utvinna olja i Arktis.

Vi här i Sverige är bortskämda med rent vatten, men det är långt ifrån någon självklarhet i övriga världen. Det kan nog också bli en konflikthärd på sikt. Utan vatten klarar vi oss inte länge.

Någonstans inbillar jag mig att naturen kommer att slå tillbaka på oss förr eller senare. Det har ju hänt förr att någon form av smitta eller sjukdom spridit sig över jorden och utplånat en stor del av befolkningen. Var tror du begreppet "att väja mellan pest eller kolera" kommer från?

Det är ju bara naturliga cykler...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ökad miljöpåverkan sker redan.

"Påverkan" har skett sen 50-talet.. Men jag tror inte vi sett en bråkdel av konsekvenserna ÄN.

När verkligheten kommer ifatt kommer produktionen bli väldigt mkt mer kostsam om man måste ta om miljön direkt och inte genom nån flum-uträknad schablonkostnad

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...