Skrotnisse
What would Shervin do?
haha... inte alls. Jag har retat mig mer än en gång på skrotis.
Som till exempel när du påpekade faran med bristande smörjning på en stillastående motor?
haha... inte alls. Jag har retat mig mer än en gång på skrotis.
Var det inte någon som sa att bostadspriserna i Stockholm inte skulle sjunker mer än max 10%?
http://www.hempris.se/index.php
Prisutveckling i Stockholm senaste veckan: -0.58%
Prisutveckling i Stockholm senaste 4 veckorna: -2.1%
Prisutveckling i Stockholm senaste halvåret: -7.59%
Prisutveckling i Stockholm senaste 12 månaderna: -11.39%
Som till exempel när jag påpekade faran med bristande smörjning på en stillastående motor?
Snarare när du citerar mig och skriver mig på näsan med nåt som jag redan vet medan du själv bara fattat hälften av vad du förklarar.
Enligt mäklarsstatistik är nedgången 2-3 % i Stockholm...
Jag hade inte pyntat 55 mille för en kåk med traxeringsvärde på 9 mille och byggvärde på 6 mille.
Den är ju bara fem år gammal! Vad är det för en jeppe som tror sig kunna få ut minst 4 ggr de investerade pengarna på så kort tid?
Jag har sagt det förut och jag säger det igen..
Det är sunt att vi ser en liten korrigering på priserna, även om det är för tidigt att tolka det som någon långsiktig trend. Tror inte vi kommer mycket längre i den här diskussionen. Det mesta har nog berörts redan.
Tänker du på bristvaror i form av energi, rent vatten och råvaror?
Alla här som refererar till kraschen på 90-talet missar att den till stor del berodde på ett finanspolitiskt fiasko. Fast valuta, fast ränta och sluten kapitalmarknad GÅR inte, inte ens teoretiskt. Något många nationalekonomer visste men som politikerna inte riktigt ville tro på då.
Idag reglerar valutan väldigt mkt av våra problem på alldeles egen hand.
När räntorna höjs och konsumtionen sjunker (både för att husägare betalar mer i räntor, och för att låntorskar inte längre får låna till konsumtion) reagerar marknaden ganska snabbt med minskad produktion och minskad import. Det ger en billigare krona, vilket i sin tur stimulerar exporten (som står för en stor del av vårt BNP, (till skillnad från USA som lider av just det här problemet liknande det vi hade på 90-talet då deras export står för en liten del av BNP)). Den ökade exporten ger ökad produktion -> ökad BNP och ökade arbetstillfällen och tack vare vår nya (hatade) uppfinning "bemanningsföretag" kan detta ske fantastiskt snabbt och effektivt..
Ökande behov, ökande befolkingsmängd, ökande kostnader för att få upp råvaror...
Ökad miljöpåverkan kommer förr eller senare märkas, och då kommer kostnaderna skena rejält om inte bara ska bromsa vår destruktivitet, utan lyckas vända den till förbättring. Våra barn har lite otur kan man säga..
Ökad miljöpåverkan sker redan. Åk upp till Norrland och titta hur det ser ut efter vattenkraftens utbyggnad. Rena månlandskapet, men det är det ingen som känner till som inte varit där och sett det på nära håll. Fiskenäringen i dessa älvar är förstörd för överskådlig framtid. Besök Kiruna och LKABs järnmalmsbrytning och säg att ingen miljöpåverkan skett. Baksidan av i-ländernas utveckling är de spår det lämnar i naturen ofta långt borta från vanligt folk. Det är vi industriländer som satt näsan i blöt i princip hela underutvecklade världen och exporterat vår miljöpåverkan dit för att kunna upprätthålla vår livsstil.
Nu när Kina och Indien med sina enormt stora folkmängder börjar eftersträva västerländsk livsstil lär nog resurserna sina betydligt fortare. Om det ska bli ett tredje världskrig lär det nog handla om vem som ska kontrollera dessa resurser. Oljeberoendet kommer världen inte att bli av med på väldigt lång tid om ens någonsin. Det finns ju reserver som ännu inte är utvunna. Frågan är hur länge det kommer att dröja innan man bryter överenskommelsen att inte utvinna olja i Arktis.
Vi här i Sverige är bortskämda med rent vatten, men det är långt ifrån någon självklarhet i övriga världen. Det kan nog också bli en konflikthärd på sikt. Utan vatten klarar vi oss inte länge.
Någonstans inbillar jag mig att naturen kommer att slå tillbaka på oss förr eller senare. Det har ju hänt förr att någon form av smitta eller sjukdom spridit sig över jorden och utplånat en stor del av befolkningen. Var tror du begreppet "att väja mellan pest eller kolera" kommer från?
Ökad miljöpåverkan sker redan.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |