Vad är risken med fallande bostadspriser?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Den lokala tidningen publicerade idag en artikel där man tog upp att ett hus sålts för 16 miljoner. Senast det bytte ägare 2008 annonserades det ut för 14,5 miljoner. 2005 såldes samma fastighet för 8 miljoner. Det har alltså skett en viss värdeökning på 8 år. Personligen kan jag inte förstå att någon är beredd att betala så mycket för huset i fråga, men någon tyckte uppenbarligen det från Stockholm.

http://hd.se/helsingborg/2012/02/07/fri-sundsutsikt-for-16-miljoner/

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den lokala tidningen publicerade idag en artikel där man tog upp att ett hus sålts för 16 miljoner. Senast det bytte ägare 2008 annonserades det ut för 14,5 miljoner. 2005 såldes samma fastighet för 8 miljoner. Det har alltså skett en viss värdeökning på 8 år. Personligen kan jag inte förstå att någon är beredd att betala så mycket för huset i fråga, men någon tyckte uppenbarligen det från Stockholm.

http://hd.se/helsingborg/2012/02/07/fri-sundsutsikt-for-16-miljoner/

Har det nåt med tråden att göra? Lite svårt göra statistik av ett enda objekt som vi dessutom inte vet hur det såg ut vare sig 2005 eller 2008 när det såldes.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har det nåt med tråden att göra? Lite svårt göra statistik av ett enda objekt som vi dessutom inte vet hur det såg ut vare sig 2005 eller 2008 när det såldes.

Det går inte att använda som statistik så klart eller ens tecken på vart marknaden är påväg, men tyckte ändå att det var rätt intressant att huset såldes under värsta finanskrisen 2008 och nu igen fyra år senare när marknaden är oerhört trög. Många har svårt att få sina hus och lägenheter sålda.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det går inte att använda som statistik så klart eller ens tecken på vart marknaden är påväg, men tyckte ändå att det var rätt intressant att huset såldes under värsta finanskrisen 2008 och nu igen fyra år senare när marknaden är oerhört trög. Många har svårt att få sina hus och lägenheter sålda.

Fast huset kan ju vara helt ombyggt mellan försäljningarna så vad säger det då?

Dessutom är nog dom som köper hus för 16 mille mindre beroende av banklån mm än vad den normala bostadsköparen är. Och just bakernas krav på 15% tror jag reducerar antalet köpare rejält bla svennebanan.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Fast huset kan ju vara helt ombyggt mellan försäljningarna så vad säger det då?

Dessutom är nog dom som köper hus för 16 mille mindre beroende av banklån mm än vad den normala bostadsköparen är. Och just bakernas krav på 15% tror jag reducerar antalet köpare rejält bla svennebanan.

Huset renoverades av den ägaren som köpte det 2008 vill jag minnas. Vet inte om det säger så mycket egentligen. Det finns inte en chans att ägarna lade ner 6,5 miljoner på renoveringen under tre år. Jag tror inte en eventuell köpare bryr sig så mycket heller så länge allt ser helt och fint ut. De kommer ändå att vilja sätta sin egen prägel på huset efter inflyttning. Lyxrenoveringar lönar sig sällan.

Jag tror du har rätt i dina tankar, troligtvis är spekulanterna på ett sådant hus i mindre behov av banklån, eller kanske snarare har de andra säkerheter att ställa upp med för att få banken på sin sida. Trots detta är jag ändå lite förvånad att spekulanter på den här typen av objekt inte har mer is i magen.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Huset renoverades av den ägaren som köpte det 2008 vill jag minnas. Vet inte om det säger så mycket egentligen. Det finns inte en chans att ägarna lade ner 6,5 miljoner på renoveringen under tre år. Jag tror inte en eventuell köpare bryr sig så mycket heller så länge allt ser helt och fint ut. De kommer ändå att vilja sätta sin egen prägel på huset efter inflyttning. Lyxrenoveringar lönar sig sällan.

Jag tror du har rätt i dina tankar, troligtvis är spekulanterna på ett sådant hus i mindre behov av banklån, eller kanske snarare har de andra säkerheter att ställa upp med för att få banken på sin sida. Trots detta är jag ändå lite förvånad att spekulanter på den här typen av objekt inte har mer is i magen.

Ja jag är lika förundrad över att dom dyra objekten säljs relativt fort i dagsläget.

Grannen lade ut sitt för nästan 8 mille och det flyttades på mindre än 2 månader!

Men det finns väl folk som skiter i vilket.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag ser tyvärr ingen avmattning på bostadspriserna. Har för inte länge sedan budat på två villor. Ingen av dom var billig från början, så det är inga lockpriser vi snackar om här. Den ena gick upp 1M och den andra gick upp 700k.

Fortfarande bra tryck i Sthlm alltså.......

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Att mäklare vill börja ta betalt för osålda objekt borde om något vara ett tecken på sämre tider. Sedan är det troligtvis så att det finns för många mäklare på marknaden nu för tiden. Yrket har dragit till sig folk under de goda tider som varit. Det vore nog på sin plats med lite utrensning för att åter bli en lönsam bransch.

http://di.se/Default.aspx?sr=23&tr=..._ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Och på TV-nyheterna berättade de att EU ska specialgranska Sverige och några länder till för hushållens höga bostadsbelånning. Finns det några positiva signaler i världen just nu?

Och hade man inte varit tvungen att byta boende hade jag ju aldrig köpt nu utan att pruta hårt när många prognoser pekar neråt och många hus står osålda.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Håller med nr 1, men bara delvis med nr 2. Hushållen har generellt alltid pga mänsklig dumhet vilja att belåna sig över taknocken. Största problemet nu blir snarare bankernas utlåningsvilja i ett klimat där dom vill ta höjd för fallande bostadspriser. Vad gäller hushållen så är det inte så många längre som kommer in i bostadskarusellen av den enkla anledningen att få hushåll har ett par hundra tusen sparade för att lägga som handpenning.

Dom som fortfarande är inne och bjuder idag är nog främst sådana som gjort sk bostadskarriär samt sådana med rika naiva föräldrar som belånar sin egen bostad för att kunna låna ut handpenningar åt sina barn.
Givetvis finns några som faktiskt har 300-450kkr att slanta upp för att sedan låna resten men dom påverkar knappast marknadspriserna eftersom dom är få.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Beror väll lite på var man bjuder också? Här finns räcker det att åka 2 mil norrut så finns det hus för 350 000 som inte är så tokiga. Inget jag är så sugen på men billigt är det. :yoparty

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är det ju inte bostäder i prisklassen 350kkr som är ett problem när vi pratar fallande bostadspriser. Även om ett sån hus skulle halveras i värde så är det hanterbart. Sen är det inte ens säkert ett sånt hus faller även om det blir en bostadskrash bland de dyrare bostäderna. Och andra sidan går priserna knappast mycket uppåt heller i avfolkningskommuner.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nu är det ju inte bostäder i prisklassen 350kkr som är ett problem när vi pratar fallande bostadspriser. Även om ett sån hus skulle halveras i värde så är det hanterbart. Sen är det inte ens säkert ett sånt hus faller även om det blir en bostadskrash bland de dyrare bostäderna. Och andra sidan går priserna knappast mycket uppåt heller i avfolkningskommuner.

Vi har säkert redan berört det här i tråden. Här har du en artikel som styrker dina tankar som nyligen publicerades: http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6713034

Jag tror inte Norrland ligger i farozonen direkt för ett omfattande prisfall, där har priserna hållit sig rätt stabila. Det har inte varit frågan om kraftiga uppgångar som vi sett i övriga landet. Skulle priserna trots allt falla så går de att hantera genom en avbetalningsplan då bostäderna generellt sett inte kostar särskilt mycket. Skulle vara Luleå, där prisbilden är något högre än resten av länet. Ett prisfall i en mer attraktiv region hade fått betydligt större konsekvenser för enskilda personer.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Det där är intressant. Man såg trenden även i en tidigare länk att de små bostäderna som blir "billiga" verkar vara väldigt attraktiva just nu. Dom som verkligen vill och måste bo i storstäderna väljer eller tvingas nu till att välja bostäder för lägre summor. Och det verkar vara störst nedgång i pris på riktigt stora lägenheter.

Det kommer väl iofs knappast vara särskillt länge innan folk börjar bygga om större lägenheter till flera små lägenheter.

Det är väl även ett tecken på att folk börjar att ställa lägre krav på "nödvändig" bostadsyta. Idag har vi drygt 40 kvadradmeter per person i genomsnitt vilket nog kommer minska avsevärt i de större(dyrare) städerna.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Här har du ett annat exempel på dyra kvadratmeter.

http://www.affarsvarlden.se/hem/bostad/article3165397.ece

Det där är intressant. Man såg trenden även i en tidigare länk att de små bostäderna som blir "billiga" verkar vara väldigt attraktiva just nu. Dom som verkligen vill och måste bo i storstäderna väljer eller tvingas nu till att välja bostäder för lägre summor. Och det verkar vara störst nedgång i pris på riktigt stora lägenheter.

Det kommer väl iofs knappast vara särskillt länge innan folk börjar bygga om större lägenheter till flera små lägenheter.

Det är väl även ett tecken på att folk börjar att ställa lägre krav på "nödvändig" bostadsyta. Idag har vi drygt 40 kvadradmeter per person i genomsnitt vilket nog kommer minska avsevärt i de större(dyrare) städerna.

Det är inget nytt fenomen. Stora lägenheter tappar alltid mer än mindre lägenheter i kristider. Ombyggnad av stora lägenheter till mindre har pågått sedan 60- talet i äldre beståndet där det inte var ovanligt med lägenheter med 6+ rum.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Då var det dags att omförhandla andra delen av lånet innan mars. Reporäntan skall visst sänkas ytterligare, det får bli rörligt 3 mån innan bankerna bestämt sig tror jag. Ligger visserligen på 4,4%, fan vad segt det går.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin