Ta bort ränteavdragen så skulle det lösa mycket av hushållens överkonsumtion. Sen är ju hushållen ökad konsumtion del av den tillväxt som de sänkta räntorna skall skapa. Men på sätt och vis har dessa låga räntor nu börjat förslava folket allt mer. Folket har via sin egen girighet efter prylar med lånade pengar liksom skapat sina egna bojor till grottekvarnen.
Men det är ju onekligen ett problem...
En normal egenföretagera med ett AB han får vilken sekund som helst låna en mille till köp av bostad, men vill han på firman låna en mille för att köpa en maskin till firman så blir dom livrädda på banken. Ur min synvinkel så är det inte rationellt eftersom en bostad är konsumtion samtidigt som en inköpt maskin genererar mer pengar till firman. Samtidigt vilar i bägge fallen risken på firmans betalningsförmåga. Går firman omkull så har banken problem i vilket fall som helst.
Det är inte riktigt rationellt men jag tror det beror på att fastigheter under så lång tid blivit betraktat som riskfritt och riskerna har tonats ner allt mer under lång tid. Det är först nu som vi börjat se en trenvändning i riskbedömningen av fastigheters värde.
Jag tror iofs att det nu löser sig av sig självt när bankerna börjar betrakta hushållen från ett annat riskperspektiv. Då kommer det nog samtidigt blir mer pengar över att låna ut till företagen så småningom... Men först tror jag vi ska genom ett stålbad av krashade hushållsekonomier.
Tänkte städa ditt inlägg, men skiter i det..
Jag håller med om det mesta, men du har 1 fel och 1 kanske fel.
Fel: Du är den enda i sverige som anser att ett fastighetsköp är konsumtion. Konsumtionen består i kapitalförslitningen, och uppvägs av nyttan i tjänsten "boende". I ett land där bostadsbrist är ett välkänt fenomen och byggande på attraktiva adresser är nästintill omöjligt av olika anledningar kommer nog priserna hålla sig rätt stabila även om den aggregerade marknaden rasar rejält. På ekonomiska är bostadsmarknaden oelastisk.
Kanske fel: Och tyvärr på det. Jag är tveksam på att de bestämmande parterna tillåter ett sånt stålbad. Vi har en väldig låg skuldnivå idag (Sverige alltså, inte folket), och frågan är om inte politiken tar över där och "köper" röster med att rädda hushållen som inte räddas bör istället för att gå igenom den "reningsprocess" som verkar behövas. Jag önskar att du har rätt dock...
Problemet med att låna pengar till investeringar ligger på lite högre nivå också. Basel 3 är lite rörig gällande säkerheter, och det verkar finnas kritik mot upplägget. Jag kan inte innehållet nog för att kommentera det, men bankerna verkar inte helt nöjda utifrån prioriteringsperspektivet.
Stryka ränteavdragen kan jag bara hålla med om. Det är ju lite svårt att tycka det när man är skuldsatt, men å andra sidan kommer vi ju köpa dyrare nästa gång så säljer vi 100´ billigare här, kan vi köpa nästa 300´ billigare vilket ger 200´+ i slutändan iaf.
Men som du säger blir konsumtionen lidande av det vilket inte heller är bra. Men det känns ju smartare att lägga räntan på hushållen, och tillåta företagen lägre priser. Låg netto inkomst & låga priser = hög nettoinkomst & högre priser.. Skillnaden är att de låga priserna bidrar till högre import --> bättre för alla.