Vad är risken med fallande bostadspriser?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och inflationen vs räntans korrelation skiljer sig tveksamt mellan lång/kort sikt. Inflationen däremot innehåller flera delar där det krävs stora räntejusteringar för att vända en trend, eller sänka en befintlig hög nivå.

Om vi antar att räntan har jämviktsnivån X för att hålla inflationen på 2%, så blir inflationen lite hög om räntan blir x-0,5, och lite hög om X+0,5. Inga konstigheter där heller.

ok, jag håller med om din kalkyl även om historien kanske talar för räntan behöver justeras mer än +-0,5%. Det är vad jag menade med den kortsiktiga effekten.

Låt oss anta att räntan i din kalkyl är 4%, vad tror du räntan skulle vara om vi istället hadde 20% inflation? Vad tror du bankerna eller skulle vilja ha? Vad skulle kunderna vara berädda att betala? Vad skulle betalningsviljan bli på obligationsräntan?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Folk på landsbygden bor inte på landsbygden för att kunna jaga, utan de jagar för att de bor där, eftersom det inte finns så mycket annat att ägna sig åt (Bingolotto också möjligtvis)

Bor man i stan och vill köra skoter, åka skidor, plocka blåbär eller jaga så köper man ett hus i skogen också. Tidigare i tråden såg vi att man får 200m2 för 200k. Vad får jag för 500k?

Sen finns det nog ett antal goda anledningar till varför landsbygden avfolkas till förmån för storstäderna. Ville folk bo på landsbygden så skulle nog fler bo där. Jag vill inte bo där, men en liten stuga kunde vara trevligt. (Dock inte längre från Sthlm än en timme)

Jo, det finns det.
Det är möjligt att jag i flertalet fall hamnar i skogen.
men det kanske är dit jag skall?
Du påstod ju själv att allt man kunde göra i glesbygden kan man göra i Stockholm, plus tusen saker till.
Det verkar inte vara riktigt sant.
I övrigt så var det du som ville veta vad du skulle göra på de föreslagna orterna.
Jag föreslår: Samma saker som du skulle göra på Lidingö.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sen finns det nog ett antal goda anledningar till varför landsbygden avfolkas till förmån för storstäderna. Ville folk bo på landsbygden så skulle nog fler bo där. Jag vill inte bo där, men en liten stuga kunde vara trevligt. (Dock inte längre från Sthlm än en timme)

Har du bott där? Jag har bott både här och där och jag bor mycket hellre på landsbygden men jag vill tyvärr inte ha de jobb som erbjuds på landsbygden så jag känner mig snarare tvingad till de någon av de få större orterna.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
http://www.e24.se/pengar/bostad/experter-osakra-pa-svajig-bomarknad_3319943.e24

"Priset på en bostadsrätt i Stockholm har stigit 250 procent de senaste 15 åren. Inte heller det förvånar Wörmann. Och hon tror inte att det är orealistiskt att vi får se en liknande utveckling de närmaste 15 åren."

Claudia Wörmann, analysansvarig på Mäklarsamfundet

Känns ju riskfritt att låna 100% av bostaden med en sådan pricksäkert uttalande från en tillförlitlig källa :banana
Var har jag nu numret till banken någonstans...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. ok, jag håller med om din kalkyl även om historien kanske talar för räntan behöver justeras mer än +-0,5%. Det är vad jag menade med den kortsiktiga effekten.

2. Låt oss anta att räntan i din kalkyl är 4%, vad tror du räntan skulle vara om vi istället hadde 20% inflation? Vad tror du bankerna eller skulle vilja ha? Vad skulle kunderna vara berädda att betala? Vad skulle betalningsviljan bli på obligationsräntan?

1. X är en inflationsberoende variabel som symboliserar jämvikt. X kan alltså både vara 20% och 0% utan att det är konstigt eller fel. De senaste åren har vi ju haft en jämvikt inte långt från 0% t.ex (även om 20% skulle kräva något extremt för tillväxt/export).

De 0,5% är alltså inte justeringer, utan "feljusteringar".

2. Det är här jag undrar om du verkligen har koll?

"Om" vi hade 20% inflation, så är det för att vi tillåtit oss att ha det genom långvarigt för låga räntor. "Om" inflationen då var 20%, och jämviktsräntan 4% så hade det krävt 4% ränta för att behålla 20% infl.. Men betydligt högre för att få ned inflationen igen. Beräkningen är enkel då det i princip är jämviktsränta+inflationsgap = 22% ränta = 4% jämvikt+(20-2% inflation).

"Om" vi skulle göra såna "resor" skulle det också (historiskt, men sannolikt ännu värre konsekvenser idag när multiplikatorerna är fler och starkare) ge stora effekter på arbetslösheten (Google: phillips-kurvan).

Inflationen "påverkar" inte räntan. Räntan påverkar inflationen. Du framställer det som att räntan lever sitt eget liv och kan "bli vad den blir". Räntan blir vad den blir genom beslut och aktiva val. Inflationen däremot lever sitt eget liv, därav räntan som styrmedel..

Det känns som att vi är lite förbi det här egentligen. Vem var det som läste ekonomi?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
http://www.e24.se/pengar/bostad/experter-osakra-pa-svajig-bomarknad_3319943.e24

"Priset på en bostadsrätt i Stockholm har stigit 250 procent de senaste 15 åren. Inte heller det förvånar Wörmann. Och hon tror inte att det är orealistiskt att vi får se en liknande utveckling de närmaste 15 åren."

Claudia Wörmann, analysansvarig på Mäklarsamfundet

Känns ju riskfritt att låna 100% av bostaden med en sådan pricksäkert uttalande från en tillförlitlig källa :banana
Var har jag nu numret till banken någonstans...

Fast det är ju ärligt talat inte orealistiskt. På en marknad som alltmer styr mot en renodlad tjänstemarknad kommer centraliseringar att bli allt mer vettiga för att inte säga nödvändiga. Det låga byggandet bidrar ju också.

Just sthlm känns iofs jävligt tveksamt för även om det fortfarande finns många som har råd, så är frågan om hur många som har råd om det blir ytterligare 250% dyrare?

Men i många områden finns nog höjd för rejäla uppgångar. Hela E4 mellan Sthlm - Lkpg känns som en potentiell tillväxtszon när sthlm är överfyllt. Kusten mellan Hbg och Lund har väl en del mark kvar som båda städerna (Maömö/Lund & Hbg) kan växa på? Göteborg har ju också stora områden där priserna ännu inte är katastrofala.

Frågan är om inte utvecklingen blir att innerstan fylls av ett fåtal jätterika, och en massa företag. Och "gräddan" flyttar allt längre utåt vart efter priserna blir FÖR galna?

Then again.. Det är skillnad på "inte orealistiskt" och "troligt". Så i det avseendet valde hon väl rätt ord ;) För ingen kan väl se det som något att satsa pengar på?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Varför står det i din profil att du bor i Sthlm när du i själva verket i bästa fall bor i nån förort?

Jag har också ca en halvtimmes restid till Stockholm.
Jag brukar åka dit ibland.
Motvilligt.
Ca en gång varje år.
Jag brukar ångra mig efteråt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Fast det är ju ärligt talat inte orealistiskt. På en marknad som alltmer styr mot en renodlad tjänstemarknad kommer centraliseringar att bli allt mer vettiga för att inte säga nödvändiga. Det låga byggandet bidrar ju också.

Just sthlm känns iofs jävligt tveksamt för även om det fortfarande finns många som har råd, så är frågan om hur många som har råd om det blir ytterligare 250% dyrare?

Men i många områden finns nog höjd för rejäla uppgångar. Hela E4 mellan Sthlm - Lkpg känns som en potentiell tillväxtszon när sthlm är överfyllt. Kusten mellan Hbg och Lund har väl en del mark kvar som båda städerna (Maömö/Lund & Hbg) kan växa på? Göteborg har ju också stora områden där priserna ännu inte är katastrofala.

Frågan är om inte utvecklingen blir att innerstan fylls av ett fåtal jätterika, och en massa företag. Och "gräddan" flyttar allt längre utåt vart efter priserna blir FÖR galna?

Then again.. Det är skillnad på "inte orealistiskt" och "troligt". Så i det avseendet valde hon väl rätt ord ;) För ingen kan väl se det som något att satsa pengar på?

På lång sikt finns det säkert en möjlighet att städer byggs ihop allt eftersom de expanderar. Jag tror dock inte att det kommer att hända allt för mycket på en 15 års period. Varken i Stockholm, Göteborg eller här nere i Skåne. Bara en sådan sak som att man planerar en ny stadsdel i Helsingborg på fd industri/hamn områden och redan i planeringsstadiet börjar backa från att bygga vissa viktiga leder som är nödvändiga för att sy ihop projektet. Man har helt enkelt inte råd. Helt andra tongångar bara för ett tag sedan. För att en region ska växa krävs det tillväxt och den måste komma från något. I vissa delar av t ex Canada där man har oljerikedomar har befolkningen växt otroligt mycket och städerna har i snabb takt byggts ut. I Sverige har vi ingen sådan tillväxtindustri med naturfyndigheter som fyller fickorna. Tjänstemarknad låter väldigt fint, men jag undrar om det är något som Sverige kan försörja sig på egentligen.

Gällande bostadspriserna hade jag nog gärna sett en korrigering innan man börjar tala om 250% uppgång på 15 års sikt.

Skit i banken. Det är bara att SMSa "låna"

:tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Folk på landsbygden bor inte på landsbygden för att kunna jaga, utan de jagar för att de bor där, eftersom det inte finns så mycket annat att ägna sig åt (Bingolotto också möjligtvis)

Bor man i stan och vill köra skoter, åka skidor, plocka blåbär eller jaga så köper man ett hus i skogen också. Tidigare i tråden såg vi att man får 200m2 för 200k. Vad får jag för 500k?

Du menar de där 1000 andra sakerna som man bara kan göra i Stockholm?
Vilka var det?
Källa på att landsbygden avfolkas?

Men trevligt att du kom fram till kontentan:
Du VILL INTE bo där.
Det är, för mig, en fullt acceptabel anledning.
De andra "anledningarna" var bara trams.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
På vilken tidsperiod då?

Befolkningen här steg på sjuttiotalet, sjönk lite på åttiotalet och halva nittiotalet, sedan har den ökat stadigt och accelererande.
En gård som jag köpte för 16 år sedan kan jag få tillbaka hela köpeskillingen genom att sälja tre tomter (märks inte för mig eftersom det är halvkass åkermark som jag aldrig tänker på att jag äger).

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag vet en liten fiskeby som ökar i invånare medans grannbyarna avfolkas. Jag tror det kommer finnas folk som vill fortsätta bo på landet men 10 småhållor blir kanske 1 lite större by medans resten flyttar till stan?

Ska man fortsätta bruka naturtillgångar lär ju inte alla flytta till stan.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag vet en liten fiskeby som ökar i invånare medans grannbyarna avfolkas. Jag tror det kommer finnas folk som vill fortsätta bo på landet men 10 småhållor blir kanske 1 lite större by medans resten flyttar till stan?

Ska man fortsätta bruka naturtillgångar lär ju inte alla flytta till stan.

Fiskebyarna avfolkas inte.
De pånormanifieras.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Well, en lya jag hade i några år sålde jag för 10x mer än jag köpte den för.
Vad har det med saken att göra?

En gård som jag köpte för 16 år sedan kan jag få tillbaka hela köpeskillingen genom att sälja tre tomter (märks inte för mig eftersom det är halvkass åkermark som jag aldrig tänker på att jag äger).

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...