Vad är risken med fallande bostadspriser?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Befolkningen här steg på sjuttiotalet, sjönk lite på åttiotalet och halva nittiotalet, sedan har den ökat stadigt och accelererande.
En gård som jag köpte för 16 år sedan kan jag få tillbaka hela köpeskillingen genom att sälja tre tomter (märks inte för mig eftersom det är halvkass åkermark som jag aldrig tänker på att jag äger).

Vill du ställa en graf på den utvecklingen mot en på utvecklingen i "stor"städer under samma tidsperiod och fortsätta hävda att vi inte har en centralisering?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vill du ställa en graf på den utvecklingen mot en på utvecklingen i "stor"städer under samma tidsperiod och fortsätta hävda att vi inte har en centralisering?

Det var avfolkning som diskuterades, inte centralisering.
Att befolkningen ökar mindre på en del ställen är inte samma sak som att den minskar.
Jag har förresten en kompis vars farfar blev närapå idiotförklarad för att han byggde ett (ganska stort) hus "mitt ute på landet".
Det ligger nu i centrum.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det var avfolkning som diskuterades, inte centralisering.
Att befolkningen ökar mindre på en del ställen är inte samma sak som att den minskar.
Jag har förresten en kompis vars farfar blev närapå idiotförklarad för att han byggde ett (ganska stort) hus "mitt ute på landet".
Det ligger nu i centrum.

Med rätt perspektiv kan allt bli rätt...

Lär mig min läxa, ha en fin kväll.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det pekar på att marken har ökad efterfrågan.
Och då är det betydligt mer än tiofaldigat (tre tomter är inte en tiondel av gården).

Inte "på några år"..

Du jämför konstant äpplen och päron vilket blir lite trist..

Du hamnade en stund på min ignore-list.. Men du har några roliga inlägg så jag nöjer mig med att meddela att jag inte kommer kommentera dig på ett tag i fortsättningen.

Hej

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte "på några år"..

Du jämför konstant äpplen och päron vilket blir lite trist..

Du hamnade en stund på min ignore-list.. Men du har några roliga inlägg så jag nöjer mig med att meddela att jag inte kommer kommentera dig på ett tag i fortsättningen.

Hej

Är inte 16 några?

Buhu, inte ignorelistan...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inflationen "påverkar" inte räntan. Räntan påverkar inflationen.

Jag skulle nog vilja säga att dom påverkar varandra vilket du kommer bli varse den dagen lågrisländernas inflation börjar påverka oss mer. För jag tror inte några 4% riksbanksränta kommer räcka för att hålla nere vår inflation på 2% när halva jordens befolkning har en inflation på 10%.

Räntan styr inflationen ja, men inflationen påverkas ju inte bara av räntan, råvarupriser och just nu kanske främst oljepriset. Låg tillgång på arbetskraft vid hög tillväxt. Just nu har vi väldigt medgörliga fackföreningar vilket inte alltid varit fallet.

Det tror jag, men jag har ju haft fel förr...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag skulle nog vilja säga att dom påverkar varandra vilket du kommer bli varse den dagen lågrisländernas inflation börjar påverka oss mer. För jag tror inte några 4% riksbanksränta kommer räcka för att hålla nere vår inflation på 2% när halva jordens befolkning har en inflation på 10%.

Räntan styr inflationen ja, men inflationen påverkas ju inte bara av räntan, råvarupriser och just nu kanske främst oljepriset. Låg tillgång på arbetskraft vid hög tillväxt. Just nu har vi väldigt medgörliga fackföreningar vilket inte alltid varit fallet.

Det tror jag, men jag har ju haft fel förr...

Industrifacken gör ju tom med TV-reklam för att söka stöd för sina kommande förhandlingar nu. Vad de egentligen gör är att i förväg be om ursäkt för framtida låga låneökningar då dessa är det största hindret för sveriges framtid som exportland. Om vi (vilket du säger är svårt, och du har rätt, men det är inte omöjligt) håller ner inflationen när Kina och Indien börjar känna av inflationen på allvar (vilket händer just nu, det har bara inte slagit tillbaka riktigt än) så kommer vi kunna stå starka i VÄRLDEN (ok, vi kommer ju aldrig bli nån världsstat, men komparativt) när stormen är över.

Vi är idag västvärldens enda land så minskat vår statsskuld från ca 60% till 30%, när alla andra ökat från 60% till 90-100%. Vi är det land som utan konkurrens klarat de senaste krisåren bäst. Och om vi (facken) håller ner löneutvecklingen för Nisse Nilsson så kommer det finnas jobb och pengar både till lön och pension åt de allra flesta även om 20-30 år.

Ovan är naturligtvis en förenkling, men i stora drag är det nästan så enkelt. Asiens priser kommer gå upp, det är nästan säkert. Kan vi hålla en lägre inflationstakt än dem så ökar vår konkurrenskraft. Och som du säger, om deras priser går upp så kommer det påverka oss negativt. Men på sikt innebär det att fler av oss har jobb eftersom importen då minskar vilket i sin tur minskar skattebördan och leder till högre reallöner.

Vi är bortskämda idag, och det är nog svårt att leva lika frikostigt (relativt sett) som svensson har gjort de senaste 10-20 åren i framtiden. Realt räknat och materiellt sett däremot har vi det ju betydligt bättre. Om vi backar våra liv och lever som -87 så skulle vi ha det kalas med dagens löner. Utan iPhones, klimatanläggning i bilen och Thailandsresa varje jul.

Jag tror att tillväxtåren är över, nu handlar om att hålla sin position, eller klättra på stegen. Och det gäller både för sverige som nation, och svensken som karriärist.

Det enda som återstår är att få ordning på hantverkarna så att de antingen halverar sina löner eller börjar leverera vad de lovar och tar betalt för :mad:.

Mer konkret, det är absolut inte omöjligt att hålla ned inflationen under omvärldens, och att inte göra det ger bara en tillfällig uppgång som man får betala för länge länge länge länge.. Det är betydligt tyngre att få NED en hög inflation än att behålla den låg. Och jag tvivlar faktiskt på att man kommer ändra RBs direktiv givet den succé det varit. Möjligtvis att lägga till ett tillväxtmål då, men det har ju liksom ingen riktigt kommit fram till hur det skulle se ut utan att göra om 70-talets misstag, och det lär ju inte hända.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag bor i tätorten Stockholm i Stockholms län ca en halvtimmes resväg från Stockholms centrum i Stockholms kommun.

Varför flyttar du inte då om du tycker sthlm är så kass? Du skulle få betydligt mer för dina pengar på annat håll, och nån anna som verkligen vill bo här skulle bli glad över att få nånstans att bo.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vi är idag västvärldens enda land så minskat vår statsskuld från ca 60% till 30%, när alla andra ökat från 60% till 90-100%. Vi är det land som utan konkurrens klarat de senaste krisåren bäst.

Ja vi har klarat oss bra men faran är inte över ännu.
Staten har låg skuld ja, men svenskarna är belånade upp över öronen så summan är inte mycket roligare än i andra västländer. Särskillt om tillgångarna börjar sjunka i värde även i sverige precis som i så många andra länder.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja vi har klarat oss bra men faran är inte över ännu.
Staten har låg skuld ja, men svenskarna är belånade upp över öronen så summan är inte mycket roligare än i andra västländer. Särskillt om tillgångarna börjar sjunka i värde även i sverige precis som i så många andra länder.

Summan är inte alls detsamma eftersom privatbelåningen inte alls skiljer sig nämnvärt från omvärlden.

Och visst, faran är långt från över. Men i slutändan handlar det om hur vi klarar oss jämfört med alla andra. För ur krisen kommer vi, det gör man alltid. Alla kriser har också stora vinnare bland de många förlorarna, och några riktigt stora förlorare såklart.

Min poäng är att om saker sköts rätt även fortsättningsvis så kan sverige som nation bli en av vinnarna i det här. Om så sker har vi ett bättre läge än vi haft utan kris, för ärligt talat var vi inte mkt värde -07 heller jämfört med omvärlden.

Det stora hoten nu är inte USA eller Tyskland, utan Asien. Men som vi alla vet är de under en moderniseringsprocess där folket börjar ställa allt högre krav på löner, välfärd och allt vad det innebär. Det ger oss chansen att klättra på stegen. Men jag har aldrig sagt att allt efter 2015 blir en dans på rosor.

(Det mesta ovan är spekulation, men det gör ju inget på SH ;))

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
http://www.dn.se/ekonomi/sverige-far-eu-kritik-for-hushallens-skulder
De svenska hushållens skuldnivå ligger bland de fem högsta i EU, motsvarande 237 procent av bruttonationalprodukten.

Rätt - my bad

Non the less så är det en mindre viktig faktor än det omvända. Hushållens belåning ger en bild av konsekvenserna av en krasch, statens en för risken för den.

Framförallt förändrar det inte vad vi diskuterade. Även om det är ett ämne värt att lyfta kanske.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant. Vilka mer åtgärder kan Sverige tänkas tvingas till? Det finns ju redan ett lånetak.
Och vad mennar man med bytesbalans och invensteringsnivå? Mennar man att de statliga investeringarna i t.ex. infrastruktur är för små?

Tror inte det kommer några fler åtgärder, luften pyser redan ur och vad som skulle hända vid ytterligare åtgärder vill jag nog inte veta.
Det har väl funnits önskemål om att svenska staten skall vara lite generösare med sådana åtgärder ja, ungefär som att lite extra konsumtion i sverige skulle rädda eu. Men alliansen drog ju till och med tillbaka det sista planerade jobbskatteavdraget så dom verkar ju vilja hålla igen.

Eu vill ju att alla stabila länder ska slösa pengar samt låna ut mera. Lyxfällan på hög nivå.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin